Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt26.1.2017

Olen jo koko illan koittanut pähkäillä yhtä matikan tehtävää, ehkä täältä löytyisi osaavia? :)

Uima-allasta täytetään suurella ja pienellä hanalla yhtä aikaa, jolloin altaan täyttymiseen kuluu 30minuuttia. Ison hanan teho on kaksi kertaa suurempi kuin pienen teho. Kuinka kauan kestää uima-altaan täyttäminen käyttämällä yksinomaan
A. Pientä pumppua B. Suurta pumppua

Kommentit (6)

Japetus
Seuraa 
Viestejä10712
Liittynyt20.6.2009

Olettaen, että "suurempi kuin" on arkinen korvike ilmaukselle "niin suuri kuin", täyttää tehokkaampi pumppu 2/3 ja tehottomampi 1/3 allasta 30 minuutissa. Siitä sitten lasket, kuinka kauan koko altaan täyttämiseen menee.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
o_turunen arvostaa rehellisyyttä: "Minä en todellakaan kuse housuuni vaan sinun silmääsi."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"

Käyttäjä3646
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt26.1.2017

Nyt jäi kyllä vähän epäselväksi. 30 minuuttia siis kestää koko altaan täyttämiseen, kun käyttää suurta ja pientä hanaa yhtä aikaa. tehtävän kysymys on, että miten kauan kestää altaan täyttyminen käyttäen vain suurta hanaa ja toinen kysymys oli että kauan kestää, jos käyttää vain pientä hanaa. Nämä kysymykset siis on ne mihin en osaa vastata

ja juu, en ole mikään matikkanero, vaikka hyvin kiinnostunut siitä olenkin.. :D

jansetti
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt10.9.2011

Koitetaanpas vähän rautalankaa tähän.

Altaan täyttyminen kestää 30 minuuttia.

Toinen hana on kaksi kertaa tehokkaampi kuin toinen.

Pienempi hana on siis yksi osa altaan täyttymistehosta, ja suuri hana kaksi osaa.

Pienen hanan ollessa yksinään auki, 30 minuutin aikana täyttyy 1/3 altaasta.

Kuinka kauan kestää, että pienen hanan auki ollessa koko allas on täynnä?

Suuren hanan ollessa yksinään auki 30 minuuttia, täyttyy 2/3 altaasta, joten 1/3 altaasta täyttyy suuren hanan ollessa auki 15 minuuttia.  Kuinka kauan kestää, että suuren hanan auki ollessa koko allas on täynnä?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14005
Liittynyt16.3.2005

Sitku vielä noi kaksikertaa ja kolmertaa tehokkaamat joku säätäisi jonnekin Hesarin lätkämatsipalstalle niin voisi asiaan tulla jotain tolkkua.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

PPo
Seuraa 
Viestejä12883
Liittynyt10.12.2008

Käyttäjä3646 kirjoitti:
Olen jo koko illan koittanut pähkäillä yhtä matikan tehtävää, ehkä täältä löytyisi osaavia? :)

Uima-allasta täytetään suurella ja pienellä hanalla yhtä aikaa, jolloin altaan täyttymiseen kuluu 30minuuttia. Ison hanan teho on kaksi kertaa suurempi kuin pienen teho. Kuinka kauan kestää uima-altaan täyttäminen käyttämällä yksinomaan
A. Pientä pumppua B. Suurta pumppua

Kaksi kertaa suurempi teho=kolminkertainen teho

Pieni hana x l/min, iso hana 3x l/min.  Altaan tilavuus V.

x*30+3x*30=120x=V

A) Pieni hana x*t1=V=120x—>t1=120x/x=120 min

B) Iso hana3x*t2=V=120x—>t2=120x/3x=40 min.

Juunas
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt26.1.2017

30 minuutin aikana: Pienempi pumppu A pumppaa tilavuuden Va ja isompi pumppu B tilavuuden Vb. Allas täyttyy tällöin tilavuuteen V = Va + Vb. Tehoeroista on lisäksi sanottu, että Vb = 2Va.

Koska vettä ei oleteta häviävän mihinkään, ns. jatkuvuusyhtälön perusteella tilavuusvirrat (nestetilavuus / aikayksikkö) pysyvät yhtä suurina. Tällöin siis A-kohdassa: Va / 30 min = V / ta ja b-kohdassa taas Vb / 30 min = V / tb , joissa ta ja tb on ne kysytyt ajat.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat