Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

https://www.facebook.com/Orjafirmat/posts/336971993144606

Tuolla firmoja jotka "tukityöllistävät", mutta eivät palkkaa.
Kannattaa ehkä tutustua ja miettiä onko tällainen "hanttiin paneminen" ja ookoo ja tarvittaisiinko sitä lisää?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (43)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Voi vittu mitä paskaa sä taas tänne linkkasit.
Ruvetaanko porukalla boikotoimaan vaikkapa Destiaa? Tehdään sillain että jos joku kaveri pääsee sinne harjoittelijaksi niin sanotaan sille että älä mene. Ne pitää sua siellä orjanaan.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
Etkös sinäkin tee ilmasia hommia?

En tee. Aina mä niistä jotain saan.

Puhuit muistaakseni ilmasesta harjoittelusta joskus.

- Charles Bukowski

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Oon varmaan puhunutkin joo joskus jossain. Mihin se liittyi?

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Hakikohan joku harjoittelupaikkaa?

- Charles Bukowski

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1395
Liittynyt4.2.2016

SamikoKu kirjoitti:

Kannattaa ehkä tutustua ja miettiä onko tällainen "hanttiin paneminen" ja ookoo ja tarvittaisiinko sitä lisää?

Selitähän sitten ihan omin sanoin, jos boikotoidaan kaikkia niitä firmoja jotka ottaa harjoittelijoita palkkaamatta heitä, että missäs ajattelit sitten suorittaa pakolliset työharjoittelut? Ymmärrätkö sanan "harjoittelu" merkitystä lainkaan? Katsos kun ongelma on siinä, että sinä et voi etukäteen tietää palkkaako nuo yritykset ketään, vai eikö ole kyllin hyvää materiaalia josta palkata. Katsos kun se harjoittelu on eri opinnoissa pakollinen, opiskelijan kykyihin katsomatta. On idioottien kuvitelmaa että kaikki opiskelijat olisivat  niin hyviä, että heidät haluttaisiin palkata. Todellisuudessa sellaisia opiskelijoita on lukuvuodessa vain kourallinen, ja muut ovat pelkkää aivotonta massaa. Olen ollut tilaisuudessa seurata harjoittelijoita mm. tietotekniikan alalla, eivätkä ne tehneet kovinkaan suurta vaikutusta. Kymmenestä kahdella oli sellaiset valmiudet, että heidät palkattiin, loput 8 olivat läsnä koska oli pakko. Heistä viidellä ei ollut edes alkeellisimpia valmiuksia selvitä työelämässä alalla johon he olivat opiskelemassa kolmannen asteen tutkinnon kolmatta vuotta. Lyhyesti: jos sinua ei palkattu työharjoittelun jälkeen, katso peiliin. Et selvästikkään ole niin hyvä kuin kuvittelet olevasi, koska sinulle jäi asiasta trauma jota purat kostoosi. Jos et saa palkallisia töitä, sinun ammattitaidossasi on jotain vikaa. Niin yksinkertaista se on. Tässä työllisyystilanteessa työnantajan ei kannata palkata kuin potentiaalisia osaajia, huipputyyppejä. Kenelläkään ei ole aikaa toimia yrityksissä lapsenvahtina ja opettajana, ne ajat ovat menneet kauan sitten. Sen vuoksi palkataan tyyppejä, jotka ovat taidollisesti mahdollisimman valmiita tehtäviinsä. Hyvin yksinkertaista?

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Käyttäjä1605 kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Selitähän sitten ihan omin sanoin, jos boikotoidaan kaikkia niitä firmoja jotka ottaa harjoittelijoita palkkaamatta heitä, että missäs ajattelit sitten suorittaa pakolliset työharjoittelut? Ymmärrätkö sanan "harjoittelu" merkitystä lainkaan? Katsos kun ongelma on siinä, että sinä et voi etukäteen tietää palkkaako nuo yritykset ketään, vai eikö ole kyllin hyvää materiaalia josta palkata. Katsos kun se harjoittelu on eri opinnoissa pakollinen, opiskelijan kykyihin katsomatta. On idioottien kuvitelmaa että kaikki opiskelijat olisivat  niin hyviä, että heidät haluttaisiin palkata. Todellisuudessa sellaisia opiskelijoita on lukuvuodessa vain kourallinen, ja muut ovat pelkkää aivotonta massaa. Olen ollut tilaisuudessa seurata harjoittelijoita mm. tietotekniikan alalla, eivätkä ne tehneet kovinkaan suurta vaikutusta. Kymmenestä kahdella oli sellaiset valmiudet, että heidät palkattiin, loput 8 olivat läsnä koska oli pakko. Heistä viidellä ei ollut edes alkeellisimpia valmiuksia selvitä työelämässä alalla johon he olivat opiskelemassa kolmannen asteen tutkinnon kolmatta vuotta. Lyhyesti: jos sinua ei palkattu työharjoittelun jälkeen, katso peiliin. Et selvästikkään ole niin hyvä kuin kuvittelet olevasi, koska sinulle jäi asiasta trauma jota purat kostoosi. Jos et saa palkallisia töitä, sinun ammattitaidossasi on jotain vikaa. Niin yksinkertaista se on. Tässä työllisyystilanteessa työnantajan ei kannata palkata kuin potentiaalisia osaajia, huipputyyppejä. Kenelläkään ei ole aikaa toimia yrityksissä lapsenvahtina ja opettajana, ne ajat ovat menneet kauan sitten. Sen vuoksi palkataan tyyppejä, jotka ovat taidollisesti mahdollisimman valmiita tehtäviinsä. Hyvin yksinkertaista?

Mulla on ollu alaisena tohtorismiehiä(kin). Ite en oo, mutta kai kuitenki riittävän hyvä. Siihen aikaan kun minä opiskelin siitä myös maksettiin jonkinlaista palkkaa, ainaki mulle.

Onko tämä nyt tulkittava niin että oppilaitokset puskee kaheksakyt prosenttisesti pelkkää kuraa ulos nykyisin vai niin että odotukset on kohtuuttomat?

- Charles Bukowski

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Varmaan joku haki. Mäkin hain melko intensiivisesti tossa jokuaika sitten.

Mihin viittaat?

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Työnantajathan vaativat papereita ja tutkintoja lähinnä siksi että ne vaatimukset on ikäänkuin se ensimmäinen karsinta. Eli kun työttömyys on niin älyttömän korkealla tasolla, niin ihan joka ikiseen paikkaan tulee satoja hakemuksia. Jos ei paikkailmoituksessa olisi niitä vaatimuksia, niin hakemuksia tulisi tuhansia.

Iso ongelma ainakin näin duunarin näkökulmasta on sitten se, että oikeasti noissa töissä ei kuitenkaan niitä osaamisia ja papereita tarvita. Esmes itse pääsin tähän nykyiseen työhöni kuusi vuotta sitten, koska minulla on sähköalan koulutus. Missään vaiheessa en kuitenkaan ole tehnyt sellaisia töitä missä sitä koulutusta tai osaamista olisi millään tavalla tarvittu. Oletan että sama ongelma on suurimmassa osassa muitakin duunipaikkoja. Minulla on myös muutama näitä korttikoulutuksia; ainoa niistä joihin liittyy jonkinlaista oppimistakin on trukinkuljettajakortti. Kaikki muut (työturvallisuus, sähkötyöturvallisuus) ovat kirjaimellisesti totaalista paskaa, missä sen kortin omistaminen ei osoita minkäänlaista osaamista. Trukinkuljettajakorttikaan ei tietenkään tarkoita että kortinhaltija osaisi trukilla mitään tehdä, mutta siihen koulutukseen sisältyi JOTAIN oikeaa tekemistä, eli sitä trukilla ajamista. Eli niillä kursseilla ei opittu mitään oleellista, joten se kortti ei oikeasti osoita mitään myöskään tietenkään. Eli kyse on puhtaasti siitä että luodaan työtä niille kouluttajille, ja myös saadaan taas työnantajille joku osaamiseen ja tekemiseen liittymätön pointti jolla voidaan karsia niitä hakijoita pois.

Vielä suurempi ongelma on se että miksi vtussa työnantajat käyttävät mielettömästi aikaa ja vaivaa haastatteluihin ja etukäteiskarsintoihin ja tuollaisiin, mutta sitten kun oikeasti ollaan siellä töissä niin yhtäkkiä ei olekaan mitään väliä sillä mitä tekee tai miten hyvin tai huonosti tekee sen työnsä? Eli huonosti tekemisestä ei saa kenkää tai huonompaa liksaa, ja paremmin tekemisestä ei saa ylennyksiä tai parempaa liksaa. Eikö silloin olisi ihan sama ottaa kuka tahansa juoppohullu sinne töihin jos sillä tekemisellä ei kuitenkaan ole mitään väliä tai vaatimuksia?

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Nobelaner kirjoitti:

Vielä suurempi ongelma on se että miksi vtussa työnantajat käyttävät mielettömästi aikaa ja vaivaa haastatteluihin ja etukäteiskarsintoihin ja tuollaisiin,

Yks kaveri pyysi mua susittelijaksi kun haki duunia. Se just sano tota samaa että älytön prosessi ja vaatimukset johonkin mikkihiirihommiin. Parempaan lopputulokseen pääsis kun vaan laittais nimet hattuun ja nostais sieltä yhden.

Tärkeintä on ihmisen asenne työhön.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Mihin viittaat?

Sanoit muistaakseni että kyllä paikkoja löytyy jos lupaat tulla ilmasiks tai ainakin siihen suuntaan.

- Charles Bukowski

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

SamikoKu kirjoitti:
Nobelaner kirjoitti:

Vielä suurempi ongelma on se että miksi vtussa työnantajat käyttävät mielettömästi aikaa ja vaivaa haastatteluihin ja etukäteiskarsintoihin ja tuollaisiin,

Yks kaveri pyysi mua susittelijaksi kun haki duunia. Se just sano tota samaa että älytön prosessi ja vaatimukset johonkin mikkihiirihommiin. Parempaan lopputulokseen pääsis kun vaan laittais nimet hattuun ja nostais sieltä yhden.

Minkälainen sun näkemyksesi mukaan olisi se mittari millä mitataan asennetta työhön?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

Mihin viittaat?

Sanoit muistaakseni että kyllä paikkoja löytyy jos lupaat tulla ilmasiks tai ainakin siihen suuntaan.

En ole koskaan sanonut että paikkoja löytyy jos lupaat tulla ilmasiks.
Ei multa löydy vaikka maksettais.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

CE-hyväksytty kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
Nobelaner kirjoitti:

Minkälainen sun näkemyksesi mukaan olisi se mittari millä mitataan asennetta työhön?

Vaikee mitata pelkästään haastattelemalla.

Pitäis laittaa ne ratkomaan jotain ihan oikeita keissejä aidossa ympäristössä.
Toi kai olis mahdollista koeajan puitteissa.

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat