Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt30.1.2017

Mietityttää oma unirytmi ja virkeystasot taas näin "aamusta", joten udellaanpa täältä: Oletko ilta- vai aamuvirkku ja miten virkeystasosi kehittyy päivän myötä? Riittävätkö vuorokauden tunnit päivän askareisiin sekä nukkumiseen?

Itse tunnun tarvitsevan vuosivuodelta enemmän unta ja aamut ovat koko elämäni olleet yhtä tuskaa. Aamukooma (tyyliä kahvipannu jääkaappiin) kestää 8 tunnin yöunien jälkeen noin 2 tuntia ja 10h unien jälkeen tunnin. Älyllisesti vaativaan toimintaan kykenee usein vasta illan puolella ja luovimmillaan sitä on siihen aikaan kun avokki menee nukkumaan ja usein jostakin innostuneena en malta/kykene nukkumaan ennen pikkutunteja. Tästä seuraa tietenkin joko univajetta tai velvollisuuksien lykkäämistä.
ps. Aamukooma ei ole vielä täysin ohi, joten pahoittelen jos esityksestä/sisällöstä löytyy valittamista

Kommentit (6)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Olen virkein ja tehokkain, jos herään aikaisin (7-8) ja menen nukkumaan järkevään aikaan (22-23). Silloin myös nukun parhaiten (en yleensä nuku kovin hyvin). Silloin olen virkein ja fiksuin aamupäivällä ja iltaa kohti keskittymiskyky heikkenee.

Mutta minun pitää ylläpitää tuota rytmiä tietoisesti. Muuten se venyy myöhemmäksi, mikä heikentää unen laatua ja toimintakykyäni.

MooM
Seuraa 
Viestejä6057
Liittynyt29.6.2012

Mulla on luonnollinen unentarve reilut 8 h, mutta 6 tunnilla pärjää tarvittaessa. Vähemmälläkin, jos on motivoivaa tekemistä.

Aamuherääminen on arkisin pakollinen siinä vaille 7, joten nukkumaan pitää yrittää päästä viimeistään 23 jälkeen. Joskus vetää pään kierroksille, ettei nukuta, mutta jos nukahdan helposti, se tapahtuu aika pian valijen sammuttamisen jälkeen. Aamulla on hyvin harvoin vaikeaa herätä, vaikka olisi vähemmänkin tunteja takana. Liittyy kai unirytmiin, yleensä on kellon soidessa kevyessä unessa tai valmiiksi hereillä. Joskus, jos pitää herätä liian aikaisin (aeim matkan vuoksi) on vaikeaa. 

Joka tapauksessa aamu ja puolenpäivän tienoo on virkeintä aikaa, iltaa kohtii skarppius vähenee, jos ei ole jotain erityistä motivaattoria.

Kurkö
Seuraa 
Viestejä178
Liittynyt16.10.2013

Joskus itselläni vireystaso nousee kun nukkuu vain jokunen 3-4 tuntia, mutta ei peräkkäisinä päivinä. Normaalisti vetelen 6-8 tunnin yöunia. Herään aina kello 04:00. Mieli on kyllä virkeä, mutta silmiä taas väsyttää joka aamu. Mistähän mahtaisi johtua?

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

SamBody
Seuraa 
Viestejä5930
Liittynyt3.5.2008

MooM kirjoitti:
Mulla on luonnollinen unentarve reilut 8 h, mutta 6 tunnilla pärjää tarvittaessa. Vähemmälläkin, jos on motivoivaa tekemistä.

Sama täällä, "normitarve" unelle on noin 8 h, mutta 6 h riittää kyllä jos sen on riitettävä. Tämä kuitenkin vain poikkeuksena, eli jos yrittää selvitä seuraavankin yön vain 6 h unilla on väistämätön seuraus jonkinmoinen "nuutuneisuus".  Eli vähän voi "lainaa" ottaa, mutta vain vähän ilman että se selvästi kostautuu.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

DieselDon
Seuraa 
Viestejä96
Liittynyt4.9.2014

Olen illan virkku. Usein kuitenkin pitää herätä klo 6:30...7:30 töiden takia. Mieluiten nukkuisin 8...9 ään. Nukahdan yleensä klo 24...2.

Parhaimmillani olen myöhään illalla pitkän työpäivän lopussa. Varsinkin silloin kun töiden deadlinet painaa päälle ja on kiire. Silloin syntyy valmista nopeasti ja keskittyneesti. Epäilen että saan myös parhaan laadun kaivettua samaan aikaan esiin.

Aamuisin en saa kiireen tunnetta ladattua itteeni ja työni on rauhallisempaa tahdiltaan ja sisältää enemmän taukoja. Lisäksi esim. jutustelua, palaveeraamista tai ongelman ratkaisujen pohdintaa kollegoiden tai asiakkaiden kanssa.

ksuomala
Seuraa 
Viestejä2401
Liittynyt30.3.2014

Nykyään on silleen että ilman herätyskelloa heräilen jossain 9-10 aikoihin.  Valitettavasti on juttuja joiden takia herätyskello herättää selkeästi tuota luonnollista rytmiä aikaisemmin. Vitutus on sitten päällä koko työpäivän ja vasta himaan päästyä alkaa loiventua, ehkä. Vasta siinä klo 20 aikoihin alkaisi olla hereillä ja siihen aikaan pitäis mielellään olla jo valot pois && vaakatasossa kun sen nukahtamisen kanssa kuitenkin kestää.

Ja se on eri hienoa että normaali-ihmisten aikaan kun joutuu heräämään niin ei hirveesti samana päivänä kannattais mitään älyllisesti vaativia hommia tosiaan harrastaa. Sekoiluksi vaan menee.

Stressiä pukkaa kun kaikki mitä haluais tehdä, pitää hosua viikonloppuisin.

Olis ehkä parempi lähteä takaisin niihin propellipipojen koodinvääntöhommiin niin ei tulisi esimiesten taholta niin paljon piipitystä työaikojen noudattamisesta. Mut niinku 10 vuoden jälkeen meni fiilikset niist hommista.

Niihän ne sanoo et ICT-business Ist Krieg niin mulla on vissin sit jokin PTSD.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat