Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt10.2.2017

Mikä siinä on että usein herään juuri ennen heratyskellon soimista tai muuten vaan suunnilleen oikeaan aikaan? Herätyskellon sointiaika ei ole säännölinen. Tiedostaako aivot unen aikana, että esim kello 8 pitää olla hereillä? On tapahtunut useasti, viimeksi tänään. Toisaalta olen joskus nukkunut pommiinkin. Joten... onko kyseessä harha vai kenties tieteellinen ilmiö?

Kommentit (12)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

wonderwanderer kirjoitti:
Mikä siinä on että usein herään juuri ennen heratyskellon soimista tai muuten vaan suunnilleen oikeaan aikaan? Herätyskellon sointiaika ei ole säännölinen. Tiedostaako aivot unen aikana, että esim kello 8 pitää olla hereillä? On tapahtunut useasti, viimeksi tänään. Toisaalta olen joskus nukkunut pommiinkin. Joten... onko kyseessä harha vai kenties tieteellinen ilmiö?

Minä heräsin joskus aina muutamaa minuuttia ennen herätystä, vaikka se olisi yksittäinen normaali aikaisempi aamu. Tulin siihen tulokseen, että syynä oli mekaaninen herätyskello. Sen ääni muuttui aavistuksen ennen hälytyksen laukeamista, koska kellokoneisto kuormittuu painaessaan hälytyksen kytkintä. Elektronisilla kelloilla en herää, jos aikaistan herätystä.

wonderwanderer
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt10.2.2017

Ei ole kyseessä mekaaninen kello muuttuvine ääninen. Enemmän veikkaisin tilastollis-psykologista harhaa. Sitä vaan muistaa paremmin heräämiset juuri ennen kelloin soimista kuin jälkeenpäin.

Toinen mileeenkiintoinen ilmiö on herätyskellon sulkeminen muistamatta siitä mitään sitten kun on oikeasti herännyt. Sulkeminen vaatii sängystä nousemisen, joten kai siinä pitää vähän unissakävelläkin. En kuitenkaan muuten tietääkseni kävele unissani.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2497
Liittynyt4.9.2010

Armeijassa AUK:ssa oli niin kiire aamutoimien kanssa, että heräsin jotenkin vaistomaisesti muutamaa minuuttia ennen herätystä petaamaan punkkaa. Jännä juttu.

Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Karres
Seuraa 
Viestejä139
Liittynyt8.7.2015

Mul on ollu elektroninen analogisella näytöllä varustettu herätyskello, joka napsahti kuuluvasti ennen kuin herätysääni kuului.

Jos olin hereillä, ehdin painamaan hälytysäänen pois ennenkuin se kävi soimaan.

Napsauksen ja hälytysäänen välistä viivettä en mitannut, mut arvio n.1-2s.

Majailin silloin tosin Hakunilassa.

Kurkö
Seuraa 
Viestejä178
Liittynyt16.10.2013

Usein on taas käynyt niin, että herään jopa neljä tuntia liian aikaisin, kuvitellen että herätyskello on pian pärisemässä. Usein kyllä osuu nappiin niin, että herää puolituntia ennen herätystä. Kai se on alitajunnan tottumuksia.

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä1919
Liittynyt24.1.2014

Minäkin olen huomannut tuon ilmiön kun herään herätyskelloon tai kännykkään. En kyllä osaa sanoa mistä se johtuu, mutta villinä ajatuksena on se, että ihminen nukkueessankin jollain tavalla "kuulee" ympäristön ääniä, koska korvat ovat kokoajan kai toiminnassa. Kun kello rämähtää soimaan, jonkinlainen mekanismi aivoissa uskottelee, että herääminen tapahtuikin juuri hetkeä ennen kellonsoittoa, vaikka se heräämisen syy on juuri se räminä.

Tuo voi johtua siitä, että alitajuisesti aivot ovat jo reagoineet meteliin, mutta tietoinen mieli on vielä unessa. Kun sitten herää, niin päässä on jo valmista tietoa tapahtuneesta ja se tuntuu juuri siltä, että olin heräämässä jo ennnen kellonsoittoa tms. #keittiöpsygologi

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Onko eroa heräätkö kotona vai muualla? Itsellä sama homma että monesti herään muutamaa minuuttia ennen kuin olisi tarve (joskus 10min ennen, joskus pari minuuttia). En käytä herätyskelloja, en edes puhelimen..
Olen miettinyt johtuisiko kerrostalossa esimerkiksi äänistä joita ei tiedostaen ota huomioon, tai sitten vain biologinen kello on ajassaan.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Varmaan on kyse osittain myös siitä, että mitä ääniä muuten kuuluu. Kerrostalossa jossa asukkailla on tasainen elämänrytmi, äänimaailma noudattaa samaa kaavaa. Lähiseudun autoliikenne myös vaikuttaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat