Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt23.2.2017

Hei,

Olen yrittänyt luoda kaavaa joka osaisi selvitää esimerkiksi seuraavan tehtävä: "Astiassa on 10 litraa nestettä jonka pitoisuus on 1% kuinka paljon pitää lisätä tiivistettä jonka pitoisuus on 2% , jotta saadaan hauluttu seos-suhde 1,5%" en saanut tätä itse ratkaistua joten pakko kysyä viisaamilta.

Kommentit (6)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1915
Liittynyt16.3.2005

Muodosta yhtälö: liuenneen aineen määrä uudessa liuoksessa = liuenneen aineen määrä alkuperäisessä liuoksessa +liuenneen aineen määrä lisättävässä liuoksessa . 

Lisättävä liuos  x,  muille valitset sopivat kirjaimet. 

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Lazzy
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt23.2.2017

Kiitos, vielä jos haluan laskea tämän. Minkälainen laskutoimitus tästä tulee? Koska liuenneen aineen määrä uudessa liuoksessa on tiedossa (haluttu 1,5%) myös molempien liuoksien liuenneen ainineen määrät on tiedossa (1% ja 2%). Se mikä ei ole tiedossa on lisättävän liuoksen määrä.

Joko en vain vieläkään ymmärrä tai tuo yhtälö on. Väärän asian selvittämistä varten.

PPo
Seuraa 
Viestejä12390
Liittynyt10.12.2008

Lazzy kirjoitti:
Kiitos, vielä jos haluan laskea tämän. Minkälainen laskutoimitus tästä tulee? Koska liuenneen aineen määrä uudessa liuoksessa on tiedossa (haluttu 1,5%) myös molempien liuoksien liuenneen ainineen määrät on tiedossa (1% ja 2%). Se mikä ei ole tiedossa on lisättävän liuoksen määrä.

Joko en vain vieläkään ymmärrä tai tuo yhtälö on. Väärän asian selvittämistä varten.

Ymmärrätkö yhtälön

0,01*10+0.02*x=0.015*(10+x)?

kortan
Seuraa 
Viestejä7327
Liittynyt21.3.2016

Kun merkitään nesteen tilavuuksia V1 ja V2 ja liuoksen pitoisuuksia p1 ja p2 saadaan yhtälö:

V1*p1 + V2*p2 = p*(V1 + V2) jossa p on yhdistetyn liuoksen pitoisuus.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat