Seuraa 
Viestejä2545
Liittynyt12.9.2012

http://physicsworld.com/cws/article/news/2014/oct/09/are-weak-values-qua...
uskoisinko tiedemiestä X vai tiedemiestä Y, tai ehkä Z?

Kommentit (7)

Keijona
Seuraa 
Viestejä8894
Liittynyt13.3.2015

Toimi niinkuin muutkin ja luota individualistisuuteen perustuvan ideologian peruspilariin. ja usko siihen mikä sopii omaan arvomaailmaan ja on siksi miellyttävin totuus. 

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2545
Liittynyt12.9.2012

Vähänkö mua häirittee jonkilainen ristriita näissä kvanttijutuissa.

Multa onnistuu tosta "Shut up and calculate!" toi alku muttei toi loppuosa.

Jokin intererenssi katoaa, jos pelkästään on mahdolisuus tietää fotonin kulkureitti, siis pelkkä mahdollisuus riittää. Toisaalta hehkutetaan, että on mitattu jotkut komplementaariset ominaisuudet, mitä mittausta on kuvitellut mahdottomaksi.

Höh sanon minä!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11880
Liittynyt16.3.2005

Tärkeintä tuossa Weak Measurement-periaatteessa on näköjään se, että osaataan suodattaa ei-halutut mittaustulokset pois niin että jäljelle jäävät halutut tulokset.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

QS
Seuraa 
Viestejä4350
Liittynyt26.7.2015

Veli H. kirjoitti:
Vähänkö mua häirittee jonkilainen ristriita näissä kvanttijutuissa.

Multa onnistuu tosta "Shut up and calculate!" toi alku muttei toi loppuosa.

Jokin intererenssi katoaa, jos pelkästään on mahdolisuus tietää fotonin kulkureitti, siis pelkkä mahdollisuus riittää. Toisaalta hehkutetaan, että on mitattu jotkut komplementaariset ominaisuudet, mitä mittausta on kuvitellut mahdottomaksi.

Höh sanon minä!

Itse epäonnistun lähes aina shut up-osuudessa,  ja vaihteleva suoritus calculate-osuudessa. Vidduilevat mulle.

joo, shut-up osuus tässäkin mahdoton meitsille, joten:  "Mahdollisuus tietää"-käsite interferenssikokeissa on harhaanjohtava. Interferenssikuvio poimitaan esille datamassasta vasta jälkikäteen ja se ei onnistu ilman vertailudataa, joka on rekisteröity jossain (jopa toisella puolella universumia ajassa 10 valovuotta tuonnempana) vertailulaitteessa. Kokeissa verrataan yhden kvanttisysteemin (kaksi lomittunutta fotonia ovat todellakin yksi kvanttisysteemi) tilasta tehtyjä mittauksia kahdessa eri paikassa. Vertailu tapahtuu siirtämällä data avaruuden pisteestä 1 pisteeseen 2 ja ajamalla se tietokoneen läpi kauniiksi visuaaliseksi kuvaksi. Todellisuudessa kumpikaan näistä kahden pisteen 1 ja 2 kvanttisysteemin puolikkaista ei tiedä tuon taivaallista vastinparinsa touhuista siellä toisessa pisteessä. Ei menneisyydessä eikä tulevaisuudessa eikä mittaushetkelläkään.  Kausaalisuuspäätelmiä kokeilla ei voida tehdä.

Monesti kvanttimekaniikan ristiriidat ovat hyvää tarkoittavaa tieteen ns. mainostamista. Pienellä värikynän käytöllä ihmiset kiinnostuvat tieteestä, joka hyvä asia sinänsä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat