Autoilevan kansan puolue

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen monesti miettinyt, että perustaisin puolueen, jonka vaaliteemat olisivat:

1. Yksityisautoilun tekeminen edullisemmaksi. Autovero alas, polttoaineen hinta kohtuulliseksi sen veroa alentamalla.

2. Ekoautojen verohelpotus (nythän niitä rankaistaan extraverolla)

3. Verotusta muutettava työntekoa motivoivammaksi eli alennettava

4. Julkisen sektorin terveydenhuollon palkat nostettava tasolle, että ne kiinnostavat ammattilaisia

5. Tieverkoston merkittävä parantaminen. Pääväylät moottoriteiksi.

Alennetuista veroista seuraisi kansalaisille vapautuvaa käyttörahaa, joka edistäisi liikkumista ja € kiertäisi ALV ym verojen kautta takaisin valtion kassaan hyödyttäen matkallaan yrittäjyyttä monella sektorilla.

Julkisen terveydenhuollon taso laskee hälyttävästi, koska palkat suhteessa työtaakkaan ovat täysin epäsuhdassa. Se olisi korjattava.

Muita teemoja ei vaalien alla olisi. Asiantuntijat saisivat räknätä rahavirrat kuntoon.

Teemani olisi: "Pistetään euro kiertämään ja tuottamaan, eikä oteta sitä heti palkasta verona pois suoraan valtion kassaan."

Suomi nousuun!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Olen asian puolesta.

Leuka
1. Yksityisautoilun tekeminen edullisemmaksi. Autovero alas, polttoaineen hinta kohtuulliseksi sen veroa alentamalla.

Kesäautoilun taas alkaessa, todistaa se ettei yksityisautoilu ole ainakaan vielä liian kallista. Mieluummin näkisin "korvamerkittyjä" veroja, jolloin liikenteestä perityt varat käytettäisiin myös liikenteen kehittämiseen.
Leuka
2. Ekoautojen verohelpotus (nythän niitä rankaistaan extraverolla)

Minusta kaikki polttoaineverot ekoautoilta pitäisi poistaa. Tekniikka on jo itsessään niin kallista, ettei tavan tallaajilla ole varaa maksaa vielä ylimääräisiä veroja.
Leuka
5. Tieverkoston merkittävä parantaminen. Pääväylät moottoriteiksi.

Sekin olisi jo jotain että pidettäisiin nykyiset tiestöt kunnossa. Jos liikennettä on liikaa, niin sitten parannettaisiin tietä, tai rakennettaisiin moottoritie. Kiireisille kehotan vain lähtemään liikkeelle aikaisemmin tai vähän höllentämään aikatauluaan.

Seuraava menee ehkä enemmän tekniikan puolelle, mutta mainitsen nyt tässä samassa: Taajamien ruuhkia pitäisi mielestäni lieventää julkista liikennettä parantamalla. Ei kuitenkaan niin että yksityisautoilojoita rankaistaan niin kauan että nöyrtyvät käyttämään julkisia, vaan kannustamalla. Esimerkiksi siten että rakennettaisiin taajaman reunoille valvottuja parkkialueita, joiden parkkikuitilla saisi matkustaa taajaman julkisilla sopivan ajan, ilmaiseksi. Työmatkan kyseessäollen esim. 10 tunnin ajan. Parkkipaikat voisi rakentaa kätevästi joukkoliikenneterminaalien yhteyteen, kuten nyt on tehty esim. Espoon Leppävaarassa. Lepuskin parkkipaikat ovat kuitenkin liian pieniä, ja niitä ei ole katettu. Valvonta koostuu vain joistain kameroista ja sähköisestä portista.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
ilesoft

Leuka
2. Ekoautojen verohelpotus (nythän niitä rankaistaan extraverolla)

Minusta kaikki polttoaineverot ekoautoilta pitäisi poistaa. Tekniikka on jo itsessään niin kallista, ettei tavan tallaajilla ole varaa maksaa vielä ylimääräisiä veroja.

Mitkä luetaan ekoautoiksi?

Vierailija
Leuka
Olen monesti miettinyt, että perustaisin puolueen, jonka vaaliteemat olisivat:

1. Yksityisautoilun tekeminen edullisemmaksi. Autovero alas, polttoaineen hinta kohtuulliseksi sen veroa alentamalla.


Miksi? Koska se on kivaa? Mitä hyötyä tästä olisi?

Leuka
2. Ekoautojen verohelpotus (nythän niitä rankaistaan extraverolla)

Kannatetaan.

Leuka
3. Verotusta muutettava työntekoa motivoivammaksi eli alennettava

4. Julkisen sektorin terveydenhuollon palkat nostettava tasolle, että ne kiinnostavat ammattilaisia

5. Tieverkoston merkittävä parantaminen. Pääväylät moottoriteiksi.


Valtion pitäisi investoida tieverkostoon suuria summia sekä nostaa palkkoja samalla kun se köyhtyy verohelpotuksien muodossa? Ei kuulosta kovin fiksulta.

Leuka
Alennetuista veroista seuraisi kansalaisille vapautuvaa käyttörahaa, joka edistäisi liikkumista ja € kiertäisi ALV ym verojen kautta takaisin valtion kassaan hyödyttäen matkallaan yrittäjyyttä monella sektorilla.



Karu tosiasia on, että suuri osa kansalaisten ylimääräisestä rahasta menisi säästöön. Kansantaloudellisesti säästäminen olisi tietysti hyvä asia pitkällä aikavälillä, mutta lyhyellä aikavälillä se saattaisi tehdä tilanteen sietämättömäksi, jos valtion kassaa tyhjennetään samaan aikaan raskaalla kädellä.

Leuka
Julkisen terveydenhuollon taso laskee hälyttävästi, koska palkat suhteessa työtaakkaan ovat täysin epäsuhdassa. Se olisi korjattava.

Mutta ne palkankorotusrahat on saatava valtion käyttöön sitten muuta kautta. Emmehän halua budjettivajetta?

Leuka
Muita teemoja ei vaalien alla olisi. Asiantuntijat saisivat räknätä rahavirrat kuntoon.

Veikkaanpa, että asiantuntijat joutuisivat räknäämään rahavirrat kuntoon niin, että verohelpotuksista, tieverkoston kunnostuksesta ja palkankorotuksista pitäisi luopua.

Leuka
Teemani olisi: "Pistetään euro kiertämään ja tuottamaan, eikä oteta sitä heti palkasta verona pois suoraan valtion kassaan."

Suomi nousuun!


Täytyy muistaa myös se tosiasia, että pitkän aikavälin talouskasvu seuraa säästämisestä, ei rahan tuhlaamisesta. Ja mallisihan ei toimi, jos ihmiset laittaisivat rahansa säästöön.

Palkankorotukset muuten johtaisivat luultavasti palkankorotusvaateisiin muillakin aloilla, joka puolestaan johtaisi inflaatioon, joka söisi palkankorotusten hyödyt. Sitten vaadittaisiin taas lisää palkkaa, joka puolestaan johtaisi vielä kovempaan inflaatioon. Tämä on tietysti pessimistinen näkemys, mutta näinkin voisi käydä.

Vierailija

Haiskahtaa vähän "amerikkalaiselta unelmalta". Jokaisellahan pitää olla syntymäoikeus ajaa omalla autolla tosi halvalla.

Eikös noista yksityisautoista pitäisi pikemminkin päästä eroon?

Vierailija

Valtio ei köyhdy verohelpotuksista. Sehän jopa yllättyi autoverotusta alennettuaan, että hetkinen, autoveron tuottohan kasvoi, kun ihmisillä oli varaa hankkia uusia vähäpäästöisempiä autoja.

On väärä ajattelutapa riistää veroeuro suoraan palkkatilistä. Euron tulisi antaan ensin kiertää tietty aika kansantaloudessa hyödyttäen yrittäjyyttä.

Ekoautoilla tarkoitan hybridiautoja, vähäpäästöisempiä autoja, sähköautoja, polttokennoja yms... nyt niitä rangaistaan sen sijaan, että suosittaisiin verotuksellisesti.

Auto ei suomessa ole ylellisyystuote, eikä sitä tule sellaisena verottaa - se on kulkuneuvo pienien kylien ja pitkien etäisyyksien maassa.

Muualla, kuin suurimmissa kaupungeissa ei pääse käytännössä kulkemaan, kuin omalla autolla. Matka vaikkapa Järvenpäästä Sipooseen kestää julkisilla 3 tuntia, kun se omalla autolla menee 30 minuutissa. Tosiasia. Pohjoisessa bussit eivät edes kulje.

Miksi Suomen pitää aina apinoida 15 vuotta jäljessä Ruotsia. Siellä autoveroa alennettiin, jotta autokanta saatiin uudistumaan ja ympäristöystävällisemmäksi. Polttoaineen hintaa nostettiin, eli siirryttiin käytön verotukseen. Suomessa otettiin vain tuo käytön verotus ja autokannan uudistamista edistettiin todella marginaalisesti.

Vierailija

Millä "Cosmic Fairy" liikkuu Pihtiputaalta Juuankoskelle, ellei autolla? Tietysti, jos on määrättömästi aikaa ja tekemisen puutetta, voi linjuripysäkeillä odotella vuoroaan. Vuoro on todennäköisesti lakkautettu pari vuotta sitten.

Esim. VR on muuten hinnoitellut itsensä täysin pihalle liikennöinnistä. Jopa yksin tulee halvemmaksi käydä omalla autolla (kun se kerran on jo olemassa ja välttämätön muuten) Helsingistä Oulussa, kuin Junalla. Junan positiivinen puoli on se, ettei tarvitse itse ajaa.

Toki VR:n puolustukseksi täytyy sanoa, että hehän tilasivat muutamia kymmeniä makuuvaunuja rajaseudulta, jotta työllisyys säilyisi susirajalla. Julkisuudessa ei paljoa mainostettu, että VR:n nykyisetkin makuuvaunut ovat joutilaana halleissa, kun niille ei korkean hinnan vuoksi ole kysyntää.

Vierailija
Leuka
Valtio ei köyhdy verohelpotuksista. Sehän jopa yllättyi autoverotusta alennettuaan, että hetkinen, autoveron tuottohan kasvoi, kun ihmisillä oli varaa hankkia uusia vähäpäästöisempiä autoja.

Kuvaamasi tilanne on kuitenkin lyhytaikainen, välitön vaikutus. "Valtio ei köyhdy verohelpotuksista" on yksinkertaisesti virhepäätelmä, jonka ilmeisesti yleistit tuosta hetkellisestä yksittäistapauksesta.

Leuka
On väärä ajattelutapa riistää veroeuro suoraan palkkatilistä. Euron tulisi antaan ensin kiertää tietty aika kansantaloudessa hyödyttäen yrittäjyyttä.

Tämä tarkoittaisi sitä, että tuotteiden ja palveluiden verotusta jouduttaisiin kiristämään merkittävästi. Se puolestaan eriarvoistaisi kansalaisia sietämättömästi. Lopputulos olisi se, että hyvätuloiset voisivat viettää järjetöntä kulutusjuhlaa, kun taas pienituloisilla olisi tuskin leipään varaa. Hyvinvointiyhteiskunnasta ei kehtaisi enää kukaan puhua.

Leuka
Miksi Suomen pitää aina apinoida 15 vuotta jäljessä Ruotsia. Siellä autoveroa alennettiin, jotta autokanta saatiin uudistumaan ja ympäristöystävällisemmäksi. Polttoaineen hintaa nostettiin, eli siirryttiin käytön verotukseen. Suomessa otettiin vain tuo käytön verotus ja autokannan uudistamista edistettiin todella marginaalisesti.

En suoraan sanottuna tunne nykyistä ajoneuvoveromallia kovinkaan hyvin, mutta mielestäni olisi hyvä, jos verotus määräytyisi auton iän (tai periaatteessa päästöjen) mukaan. Eli vanhoille, paljon saastuttaville autoille (jollaisen pahus vieköön itsekin omistan) kovempi verotus, ja vastaavassa määrin helpotusta uusille, vähäpäästöisemmille autoille.

Toisaalta tällainenkin malli sisältää heikkouksia. On nimittäin otettava huomioon uuden auton valmistuksesta sekä vanhan auton romuttamisesta syntyvät saasteet. Tätä suhdetta tulisi tutkia ja määritellä verotusta kenties sen perusteella.

Joka tapauksessa kyseessä on kaiken kaikkiaan varsin monisyinen asia, johon ei luultavasti yksiselitteistä oikeaa ratkaisua löydy. Suurten uudistusten todennäköisyys on kuitenkin mielestäni varsin pieni, varsinkin kun otetaan huomioon se, että Suomen makrotalous on nykyiselläänkin paremmalla mallilla kuin oikeastaan missään muualla. Suomen rohkea linja, jossa valtio ajaa kovaa (perin oikeistolaista) linjaa talouden suhteen, tulee vielä tulevaisuudessa osoittautumaan oikeaksi, vaikka verotus toki onkin jo kipurajoilla.

Vierailija
Leuka
Esim. VR on muuten hinnoitellut itsensä täysin pihalle liikennöinnistä. Jopa yksin tulee halvemmaksi käydä omalla autolla (kun se kerran on jo olemassa ja välttämätön muuten) Helsingistä Oulussa, kuin Junalla. Junan positiivinen puoli on se, ettei tarvitse itse ajaa.

Tästä olen kanssasi kyllä tismalleen samaa mieltä. Itselleni, pääkaupunkiseutulaisena, junalla matkustaminen kannattaa lyhyillä matkoilla (seutulippu), mutta muuten hinnoittelu on todella käsittämätöntä. Olen muuten kuullut joidenkin tulleen Oulusta lentokoneella, koska se maksoi käytännössä saman verran (vaiko jopa vähemmän?) kuin juna. Se kertoo mielestäni jo aika paljon...

Vierailija
Leuka kirjoitti:
Olen monesti miettinyt, että perustaisin puolueen, jonka vaaliteemat olisivat:

1. Yksityisautoilun tekeminen edullisemmaksi. Autovero alas, polttoaineen hinta kohtuulliseksi sen veroa alentamalla.

Miksi? Koska se on kivaa? Mitä hyötyä tästä olisi?




Siksi, että suomalaisten olisi parempi elää ja olla. Kaikki raha ei menisi asumiseen ja liikennöintiin. Aika moni keskituloinen, joka ottaa ruutupaperin ja kynän käteen ja hieman laskee, tulee siihen tulokseen, että on juuri ja juuri varaa matkustaa töihin ja asua, syödä.

Saman toimeentulon moni saa jopa lyömällä hanskat tiskiin ja alkamalla yhteiskunnan elätiksi - sitä en kannata ikinä.

Leuka kirjoitti:
2. Ekoautojen verohelpotus (nythän niitä rankaistaan extraverolla)

Kannatetaan.




Hyvä.

Leuka kirjoitti:
3. Verotusta muutettava työntekoa motivoivammaksi eli alennettava

4. Julkisen sektorin terveydenhuollon palkat nostettava tasolle, että ne kiinnostavat ammattilaisia

5. Tieverkoston merkittävä parantaminen. Pääväylät moottoriteiksi.

Valtion pitäisi investoida tieverkostoon suuria summia sekä nostaa palkkoja samalla kun se köyhtyy verohelpotuksien muodossa? Ei kuulosta kovin fiksulta.

Leuka kirjoitti:
Alennetuista veroista seuraisi kansalaisille vapautuvaa käyttörahaa, joka edistäisi liikkumista ja € kiertäisi ALV ym verojen kautta takaisin valtion kassaan hyödyttäen matkallaan yrittäjyyttä monella sektorilla.

Karu tosiasia on, että suuri osa kansalaisten ylimääräisestä rahasta menisi säästöön. Kansantaloudellisesti säästäminen olisi tietysti hyvä asia pitkällä aikavälillä, mutta lyhyellä aikavälillä se saattaisi tehdä tilanteen sietämättömäksi, jos valtion kassaa tyhjennetään samaan aikaan raskaalla kädellä.




Suurin osa kansasta ei säästä, vaan arpoo: ostaako lauantaimakkaraa, vai jopa hieman kalliimpaa gotleria.

Väitän, että palkkapussin ylimääräiset eurot menevät 90% kiertoon kansantalouteen, eikä sijoitussäästämiseen tms.

Leuka kirjoitti:
Julkisen terveydenhuollon taso laskee hälyttävästi, koska palkat suhteessa työtaakkaan ovat täysin epäsuhdassa. Se olisi korjattava.

Mutta ne palkankorotusrahat on saatava valtion käyttöön sitten muuta kautta. Emmehän halua budjettivajetta?




Emme varmasti kukaan halua verokertymän vähentymistä. Sen on todettu kasvavan paremmin euron (€) kiertäessä maamme taloudessa, kuin että se veroeuro otettaisiin heti pois palkansaajan ostovoimasta.

Leuka kirjoitti:
Muita teemoja ei vaalien alla olisi. Asiantuntijat saisivat räknätä rahavirrat kuntoon.

Veikkaanpa, että asiantuntijat joutuisivat räknäämään rahavirrat kuntoon niin, että verohelpotuksista, tieverkoston kunnostuksesta ja palkankorotuksista pitäisi luopua.




Tällä riittävän yksinkertaisella vaaliteemalla pääsisi päättämään asioista ja parantamaan monia monia Suomen talouden epäkohtia. Ensimmäisenä minun sormeni ja katseeni kohdistuisi terveydenhuoltoon.

Mistä rahat siihen? Euron kierrättämisestä taloudessa, eikä euron kaapimisesta heti palkkapussista. "Money makes money"

Leuka kirjoitti:
Teemani olisi: "Pistetään euro kiertämään ja tuottamaan, eikä oteta sitä heti palkasta verona pois suoraan valtion kassaan."

Suomi nousuun! Täytyy muistaa myös se tosiasia, että pitkän aikavälin talouskasvu seuraa säästämisestä, ei rahan tuhlaamisesta. Ja mallisihan ei toimi, jos ihmiset laittaisivat rahansa säästöön.

Palkankorotukset muuten johtaisivat luultavasti palkankorotusvaateisiin muillakin aloilla, joka puolestaan johtaisi inflaatioon, joka söisi palkankorotusten hyödyt. Sitten vaadittaisiin taas lisää palkkaa, joka puolestaan johtaisi vielä kovempaan inflaatioon. Tämä on tietysti pessimistinen näkemys, mutta näinkin voisi käydä.

En ole puhunut palkankorotuksista, vaan verotuksen muuttamista työntekoa kannustavaksi. Suomen super-progressiivinen verotus ei toimi. Tietyssä pisteessä työntekijän (en puhu optioporukasta), ei enää kannata tehdä enempää töitä, koska lisähyöty tuloissa on vaivannäköön nähden mitätön.

Vastusta KESKUSTAn siltarumpupolitiikkaa, jossa näennäisesti työllistetään ihmisiä, mutta tuotto on nolla tai negatiivinen.

Sen sijaan pitäisi kannustaa hajaseutujen yrityksiä tekemään oikeasti positiivista tulosta ja sen suuri edellytys liikkumisen kohtuuttoman kustannuksen poistaminen. Piste.

Vierailija
Leuka
Siksi, että suomalaisten olisi parempi elää ja olla. Kaikki raha ei menisi asumiseen ja liikennöintiin. Aika moni keskituloinen, joka ottaa ruutupaperin ja kynän käteen ja hieman laskee, tulee siihen tulokseen, että on juuri ja juuri varaa matkustaa töihin ja asua, syödä.

Toki toivottavaa, mutta tuollaiset päätökset täytyy perustaa realismiin, jossa talous on etusijalla, ja nimenomaan kansantalous.

Leuka
Saman toimeentulon moni saa jopa lyömällä hanskat tiskiin ja alkamalla yhteiskunnan elätiksi - sitä en kannata ikinä.

En minäkään, mutta silti ratkaisun asiaan pitäisi mielestäni olla erilainen kuin ehdotuksesi, sillä se ei välttämättä ole realistinen. Itselläni ei toisaalta ole yhtään sen parempia ideoita takataskussa, joten mikä minä olen sanomaan.

Leuka
Alennetuista veroista seuraisi kansalaisille vapautuvaa käyttörahaa, joka edistäisi liikkumista ja € kiertäisi ALV ym verojen kautta takaisin valtion kassaan hyödyttäen matkallaan yrittäjyyttä monella sektorilla.

Tähän vastasin oikeastaan jo tuossa hetki sitten kirjoittamassani viestissä, jota et ollut ehtinyt lukea tätä kirjoittaessasi.

Leuka
Suurin osa kansasta ei säästä, vaan arpoo: ostaako lauantaimakkaraa, vai jopa hieman kalliimpaa gotleria.

Väitän, että palkkapussin ylimääräiset eurot menevät 90% kiertoon kansantalouteen, eikä sijoitussäästämiseen tms.


Historia todistaa toista. Tämä on tietysti tyhjä väite, ellen sitä perustele. Tähän vuorokaudenaikaan en kuitenkaan jaksa kaivella netin syvyyksiä, vaan koitan palata asiaan myöhemmin.

Leuka
En ole puhunut palkankorotuksista, vaan verotuksen muuttamista työntekoa kannustavaksi.

Kirjoitit aiemmin näin: "4. Julkisen sektorin terveydenhuollon palkat nostettava tasolle, että ne kiinnostavat ammattilaisia". Tähän myös perustin vastaukseni.

Vierailija
Leuka
1. Yksityisautoilun tekeminen edullisemmaksi. Autovero alas, polttoaineen hinta kohtuulliseksi sen veroa alentamalla.

Jo pelkästään ympäristönäkökulmasta ennemminkin syytä olisi vähentää yksityisautoilua.

2. Ekoautojen verohelpotus (nythän niitä rankaistaan extraverolla)

Tätä kannatan.

3. Verotusta muutettava työntekoa motivoivammaksi eli alennettava

Totta. Viisaampaa kuitenkin olisi aloittaa poistamalla tukiloukut, kansalaispalkka tms. ratkaisulla. Mittaamistavasta riippumatta maassa tällä hetkellä vähintään puoli miljoonaa "turhaa" yhteiskunnan elättiä.

4. Julkisen sektorin terveydenhuollon palkat nostettava tasolle, että ne kiinnostavat ammattilaisia

Kaunis ajatus. Jos vain keksit mistä rahat, niin toki kannatan. Tärkeää työtä tekevät.

5. Tieverkoston merkittävä parantaminen. Pääväylät moottoriteiksi.

Nämä rahat keskittäisin ennemminkin rataverkkoon ja julkiseen liikenteeseen. Ympäristön kannalta edullista. Ja vähentäisi myös ruuhkia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Edelleen vastaamatta on kysymykseni : "Mikä on ekoauto?"

Pelkästään nopealla googletuksella löytyy useampia mielipiteitä.

Mitä keskustelijat - itse kukin - ymmärtävät "ekoautolla"?

Tästä päästäänkin sitten keskusteluun mikä oikeasti on luotoa vähiten saastuttavaa. Nythän ekona mainsotetaan dieseleitä, hybrideitä, sähköä - vaan mikä niistä oikeasti on luontoystävällisintä?

On helppo lakaista saasteet maton alle, jos tankkaa vaikkapa biopolttoainetta tai sähköä.

Vierailija
Volitans
Edelleen vastaamatta on kysymykseni : "Mikä on ekoauto?"

Pelkästään nopealla googletuksella löytyy useampia mielipiteitä.

Mitä keskustelijat - itse kukin - ymmärtävät "ekoautolla" - varsinkin, kun niin hanakasti ovat sen puolella?

En ole googlettanut. Mielestäni ekoauto olisi mahdollisimman paljon kierrätetystä ja edelleen kierrätyskelpoisesta materiaalista valmistettu. Moottori voi käyttää bensiiniä/muita hiilipohjaisia polttonesteitä, mutta ehdottomasti kaasu/sähkö pääpolttoaineena. Ehkä kaikista eniten ekoauto olisi polkuauto. Kuluttaisi viljaa+muuta murkinaa ja tuottaisi silloin kiinteää jätettä ja joskus kaasuja, varsinkin jos on laktoosiongelmia. Voisihan kyllä toisaalta silloin lisätä afterburnerin...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat