metalliesineiden etsintä maasta!

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onkos kukaan tätä mielenkiintosta harrastusta harrastanu?. Minä ostin vuosi sitten 120 eurolla etsimen, etsin on harrastelija käyttöön ja sillä löytää 15-25 cm pienet esineet, isot esineet löytyy 50-100cm syvyydestä.

Niitä on ammattikäyttöönkin tarkoitettuja vehkeitä, mutta en oo sellasta viitsiny hankkia.

Onko kenelläkään metallinilmaisimia?

itse olen vain löytäny rautaromua ja vanhoja peltisiä kaljatölkkejä. ei ole mitään mielenkiintoista tullu eteen.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Työhommissa olen käyttänyt gefinex-laitetta. Työkäyttöön tarkoitettu etsin. Tuskin kannattaa kotikäyttöön hankkia, jos nyt sitten ei halua välttämättä heittää uuden auton hintaa peltipurkkien etsintään. Löytää kyllä purkit ja purnukat, sillointällöin myös sulfidilohkareita tai magnetiittia. Itse olen ainakin huomannut, että monesti laite on herkkä häiriöille mikäli kohde on sopivassa kulmassa tulosuuntaan. Ottaa se vähän päähän, kun olet tuntikausia kaivanut monttua ja sitten huomaat, että siellähän olikin tyhjänpäiväinen laattamainen lohkare väärässä kulmassa.

Vierailija
Peksu
Työhommissa olen käyttänyt gefinex-laitetta. Työkäyttöön tarkoitettu etsin. Tuskin kannattaa kotikäyttöön hankkia, jos nyt sitten ei halua välttämättä heittää uuden auton hintaa peltipurkkien etsintään. Löytää kyllä purkit ja purnukat, sillointällöin myös sulfidilohkareita tai magnetiittia. Itse olen ainakin huomannut, että monesti laite on herkkä häiriöille mikäli kohde on sopivassa kulmassa tulosuuntaan. Ottaa se vähän päähän, kun olet tuntikausia kaivanut monttua ja sitten huomaat, että siellähän olikin tyhjänpäiväinen laattamainen lohkare väärässä kulmassa.

Mitäs teet työksesi? O:

Vierailija
HaZe

Mitäs teet työksesi? O:

Geologiaan liittyvää, isojen poikien aarteenetsintää. Eikös me aina elokuvissakin pelasteta maailma?

edit:EN ole insinööri.

Vierailija
Peksu
HaZe

Mitäs teet työksesi? O:

Geologiaan liittyvää, isojen poikien aarteenetsintää. Eikös me aina elokuvissakin pelasteta maailma?

Voi helvetti etkai sä oo insinööri?!

Vierailija

Intissä leikittiin sellaisilla "kalliilla" ilmaisimilla. Jotenkin epäilytti niiden teho. Ainakaan itse on uskaltaisi kovia sillä etsiskellä.

Vierailija

Lautasmalliset metallinpaljastimet ovat putkimallisia parempia. Itse en ainakaan enää putkimallisia suostu käyttämään niiden epätarkkuudesta johtuen. Esim. kaivonkantta etsiessä on tällöin vaikea sanoa suriseeko laite kannen takia vai kenties viereisen kuorma-auton vaikutuksesta. Talvisin moni kohde on jäänyt kesken epätarkkojen tai tehottomien paljastimien myötävaikutuksesta. Kyllä laatuun kannattaa satsata. Niinkuin kaikessa muussakin.

Vierailija

Minä olen harrastanut paljonkin metallinpaljastimen kanssa etsiskelyä. Isällä on lautasmallinen metallinpaljastin. Maalla ollaan yrittetty etsiä asekätkentäjutun aikaista maahan haudattua konepistoolia. Eräs vanha rouva on meille paikan kertonut, mutta konepistoolia ei ole löytynyt. Sen sijaan olemme löytäneet noin 100 hevosenkenkää (paikka on vanha kestikievari), lantteja, joissa on kaksipäinen kotka, hiilillä lämmitettävän silitysraudan, nauloja ja kaikenlaista roskaksi luokiteltavaa metallia. Metallinilmaisin ulvahtaa jo metallisen purkkapaperinkin kohdalla.

Uimarannat ovat hyviä kohteita etsiä "aarteita". Sielä löytyy kelloja, sormuksia ja ketjuja. Lisäksi löytyy satamäärin kaljapullon korkkeja. Lumenkaatopaikka kesällä voi myös antaa saalista.

Onnea etsintää. Jonain päivänä löytyy se keskiaikainen maahan haudattu hopea-aarre ja konepistooli.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
geena
Minä olen harrastanut paljonkin metallinpaljastimen kanssa etsiskelyä. Isällä on lautasmallinen metallinpaljastin. Maalla ollaan yrittetty etsiä asekätkentäjutun aikaista maahan haudattua konepistoolia. Eräs vanha rouva on meille paikan kertonut, mutta konepistoolia ei ole löytynyt. Sen sijaan olemme löytäneet noin 100 hevosenkenkää (paikka on vanha kestikievari), lantteja, joissa on kaksipäinen kotka, hiilillä lämmitettävän silitysraudan, nauloja ja kaikenlaista roskaksi luokiteltavaa metallia. Metallinilmaisin ulvahtaa jo metallisen purkkapaperinkin kohdalla.

Uimarannat ovat hyviä kohteita etsiä "aarteita". Sielä löytyy kelloja, sormuksia ja ketjuja. Lisäksi löytyy satamäärin kaljapullon korkkeja. Lumenkaatopaikka kesällä voi myös antaa saalista.

Onnea etsintää. Jonain päivänä löytyy se keskiaikainen maahan haudattu hopea-aarre ja konepistooli.

Minäkin menen seuraavaksi etsimään sellaiselle tontille jossa on ennen ollut kartano. Sieltä luulisi löytyvän jotain metallia.

Vierailija

Paljonkohan se käämilanka maksaa metriltä? Nimitäin voisi itse tehdä oikein ison tuollaisen.. Ei taida kuitenkaan kovin halpaa olla jos käämilankaa alkaa menemään useita kiloja..

Vierailija

Aarteenetsijöille:
Kyllähän muinaismuistolaki on kuitenkin kaikenlaisille kaivajille tuttu? Että jos satutte aarteita maasta löytämään, niinkuin esim. keskiaikaisen hopea-aarteen, niin löytäjällehän tavara ei kuulu vaan Museovirastolle. Kaikesta yli satavuotiaasta romusta pitää viranomaisille kertoa.

Nimimerkillä 'en mikään ilonpilaaja, vaan kulttuuriperinnöstä huolestunut...'

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Pipa
Aarteenetsijöille:
Kyllähän muinaismuistolaki on kuitenkin kaikenlaisille kaivajille tuttu? Että jos satutte aarteita maasta löytämään, niinkuin esim. keskiaikaisen hopea-aarteen, niin löytäjällehän tavara ei kuulu vaan Museovirastolle. Kaikesta yli satavuotiaasta romusta pitää viranomaisille kertoa.

Nimimerkillä 'en mikään ilonpilaaja, vaan kulttuuriperinnöstä huolestunut...'

mää oon sellanen jobbari, että kaikki yli 100 vuotiaat kolikot, myyn keräilijöille jos niillä on arvoo. Jo löydän useamman kappaleen niin sitten lähetän museovirastoon. Viraston sedät kyllä lähettää takasin jos on sellasta tavaraa mitä on runsaasti.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Tai kyllä mää lähetän, jos löydän jotain runsaasti jotain mielenkiintosta. en mää ny mitään 1800 kolikoita ruvee lähettään museovirastoon jos yhden tai kaksi löydän. Mutta jos jotai harvinaista, tai sitten runsaasti löytyy jotain. Niin kyllä ne ilmotan viranomaisille. Koska aina ne paremmassa tallessa ja ihmiset hyötyvät niistä enempi jos ne on jossain museossa.

Näin myös se kulttuurihistoria säilyy.

Vierailija

Joskus tuli jokin ohjelma jossa konservaattori kertoi maasta löydetyn rautaesineen hajoavan kohta "ruosteeksi" jos sitä ei osaa käsitellä oikein.

Joten enempi iloa jos löydön toimittaa oikealle taholle.
Valokuva ja muistot ajavat saman asian löytämisen ilon.

Kunkku ei hopea tms esineitä kyllä ilmoittaisi jos löytäisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat