Kommentit (12)

jaho
Seuraa 
Viestejä155
Liittynyt19.3.2012

Eikös suoran sähkölämmityksen ongelmana ole pidetty sitä, että tuotantokapasiteetti pitää mitoittaa talven kylmimpien säiden mukaan, jolloin osa kapasiteetista on käytössä vain viikon pari vuodessa. Ja tämä säätövara juurikin on kivihiili/öljypohjaista.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä30717
Liittynyt6.12.2009

Oihan se hieno jos sähköautoihin saataisiin "kaukosähkö", "ratikkasähköhenkilöauto" tai "sähköratahenkilöauto".  Ongelma on siinä että auto on liikkuva ja asunnot/kiinteistät pysyvät yleensä paikallaan , niihin saa kiinteät asennukset eri "kaukoergiamuodoille".

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä156
Liittynyt14.1.2011

Maailmaa syleileviä vastauksia!

Suomessa käytettävää sähköä tuotetaan vain lähialueilla puhtailla menetelmillä.

Sähkö on puhdasta ja tarkasti tarpeen mukaan säädettävissä asuntojen lämmityksessä.

Nykyaikainen asunto sopii hyvin sähkölämmitykseen kun lämmöntarve on kovin pieni.

Maailman energiatuotannon päästöjen vetäminen tähän on turhaa kun etelän maissa sähköllä ei juuri tarvitse edes lämmittää. Muutaman viikon pieni päästö talvipakkasilla on kuitattu helposti päästöoikeuksilla ja maailma pelastuu.

Kaukolämpö on puhdasta lämpöä kotiin ja millä sen helpommin ja halvemmin vetää jokaisen kotiin kuin sähköverkkoa pitkin.

Sähkön käyttö autossa on vain tämän päivän hypetystä taustallaan suuret valtion tukiaiset. Ihmisten liikkuminen halvalla sähköautoilla ei ole yhteiskunnan tavoitteena. Sähköautoilijat olisi laitettu maksumiehiksi esitetyssä seurantaan perustuvassa tieverossa.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä5645
Liittynyt13.7.2015

jaho kirjoitti:
Eikös suoran sähkölämmityksen ongelmana ole pidetty sitä, että tuotantokapasiteetti pitää mitoittaa talven kylmimpien säiden mukaan, jolloin osa kapasiteetista on käytössä vain viikon pari vuodessa. Ja tämä säätövara juurikin on kivihiili/öljypohjaista.

Näin se kai menee. Tuohon tekniikka tarjoaisi ratkaisuja ja ehkä uudenlaiset bisnesmallitkin, mutta tuskin konservatiivisempaa bisnesalaa löytyy kuin energia ja talotekniikka, saati näiden yhdistelmä. 

Olisi verraten triviaalia toteuttaa reaaliaikainen sähkön hinnoittelu markkinahintojen perusteella ja se jo osaltaan ohjaisi kulutusta tasaisemmaksi, koska ne piikkisähköt tulevat hyvin kalliiksi. Tällä hetkellä niiden kustannus leivotaan pääasiassa sähkön hintaan yleisesti, kuten tarvittavan kapasiteetin potentiaalikin. Eli juhannuspäivänä kun sähköä syö ainoastaan kahvinkeitin, maksetaan sitten niitä talven huippukulutuksiakin. 

Kun hinta ja hintatieto olisi reaaliaikaista, voisivat sähkölaitteet edelleen optimoida kulutuksen jakautumista ja mahdollistuisi kaikenlainen muukin säätö, esimerkiksi älykäs sähköautojen lataaminen jne. 

Nykyverkon isoin ongelma tosiaan on, että vain tuotantoa voidaan säätää, kun kulutuksessa olisi huomattavan paljon säätöpotentiaalia, mikä olisi edullisempaa kaikille.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Myöskin talot voidaan eristää siten, että kulutus talvella on pienempi kuin kesällä ilmanvaihdon.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä156
Liittynyt14.1.2011

Niin, tuotantoahan pitäisi säätää kulutuksen ja tuotannon hinnan mukaan, elikkä aina tuotettaisiin mahdollisimman halvalla tarvittava teho.

Tuotantoa ei voi säätää tarpeen mukaiseksi kun joukkoon työnnetään ajoittain kallista sähköä jonka veronmaksajat saavat veroissaan maksaa elikkä tuulivoimaa ja aurinkosähköä.

Kulutusta voidaan säätää helposti maksamalla suurkäyttäjälle sähköstä niin hyvä hinta, että kannattaa laittaa tehtaan tuotanto seisomaan huippukulutuksen ajaksi. 

Kulutusta voi tehokkaasti leikata antamalla sähköä vain osalle kuluttajista kerrallaan.

Sähköautojen älykäs lataaminen ei tuota sähköverkkoon mitään uutta jaettavaa vain lisää kulutusta.

Ladattaessa omalla tuuli- ja aurinkokennovoimalalla sähköauton akkua niin sehän ei maksa mitään ja sähköautolla saa ajella ilmaiseksi, lisäksi sähköauton akusta saa ilmaista virtaa esim. sähkösaunaan ja ruoanlaittoon.

Vihreä unelma, kaikki toimii halvalla tai ilmaiseksi ja vielä saa käyttörahaa tukiaisten muodossa.

Kuka yhdistäisi unelmat, eurot, todellisuuden ja osaisi laskea kannattavuuden?

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

tassuttaja kirjoitti:
Niin, tuotantoahan pitäisi säätää kulutuksen ja tuotannon hinnan mukaan, elikkä aina tuotettaisiin mahdollisimman halvalla tarvittava teho.

Tuotantoa ei voi säätää tarpeen mukaiseksi kun joukkoon työnnetään ajoittain kallista sähköä jonka veronmaksajat saavat veroissaan maksaa elikkä tuulivoimaa ja aurinkosähköä.

Kulutusta voidaan säätää helposti maksamalla suurkäyttäjälle sähköstä niin hyvä hinta, että kannattaa laittaa tehtaan tuotanto seisomaan huippukulutuksen ajaksi. 

Kulutusta voi tehokkaasti leikata antamalla sähköä vain osalle kuluttajista kerrallaan.

Sähköautojen älykäs lataaminen ei tuota sähköverkkoon mitään uutta jaettavaa vain lisää kulutusta.

Ladattaessa omalla tuuli- ja aurinkokennovoimalalla sähköauton akkua niin sehän ei maksa mitään ja sähköautolla saa ajella ilmaiseksi, lisäksi sähköauton akusta saa ilmaista virtaa esim. sähkösaunaan ja ruoanlaittoon.

Vihreä unelma, kaikki toimii halvalla tai ilmaiseksi ja vielä saa käyttörahaa tukiaisten muodossa.

Kuka yhdistäisi unelmat, eurot, todellisuuden ja osaisi laskea kannattavuuden?

No mulla on idea kevyestä kolmipyörästä joka voidaan ladata omalla hyvin yksinkertaisella tuuligeneraattorilla ja sähköä voidaan käyttää pieasunnon sähköistämiseen. Alunperin olin suunnittelemassa Marsissa operoimaan kykenevää ajoneuvoa.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Punde
Seuraa 
Viestejä1437
Liittynyt13.12.2016

Miksi joku kevyt kolmipyörä?
Miksi ei nelipyörä?
A) Nuo kolmipyörät ovat käsittääkseni veroteknisistä syistä tehtyjä vekottimia. Kaikin puolin huonoja lisäksi.
B) Tai invalidi käyttöön tehtyjä vekottimia. Moottorilla tai ilman.
C) Onko olemassa yhtään hyvää ja tarkoituksen mukaista kolmipyörää?
Mielestäni edes lasten kolmipyörä ei ole sitä. Nimimerkillä huulensa sellaisella halkaissut.

Huonolla tiellä / kelillä siitä "kolmannesta" pyörästä ei ole kuin haittaa. Jos ajokki vetää kahdella pyörällä, se kolmas kahlaa hangessa tai muussa omaa avaamatonta tietään (etuvetoinen ajokki ).
Nelipyörän renkaat kulkee kahta ränniä, kolmipyörän kolmea. Pois lukien sivuvaunumotarit. Jotka myös ovat entisajan jäänne autosäännöstelyn ajalta. Harraste vehkeet erikseen.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Punde kirjoitti:
Miksi joku kevyt kolmipyörä?
Miksi ei nelipyörä?
A) Nuo kolmipyörät ovat käsittääkseni veroteknisistä syistä tehtyjä vekottimia. Kaikin puolin huonoja lisäksi.
B) Tai invalidi käyttöön tehtyjä vekottimia. Moottorilla tai ilman.
C) Onko olemassa yhtään hyvää ja tarkoituksen mukaista kolmipyörää?
Mielestäni edes lasten kolmipyörä ei ole sitä. Nimimerkillä huulensa sellaisella halkaissut.

Huonolla tiellä / kelillä siitä "kolmannesta" pyörästä ei ole kuin haittaa. Jos ajokki vetää kahdella pyörällä, se kolmas kahlaa hangessa tai muussa omaa avaamatonta tietään (etuvetoinen ajokki ).
Nelipyörän renkaat kulkee kahta ränniä, kolmipyörän kolmea. Pois lukien sivuvaunumotarit. Jotka myös ovat entisajan jäänne autosäännöstelyn ajalta. Harraste vehkeet erikseen.

Kolmipyörillä näyttää olevan hyvin erikoislaatuinen paikka historiassa. DaVincin esitteli mekaanisen kolmipyörän 1494 ranskalaiset omansa vajaa kolmesataa vuotta myöhemmin joka toimi höyryllä. Siitä reily sata vuotta niin Daimler ja Benz tekivät ensimmäisen polttomoottoriauton niinikään kolmipyörän. Myös moottorikelkka on periatteessa "kolmipyörä"...hyvin maastokelpoinen. Siitä saa myös 2-300 kg kevyemmän kuin kevyimmästä nelipyörästä....puhumattakaan ilmanvastuksesta joka putoaa neljäsosaan Think Citystä vaikkapa.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

kohe
Seuraa 
Viestejä1250
Liittynyt30.8.2009

Ab Surd Oy kirjoitti:

Olisi verraten triviaalia toteuttaa reaaliaikainen sähkön hinnoittelu markkinahintojen perusteella ja se jo osaltaan ohjaisi kulutusta tasaisemmaksi, koska ne piikkisähköt tulevat hyvin kalliiksi. Tällä hetkellä niiden kustannus leivotaan pääasiassa sähkön hintaan yleisesti, kuten tarvittavan kapasiteetin potentiaalikin. Eli juhannuspäivänä kun sähköä syö ainoastaan kahvinkeitin, maksetaan sitten niitä talven huippukulutuksiakin. 

Kun hinta ja hintatieto olisi reaaliaikaista, voisivat sähkölaitteet edelleen optimoida kulutuksen jakautumista ja mahdollistuisi kaikenlainen muukin säätö, esimerkiksi älykäs sähköautojen lataaminen jne. 

Nykyverkon isoin ongelma tosiaan on, että vain tuotantoa voidaan säätää, kun kulutuksessa olisi huomattavan paljon säätöpotentiaalia, mikä olisi edullisempaa kaikille.

Tässä on taidettu mennä oikeastaa takapakkia. Aikaisemmin (viime vuosituhannella) kausi- ja yleissähkön hinnan ero oli suurempi kuin nykyään.

Uusimmat

Suosituimmat