Seuraa 
Viestejä1478
Liittynyt10.3.2016

Minkälainen voisi olla hyvä, ravitseva, ja edes jokseenkin syömäkelpoinen perussalaatti arkeen joka päivä nautittavaksi niin, että siitä saisi suunnilleen kaiken sen hyödyn mitä vihannesten mussuttamiselta odotetaankin. Eli kuituja ja ravinteita. Paprika olisi hyvä kuulua siihen koska c-vitamiini. Minulle maistuu kyllä kaikki vihannekset, joten ei sinänsä ole siitä kiinni, mutta tietenkin jos kokonaisuudesta saisi jotenkin herkullisen niin aina parempi. Joskus syön ihan sellaisenaan jotain sellerinvartta, kun en keksi mihin sitä tunkisi. Joskus keitän lehtikaalia ja syön sen voin kanssa, ihan hyvää sekin. Oikeastaan eniten pohdin sitä, että kun joihinkin vihanneksiin kuulemma liittyy jokin riski jos niitä syö runsaasti. Minulla on jokin mielikuva niinkuin pinaatti ja lehtikaali olisivat tällaisia, ehkä rucolakin. Mitä muita? Samalla niitä taas pidetään erityisen ravinteikkaina vihanneksina joita tulisi syödä. Olen vähän hämilläni. Siksi kysynkin, minkälainen voisi olla sellainen salaattiannos, jonka voisi syödä huoletta joka päivä? Mitä te syötte? Mites palstan vegaanit?

Kommentit (13)

Vierailija

Ei sen muuten tarvitsisi aina olla samanlainen, mutta yritän yksinkertaistaa. Olen niin surkea hallitsemaan elämääni, että pyrin joissain asioissa rutiineihin. Siten niitä on helpompi noudattaakin. Jos minulla on random tavaraa jääkaapissa niin äkkiä joku unohtuu käyttää ja menee pilalle. Rahat on hieman tiukilla. 

käyttäjä-4057
Seuraa 
Viestejä28
Liittynyt27.5.2014

Paprikassa kestää jopa kuukausia tulla valmiiksi. Tosin kasvin lehdet ovat syötäviä ja niissä syntyy D2- ja D3-vitamiinia (ainakin jossain chililajikkeissa, varmasti myös muissakin enemmän tai vähemmän, biosaatavuus taas toinen asia).

Paprika on siis chili, se on vain jalostettu että ei ole tulisuutta: kasvin tulisuuden aiheuttava kapsaisiini, on voimakkaampi antioksidantti kuin C-vitamiini. Hedelmässä on myös C-vitamiinia.

Lehdet eivät ole tulisia koskaan ja miedon makuisia, niitä on hyvä salaatiksi myös lisätä. Mutta kasvien määrät pitää olla todella isot, että saisi siitä pari kertaa viikossa salaatit: siis monta kymmentä täysikasvuista kasvia.

Helpoin salaatti on vehnänoras. Se on myös harvinaisen ravintorikas vihertäjä. Tuoreena on pehmeä ja hieman makua, mutta vanhentuessaan tulee sitkeämmäksi ja voimakkaan makuiseksi.

Vehnänoras kasvaa nopeasti kuin raeruoho, tulee valmiiksi jopa viikossa kylvämisestä oikeissa olosuhteissa.

http://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=Vehn%C3%A4noras

Kannattaa metsästää luomumultaa ja opetella muutenkin kasviharrastuksen alkeet, jotta saa optimaalisen tuloksen. Lisävaloa kannattaa käyttää, varsinkin nyt talvella: mutta isollekin ikkunalaudalle riittää hyvin vain kymmenisen wattia oikeanlaista LED valoa jos kasvi saa aurinkoa siis kuitenkin jonkin verran.

Idätettäviä siemeniä voi tilata esim. täältä:

https://kauppa.ruohonjuuri.fi/vehnanjyva-idatykseen/RIIHIK-6430039701502/dp

Monet käyttävät mehustuskonetta, mutta mun mielestä tuon pureskelu on rentouttavaa. Vastaavasti jos sen pilkkoo veitsellä pienemmäksi, niin se kuitumainen rakenne ei haittaa.

Monet ohjeet sanoo että pitäisi ensin liottaa, se parantaa tosin itävyyttä mutta siemenistä irtoaa jo ravintoaineita tällöin veteen: joten tuo liotusvesi tulisi käyttää heti jo siis mullan kasteluun.

Multaa voi käyttää ja kannattaakin käyttää uusiksi, lannoittaa ei tarvitse ekoilla kerroilla koska mullassa on ravinteita mutta kannattaa hankkia esim. biolan merileväuutetta, joka on kasville tärkeä mm. ravinteiden hyödyntämisessä ja muita tärkeitä hivenaineita joita ihminenkin tarvitsee.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Itse teen salaattia milloin mistäkin, mitä kaapista sattuu löytymään, ja vaihtelunhaluinen kun olen, niin eipähän kyllästy. Usein pilkon vaan lämpimän ruoan päälle jotain, tänään esim kurkkua, kesäkurpitsaa, suippopaprikaa, ja vihersalaatin nappasin suuhuni ennen ruokaa. (Lautasella oli mikrossa kypsennettyjä punajuuren ja palsternakan siivuja, sen päällä liharuokaa, jossa mm. paljon kutakin sipulia, parsakaalia ja punaisia linssejä ja tomaattia ja vähän täysjyvämakaronia.)
Periaatteeni on, että kun yksi jos toinenkin raaka-aine osoittautuu joko epäterveelliseksi tai paljon torjunta-aineita sisältäväksi, niin siinä hajauttaa riskit - eri kasviksissa käytetään usein eri torjunta-aineita, ja kun hajauttaa kasvisten käytön, ei yhtä torjunta-ainetta saa elimistöönsä niin paljon.
Lisäksi on hyvä syödä mahdollisimman värikästä ruokaa joka päivä, valkoista, punaista, vihreää, keltaista, oranssia, violettia kasviksista. Silloin saa todennäköisimmin monipuolisesti kasvisten kaikki hyödyt. Tärkeimmät noista lienevät vihreän väriset kasvikset, mm. luuterveyden, sv-tautiriskien pienentämisen takia, mutta kaikkia värejä on siis hyvä syödä. On hyvä syödä monia kasviksia samalla aterialla, sillä niiden sisältämillä esimerkiksi erityyppisten karotenoidien yhdistelmillä on synergisiä vaikutuksia.

Jokaisena päivänä siis olisi hyvä sydä jotain vihreää, joten jokaisen salaatin valmistuksen voisi halutessaan aloittaa laittamalla jäävuorisalaattia, cosmopolitansalaattia, purjonrenkaita, ruocolaa tms. pohjalle. (Ja parsakaali lienee supervihannes, jota jotkut laittavat salaattiin mutta itselleni se ei raakana oikein maistu.) Lehtisalaatit eivät kyllä kestä ruokaöljyä, joten nämä kannattaa säilyttää eri asiassa kuin salaatinkastikkeessa marinoidut salaatin tai raasteen raaka-aineet.
Em. lisäksi raakaraasteiden ja salaattien lisäksi on myös hyvä syödä kypsennettyjäkin kasviksia usein, sillä jotkin ravintoaineet ovat silloin helpommin hyväksikäytettävässä muodossa, esimerkiksi tomaattien lykopeeni.  
Paprika tosiaan voi olla hyvä syödä C-vitamiinipitoisuutensa vuoksi. Toisaalta se myös on kasvis, jonka torjunta-ainejäämät ovat peräti kaikista suurimmat. Itse olen ratkaissut tämän niin, että silloin tällöin ostan paprikaa, mutta sitä ei ole joka päivä kotona.
Valkokaali voisi olla yksi hyvä salaatin (tai raasteen) aines, se on näin talviaikaan edullista, se säilyy hyvin jääkaapissa, ja se on todella helppo valmistaa - voi vain leikata palasen ja alkaa mutustelemaan. Jos sen pienii juustohöylällä ohuiksi siivuiksi, se tulee mehukkaaksi, ja öljy-viinietikkakastike tietty sopii siihen.
Ristikukkaisia eli kaalinsukuisia kasviksia kuten mm. kaalia, lanttua, retiisiä, parsakaalia, naurista on muutenkin hyvä syödä vähän vaikka joka päivä, sillä ne vähentävät mm. syöpien esiintymistä jonkin tutkimuksen mukaan.
Sipulikasveilla on muistaakseni verenpainetta alentavia ja sydänterveyttä edistäviä vaikutuksia jopa enemmän kuin kasviksilla yleensä (kaikki kasvikset toki toimivat). Olen jostain lukenut, että pieni määrä sipulia raakanakin joka päivä olisi terveellistä, ja usein leikkaankin valmiin ruoan päälle muutamia renkaita valko-tai punasipulia. (Punaiset kasvikset kuten punasipuli ja punakaali, tai punakuorinen peruna ovat kai vielä terveellisempiä kuin valkoiset vastineensa.)

(jatkuu)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

(jatkuu)

Myös lanttu ja porkkana sopivat laiskan henkilön "salaatiksi". Itse asiassa kuoritun ja pestyn lantun tai porkkanan tai muun kokonaisen kasvin mutustelusa on sekin hyvä puoli, että suu tuottaa sylkeä enemmän, mikä käsittääkseni on hyvä juttu ruoansulatuksen ja hampaiden kannalta. 
Salaatin voi koostaa myös niin, että osa kasviksista on kypsennettyjä, ja marinoituja, jolloin siitä tulee täyttävämpi. Esim öljyyn tehdyt rakuunaporkkanat ovat kiva pohja salaatille (porkkanat keitetään hyvin vähässä vedessä, jotta vitamiinit säilyvät parhaiten, lisätään valmiisiin porkkanoihin rakuunaa, ja väh oliiviöljyä kun ovat jäähtyneet). Tai voi esimerkiksi marinoida sipulirenkaita ranskalaisessa öljykastikkeessa, sekin on hyvä pohja salaatille. Mikrossa voi lämmittää mm. pakastettuja vihreitä papuja tai maissia, nekin sopivat salaatteihin.
Salaattien kyytipojaksi kylmäpuristettu oliivi- tai rypsiöljy on hyvä lisä, sillä jotkut vitamiinit ovat rasvaliukoisia.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Vaikka yleensä olenkin viime vuosina käyttänyt kylmäpuristettua oliiviöljyä salaatissa, niin viime aikoina olen tykästynyt sitruunalla ja basilikalla maustettuun Keiju-rypsiöljyyn. Suosittelen kokeilua. Sopii oikein hyvin myös sitruunamehun kaveriksi. 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Jos pitäisi vain yksi salaatti koostaa, niin ehkä sitten nämä ainekset voisi sisällyttää:

- kaali raastettuna (pun tai valk), rastettu porkkana (on hyvä syödä yksi per päivä), vähän sipulirenkaita tai ruohosipulia (jota on kuivattunakin), vähän jotain vihreää salaattia, vähän jotain yrttiä, vähän hieman höyrytettyä mutta napakkaa parsakaalia (terveellisyyden vaan ei maun vuoksi). Kolme kertaa viikossa paprikaa suikaleina. Kesäkurpitsaa. (Kesällä tomaattia ja kurkkua.)

- jos salaatti tarjotaan öljykastikkeessa niin sitten vihersalaatti erikseen.

- kastikkeena voisi olla esim. oliiviöljy, balsamico ja ripaus mustapippuria (ja suolaa ranskalaiset laittaisivat, vaikka itse en käytä sitäyleensä salaatissa, korvaan suolan mieluummin vaikka yrteillä). Tai vaihtoehtoisesti mainittu sitruunalla ja basilikalla maustettu Keiju rypsiöljy, kera sitruunamehun. Tai rypsiöljy ja vähän etikkaa (mahdollisesti kera suolan ja sokerin, jos halua epäterveellisempää mutta hyvänmakuisempaa).

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

(Edellä mainitussa salaatissa voisi myös välillä korvata valkokaalin hapankaalilla, sillä hapatetuissa kasviksissa on terveellisiä maitohappobakteereita.)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Ja juu, lehtikaalta - niin huipputerveellinen kuin se onkin - ei kannata mitään ylisuuria määriä syödä, olikohan siinä nitraattia tms.? Rucolaa nyt kovin suuria määriä ei kai muutenkaan syödä, ainakin itse miellän sen enempi mausteeksi (herkulliseksi mausteeksi toki). Pinaatti on kai tärkeää kiehauttaa, olisikohan sekin nitraattien tai sitten oksaalihapon poistamiseksi. Ja raa'asta punajuuresta jotkut saavat oireita, taitaa olla nitraatin takia sekin. Muuten punajuuri on kyllä terveellinen käsittääkseni, kypsennettynä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5267
Liittynyt23.11.2009

Lämmin kanasalaatti, savulohisalaatti(riisillä).

Noiden lisäksi salaatti on lähinnä lisuke, mitä nyt sattuu kaupasta tarttuun mukaan. Usein puolet myytävistä vihanneksista on ylikypsiä/raakoja/mätiä, eli sen mukaan mikä näyttää milloinkin hyvältä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Meillä perusetti on tomaattia, salaatinlehtiä, porkkanaa ja sipulia.
Päälle chilirouhetta, mustapippuria ja merisuolaa.
Kunnon loraus virgin oliiviöljyä ja sekoittus.

Eli erivärisiä vihanneksia löytyy. Joskus voi korvata salaatin lehdet esim, punakaalilla jne. mitä nyt sattuu kaapissa olemaan.

Tämä siis syödään liki joka päivä ja joskus pari kertaa päivässä.

Jos haluu siiitä ruokasamman niin voi heittää sekaan tonnikalaa tai maapähkinöitä jolloin se menee esim. ilta-ateriasta.

Hifistellä tietysti voi lisäilemällä vihanneksia monipuolisemmin ja valkosipulia ym., mutta toi perusetti on helppo ja nopee valmistaa, sekä maistuu hyvältä eikä siihen kyllästty.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

^ Hyvä idea tuo chilirouhe salaatin päällä, pitääpä joskus kokeilla.

Semmoista marinoitua salaattia olen joskus tehnyt, jossa kastikkeena/marinadina on tuoretta raastettua inkivääriä, tuoretta chiliä, tuoretta valkosipulia, oliiviöljyä ja balsamicoa. Uskoisin, että tämä on huipputerveellinen kombo. Olen tällä lailla marinoinut muun muassa ja varsinkin tofua, kera hunajameloonin tai avocadon, sekä vaihtelevasti paprikan, porkkanaraasteen, ohuiden varsisellerikiekkojen, retiisien, punasipulirenkaiden jne.. Silloin "salaatti" toimii siis myös proteiiniruokana, jonka lisäksi laitan sitten jotain hiilaripitoista, esim. vaikka keitettyjä juureksia ruohosipulin kanssa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

BCK kirjoitti:

Lisäksi on hyvä syödä mahdollisimman värikästä ruokaa joka päivä, valkoista, punaista, vihreää, keltaista, oranssia, violettia kasviksista. Silloin saa todennäköisimmin monipuolisesti kasvisten kaikki hyödyt.

Se sana, mitä en eilen millään saanut mieleeni oli "flavonoidit". Erivärisissä kasveissa on usein eri flavonoidit, ja tämä lienee se syy, miksi suositellaan mahdollisimman värikästä ruokaa. Niin, että joka päivä syö jotaikin valkoista, jotakin punaista, jotakin vihreää, jotakin oranssia, jotakin violettia jne..

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat