Seuraa 
Viestejä129
Liittynyt13.8.2016

Kysyisin sellaisesta ongelmasta, kuin pelko. Minua vaivaaa ajoittainen epämäräinen pelko, mitä en tiedä mistä tulee ja joka pitää jännitystä yllä. Tähän liittyy myös sosiaalisten tilanteiden - joskus voimakastakin pelkoa.

Onko kellään muulla tällaista ongelmaa ja jos on niin millaiset hoitometodit ovat auttaneet?

Kommentit (14)

Raspu
Seuraa 
Viestejä12745
Liittynyt12.7.2010

Keijona kirjoitti:
Kaikki ihmiset joskus pelkää ja jännittää, se on normaalia.  Epävarmuus muutenkin on ajankohtainen aihe

Suomalaisista 80 prosenttia kokee maan tämänhetkisen ilmapiirin ahdistavaksi.

"

- Avaamalla suunsa. Jos joku räyhää bussissa vääränväriselle, niin silloin tulee todeta, että tällainen ei käy. Parempi ilmapiiri syntyy, kun ihmiset rohkenevat tulla esiin. Että emme halua tällaista.

Silvennoinen muistuttaa, että jos oma rohkeus ei riitä, aina voi tukea esimerkiksi sellaista järjestöä, joka tekee arvokasta työtä paremman yhteiskunnallisen ilmapiirin eteen."

Väärillä jäljillä on tuo silvennoinen. EI ne ongelmat poistu sillä että vihaisia ihmisiä kurmootetaan vaan sillä että yhteiskunnasta poistuu ongelmat.
Jos vihaisia ihmisiä aletaan kyykyttämään niin se viha vaan patoutuu ja purkautuu jossain olosuhteissa kovempana ryöppynä.
Ainoa tehokas tapa näiden ongelmien (sijaiskärsijöiden) poistamiseksi on poistaa niitä ongelmia jotka generoivat ahdistusta.

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä1915
Liittynyt24.1.2014

nova kirjoitti:
Kysyisin sellaisesta ongelmasta, kuin pelko. Minua vaivaaa ajoittainen epämäräinen pelko, mitä en tiedä mistä tulee ja joka pitää jännitystä yllä. Tähän liittyy myös sosiaalisten tilanteiden - joskus voimakastakin pelkoa.

Onko kellään muulla tällaista ongelmaa ja jos on niin millaiset hoitometodit ovat auttaneet?

Parhain tapa on marssia suoraan terveyskeskukseen ja kertoa rehellisesti omista tuntemuksista. Unohda kaikki muu, mukaan lukien tämän palstan vastaukset, mua lukuunottamatta.

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5972
Liittynyt8.11.2012

SamikoKu kirjoitti:
Väärillä jäljillä on tuo silvennoinen. EI ne ongelmat poistu sillä että vihaisia ihmisiä kurmootetaan vaan sillä että yhteiskunnasta poistuu ongelmat.
Jos vihaisia ihmisiä aletaan kyykyttämään niin se viha vaan patoutuu ja purkautuu jossain olosuhteissa kovempana ryöppynä.
Ainoa tehokas tapa näiden ongelmien (sijaiskärsijöiden) poistamiseksi on poistaa niitä ongelmia jotka generoivat ahdistusta.

Olet oikeassa ja tuo toki tiedetään valtaapitävien piireissä. Ongelma on vain, että he eivät henkilökohtaisesti hyödy ongelmien poistosta. Päin vastoin, jos ongelmia poistetaan tarkoittaa se silloin sitä, että väärinkäyttäjät saavat vähemmän. Eli vallankäyttäjien etuisuudet yhteiskunnassa vähenevät.

Näinolle on helpompaa valita nyt valittu reitti, jossa ajetaan maanosamme jonkinasteiseen kaaokseen, joka mahdollistaa sitten samalla vallankäyttäjien vallan massiivisen lisäkasvattamisen. Joka tapahtuukin yhteiskunnassamme jo nyt hyvin nopeasti. Ihmisten oikeuksia poljetaan ja äärieliittipiirit porskuttaa koko ajan entistä messevämmin.

Käyttäjä3456
Seuraa 
Viestejä389
Liittynyt20.12.2016

nova kirjoitti:

Vertaistuen sijaan suosittelisin että kävisit keskustelemassa ongelmastasi lääkärin kanssa. Varaa aika paikalliseen terveyskeskukseen, sieltä osaavat auttaa eteenpäin.

Anonyymipalstoilta ei apua kannata kysellä. Nämä ovat täynnä ihmisiä, joilla itsellään on pahojakin hoitamattomia mielenterveysongelmia tai jotka saavat iloa siitä että tarkoituksellisesti antavat kyselijöille haitallisia ohjeita.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Käyttäjä3456 kirjoitti:
nova kirjoitti:

Vertaistuen sijaan suosittelisin että kävisit keskustelemassa ongelmastasi lääkärin kanssa. Varaa aika paikalliseen terveyskeskukseen, sieltä osaavat auttaa eteenpäin.

Anonyymipalstoilta ei apua kannata kysellä. Nämä ovat täynnä ihmisiä, joilla itsellään on pahojakin hoitamattomia mielenterveysongelmia tai jotka saavat iloa siitä että tarkoituksellisesti antavat kyselijöille haitallisia ohjeita.

Sun kannattais ehkä kertoa lääkärillesi tuosta vinoumasta, sillä tutkimusten mukaan joukko ihmisiä kykenee saamaan aikaiseksi ihan yhtä hyviä diagnooseja, kuin lääkäritkin.

Ihmisiä ne lekuritkin ovat ja puolet heistä ovat huonompia kuin toinen puoli.

Kurkö
Seuraa 
Viestejä178
Liittynyt16.10.2013

Itse olen jossain määrin, jollen jopa kokonaan päässyt eroon sosiaalisten tilanteiden pelosta, tietoisesti altistamalla itseni sellaisille tilanteille. Nyt jälkeen päin tietää kuinka typerää ja järjetöntä kyseinen pelko itse asiassa on.  Sitä kai pelkäsi ettei keksisi mitään sanottavaa keskustelun aikana, mutta nyt en jaksa edes sellaisesta välittää, koska on tullut moneen kertaan huomattua, ettei sillä ole oikeastaan mitään merkitystä. Minä olen kuka olenkin, enkä muuksi aio muuttua vain, jotta voisin miellyttää muita.  Tai että esiintyy muiden edessä. Se onkin tietty vaikeampaa, mutta itse keskustelu ihmisten kanssa on siihenkin hätään auttanut. Se että sisimmässään tietää, ettei millään ole oikeastaan mitään väliä, ja että kaikki ihmiset jossain määrin kamppailevat samojen ajatuksien parissa. Olen sen huomannut. Jotkut toki miettivät asiaa enemmän kuin toiset, mutta miettivät kuitenkin, ja sehän taitaa olla digitalisaation nykyajassa aika normaalia. 

Loppujen lopuksi en vaivaa päätäni enää moisella, vaan pyrin elämään elämääni haluamallani tavalla, välittämättä muiden mielipiteistä, joita ei oikeastikaan ole olemassa.   

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

mdmx
Seuraa 
Viestejä4277
Liittynyt23.11.2009

Tai kyllä se ihan samanlailla rationaaliseenkin pelkoon pätee, siinä voi vaan käydä huonosti.

Creativity Is Intelligence Having Fun

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat