Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Tämä on tiedettä jos mikä. Ilman " teollisuuden pyöriä " ei toimi talous ilman pyöriä ei myöskään toimi autot, ei lentokoneet ei fillarit ei moottoripyörät, ei pankit ei puimurit eikä traktorit.

Iso pyörän halkaisija vähentää vierintävastusta..samoin kovuus ja pinta-ala jolla se koskee esim. asvalttiin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

27 tuuman renkaan vierintävastus on kolmasosa 16 tuuman renkaasta.

http://www.saunalahti.fi/~dvinci/osa2.html

Vaikka tämä kaikki tiedetään...miksi autoihin suunnitellaan/saa jopa 13 tuuman "palloja" ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Kommentit (75)

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Tämä itseasiassa pisti silmääni...hevosvoiman teholla liikkuvissa ajopeleissä oli isot pyörät.

Katujen huikea menopeli 130 vuoden takaa....Hansom Cab.

50 tuuman pallot ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Windspeed kirjoitti:
jepajee kirjoitti:
Suurempi mysteeri on kyllä miksi autoihin suunnitellaan puuvanteita.

Niin ja miksi lähes kaikki potkurit oli metallisissa hävittäjissä puuta 50 luvulle asti.

http://www.pipercubforum.com/woodprop.htm[/quote]

Eipä toi ole sen suurempi kuin alkuperäinen kysymyksesikään.

Etsivä löytää. Minulta meni alle minuutti löytää vastaus. Vihje löytyy antamastasi lähteestä.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Kohta jo laiton "mopoauto" versio Hansomista.

Kevyempi, pieniruokaisempi ja vähemmän ilmanvastusta.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

jepajee kirjoitti:
Suurempi mysteeri on kyllä miksi autoihin suunnitellaan puuvanteita.

Keveys ja elastisuus ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

jepajee kirjoitti:
Noni. Sepä meni nopeasti spämmiksi taas. Annetaan uusi vihje: v^2

Mainaatko että jos jo 36 km/t vauhdissa fillarin  ilmanvastus on 80% kaikesta vastuksesta niin auto menee kovempaa pikku palloilla ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Windspeed kirjoitti:
jepajee kirjoitti:
Noni. Sepä meni nopeasti spämmiksi taas. Annetaan uusi vihje: v^2

Mainaatko että jos jo 36 km/t vauhdissa fillarin  ilmanvastus on 80% kaikesta vastuksesta niin auto menee kovempaa pikku palloilla ?

En tiedä mitä sössötät, mutta normaalilla taajamanopeudella ilmanvastus on suurempi ongelma kuin vierintävastus, joka laskee nopeuden kasvaessa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28275
Liittynyt16.3.2005

Windspeed kirjoitti:
jepajee kirjoitti:
Noni. Sepä meni nopeasti spämmiksi taas. Annetaan uusi vihje: v^2

Mainaatko että jos jo 36 km/t vauhdissa fillarin  ilmanvastus on 80% kaikesta vastuksesta niin auto menee kovempaa pikku palloilla ?

Auton suunnittelu on monen asian kompromissi. Pienet pyörät mahdollistavat ainakin aerodynaamisemman muotoilun, suuremman kuljetuskapasiteetin, matalamman hinnan, turvallisemman korirakenteen ja käytännölisemmät ovet. Myös esteettiset seikat ovat tärkeitä myynnin kannalta (siksi autojen renkaat ovat paljon leveämpiä ja matalaprofiilisempia kuin teknisesti ja taloudellisesti olisi järkevää).

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28275
Liittynyt16.3.2005

Windspeed kirjoitti:
jepajee kirjoitti:
Suurempi mysteeri on kyllä miksi autoihin suunnitellaan puuvanteita.

Keveys ja elastisuus ?

Elastisuus? Vanteiden on tarkoitus olla mahdollisimman jäykät. Jousitus on muualla.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Neutroni kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
jepajee kirjoitti:
Suurempi mysteeri on kyllä miksi autoihin suunnitellaan puuvanteita.

Keveys ja elastisuus ?

Elastisuus? Vanteiden on tarkoitus olla mahdollisimman jäykät. Jousitus on muualla.

Eli siis keveys ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Neutroni kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
jepajee kirjoitti:
Noni. Sepä meni nopeasti spämmiksi taas. Annetaan uusi vihje: v^2

Mainaatko että jos jo 36 km/t vauhdissa fillarin  ilmanvastus on 80% kaikesta vastuksesta niin auto menee kovempaa pikku palloilla ?

Auton suunnittelu on monen asian kompromissi. Pienet pyörät mahdollistavat ainakin aerodynaamisemman muotoilun, suuremman kuljetuskapasiteetin, matalamman hinnan, turvallisemman korirakenteen ja käytännölisemmät ovet. Myös esteettiset seikat ovat tärkeitä myynnin kannalta (siksi autojen renkaat ovat paljon leveämpiä ja matalaprofiilisempia kuin teknisesti ja taloudellisesti olisi järkevää).

Camarossa on sentään vielä 20 tuuman vanteet.

https://www.wheel-size.com/size/chevrolet/camaro/2017/

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat