Seuraa 
Viestejä45973

Olen tässä parin päivän ajan yrittänyt tuohon Ubermanin unirytmiin totuttautua, tosin heikolla menestyksellä tähän asti, kahtena päivänä tullut nukuttua minuuttien sijasta tunteja.

Kyseessä on siis normaalin yöunen sijoittaminen pitkin vuorokautta, n. joka 4. tunti, lyhyisiin n. 20-45 minuutin torkkuihin. Idea on siis nähdä noilla torkuilla pelkästään REM-unta, joka normaalisti melko loppupuolella normaalia n. 8h yöunta.

Hyötyinä tässä on n. 3-6 tuntia lisää valveilla olo aikaa vuorokauteen, virkeä olo koko vuorokauden läpi, mahdollisesti myös oppiminen parantuu, johtuen useista torkuista pitkin päivää.

Melko alussa, n. viikon ajan, aivoit eivät vielä ymmärrä mistä on kyse, josta aiheutuu todella iso väsymys kun ei ole saanut sitä REM-unta. Pikkuhiljaa kuitenkin aivojen pitäisi tottua tuohon rytmiin, ja REM-unen tulla paljon aikaisemmin. Kun tuota on sitten jatkanut yli kuukauden, pitäisi kaiken unen siinä 20-45 minuutin aikana olla tuota REM-unta.

Mutta, mistään lähteestä josta tuosta olen lukenut, ei olla osattu esittää mitään negatiivisia asioita tuosta, muita kuin tuon unirytmin takia aiheutuvasta "seinään törmäämisestä" n. 5 tunnin jälkeen ilman torkkuja, ja jotain muuta vastaavaa, liittyen muiden ihmisten vuorokausirytmiin jne.
Psykologian opettajalta kun kyselin tuosta, niin sekään ei osannut sanoa oikein mitään tuosta, mutta sen tiesi sanoa että jokin tuollainen unirytmi (ei ollut varma oliko kyseessä juuri tämä) aiheuttaa jonkin sortin vaurioita, joita se ei niitäkään muistanut tarkemmin kertoa.

Onko kellään tietoa aiheuttaako noiden vähemmän tärkeiden univaiheiden skippaaminen jotain vakavia terveydellisiä vaurioita?

Ja kuka tämä Uberman oikein on?

Ja sitten niitä linkkejä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ubermanin_unirytmi
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=892542
http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720

Sivut

Kommentit (47)

Eräs ystäväni kovasti tuota hehkutti pari kesää sitten, ja ryhtyi toimeen. Päälle viikossa hän muuttui hysteerikon kautta sekavaksi ja huonovointtisen näköiseksi. Sitten parin viikon jälkeen asiasta enää puhumatta vaihtoi takaisin normaalirytmiin. Vois siis olla mahdollista ettei tuo ole hyväksi kaikille, vaikka joillekkin sopisikin. Tiukasti se ainankin aikatauluista piti kiinni, ja teki kaiken ohjeiden mukaan. Fyysisesti hän oli hyvässä kunnossa oleva nuori mies, mielestäni ei mitään silmälasien tarvetta pahempaa fyysistä vikaa.
'Mutta kaikkeahan voi kokeilla; paitsi kansantansseja ja *..'

Kaikkien univaiheiden merkitystä ei tarkalleen tieteellisesti tunneta, mutta ajatellaan että yhtäjaksoinen noin 8 tunnin uni on aikuiselle ihmiselle terveydellisesti erittäin tärkeää. Eri univaiheiden aikana esim. eri hormonien tuotanto vaihtelee, mikä on oleellista kehon elpymiselle ja terveenä pysymiselle. Kun vaivutaan uneen, ensi tunnit painottuvat syviin univaiheisiin, ja vasta niiden jälkeen tulee rem-unijaksoja, jotka siis painottuvat aamuyölle vaikka lyhyehköinä niitä esiintyy pitkin yötä. On ajateltu että syvät univaiheet virkistävät kehoa ja rem-uni on tärkeää psyyken kannalta. Jatkuvan valvomisen/heräilyn on todettu aiheuttavan vaikka mitä häiriöitä, painottuen älylliseen suoriutumiseen.

Johtopäätös: kaikenlainen kikkailu luonnollista univaiheiden rytmiä vastaan on keinotekoista ja oletettavasti myös vaarallista. Kai evoluutio olisi kehittynyt siihen suuntaan jos se olisi tärkeää? Sen sijaan ihminen nukkuu nimenomaan pitkän yhtäjaksoisen unen eikä "koiranunia" pitkin päivää. Eri univaiheet eivät taatusti täyty torkkujen aikana vaikka tuntimäärällisesti unta tulisi se noin 8 tuntia, johtuen nimenomaan siitä että univaiheet seuraavat toisiaan kronologisesti.

Tein aiheesta graduni joten tiedän oikeasti, vaikken pysty yhtään lähdettä tähän laittamaan.

Unohda siis moinen höpötys ja mene nukkumaan illalla ja herää aamulla! Loistava sääntö kuului tv:n mainoksessa: katsele enemmän unia kuin telkkaria Nämä unenvähennyskonstit ja tehokkuudenlisäämiskonstit lienevät samassa kategoriassa kaikkien höpöhöpö-laihdutuskuurien kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Eläinkokeissa on todettu, että mikäli uni estetään tyystin, koe-eläin kuolee ennen pitkää fyysiseen aivovaurioon. Nykytulkinnan mukaan onkin ilmeistä, että yksi unen tärkeimmistä tarkoituksista on valvetilan aivoihin aiheuttaminen vaurioiden korjaaminen. Aivot kuluttavat runsaasti energiaa, ja hermosolujen aineenvaihdunnassa käyttämät happiradikaalit aiheuttavat soluissa energiantuotannon sivuvaikutuksena kaikenlaisia tuhoja, vaurioita ja ylimääräisiä kemiallisia reaktioita. Syvän unen - ei siis rem-unen - aikana hermosolujen aktiviteetti laskee senverran alas, että hermosoluilla nykynäkemyksen mukaan aikaa korjailla päivän aikana syntyneitä vaurioita. Miten tämä tapahtuu käytännössä, on vielä hämärän peitossa. Valvetilassa aivosähkökäyrä näyttää pelkältä kohinalta, mutta syvässä unessä aivot siirtyvät tilaan jossa hermosolut tikittävät rytmikkäästi synkronissa. Tällä on varmasti jokin oleellinen merkitys. Rem-unella on varmasti jokin muu vähintään yhtä tärkeä merkitys, mutta silloin aivojen aktiivisuus on samanlaista kuin valvetilassakin.

Mikäli mainitulla unirytmillä päästään eroon nimenomaan syvästä unesta, suosittelen suhtautumaan konseptiin varauksella. Unen todellista merkitystä ei todellakaan tunneta vielä kovinkaan tarkasti, mutta mikäli koe-eläimen saa otettua hengiltä pelkästään valvottamalla, voitaneen tästä deduktiivisesti päätellä unen olevan kirjaimellisesti elintärkeää.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922

Olen luullut tähän asti, että ihmisten ongelmana on yleisemmin unettomuus kuin tarve pidentää valveillaoloaikaa. "Yleisemmin" näin taitaa ollakin. Oppia ikä kaikki, saattahan tullainen unensäätely olla hyödyksi joissain tilanteissa. Itselläni ei ole ollut ongelmia valvoa jopa useita vuorokausia yhteen menoon tarvittaessa ja joskus tarpeettomastikkin. Valvomisen aikana pystyn nähdäkseni säilyttämään lähes normaalin suorituskyvyn, joskus on tuntunut ja käytäntö myös osoittanut että älyn tai ainakin hoksaamisen suhteen tapahtuu ihmeellisiä kirkastumisia valvomisen aikana, jos on fyysisesti terve.

Lierikki Riikonen

Sen verran olen aiheesta kuullut, että tuota rytmiä pitää noudattaa erittäin tarkasti. Eli jos unet unohtuvat tai myöhästyvät liikaa niin sekava olo ja unettomuus iskevät nopeasti. Aika vaikeaa tuollaisen rytmin mukaan eläminen varmasti on, muu maailma kun elää perinteiseen tapaan. Miten käyt nukkumaan keskellä työ- tai koulupäivää ?

Ja joissain kaiketi puolueellisissa tutkimuksissa on huomattu että liian vähäinen uni lisää syöpäriskiä koska se sotkee melatoniini tasot. (vai mitkä ne nyt oli)

Ihmisen tulisi saada nukkua unensa yhtäjaksoisesti ja nimenomaan pimeässä, jotta yöaikaan tapahtuva hormonaalinen säätely toteutuisi. Unen aikana elimistö tekee kovasti töitä tulevaa päivää varten, ja kuten aiemmin todettua, unenpuute aiheuttaa pahimmillaan välillisen kuoleman.
Pieni tiedonmuruni oli tässä- kiitos!

Heksu
Eläinkokeissa on todettu, että mikäli uni estetään tyystin, koe-eläin kuolee ennen pitkää fyysiseen aivovaurioon.

Onkin vaikea kuvitella, millainen olisi henkinen aivovaurio. :P

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Scylla
Onkin vaikea kuvitella, millainen olisi henkinen aivovaurio.

Pyh, mielikuvituksen puutetta. Tarkoituksenani oli lähinnä korostaa, että unella ei ole pelkästään jokin henkiseen kapasiteettiin ja jaksamiseen liittyvä funktio. Se harmaa klöntti korvien välissä menee rikki jos ei nuku.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204

Greta. Olisin kysynyt, jos kerran olet tutkinut, että eikös ihminen kuitenkin nuku 2 tunnin jaksoissa Muistaisin joskus lukeneeni, että jokaisella ihmisellä on uni jakautunut 1,5-2,5 tunnin jaksoihin, joiden jälkeen herää/lähes herää ja alkaa seuraava.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Tämä pitää kyllä paikkansa, jaksot taitavat kyllä olla vähän pitempiä? Niitä sanotaan unisykleiksi. Unisyklissä ihminen vajoaa vaihe vaiheelta yhä syvempään uneen. Syklin lopussa on aina REM-univaihe, jonka jälkeen sykli alkaa alusta. Syklien välissä vireystila nousee miltei valvetilaan asti, jotkut heräävät kääntämään kylkeä tai pissalle.

Kyllä ne unisyklit on luokkaa 1-2 tuntia, ja niiden välillä käy valveilla tai lähes valveilla. Että siinä mielessä nukutaan pätkissä. Olisko se luonnon viisautta sekin, luolamies olisi ollut aika turvaton jos olisi nukkunut tukkimaisen sikeästi tuntikausia? Ja ehkä sillä turvataan se että kaikkia univaiheita tulee käytyä läpi silloinkin kun yöuni jää lyhyeksi; kuten keskustelussa on todettu jokaisella univaiheella on oma merkityksensä hyvinvoinnille.

Kuitenkin varsinkaan alkuyöstä sitä ei useinkaan herää syklien vaihtuessa, ja jos herääkin niin on tosi väsynyt ja nukahtaa hetimiten uudelleen. Tästä ajatus, että ihmiselle olisi luonteenomaista nukkua yhtäjaksoisesti koko yö.

Uskomatonta höpötystä!

"Hyötyinä tässä on n. 3-6 tuntia lisää valveilla olo aikaa vuorokauteen, virkeä olo koko vuorokauden läpi, mahdollisesti myös oppiminen parantuu, johtuen useista torkuista pitkin päivää."

Mitä ihmettä sinä teet niillä lisätunneilla, jotka saisit siihen aikaan, kun muut ihmiset nukkuvat? Ja aamulla-päivällä-illalla, kun muut ihmiset ovat hereillä ja kenties haluaisivat kommunikoida tai tehdä jotain kanssasi, olet neljästi tavoittamattomissa torkuillasi.

Minkälaista unipyhättöä meinasit kuljettaa mukanasi vai teetkö kotoasi vain niin lyhyitä matkoja, että ehdit aina takaisin makuuhuoneeseen? Kenties vuoristokiipeilijän pieni teltta ja makuupussi toimisivat myös kaupungissa jalkakäytävän reunassa, kun sinulla on tauko jostain työstä.

Ai niin, Überman kuulostaa muuten jo itsessään vitsiltä. Superman on muuten myös fiktiivinen hahmo.

Leuka
Mitä ihmettä sinä teet niillä lisätunneilla, jotka saisit siihen aikaan, kun muut ihmiset nukkuvat? Ja aamulla-päivällä-illalla, kun muut ihmiset ovat hereillä ja kenties haluaisivat kommunikoida tai tehdä jotain kanssasi, olet neljästi tavoittamattomissa torkuillasi.

Minkälaista unipyhättöä meinasit kuljettaa mukanasi vai teetkö kotoasi vain niin lyhyitä matkoja, että ehdit aina takaisin makuuhuoneeseen? Kenties vuoristokiipeilijän pieni teltta ja makuupussi toimisivat myös kaupungissa jalkakäytävän reunassa, kun sinulla on tauko jostain työstä.

Mitäkö teen noilla lisätunneilla? Koodaan php:tä, teen koulutöitä, you name it.

Ja en minä mitään unipyhättöä tarvitse. Vietän suurimman osan ajasta kotonani, ja jos jossain muualla olen, niin melko varmasti kaverilla, jossa pystyy aina ottamaan nuo puolen tunnin tirsat.
Eli ei tuokaan tuo mitään ongelmaa.

Katselin googlen scholarista (tieteellisiä julkaisuja; http://www.scholar.google.com) enkä löytänyt übermania (tai ubermania), ainakaan uniaiheisia artikkeleita. Onko jollakulla tiedossa alkuperäinen lähde tälle jutulle (jokin Übermanin julkaisu, kirja tms.). Jos ei löydy, epäilen että kyseessä on hoaxi...

Hakusanalla polyphasic löytyy enemmän tietoa. Eräässä artikkelissa oli tutkittu esim. rekkakuskien unirytmejä, ja todettu että pätkittäisellä unirytmillä voidaan tosiaan kompensoida pitkän unen puutetta ja edesauttaa valveilla pysymistä ratissa (tai jotain vastaavaa). Joten ei tämä siis niin ihmeellinen juttu liene, kuten rekkakuskien elämäntapa osoittaa.

Jos kokeilet rytmiä (en suosittele, mutta en kyllä usko että kuoletkaan), niin mittaappa huviksesi reaktioaikaasi (samaan aikaan päivästä, samalla menetelmällä, useita esim. 10 mittausta yhdellä kertaa) ja piirrä niistä käyrää.. Itse uskoisin, että reaktioajat lähtevät tippumaan, eli suoriutuminen ei pysyisi yhtä hyvänä pätkittäisellä unella.

Sellaista muistan lukeneeni, että vauvoilla/pienillä lapsilla uni kulkee 45 minuutin sykleissä ja jossain vaiheessa iän karttuessa syklit pitenevät pikku hiljaa noin 1,5 tuntiin (toki yksilöllisesti vaihdellen +- jotain). Myös väitettiin, että syklit ovat identtisiä eli kulkevat aina saman kuvion mukaan käyden läpi kaikki unen eri vaiheet.

Olen myös empiirisesti päässyt tutkimaan aihetta kahdeksankuisen pikku neidin seurassa ja hämmästyttävän hyvin tuo näyttäisi pitävän paikkansa... päiväunet ovat aina, lähes minuutilleen joko 45 min tai 1,5 h jonka jälkeen neiti herää automaattisesti. Käytännössä aina n. 45 minuutin välein on lyhyehkö kevyen unen vaihe, jonka aikana lapsi herää hyvinkin herkästi mutta suurimman osan ajasta hän on syvässä unessa, jolloin vieressä saa vaikka soittaa tuubaa, eikä ilmekkään värähdä.

Tähän liittyen oli jossain kehitetty herätyskello, johon säädetään aika, jolloin pitää viimeistään herätä ja kello herättää käyttäjän ajankohtaa edeltävän viimeisen kevyen unen vaiheen aikana, jolloin ihminen herää virkeänä.

Luin tuosta joskus aikoinaan ja meinasin testatakin, mutta enpä ole vielä saanut aikaiseksi. Jossain oli dokumentoitu tuota unirytmin muutosta ja tehty kognitiivista suorituskykyä mittaavia testejä ja oli käynyt niin että alkuun suorituskyky oli tietysti laskenut, mutta n. parin viikon kuluessa kun rytmiin oli kunnolla saatu totuttauduttua olikin suorituskyky pamahtanut hieman jopa normaalia korkeammalle ja koehenkilö oli tuntenut olonsa virkeäksi ja selkeäksi toisin kuin alkuvaiheessa muutosta tehdessä.

Überman ei ole mikään henkilö vaan Nietzschen keksimä termi eli suomeksi yli-ihminen. Nietzschen määritelmään yli-ihmisestä ei taida unirytmit kuulua, mutta kai sen on sitten tainnut joku vaan semmoiseksi nimetä tuon rytmin.

Lukemani mukaan Leonardo da Vinci muuten harrasti tuon tapaista nukkuen pienissä pätkissä ja tämä kuulemma edisti luovuutta (mm. muisti enemmän unia koska heräsi useammin) ja ois ehkä osaltaan just sen takana miksi se niin mahtava yleisnero oli.

Valvomista ja epätervettä unirytmiä on itsellä kyllä tullut harrastettua. Viimeaikoina ollut henk koht vuorokausi jotain 28 tuntia pitkä eli kiertää n. kerran viikossa ympäri kokonaan. Hyvin muuten toimii kun tuohon totuttautuu joka on todiste siitä että ihminen on mukautumiskykyinen. Ongelmana vaan on että tuo jos joku tekee normaalin elämän vähän hankalaksi.

Taidat puhua Claudio Stampi:n unitutkimuksista, siihen viitattiin jollakin "uberman" sivuilla .

Löysin lisää matskua uberman aiheesta. Tunnetumpia nimityksiä ovat näemmä "polyphasic sleep", suomeksikin löytyy "monivaiheinen unirytmi".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Monivaiheinen_unirytmi
http://www.virginatlanticglobalflyer.co ... pFacts.jsp

Google scholarista löytyi joitakin artikkeleita "polyphasic sleep" hakusanalla. Sieltä löytyi viite tuohon mainittuun Stampin artikkeliin, jonka mukaan monivaiheisella unella nukkuneet selvisivät jopa paremmin:

"Polyphasic sleep strategies improve prolonged sustained performance: a field study on 99 sailors (1989)"

Valitettavasti Stampin artikkelia ei löytynyt netistä, se olisi mielenkiintoista lukea. Erityisesti haluaisin tietää kehen verrattuna he selvisivät paremmin - niihinkö jotka valvoivat koko ajan?

Stampilta oli populaarimpi artikkeli, jossa hän kertoo yksinpurjehtijoille opettamistaan strategioista:

What You Can Do About Sleep Deprivation: Lessons from Around-the-World Solo Sailors
http://nydailynews.healthology.com/nyda ... /16313.htm

Sitaatti kyseisestä jutusta:

"I have been involved with numerous studies over the past 20 years that have shown that multiple napping schedules (or polyphasic sleep strategies) have allowed trans-Atlantic sailors to maintain much of their performance levels. Based on these observations and on the fact that over 85% of species in nature show typical polyphasic rest-activity patterns, we believe that polyphasic sleep is the strategy of choice for maintaining acceptable alertness levels under situations of continuous work. This strategy is not new, for apparently it had been successfully tested as early as half a millennium ago by no other than Leonardo da Vinci, undisputedly a highly productive and creative master. According to anecdotal reports, Leonardo would sleep 15 minutes out of every four hours, for a daily total of only 1.5 hours of sleep. Our controlled laboratory studies - including those recently commissioned by NASA in an effort to design sleep management schedules for emergencies in space missions - have shown that Leonardo’s idea makes significant biological sense. Individuals sleeping for 30 minutes every four hours, for a daily total of only 3 hours of sleep, performed better and were more alert, compared to when they had 3 hours of uninterrupted sleep. In other words, under conditions of dramatic sleep reduction, it is more efficient to recharge the sleep "battery" more often.

Following the workshop, competitors have been individually coached toward personalized optimal sleep and alertness management plans, tailored to their physiologic and circadian profiles, and based on their own wealth of experience. For example, it is important to determine whether a competitor is a morning or an evening person. Morning people (larks) usually require more regular routines than do evening people (owls). On the other hand, larks tend to feel very refreshed following even very brief naps, while owls generally require longer naps to feel satisfied."

Todellakin, Stampin jutut voisivat olla alkuperäisenä lähteenä ubermanille. Leonardo on mainittu ja unirytmit.

Sitaatissa tuli myös vastaus esittämääni kysymykseen: polyphasic (eli uberman?) rytmi auttaa VERRATTUNA NIIHIN jotka nukkuvat yhtä vähän (3 tuntia) mutta yhteen putkeen.

Jos siis ubermanin rytmi tee tehokkaammaksi, niin toisena arvauksena minulla on että kyse on päivänokosten toimintaa tehostavasta vaikutuksesta (jolla kompensoidaan yöunen puutetta - yöunen puutteesta ei sinänsä ole hyötyä).

Oikeaoppisista nokosista ja niiden tehokkuudesta autoliikenteen kontekstissa (myös Stampiin viitataan):
http://www.officeofroadsafety.wa.gov.au ... aper5.html

ps. pahoitteluni tämä linkkien floodaaminen, mielestäni kuitenkin aiheesta tarvitaan enemmän tietoa kuin mielipiteitä

Greta
Kaikkien univaiheiden merkitystä ei tarkalleen tieteellisesti tunneta, mutta ajatellaan että yhtäjaksoinen noin 8 tunnin uni on aikuiselle ihmiselle terveydellisesti erittäin tärkeää.



Eli jos tarkennetaan, niin yhdenkään univaiheen tarkkaa merkitystä ei tiedetä?


Johtopäätös: kaikenlainen kikkailu luonnollista univaiheiden rytmiä vastaan on keinotekoista ja oletettavasti myös vaarallista. Kai evoluutio olisi kehittynyt siihen suuntaan jos se olisi tärkeää? Sen sijaan ihminen nukkuu nimenomaan pitkän yhtäjaksoisen unen eikä "koiranunia" pitkin päivää.



Miksiköhän "evoluutio" on kehittäny kovin monet _muut_ eläimet siihen suuntaan, että nukkuvat noita koiranunia. Mokomat kun eivät ole tajunneet, että luonnotonta olisi moinen.


Unohda siis moinen höpötys ja mene nukkumaan illalla ja herää aamulla! Loistava sääntö kuului tv:n mainoksessa: katsele enemmän unia kuin telkkaria ;) Nämä unenvähennyskonstit ja tehokkuudenlisäämiskonstit lienevät samassa kategoriassa kaikkien höpöhöpö-laihdutuskuurien kanssa?

Suuren osan ihmisen toiminnoista vuorokausirytmin sisällä voidaan ajatella johtuvan yhteiskunnan ja kulttuurin vaatimuksista, joten turha lienee kovin kevein perustein 'todistella' mikä on turhaa, huuhaata, luonnotonta tai humpuukia muuten vain. Aivan samalla tavalla kuin unen määrä ja 'mieluisa' nukkuma-aika, varmaan moni muukin tekijä unessa vaihtelee yksilöittäin. Näin ollen tuskin voidaan suoralta kädeltä tyrmätä erilaisia malleja, vaikka itse oletkin _tottunut_ pistämään nukkumaan 22.00 ja heräämään 6.00 tjs.

Ja mitä tulee tuohon jäljempänä olevaan 'luolamiehen on hyvä herätä parin tunnin välein'- kommenttiin.. Jos nukkuisimme täysin sikeästi heräämättä aina sen tasan 8 tuntia, perustelisit sitä varmaan sillä, että on evoluution kannalta ollut tehokasta kehittää moinen malli. Ei heräillä turhia, vaan nukutaan tehokkaasti maksimimärä ja herätään virkeänä. Tuolta kannalta satunnaisella heräämisellä tuskin on merkitystä, verrattuna siihen, että herää (helposti?) silloin kun on tarve ..

Unentarve on yksiksilöllistä, lisäksi se vaihtelee iän, mielialan ja auringonvalon mukaan.
Yleinen ohje tulisi olla, että mene nukkumaan silloin kun sinua nukuttaa eikä silloin kun sinua väsyttää (silloin pitäisi levätä).
Äläkä koskaan käytä herätyskelloa.
Valitettavasti tällainen käyttäytyminen ei ole yleensä mahdollista.
Itse yli 20 V vuorotyötä tehneenä väitän myös, että yövuoroihin ei koskaan oikeasti totu ja vuorokausirytmin vaihdoksen eivät ole ihmiselle hyväksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat