Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt15.6.2016

Vatsan ultrassa todettu, ei kuulemma vaadi selvittelyjä tai seurantaa, Google kuitenkin kertoo muuta. Kenelläkään enemmän tietoa asiasta?

Kommentit (9)

Miumau
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt15.6.2016

Lääkäri sanoi olevan vaaratonta ja ei vaadi lisäselvityksiä, Google varoittelee mahdollisesti keskittyvästä munuaisten vajaatoiminnasta ja siitä, että taustalla joku sairaus.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Mistä syystä kuvantaminen tehtiin, oliko tuo nefrokalsinoosi ihan satunnainen löydös, kun etsittiin jotain muuta? Onko tuosta jotain oireita ollut?

Ihan näin maallikkona kysyisin, että mistä syystä kalkkia alkaa kertyä pehmytkudoksiin kuten munuaisiin, ja vastaan oman veikkaukseni, että voisko liittyä:

- liialliseen D-vitamiininsaantiin - paljonko vedät päivittäin, ja onko verikokein mitattu onko saantisi ok tasolla? *)

 - liian vähäiseen K-vitamiinin saantiin ravinnosta - syötkö tarpeeksi tummanvihreitä kasviksia? (K-vitamiini liittyy jotenkin siihen, että kalsium pysyy luustossa eikä liukene luista vereen ja kerry pehmytkudoksiin) Ei sulla satu olemaan varfariini- tms. hoito, ja kielto syödä tummanvihreitä kasviksia? **)

- liialliseen kalsiumiin ravinnosta - syötkö lisäkalkkia pilleripurkista tai juotko tai syötkö liikaa maitotuotteita?

*) Isot D-vitamiinimäärät ovat myrkyllisiä ja ne voivat johtaa hyperkalsemiaan, nefrokalsinoosiin ja munuaisten pettämiseen.

**) nykykäsityksen mukaan kai varfariinihoidon pitäisi toteuttaa niin, että ensin säädetään ruokavalio terveelliseksi (sis. myös tummanvihreääkin kohtuullisesti (liika heikentäisi varfariinin toiminta)), ja varfariini-annos säädetään vasta sen jälkeen kohilleen. (Aiemmin potilaita kai kehoitettiin välttämään vihreää, mistä sitten saatoi seurata mm. kalsiumin kertymistä verisuonistoon ja pehmytkudoksiin kuten munuaiseen. Tiedän kyllä erään tyypin, jota on ehjeistettu tällä vanhalla ja käsittääkseni haitallisella tavalla.)

Miumau
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt15.6.2016

Ihan satunnaislöydös, ei (kai) oireile. En toki edes tiedä miten oireilisi.

En vedä D-vitamiinia kun en ikinä muista sitä kaupasta ostaa, ei varfariinia. Maitotuotteita menee kohtuullisesti. Lähinnä kahvin seassa ja juustoja :D ja lisäkalsiumia en napsi. Lisähuomautuksena, en käytä juurikaan esim Rennietä, joka myös voisi kai olla taustalla. Kasviksia pitäisi varmaan syödä kyllä enemmän, mutta vähän tuntuu oudolta että se aiheuttaisi tämän.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Onko sinulla todettu osteoporoosia tai osteopeniaa?

Liittyen edelliseen viestiini:

K2-vitamiinit

(Ai niin, edam-juustossakin on paljon K-vitamiinia.)

Kalsium-paradoksilla tarkoitetaan sitä ilmiötä, jossa vanhemmiten luut haurastuvat ja niiden kalsiumpitoisuus vähenee, mutta kalsiumia kuitenkin ilmestyy plakkina verisuonten seinämiin ja pehmytkudoksiin, mikä aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia.[3] Tähän arvoitukseen voi K2-vitamiini antaa ratkaisun: entsymaattisen gamma-karboksylaation kautta K2-vitamiinit aktivoivat sekä matriisi-Gla-proteiinia (MGP), joka poistaa kalkkeutumia verisuonistosta, että osteokalsiinia, jonka tehtävänä on kiinnittää kalsium lujasti luukudokseen. Niinpä K2-vitamiinin riittävällä saannilla lienee mahdollista sekä tervehdyttää jossain määrin verisuonistoa että myös vähentää luukatoa. Teorian tueksi on saatu muutamia lupaavia tutkimustuloksia, mutta lisänäyttöä kaivataan.[11]

Yhteiskäyttö Marevanin kanssa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Yleisesti K2-vitamiinin ja Marevan-tuotenimellä markkinoitavan varfariinin yhteiskäyttöä on totuttu varomaan, koska K-vitamiini toimii varfariinin vastavaikuttajana. Kuitenkin hollantilaisen Maastrichtin yliopiston CARIM-instituutissa K-vitamiinin tieteellistä tutkimusta johtavan Leon Schugersin[52] mukaan 45 µg vuorokausiannos ei häiritse merkittävästi verenohennuslääkitystä. Sen sijaan se voi hoitohenkilökunnan tarkkailussa ajan mittaan tasata mitattavia [53], sillä niiden vaihtelut ovat suurempia niukasti K-vitamiinia saavilla.[13][4]

Miumau
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt15.6.2016

Roger that. Lisättäköön, että verikokeet ja virtsanäytteet ok, niissä ei mitään erikoista. Perusterve nuori nainen. Ei osteoporoosia tai osteopeniaa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Ihan lonkalta sanoisin, että ei syytä huoleen. Kannatta kuitenkin välttää lisäkalkkia, ja jopa maitotuotteista saatavaa liiallista kalkkia. Muistaakseni jo 1 g (1000 mg) päivässä voi olla haitallista mm. sydänterveyden kannalta. fineli.fi-saitilta löytyy pitoisuudet eri ruoka-aineissa. Tummanvihreitä kasviksia kannattaa joka tapauksessa sisällyttää ruokavalioon, ja niistä erityisesti parsakaali lienee terveellinen (lehtikaalia ei kyllä sitäkään kannata liikaa syödä). Verisuonitaudit nimittäin pohjustetaan jo nuorena, ja verisuonistaan kannattaa pitää huolen. Sopiva määrä (ei liikaa eikä liian vähän) D-vitamiinia on vars. talviaikaan paikallaan, se estää ihan tavan nuhakuumeitakin ja parantaa immuunipuolustusta. (Ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä tärkeämmäksi D-vit tulee, eläkeikäisillä iho ei enää syntetisoi tehokkaasti (kesäaikaan) D-vitamiinia.)

Hyvä, ettet syö Rennietä, sillä se voi aiheuttaa milkalkali-syndooma, ja voi aiheuttaa nefrokalsinoosiakinm nk. olet jo päätellytkin. Tässä muita kandidaatteja, mitkä voivat aiheuttaa sitä em. milkalkalisyndrooman ja hyperkalsemian lisäksi: 

Nephrocalcinosis 

B6-vitamiinin puutoskin  voi muuten aiheuttaa sitä, vaikka se kai on harvinaista. Muistelen että yksi B6-vitamiinin puutoksen oireista olisi hankalat PMS-oireet.  (Monissa vitamineissa on annos-vaste-käyrä U:n muotoinen, ja liian paljon tai liian vähän ko. vitamiinia voi aiheuttaa samankaltaisia oireita.)

Syötkö jotain ravintolisiä säännöllisesti?

Ja ihan vaan liikkumattomuuskin voi aiheuttaa nefrokalsinoosia. Joten ihan vaan perusterveelliset elintavat luultavasti estävät, että tuosta kalkin kertymisestä ei aiheudu mitään pahemaa myöhemmin. Tuosta K-vitamiinin roolista (ks. ed. viestin linkki) kannattaisi kyllä ottaa selvää. Itsellä ei biokemian tietämys riitä siihen, että ymmärtäisin kaiken mitä siinä sanotaan K-vitamiinin ja kalkin kertymisen (vääriin paikkoihin) suhteesta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat