Seuraa 
Viestejä6066
Liittynyt29.6.2012

Mietin järkevintä ratkaisua mökille. Sähköliittymä on mahdollinen, mutta aika overkill kustannusrakenteeltaan. Investointi ei niinkään, mutta juoksevat kulut.
Tarve olisi lähinnä pieni jääkaappi ja ehkä telkkari, ruokaa voi laittaa grillillä+sivukeittimellä ja puuhellalla. Tietysti sähkölevykin olisi kiva, mutta ei välttämätön. Kaasulla saisi tietty jääkaapinkin toimimaan, mutta jotenkin ei houkuttela.
Mökillä käydään lähinnä päiväseltään, joskus yövytään ja vain n. huhtikuusta syksyyn. Tarvittaessa naapurista saa sähköä esim. työkoneisiin, mutta ei tietysti voi ajatella noita päivittäisiä juttuja sen varaan, eli siihenkään tarpeeseen ei välttämättä sähköliittymää tarvitse. Aurinkopaneeleille olisi hyvä paikka katolla, saa etelään päin eikä puita ole suuremmin edessä.
KVG joo, tietenkin, mutta onko kenelläkään käytännön kokemusta tarvittavista aurinkopaneeleista ja akkutarpeesta ja millaista hintaa noista kannattaa maksaa? Ja miten helposti löytyy käytettynä?

Sivut

Kommentit (18)

Keijona
Seuraa 
Viestejä8894
Liittynyt13.3.2015

Kesäkäytössä mökille, asuntoautoon tai asuntoveneeseen riittää  sähköntuottoon mainiosti aurinkopaneeli ja akusto. Ja varsin kohtuuhintaan jos  ruuan valmistus ja lämmitys  on puilla tai kaasulla, sekä  valaistus,  läppäri, tv,  jne. led-tekniikkaan perustuvia.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8894
Liittynyt13.3.2015

edit ja lisäys

Keijona kirjoitti:
Kesäkäytössä mökille, asuntoautoon tai asuntoveneeseen riittää  sähköntuottoon mainiosti aurinkopaneeli ja akusto. Ja varsin kohtuuhintaan jos  ruuan valmistus ja lämmitys  on puilla tai kaasulla, sekä  valaistus,  läppäri, tv,  jne. led-tekniikkaan perustuvia jääkaappi kaasulla.

Hiukan jos sijoitta akustoon  lisää, niin ilmalämpöpumppu, lämmittää tai viilentää.

molaine
Seuraa 
Viestejä1953
Liittynyt3.8.2011

Keijona kirjoitti:
edit ja lisäys

Keijona kirjoitti:
Kesäkäytössä mökille, asuntoautoon tai asuntoveneeseen riittää  sähköntuottoon mainiosti aurinkopaneeli ja akusto. Ja varsin kohtuuhintaan jos  ruuan valmistus ja lämmitys  on puilla tai kaasulla, sekä  valaistus,  läppäri, tv,  jne. led-tekniikkaan perustuvia jääkaappi kaasulla.

Hiukan jos sijoitta akustoon  lisää, niin ilmalämpöpumppu, lämmittää tai viilentää.

Toivottavasti tämä keskustelu voidaan pitää asiallisena :). Valaistus, jääkaapit, viihde-elektroniikka yms. onnistuu varmasti akuilla ja paneeleilla, mutta onnistuuko tosiaan ilmalämpöpumpun pyöritys akuilla ja invertterillä? Jonkin verran olen tutustunut aiheeseen veneilyfoorumeiden kautta (itsellä taitaa olla ruhtinaalliset 60W nimellistehoa omissa venepaneeleissa) ja konsensus sillä puolella on, ettei edes isoon katamaraaniin saa riittävästi paneelipintaa subtropiikissa, jotta jatkuva viilennys onnistuisi, vaan ilmastoinnin vaativa virta tuotetaan poikkeuksetta aggregaatilla. 

Tietty mökissä on kattopintaa paneeleille eri tavalla, mutta riittääkö ne pitämään akun varaustason yllä Suomen oloissa? En nopealla haulla löytänyt pumppujen ottotehoa. Rajoituksena tietty vielä "järkevät kustannukset" vs. muut vaihtoehdot. Ei kun jostain esitteestä, Mitsun pienemmän pumpun  jäähdytyksen nimellinen ottoteho 600W, eli akuista pitäisi ottaa  50A virtaa. Mitä tuommoinen 1m2 paneeli nykyään tuottaa keskimäärin meidän olosuhteissa? 1000 Ah akustoa voisi täydestä purkaa tuolla virralla 10 tuntia, jos mitään ei tule takaisinpäin ja jos halutaan akuston kestävän jonkin aikaa. Minkäkokoisia akustoja nämä mökki/ok-talo aurinkotsydeemit yleensä sisältää? 

Kaverilla on saaristomökki, joka on sähköverkon ulkopuolella. Taitaa olla paneelit + aggregaatti.

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

molaine
Seuraa 
Viestejä1953
Liittynyt3.8.2011

Invertterin kautta käytettäessä 230v laitteita joissa on kompressori (jääkaapit, ilmalämpöpumput), pitää vielä huomioida, että käynnistymiseen liittyvät virtapiikit on huomattavia ja tilttaavat pienemmät invertterit heti kättelyssä, vaikka olisivat muuten virtapihejä. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8894
Liittynyt13.3.2015

"mutta onnistuuko tosiaan ilmalämpöpumpun pyöritys akuilla ja invertterillä?"

Onnistuu toki, mutta lähinnä  viilennykseen, koska silloin  kun viilennystä tarvitaan, on auringonvalo ja energiansaanti parhainta. Suomesta on vaikea  löytää pienitehoisia mökiin, asuntoautoon tai veneseen sopivia pumppuja. Ebay.de tai Kiinasta oon löytänyt jopa 200w ottoteholla olevia, joissa viilennys riittää asuntoautoon, veneissähän  viilennyksen  tarve on harvinaisempaa.  Mulla on jääkappikin aurinkosähköllä 24V, vaikka olishan  kaasu oli parempi ja akut kestäis paremmin. Invertteriä käytän  vain ilmastointiin.

Kun paneeleja saa nykyää suomestakin   1€per 1W  ja akkuja 1€ per 1ah. niin laittestot alkaa olla  perusjamppojenkin  ulottuvilla. 

molaine
Seuraa 
Viestejä1953
Liittynyt3.8.2011

Jees, itsellä on veneessä 12V kompressorijääkaappi, joka on kyllä aika energiapihi. Käyttöakkuja on 210 Ah. Veikkaan, että vene pyörii tuolla akustolla pari - kolme päivää normikäytöllä; ledvalaistus (illalla/yöllä), plotteri, radiot ja jääkaappi päällä. Jostain videolta muuten bongasin, että mobiilikäyttöön on olemassa "slow-start" tms. lämpöpumppuja, joissa tuo käynnistyksen virtapiikki on minimoitu.

Kyllähän tommonen iso aurinkosähkösysteemi omakotitaloonkin olisi kiva varajärjestelmä + vielä auringolla toimiva lämminvesivaraaja. Ei vaan ehkä näillä sähkönhinnoilla taloudellisesti järkevä.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Aurinkopaneleista en tiedä juuri mitään, mutta semmoinen kommentti, että jos aurinkopanelin kapasiteetti on siinä hilkulla että riittääkö, niin pienellä kaksi"levyllisellä" nestekaasuhellalla (ja ulkogrillillä ja puuhellalla/uunilla) pärjää ihan mainiosti. Ainoa, mihin joskus itse olen haikaillut kunnon uunia, on leivänteko (ja satunnaiset pataruoat). Kesällä puu-uuni ei nimittäin ole niin kiva, kun sitten lämmittää mökkiä turhaan. Savustuspöntössä voi tosin notskissa (tai puuhellalla?) tehdä leipääkin, mutta vähän kökköä se kyllä on.

Jakob
Seuraa 
Viestejä900
Liittynyt11.7.2015

BCK kirjoitti:
AAinoa, mihin joskus itse olen haikaillut kunnon uunia, on leivänteko (ja satunnaiset pataruoat). Kesällä puu-uuni ei nimittäin ole niin kiva, kun sitten lämmittää mökkiä turhaan.
Tee "mäkiuuni" eli leivinuuni ulos! Tein viime keväänä ja oli kesän kovahkossa käytössä. Ei tarvitse olla iso eikä kannata lämpöeristää eli yksi kerros tulenkestäviä tiiliä riittää.

Vänni
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt27.11.2013

Tuota kysytään usein riittääkö aurinkopaneeelin sähkö siihen ja siihen. Ehkä odotukset on usein liiankin korkeilla. Paha on tietää kysyjän rahavaroja ja sijoitusinnostusta. Sähkö riittää jos riittävästi panostaa laitteistoon. Yleensä aurinkopaneelisähköä ei riitä ns. tuhlattavaksi. Toisaalta jos ei akkukapasiteettia ole paljon  voi tuon ylijäämäsähkön käyttää mihin vaan päiväsaikaan. Sanoisin, että hieman varakkaampi pitää olla jos tuota sähköä pystyy varastoimaan vaikkapa vain pariksikin pilviseksi päiväksi ruuanlaittoon. Kaasu tai puu on usen järkevintä tuohon.

MooM
Seuraa 
Viestejä6066
Liittynyt29.6.2012

BCK kirjoitti:
Aurinkopaneleista en tiedä juuri mitään, mutta semmoinen kommentti, että jos aurinkopanelin kapasiteetti on siinä hilkulla että riittääkö, niin pienellä kaksi"levyllisellä" nestekaasuhellalla (ja ulkogrillillä ja puuhellalla/uunilla) pärjää ihan mainiosti. Ainoa, mihin joskus itse olen haikaillut kunnon uunia, on leivänteko (ja satunnaiset pataruoat). Kesällä puu-uuni ei nimittäin ole niin kiva, kun sitten lämmittää mökkiä turhaan. Savustuspöntössä voi tosin notskissa (tai puuhellalla?) tehdä leipääkin, mutta vähän kökköä se kyllä on.

Jos meidän tönöstä puhtaan, kyse on eniten kylmäsäilytystilasta ja viihdekäytöstä. Ruoanlaitto sujuu fossiilisilla ;). Radioksi ostin juuri alennusmyynneistä ladattavan mallin.  http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/radiot-ja-kelloradiot/SJUPBU14... 

Ilmalämpöpumppua ei ole tulossa, pieni asuintila lämpenee porinmatilla ja viilennystä ei tarvita. Jos on sietämätön helle, niin ajetaan 10 km kotiin. Tietysti kiinnostavaa kuulla muuten kokemuksista pumpusta tuollaisissa rajallisen sähkönsaannin olosuhteissa.

Leivästä: Tandooriuunin haluaisi,: http://www.tandoorliving.com.au/Tandoor-oven-australia-buy.html Naan-leipää on vaikea saada oikeanlaiseksi kotioloissa ja tulisihan tuossa paljon muutakin.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8894
Liittynyt13.3.2015

"12V kompressorijääkaappi, joka on kyllä aika energiapihi."

toi mun on 12-24V ja kompuravehje kanssa, välissä oli isompi kaasu yhdistelmäkaappi, mutta totesin sähkön käytännöllisemmksi. Akkuja 400ah asumiseen ja 360 ajoon, pystyn tarvittaessa lataamaan tai käyttämään  kumpiakin kumpaankin yhdessä tai erikseen. En tarvitse maasähkoa  käytännössä ollenkaan, perheelisenä sivitystä tarvii etsiä viikon välein kaasun, veden septin  takia. 

Nuo ohuet taitttuvat paneelit on seuraavaksi kiikarissa,  ne ja ohjausyksikko mihin saa kaksi erillistä paneelipiiriä, on liikkuvissa laitteissa hyvin toimivia.

Veneen viilennykseen tai lämmitykseen alkaa olla muutakin hyötysuhteeltaan mielenkiintoista tekniikkaa,  esim  nämä Hermoelectric Cooler Heat Sink Cooling Peltier . Teoriassa jos on vesikeskus lämmitys, niin voisi viilentää siirtämällä tuollaisella   lämmön järjestelmästä veneen ulkopuoliseen veteen tai  päinvastoin vaihtamalla napaisuutta.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

^ kiva vekotin. Itse olen joskus tehnyt naan-leipää paistinpannulla, mutta ei siitä oikeanlaista tule, vars. kun mulla on vaikeuksia laittaa mihinkään leipään pelkkää vehnäjauhoja, aina jotain kokojyvää on mukana. (Timjamilla ja kurkumalla muuten tulee em. leivästä hyvää paistinpannulla.)

Villissä lännessä muuten käyttivät aikoinaan ns. dutch oven-tyyppistä valurautaista (leiväteko)pataa, vaikka se ei naan-leipään kyllä sovellu.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat