Seuraa 
Viestejä6061
Liittynyt29.6.2012

Ylellä näkyy olevan juttu, jossa haastatellaan "viisaustutkijaa", dosentti Eeva Kalliota (psykologian tohtori, https://ktl.jyu.fi/henkilosto/kallio-eeva ).
http://yle.fi/uutiset/3-9410272

Ihan mielenkiintoisia näkökulmia. Esimerkiksi se, mitenä alykkyys ei ole (suoraan) viisautta, ikä ei tee viisaaksi (kuten on nähty täälläkin) jne.

Alla klipattuja kohtia (minun laittamillani otsikoilla). Noista voi jokainen arvioida omaa viisauttaan. Ainakin minä huomaan useammankin (krhm) kehityskohteen.

Viisas ihminen
Korkealle kehittynyt ihminen, joka ei ole itsekeskeinen, mutta on tietoinen omasta rajallisuudestaan.
Hänellä on moniselitteisyyden sietokykyä, ja hän välttää juuttumista mielipiteisiinsä.
Vaatimattomuus, syvä itseymmärrys, empatia ja myötätunto ihmisen kärsimystä kohtaan liitetään myös viisauden piirteiksi.
Hän osoittaa toiminnassaan tähtäävänsä eettisesti yhteiseen hyvään.
Ammentaa sekä kirjatiedosta että elämänkokemuksestaan.

Viisaus on:
korkeatasoista ajattelua
tunne-elämän tasapainoa
vahvaa kokemuspohjaa eli elämänkokemusta
kykyä myötätuntoon
eettistä pohdintaa

Sivut

Kommentit (47)

Keijona
Seuraa 
Viestejä8879
Liittynyt13.3.2015

Yksinkertaistan mutuna näin::  Viisaus on tietoa, älykyys  kyky käyttää sitä. Todisteeksi:  kirja voi olla täynnä  viisauksia, mutta älykästä kirjaa ei oo vastaan tullut. Tunnelmaa järkyttää sellainen yksityiskohta, että  kirja sanan  tilalle voi laittaa kirjanoppinut.( yleensä) 

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8879
Liittynyt13.3.2015

"Kokeilin joskus, ei toiminu."

Ja sisu tai pervitiini sitten pääsi loppumaan.

"Hei mee hakkaamaan näitä viisauksia kirkon oveen, jookosta?"

Taon opein taon mielummin suoraan tajuntaan.

Keijona
Seuraa 
Viestejä8879
Liittynyt13.3.2015

"Johan se tuli tuolla esiin, että olet takonut näitä samoja juttuja jo 20 vuotta."

Juujuu ei mairittele  ihmisten älykyyttä, kun nyt vasta alkavat ymmärrtämään.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Kyllä niitä kehityskohteita on varmaan yhdellä jos toisellakin palstalaisella, mutta MooM:illa on mielestäni monta asiaa tuosta aloituskirjoituksen viissaus-listaastaan ihan kohillaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28254
Liittynyt16.3.2005

Voin olla samaa mieltä noista kaikista viisauden kriteereistä, mutta luonnontieteilijänä minua häiritsee se, että kaikki ovat perstuntumalla määriteltyjä juttuja, joita ei voi mitenkään mitata. Ei minulla ole koskaan tullut tuollaista kokemusta, että joku erottuu jotenkin selvästi viisaana muista. En sitten tiedä johtuuko se siitä että olen tyhmä (en varmasti ole tuollainen joukosta erottuva viisas, mutta en käsittääkseni kuola suupielistä valuen räyhäävä idioottikaan) vai olenko aina oleskellut tyhmien porukoissa (en oikein usko siihenkään). Sitäkään ei kerrottu, miten viisautta voi kehittää tarkoituksella, vaikka mainittiin sen olevan mahdollista.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Ihmistieteissä monet asiat ovat semmoisia, joita ei voi mitata. Se ei kyllä tarkoita, etteikö niitä olisi olemassa. Esimerkiksi viisautta.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Minusta viisautta voi kehittää esiemerkiksi mm. romaaneja lukemalla. Niistä saa aavistuksen muiden ihmisten toisenlaisista "maailmoista" ja todellisuuksista ja näkemyksistä, sekä ymmärrystä siitä, mitä kärsimys voi jollekin toiselle merkitä. Ehkä se kehittää empatiakykyä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28254
Liittynyt16.3.2005

BCK kirjoitti:
Ihmistieteissä monet asiat ovat semmoisia, joita ei voi mitata. Se ei kyllä tarkoita, etteikö niitä olisi olemassa. Esimerkiksi viisautta.

Ei tarkoita, mutta niistä on helpompi olla montaa mieltä ja vaikkapa feikata viisasta tyhmille hyväksikäyttötarkoituksessa. Sanotaan vaikka änkyräuskovaisen viisaus on varmasti hyvin erilaista kuin minun viisaus. Vaikka me molemmat voitaisiin periaatteessa allekirjoittaa nuo mainitut ehdot (hihhuli ehkä vaatisi lisäämään uskon jumalaan ja uskonnollisiin auktoriteetteihin, mutta varmaan hyväksyisi muut kohdat), me olisimme luultavasti täysin eri mieltä ketkä ihmiset täyttävät ne ehdot.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Änkyräuskovaisten kyky myötätuntoon on ainakin itse tapaamieni änkyröiden perusteella rajoittunut. Ihan vaan sellaisella perusteella en väittäisi heitä viisaiksi. 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Keijona kirjoitti:

"Minusta viisautta voi kehittää esiemerkiksi mm. romaaneja lukemalla."

tieto ja viisaus karttuu ehkä  vielä paremmin lukemalla sellaisia kirjoja mihin niitä on tarkoituksella kerätty, tietokirjoja.

Tieto ja viisaus ei ole sama asia.

Tieto voi karttua tietokirjoja lukemalla, mutta viisaus ei välttämättä lainkaan, sillä nehän sisältävät tietoa, eikä välttämättä viisautta laisinkaan, eikä varsinkaan eettisiä pohdintoja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat