Seuraa 
Viestejä13878

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/suomalainen-moottorikeksin...
Suomalainen moottorikeksintö lupaa todella paljon: sähköauton toimintamatka kasvaa 50 % - katso video

Moottorin rakenne on yksinkertainen. Käämitys muodostuu yksittäisistä käämikomponenteista, jotka asennetaan staattorilevyissä oleviin käämirautoihin. Roottori on keskellä moottoria.

Joensuulainen Quantum Electric kehittää digitaalisesti ohjattua modulaarista sähkömoottoria. Keksinnön avulla luvataan sähköautoille kaupungissa jopa 50 prosenttia perinteistä sähkömoottoria pidempi toimintamatka.

Moottori mullistaa sähkömoottoreiden markkinat ajoneuvoissa, mikäli lupaukset voidaan näyttää toteen.

Energiansäästön lisäksi modulaarisen moottorin kokoonpano on automatisoitavissa, mikä tekee tuotannosta joustavaa.

"Moottorin rakenne on modulaarinen käämitykset mukaan lukien. Käämitykset voidaan valmistaa ilman robotteja yksinkertaisilla puoliautomaattisilla käämintäkoneillla. Moottori on myös täysin purettavissa ja kierrätettävissä käämityksiä myöten," toimitusjohtaja Jari Aaltonen kertoo.

Alhainen jännite tehostaa

Toinen suuri ero on käyttöjännitteessä. Sähköautoissa moottorien yleinen käyttöjännite on 400-600 volttia. Quantumin digitaalisesti ohjattu moottori on modulaarinen myös käyttöjännitteen suhteen. Käytettävissä olevien napojen määrää voidaan vaihtaa lennossa.

"Moottoria voidaan käyttää 24, 48, 72 ja 96 voltin jännitteellä. Alhaisemmalla jännitteellä saadaan parempi hyötysuhde pienillä kierroksilla. Tällöin myös jarrutusenergian talteen otto on tehokkaampaa."

Perinteisillä sähköautojen moottoreilla jarrutusenergian talteenotto 20–30 km/h vauhdissa ei ole niin tehokasta juuri suuresta käyttöjännitteestä johtuen.

"Jos latausjännite jarrutusenergian talteenotossa on paljon alle moottorin käyttöjännitteen, se heikentää akun elinikää koska akku ei lataudu jarrutuksen aikana kunnolla pienillä kierroksilla. Matalampi käyttöjännite toisi sähköautoiluun siis monia etuja kuten edullisemman ja kestävämmän elektroniikan", Aaltonen kertoo.

"Sähköautoissa kehitys on mennyt vielä huonompaan suuntaan, uusissa autoissa jännite voi olla jopa 600 volttia tai enemmän. Suurempi moottorin käyttöjännite tekee myös tehoelektroniikan komponentit alttiiksi vikaantumiselle joka lisää sähköauton huoltokustannuksia."

Sivut

Kommentit (51)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Lyde19
Seuraa 
Viestejä4293

Näyttäisi siltä että käämit muodostavat magneettinavat noiden staattorilevyjen välille. Miten roottorista saadaan hyvällä hyötysuhteella pyörivä? Avainjuttuhan on mahdollisimman pieni ilmarako magneettinavan ja roottorin välillä.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Lyde19 kirjoitti:
Näyttäisi siltä että käämit muodostavat magneettinavat noiden staattorilevyjen välille. Miten roottorista saadaan hyvällä hyötysuhteella pyörivä? Avainjuttuhan on mahdollisimman pieni ilmarako magneettinavan ja roottorin välillä.

Tasaahan tuo paine eroja.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

ovolo
Seuraa 
Viestejä6419

Veli H. kirjoitti:

Olihan sielä tuttu kaverikin tuolla  Quantum Electric  Oy:ssä, eli J.H.  On aikaisemmin suunnitellut mm. aseiden äänenvaimentimia. On sillä jonkinlainen patenttisalkkukin erilaisista keksinnöistä.  Pitää tutkia tarkemmin tuota pdf-filettä. Mutta aloitusviestin linkissä sanottiin, että edut ja sähkönsäästö tulee esiin kaupunkiajossa, kun moottorijarrutuksessa lataa paremmin akkua. Sinänsä moottorissa ei nyt mitään maatamullistavaa ole. Tietenkin pitää hypettää mm. jatkorahoituksen takia.

Keijona
Seuraa 
Viestejä11532

"edut ja sähkönsäästö tulee esiin kaupunkiajossa, kun moottorijarrutuksessa lataa paremmin akkua."

siis just siellä missä sähkökulkuneuvot ovat muutekin suosituimpia ja ilmansaastumisen takia tarpellisempi.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Vänni
Seuraa 
Viestejä324

Hyvä kun asioita tutkitaan ja kehitetään. Tuo olisi siis ns. steppi moottori jota voi ohjata elektroniikalla kierroksien osien tarkuudella.

 Korkealta kuullostaa tuo 600V jännite  nykysähköautoissa.  Joutuukos tuossa jo nostamaan akkujännitettä hakkurilla, joka myöskin hukkaa tehoa.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä3204

Kun Teslan USA:n akkutehdas tulee käyttämään  puolet maapallon litium-tuotannosta ja Vaasan (toivottavasti Vaasan) Gigafactory tullee käyttämään  toisen puolen, niin muut yrittää nuolla litiumia näpeistään. Mites kestomagneeteissa, eiks niissäkin ole jotain harvinaista maametallia, keille kiinalaiset suo kestomagneetteja?

kretiini
Seuraa 
Viestejä1307

Minulle aikoinaan akun toimittaja sanoi, että se akku kestää tietyn määrän latauksia, vaikka se määrä hieman vaihteleekin. Eli aivan sama lataatko 1000 kertaa sen puolitäyteen, vai 1000 kertaa täyteen. Se on sitten siinä kohtaa finito. Jos auton akkua ladataan siis 100 kertaa päivässä, niin mitenhän hyvää se tekee sille akulle pitkällä aikavälillä?

Darwinismi on kuollut

Vänni
Seuraa 
Viestejä324

kretiini kirjoitti:
Minulle aikoinaan akun toimittaja sanoi, että se akku kestää tietyn määrän latauksia, vaikka se määrä hieman vaihteleekin. Eli aivan sama lataatko 1000 kertaa sen puolitäyteen, vai 1000 kertaa täyteen. Se on sitten siinä kohtaa finito. Jos auton akkua ladataan siis 100 kertaa päivässä, niin mitenhän hyvää se tekee sille akulle pitkällä aikavälillä?
Jos nyt puhutaan ns. tavallisesta 12V lyijyakusta niin kesto on paljon parempi  välillä 50% - 100% latauksilla kuin 0% -  50% välisilla akun kapasitteetin latauksilla. Lyijyakku tykkää olla täysi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat