Miten ajan tunne vääristyy aivoissa ja nähtäessä unta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Viime yönä koin sellaisen ilmiön, että olin nukuksissa vain n. 15 minuuttia ja silti minulla on tarkka muistikuva kun tein unessa asioita jopa useiden tuntien ajan ja vierailin monissa paikoissa. Miten tällainen on mahdollista? Kulkivatko ajatukseni oikeasti erittäin nopeassa tahdissa, mutta koin sen vaan normaalinopeudella vai onko aika hidastunut tällöin? Kellossa ei ainakaan ollut mitään vikaa.

Kommentit (8)

Vierailija
BUSHMAN
TUO ON KUULE VANHA VITSI JO

PALAUTA ÄKKIÄ STANDARTILEVEYS

Mutta tämä aihe ei ole mikään vitsi, vaan olen tosissani.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tuo ajan unessa vääristyminen tuntuu tutulta. Yhteen aikaan näin kokoillan elokuvia lopputeksteineen. Sellaisia joita ei ole olemassakaan. Jos heräsin keskenkaiken pääsin kaiken lisäksi uudelleen uneen ja katsomaan leffan loppuun. Aikaa ei mennyt niin kauaa, että todellisuudessa olisin ehtinut katsoa.

Mutta ajan vääristymistä avioissa en tajua, onko otsikossa kirjoitusvirhe, kun et siitä mitään kerro?

Eikö sitä normaalileveyttä saa takaisin? Miksi nuo pitkät otsikot eivät mene kahdelle riville?

Lierikki Riikonen

Vierailija

Minun arvaus aiheeseen on, että aivot ovat tottuneet arvioimaan ajan kulua ulkoisten vihjeiden (esim. ulkoilman valoisuus) ja biologisen kellon lisäksi tapahtumien mukaan, eli mitä kaikkea olen ehtinyt tehdä, ajatella, havainnoida, jne. Jospa unessasi päivä ehti muuttua illaksi, koit/teit niin paljon asioita, tai virkistyit nukkuessa niin paljon, että aivot päättelivät aikaa kuluneen todellisuutta paljon kauemmin?

Olettaisin, että edellytys ajan tajun hämärtymiselle on, että ihminen vajoaa joko syvään tai REM-uneen. Mikäli ihminen nukkuu kevyttä unta (tarkemmin ottaen vaihe 1 unta), on hänellä nukkuessaan myös jonkin verran tietoista ajattelua ja hän kykenee tietoisesti havainnoimaan ympäristöään, jolloin nämä kokemukset pitävät ajan tajun paremmin 'tahdistettuna' muun maailman kanssa. Tällöin ihminen usein myös kuvittelee olevansa hereillä, vaikka aivokäyrästä on selvästi todettavissa, että hän nukkuu.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Aika vääristyy lyhyessäkin tajuttomuustilassa.

Minä pyörryin kerran koululääkärin vastaanotolla kun minua piikitettiin. Herätsesäni luulin olleeni taju kankaalla monta minuuttia, mutta olinkin ollut tajuttomana vain lyhyen ajan, sillä tuo naislääkäri kannatteli minua vielä jaloillani eikä olisi varmaan jaksanut tehdä niin kovin pitkään.

Vierailija

Tuttu ilmiö. Toisinaan tuo toimii myös toisin päin, eli on oikeasti nukkunut koko pitkän yön, mutta herätessä tuntuu, että juuri ummisti silmänsä ja ehti hädin tuskin aloittaa unien näkemisen. Näin käy varsinkin silloin, jos ei meinaa saada unta, vaan kieriskelee unen ja valveen rajamailla. Kun taas kerran vilkaisee tuskastuneena kelloa, onkin jo melkein aamu, ja tajuaa että on täytynyt nukkua huomaamattaan monta tuntia.

Vierailija

Ihmisaivot eivät tajua aikaa niin hyvin kuin ne luulevat. Hereilläollessa saadaan ulkoisista vinkeistä jonkinlainen aikareferenssi ja tästä syntyy kuvitelma että valveillaollessa kaikki tapahtuu siinä järjestyksessä kuin sen koemme. Erityisissä koetilanteisa voidaan paljastaa, että näin ei ole. Esim. kahden tapahtuman A ja B, joiden välinen aika on jopa 10 sekuntia, tapahtumajärjestys mielessä voi olla eri kuin todellisuudesssa.

Usein ihmisille sattuu tilainteita joissa he ajattelevat joitain ihmistä pitkänkin aikaa, ja juuri silloin kyseinen henkilö soittaa. Psykologien mielestä kysessä on usein juuri em. temporaalinen häiriö. Kun henkilö vastaa puhelimeen, tämä saa aikaan juuri tälläisen älyttömän nopean ajatusryöpyn kyseisestä henkilöstä ja tapahtumien järjestys menee vielä mielessä sekaisin (syyksi epäillään sitä että ajatusryöppy tuntuu liian pitkältä jotta sen voisi liittää ajallisesti alkamaan hetkestä jossa henkilö kuulee kuka soittaa).

Lisäksi se että me muistamme nähneemme pitkän ja yksityiskohtaisen unen ei vielä välttämättä tarkoita että olemme nähneet sen kaikkinen yksityiskohtineen nukkuessamme. On olemassa muistoja (palautetaan aiemmin mielessä ollut tilanne mieleen) ja valemuistoja (muisto rakennetaan tai siihen lisätään yksityiskohtia muitiin palautuksen yhteydessä). Näitä on lähes mahdoton erottaa.

Aivoihin ei voi luottaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Nuorempana harrastin hypnotisointia. Lukioaikoina koehenkilöitä oli jonoksi asti.

Aika monilla toimi ajantajun vääristäminen. Sugeroin esimerkiksi, että ajantaju muuttuu ja henkilö kokee minuutin varttituntina. Sen jälkeen suggeroitiin koehenkilö näkemään unta. Keskeytettiin unennäkö kolmen minuutin päästä.

Hereättyään kysyttiin sitten näkikö unta? - näin - Kauanko se kesti? - ainakin puoli tuntia. Pyydettiin kuvailemaan mitä unta näit: Ja sieltä tulikin monta minuuttia kestävä selitys mitä kaikkea oli kerinnyt tapahtumaan.

Samanlaista ajan vääristymistä tapahtuu kyllä myös vaaran uhatessa - kaikki tuntuu yhtäkkiä hidastuvan silmissä. Pystyt ajattelemaan nopeasti miten toimia, mutta ihmettelet, kuinka hitaasti esim. juokset.

Uusimmat

Suosituimmat