Seuraa 
Viestejä10965
Liittynyt13.7.2015

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702232200075393_uu.shtml

Jos haluaisin provota, niin otsikoisin tämän viestin "Naiset menevät rahasta naimisiin". Olkoot nyt neutraalimpi, mutta tuon iltalehden artikkelin mukaan näin selvästikin on. Avioitumispiikki 49-vuotiaana johtuu leskeneläkkeen ikärajasta täysin selvästi. Tuon ikäiset naiset siis avioituvat hyötyäkseen miehensä kuolemasta - ei pelkästään perimällä vaan lisäksi vielä rahastamalla valtiolta ekstraedun. Rationaalista, mutta aika brutaalia. Romantiikka on kaukana tällaisista naimakaupoista.

Eikä tässä tietenkään mitään uutta ole. Kautta aikain avioliitto on ollut myös taloudellinen transaktio ja yhä edelleen se on jopa länsimaissa, puhumattakaan monista muista kulttuureista, naisen parhaita mahdollisuuksia taata toimeentulonsa tai parantaa elintasoaan. Ottamatta kantaa siihen, mitkä monet epätasa-arvoiset seikat tällaiseen johtavat.

Mutta itse asiaan. Jos leskeneläke nyky-yhteiskunnassakin yhä katsotaan tarpeelliseksi (sehän on perua ajoilta, jolloin naisilla ei ollut työuraa eikä siksi kertynyt työeläkettäkään, vaan elättävän miehen kuolema romahdutti talouden), niin sen voisi ainakin muuttaa työeläkkeen kaltaiseksi koko aikuisiän mittaan kertyväksi summaksi. Siis puolison tulojen perusteella naimisissaoloajalta kertyisi pieni siivu myös toiselle puolisolle. Tämä olisi kaikin puolin reiluin ja tasapuolisin systeemi kaikille, eikä edellyttäisi/mahdollistaisi kikkailua 49-vuotiaana naimalla.

Sivut

Kommentit (203)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Leskeneläke on aika älytön nykyaikana. Se kuitenkin on sukupuolineutraali nykyään, joten tuo ei ihan pidä paikkansa, että koskisi vain naisia. Tiedä sitten, ovatko miehet todellisuudessa juurikaan hakeneet moista eläkettä.

Ihmiset käyttävät hyväksi niitä mahdollisuuksia, mitä lait ja säädökset heille mahdollistavat. Äskettäin eräs henkilö kertoi minulle sairastuneensa diabetekseen. Hän kertoi aikovansa vähän huijata labrakokeessa niin, että ko. sairaus olisi vähän vakavampi, jotta Kela korvaisi suuremman osan lääkityksestä. Kela siis korvaa enemmän, jos kyseessä on vakavampi muoto sairaudesta. Itse en tuollaista huijausta hyväksy, ja luulisi, että olisi huono idea saada väärä määrä lääkettäkin.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Eläke koskee leskeä ja alaikäisiä lapsia. Kyllä ainakin minä haluan turvata perheeni tulevaisuuden jos kuolen. Eläkkeen suuruus riippuu omista tuloista. Jos leskellä ei ole tuloja on eläke suurempi. Jos taas hän on palkkatöissä niin se jää todella pieneksi. Mielestäni oikeudenmukainen systeemi.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Raha on tietysti tarpeellista, mutta ei pääasia. Muistutan siitä, että vaikka olisi ruhtinaallisesti tulot, mutta jos suurruhtinaalliset menot ei mikään riitä.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10965
Liittynyt13.7.2015

BCK kirjoitti:
Leskeneläke on aika älytön nykyaikana. Se kuitenkin on sukupuolineutraali nykyään, joten tuo ei ihan pidä paikkansa, että koskisi vain naisia. Tiedä sitten, ovatko miehet todellisuudessa juurikaan hakeneet moista eläkettä.

Niin, eihän se pelkästään naisia juridisesti koske, mutta tilastollisesti se on silti naisten juttu. Tilastollisesti aviopuolisoista nainen elää pidempään ja tilastossa naisten kohdalla näkyy myös "eläkeavioituminen" perin selvästi. 

BCK kirjoitti:
Ihmiset käyttävät hyväksi niitä mahdollisuuksia, mitä lait ja säädökset heille mahdollistavat. Äskettäin eräs henkilö kertoi minulle sairastuneensa diabetekseen. Hän kertoi aikovansa vähän huijata labrakokeessa niin, että ko. sairaus olisi vähän vakavampi, jotta Kela korvaisi suuremman osan lääkityksestä. Kela siis korvaa enemmän, jos kyseessä on vakavampi muoto sairaudesta. Itse en tuollaista huijausta hyväksy, ja luulisi, että olisi huono idea saada väärä määrä lääkettäkin.

Juu, ei huijaaminen ole oikein. Sinänsä eihän eläkemahdollisuuden vuoksi avioituminen varsinaista huijaamista ole, koska siinä pitää ihan aidosti avioitua, mutta kyllä moinen tilastovääristymä jostain kertoo. Vähintäänkin moinen laki ohjaa ihmisten käytöstä voimakkaasti, enkä ole vakuuttunut, että minkäänlainen "pakkoavioituminen" on itsestäänselvästi hyvä asia. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10965
Liittynyt13.7.2015

SamikoKu kirjoitti:
Eläke koskee leskeä ja alaikäisiä lapsia. Kyllä ainakin minä haluan turvata perheeni tulevaisuuden jos kuolen. Eläkkeen suuruus riippuu omista tuloista. Jos leskellä ei ole tuloja on eläke suurempi. Jos taas hän on palkkatöissä niin se jää todella pieneksi. Mielestäni oikeudenmukainen systeemi.

Siinä ei ole mitään oikeudenmukaista, että 51-vuotiaana rakkaudesta loppuiäkseen avioituva jää täysin vaille moista etuutta, kun taas rahan vuoksi 49-vuotiaana avioituva suloinen myrkynkeittäjä saa ukkopahansa hengenmenosta ruhtinaallisen ekstraeläkkeen lopuksi ikäänsä, kun se erikoinen yhteensattuma sydänkohtauksen, leipäveitsen päälle kaatumisen ja parvekkeelta putoamisen smaalla kertaa osuessa kohdalle vie ukon hengen.

Toki lesken ja alaikäisten lasten elannon turvaaminen jokaista varmaankin motivoi. Sen voi kyllä tehdä muutenkin kuin tällaisella typerällä ja vanhanaikaisella sovinistieläkkeellä. Nyky-yhteiskunnan tukijärjestelmien pitäisi huolehtia siitä, että jokainen ihminen missä tahansa elämäntilanteessa ei jää vailel välttämätöntä. Leveää leipää taas kenellekään ei ole varaa maksaa, ei edes vaikka rikkaan ukon elättinä olisi moiseen otttunut. Rikkaat huolehtikoot post mortem -elämäntyylinjatkumisensa yksityisin säästöin ja vakuutuksin.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Eläkehän tulee jo tienatusta eläkkeestä. Luultavasti suurin osa menee naimisiin 49 sen saman karvaperseen kanssa jonka kanssa on avoliitossa jo styylattu kenties vuosikymmeniä. Tuskin tämä ihan sellainen suloinen myrkynkettäjä juttu on.

- Charles Bukowski

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10965
Liittynyt13.7.2015

SamikoKu kirjoitti:
Eläkehän tulee jo tienatusta eläkkeestä. Luultavasti suurin osa menee naimisiin 49 sen saman karvaperseen kanssa jonka kanssa on avoliitossa jo styylattu kenties vuosikymmeniä. Tuskin tämä ihan sellainen suloinen myrkynkettäjä juttu on.

Jos järjestelmässä on mahdollisuus väärinkäytöksiin ja epäreiluuteen, niin väärinkäytöksiä tulee sataprosenttisella varmuudella ja joku joutuu aina epäreiluun tilanteeseen. Saman järjestelmän voisi tehdä myös hyvin reiluksi ja tasapuoliseksi, ktuen jo esitin. Sinä sorrut nyt vain perinteiseen konservatismiin "näin on hyvä koska näin on aina ollut".

Keijona
Seuraa 
Viestejä9863
Liittynyt13.3.2015

Niin kumpikohan sukupuoli on aikojen alusta joutunut laskelmoimaan enemmän siksi laskelmoivammaksi kehittynyt.

Miksikohan noissa eläkkeissä ei oteta huomioon sitä että toisen sukupuolen eläkkeelläoloaika on keskimääräisesti puolet enemmän ? 

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Jos järjestelmässä on mahdollisuus väärinkäytöksiin ja epäreiluuteen, niin väärinkäytöksiä tulee sataprosenttisella varmuudella ja joku joutuu aina epäreiluun tilanteeseen. Saman järjestelmän voisi tehdä myös hyvin reiluksi ja tasapuoliseksi, ktuen jo esitin. Sinä sorrut nyt vain perinteiseen konservatismiin "näin on hyvä koska näin on aina ollut".

Ei vaan koska nykyinen systeemi on parempi minun kohdallani. Minulla on suuremmat tulot kuin vaimollani ja jos kuolen toivon että vaimoni ja perheeni saa siitä "korvausta".

- Charles Bukowski

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

SamikoKu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Ei vaan koska nykyinen systeemi on parempi minun kohdallani. Minulla on suuremmat tulot kuin vaimollani ja jos kuolen toivon että vaimoni ja perheeni saa siitä "korvausta".

Oletko ottanut selvää, että (ei-yksityistä) leskeneläkettä tosiaankin maksettaisiin myös ulkomailla asuvalle puolisolle? Siis, ettei se ole asumisperustainen tukimuoto, kuten esimerkiksi sairausppäiväraha, jonka saadakseen pitänee asua Suomessa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Keijona kirjoitti:
Niin kumpikohan sukupuoli on aikojen alusta joutunut laskelmoimaan enemmän siksi laskelmoivammaksi kehittynyt.

Miksikohan noissa eläkkeissä ei oteta huomioon sitä että toisen sukupuolen eläkkeelläoloaika on keskimääräisesti puolet enemmän ? 

Niin, kumpikohan. Olisikohan molemmat?

Sitä paitsi naisilla se "laskelmoivuus" käsittääkseni on ainakin osittain tiedostamatonta, jolloin ehkei oikein voi puhua laskelmoinnista (eikös laskelmointi nähdä pikemminkin tietoisena ominaisuutena?). Siis sellaista "laskelmointia", että vaikutusvaltainen tai rikas mies näyttänee monien naisten mielestä puolensavetävältä, eikä siinä tietoisesti analysoida miksi ko. mies vaikuttaa puoleensavetävältä. Vaikka ei silti, onhan niitä golddiggereitakin, jotka tietoisesti jaagaavat elättäjää. Suomenkaltaisissa maissa ehkä vähemmän kuin köyhemmissä maissa, Suomessa kun naisilla on nykyään tapana käydä töissä lukuunottamatta pikkulapsiaikaa.

Entäs miehet sitten. Nainen on hedelmällisillään noin 22,5-vuotiaana, ja useimmat miehet pitävät sen ikäisiä myös eniten viehättävänä. Eräänlaista tiedostamatonta laskelmointia tämäkin. Samaten älykkäiden, kauniiden, ahkerien, hyvää  "äiti- ja vaimomateriaalia" olevien naisten suosiminen voisi olla sitä, sillä ne ominaisuudethan enimmäkseen ehkä periytyvät. Sellaisten suosiminenkin on siis laskelmointia tai "laskelmointi", jos nyt tuolle syyttelylinjalle halutaan lähteä. 

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

BCK kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Oletko ottanut selvää, että (ei-yksityistä) leskeneläkettä tosiaankin maksettaisiin myös ulkomailla asuvalle puolisolle? Siis, ettei se ole asumisperustainen tukimuoto, kuten esimerkiksi sairausppäiväraha, jonka saadakseen pitänee asua Suomessa.

Tietenkin olen.
Minä olen eläkkeeni tienannut asuinpaikastani riippumatta ja asiasta on "ennakkotapauksia". En todellakaan halua, että maksamani rahat käytetään johonkin muuhun vaa on juuri oikeudenmukaista että perheeni hyötyy niistä jos minä kuolen "ennen aikojani". Keskustelun avaaja ei mielestäni ollut miettinyt aihetta loppuun saakka vaan teki tunnepitosia johtopäätöksiä.

- Charles Bukowski

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Olet Sami muistaakseni kertonut asuneesi useammassa maassa, ja tehnyt työurasi ulkomailla lähes kokonaan? Onko muissa maissa leskeneläkettä (oikeastaan nykyään sitä kutsutaan kai perhe-eläkkeeksi?)  vastaava systeemi? Käsittääkseni on nimittäin niin, että jos on asunut useammassa maassa, niistä maista maksetaan aikanaan työeläke (tai kansaneläke köyhimmille esim just kotiäideille, joilla eläkekertymää ei ole), joten olettaisin, että sama pätee leskeneläkkeeseenkin. Jos olet esim asunut ja maksanut veroja esimerkiksi 1/5 työhistoriastasi Suomeen, ja 4/5  ulkomailla, tulee eläkekertymästäsi aikanaan vain 1/5  tulee Suomesta, ja loput ulkomailta, se mitä tulee. Sama pätenee myös perhe-eläkkeeseen?

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Työeläkkeeni tulee suomesta niiltä osin kun eläkevakuutusmaksut on suomeen maksettu. Asiassa ei ole sopimusta suomen kanssa joten täällä maksetut verot ja muut maksut ei kartuta eläkettä suomalaiselle henkilölle. Firmat hoitaa yleensä tämän yksityisten sijoitusyhtiöiden kautta. 

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat