Seuraa 
Viestejä1436
Liittynyt13.11.2014

Joka vuosi lähes kaikkien autojen valmistajat kertovat uuden mallinsa kuluttavan vähemmän ja olevan tehokkaampia kuin aiemmat , vanhempaa teknologiaa käyttävät autot.

Varmaan on totta, että keskimääräinen hyötysuhde on noussut, lähinnä polttoaineensyötön elekroniikan ja turboahtamisen tuoman lisäilman takia. Erityisesti suuritehoisissa autoissa kulutus on pienentynyt. Kulkupelien kasvanut massa ja suorituskyky on tainnut kuitenkin aika hyvin syödä nuo saavutukset.

Jo viisikymmentä vuotta sitten Tipparellu kulki alle viidellä litralla satasella - huippuluokan ajomukavuuden ja kuljetuskapasiteetin sai kaupan päälle. Laihalle säädetyllä Volvo Amazonilla pääsi todistetusti myös viiden hengen kuormalle alle 7 litran, puolipilvisellä lomamatkalla.

Kulutuksen lasku koskee siis lähinnä kaupunki- ja suurnopeusajoa mitkä ovat itsessään turhia. Kaupungissa kulkee julkinen ja turha kiire on pahasta.

Miksei itaralle kansanosalle ole valmistettu "nuukuusmallia" jossa olisi mahdollisuus nykytekniikkaa hyödyntäen päästä alle kolmen litran kulutuksiin matka-ajossa? Sehän olisi vasta 40% parannus vuosimallin 70 Tipparelluun? Tuon verranhan nuo lupaavat parannuksia melkein joka uudessa vuosimallissa.

Sivut

Kommentit (85)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28275
Liittynyt16.3.2005

Autojen energiatehokkuus harppasi 90-luvulla, kun ruiskut tulivat rahvaan autoihin. Sen jälkeen kehitys on ollut näpertelyä. Me vaihdoimme hiljattain 2002 perhefarmarin saman merkin ja mallin 2012 -malliseen. Uudemman polttoaineenkulutus on meidän ajossa mittaustarkkuuden puitteissa sama. Autojen uusimistarpeen perustelu päästöjen vähenemisellä on paskan jauhamista.

Nuukuusmallien suurin ongelma lienee valmistajien kannalta se, että jos ne tuovat markkinoille sellaisen, suuri osa ostajista ostaa pienikatteisen pihtarimallin. Valmistajien kannattaa ruokkia ennemmin ihmisten pröystäilynhalua. Pihtarit ostakoon vanhat romut, että kunnon kuluttajat saavat ostaa uusia. Tosin monissa maissa, joissa on vahva autoteollisuus, se on painostanut valtiota estämään vanhoilla autoilla ajon. Siksi vanhoja romuja rahdataan Keski-Euroopasta Suomeen ja Japanista Kiinaan. Vaikuttaneeko se EU:n kautta suomalaistenkin poliitikkojen vaatimuksiin, vaikka jokainen tuotu auto tekee vain persnettoa Suomen kansantaloudelle, ja oma autotuotanto ollut Korvensuun jälkeen vähän nihkeää.

wisti
Seuraa 
Viestejä12242
Liittynyt12.2.2013

Nimi Korvensuu oli täysosuma. Se sitoi häkellyttävällä tavalla yhteen automobiilin männäniskut, neekerijatsin ja autosradoilta avautuvan vapaudenkaihon peltiseksi penziinin katkuiseksi sinfoniaksi!

mdmx
Seuraa 
Viestejä4332
Liittynyt23.11.2009

Kyllähän jotkut uudet dieselit menee lähellä tota 3l/100km. Volvo Eco nyt ainakin, 3.3l.

Iso 2litrainen kone ja melkein 200hp, ja maantiekulutus 3.3l.

Jos tuon tekisi pienemmällä koneella ja kevyemmällä korilla niin menisi varmasti alle 3l. Mutta ei taida olla markkinoita, isot autot on turvallisempia.

Creativity Is Intelligence Having Fun

mdmx
Seuraa 
Viestejä4332
Liittynyt23.11.2009

Polttomoottoreissa kun on paras hyötysuhde kaasu pohjassa. Jos tekisi moottorin joka on tarpeeksi tehoton, sitten tuollainen 8-portainen automaatti mikä kiihdyttää sen säädyllisissä ajassa johonkin 140km/h huippunopeuteen.

Luulisi että päästäis reilusti parempiin kulutuslukemiin kun 190hp 2.0 turbodiesel moottorilla pintakaasulla?

Creativity Is Intelligence Having Fun

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3582
Liittynyt7.8.2016

mdmx kirjoitti:
Kyllähän jotkut uudet dieselit menee lähellä tota 3l/100km. Volvo Eco nyt ainakin, 3.3l.

Iso 2litrainen kone ja melkein 200hp, ja maantiekulutus 3.3l.

Jos tuon tekisi pienemmällä koneella ja kevyemmällä korilla niin menisi varmasti alle 3l. Mutta ei taida olla markkinoita, isot autot on turvallisempia.

Uskoakseni syy tuohon on huimasti kehittynyt moottorinohjaus, jolla moottori toimii entistä paremmalla hyötysuhteella koko tehoalueellaan.  Kun tuo volvo kulkee maantienopeuttaan, niin käytössähän ei suinkaan ole 200hv, vaan ehkä 20hv. Pienempi kone tuskin paljo pudottaisi maantiekulutusta, enemmäkin kaupunkiajon, jossa kiihdytellään usein.

Tulevaisuudessa hybridit lienevät vastaus nuukuuteen. Kaupungissa hyvä alhaisten nopeuksien kiihtyvyyys riittää ja maanteillä ei tehoa niin tarvita. Lisäksi sähkömoottoreilla saadaan osa jarrutusenergiasta talteen. Jopa akuton dieselsähköinen auto voisi olla hyvä ratkaisu energiankulutuksen suhteen.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4332
Liittynyt23.11.2009

Variaattorivaihteisto on keksitty jo aikoja sitten, ja se olisi monessa mielessä optimaalinen polttomoottorin kaveriksi.

Varsinkin nykypäivänä kun kaasuläppää voidaan ohjata elektronisesti riippumatta kaasupolkimen asennosta, siihen kaveriksi elektroninen CVT variaattori. Kaasupolkimen mukaan ohjattais ennenkaikkea vaihtoistoa ja kaasuläppää pienemmälle tarvittaessa.

Jos välitys saataisi niin suureksi että voidaan ajaa ilmanvastusta päin kaasu pohjassa, olisi optimaalinen tilanne.

Teoriassa saadaan ajettua mahdollisimman suurella moottorin kuormituksella kokoajan, mikä laskisi polttoaineenkulutusta.

Mutta se ajofiilis tollaisessa ei ole kovin mukava välttämättä, kun kierrosluku ei nouse kiihdytettäessä.

Creativity Is Intelligence Having Fun

mdmx
Seuraa 
Viestejä4332
Liittynyt23.11.2009

ekavekara kirjoitti:
mdmx kirjoitti:
Kyllähän jotkut uudet dieselit menee lähellä tota 3l/100km. Volvo Eco nyt ainakin, 3.3l.

Iso 2litrainen kone ja melkein 200hp, ja maantiekulutus 3.3l.

Jos tuon tekisi pienemmällä koneella ja kevyemmällä korilla niin menisi varmasti alle 3l. Mutta ei taida olla markkinoita, isot autot on turvallisempia.

Uskoakseni syy tuohon on huimasti kehittynyt moottorinohjaus, jolla moottori toimii entistä paremmalla hyötysuhteella koko tehoalueellaan.  Kun tuo volvo kulkee maantienopeuttaan, niin käytössähän ei suinkaan ole 200hv, vaan ehkä 20hv. Pienempi kone tuskin paljo pudottaisi maantiekulutusta, enemmäkin kaupunkiajon, jossa kiihdytellään usein.

Tulevaisuudessa hybridit lienevät vastaus nuukuuteen. Kaupungissa hyvä alhaisten nopeuksien kiihtyvyyys riittää ja maanteillä ei tehoa niin tarvita. Lisäksi sähkömoottoreilla saadaan osa jarrutusenergiasta talteen. Jopa akuton dieselsähköinen auto voisi olla hyvä ratkaisu energiankulutuksen suhteen.

 

Joo no siitähän se johtuu. Päästään järkeviin kompromisseihin, kun ihmiset haluavat sekä tehoreserviä että taloudellisuutta.

Polttoaineenkulutuksen ehdoilla ei rakenneta kuin jotain "tipalla pisimmälle" kilpailuautoja.

Creativity Is Intelligence Having Fun

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36456
Liittynyt6.12.2009

wisti kirjoitti:
Nimi Korvensuu oli täysosuma. Se sitoi häkellyttävällä tavalla yhteen automobiilin männäniskut, neekerijatsin ja autosradoilta avautuvan vapaudenkaihon peltiseksi penziinin katkuiseksi sinfoniaksi!

Mummo ankan auto, Detroit Electric vm. 1915.  Kovasti muistuttaa suomitekelettä.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/1915_Detroit_Electri...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mummo_Ankka

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat