Seuraa 
Viestejä1937
Liittynyt3.8.2011

Hep palstalaiset!

Onko täällä ketään semi-vakavissaan hifistelevää ihmistä, joka nauttii hyvästä äänentoistosta? Itsellä nämä menevät vähän aalloittain, mutta välillä on tullut innostuttua äänentoistosta enempi. Nyt oli asunnon uudelleenjärjestelyn myötä pakko siirrellä kajareita ja tehdä pari uutta kaapelia, mistä syystä ajattelin myös kysellä palstalaisten kokemuksia.
Itsellä siis pieni haku päällä saada budjetilla järkevä 2-kanavainen äänentoisto olohuoneeseen. Reilu 10-vuotta aiemmin ostettu Jungsonin kiinalainen vahvistinyhdistelmä (A-luokka) teki tuossa vuosi sitten tenän, eikä paikallinen korjaamo saanut sitä korjattua. Ostin isosta alennuksesta Yamahan R-S700 receiverin tilalle. Tätä syötetään vanhasta musiikkiserverinä toimivasta läppäristä, squeezebox touchin ohjaamana, erillisen HRT music streamer III dacin kautta Gouketsun 8 ohmin kajareihin. Failit on suoraan CD-levyiltä kopsattuja flac:keja ja tulos on ihan tyydyttävä. Vaikka en milkään kultakorva olekaan, niin mielestäni kuitenkin kuulen eron Yamahan ja Jungsonin välillä, nimenomaan vähänkään monimutkaisemman (enemmän soittimia) musiikin kohdalla. Puhdas laulu tulee tälläkin systeemillä kyllä tosi nätisti läpi. Vahvistimien hintaeron huomioonottaen (+ integroitu vs. esi/pääte), Yamaha on kyllä ihan loistopeli mielestäni, mutta välillä tulee hinku hommata parempi vahvistinpaketti. Tai sitten erikseen kuulokevahvistin + kunnon kannut päähän (mikä olisi perheelliselle muutenkin ehkä järkevämpää).
Miten sinä kuuntelet musiikkia? Mikä olisi unelmasettisi?

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Sivut

Kommentit (100)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mä olin joskus töissä helvetin kallita vahvistimia valmistävassa firmassa. Siellä touhu oli hifiä. Siis oikeaa hifiä, eikä mitään amishifiä.

Itse kuuntelen musiikin omatekoisen vahvarin j a markettikajareiden kautta. Hyvin usein myös älykännykän ja korvanappien avulla.
On mulla stereotkin, mutta ne on uuteen kämppään muuton jäljiltä kaapissa.
En ole niitä kaivannut.

molaine
Seuraa 
Viestejä1937
Liittynyt3.8.2011

ja joo, ei tän pitänyt tulla Biologia & Ympäristöön :/

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

molaine
Seuraa 
Viestejä1937
Liittynyt3.8.2011

CE-hyväksytty kirjoitti:
Mä olin joskus töissä helvetin kallita vahvistimia valmistävassa firmassa. Siellä touhu oli hifiä. Siis oikeaa hifiä, eikä mitään amishifiä.

Itse kuuntelen musiikin omatekoisen vahvarin j a markettikajareiden kautta. Hyvin usein myös älykännykän ja korvanappien avulla.
En ole niitä kaivannut.

Oliko noissa helvetin kalliissa vahvistimissa eroa amishifeihin, noin niinku korvakuulolta? Oliko ne ylipäätään musiikin kuuntelua varten tehtyjä, vai jotain spesiaalijuttuja?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

molaine kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

En ole niitä kaivannut.

Oliko noissa helvetin kalliissa vahvistimissa eroa amishifeihin, noin niinku korvakuulolta? Oliko ne ylipäätään musiikin kuuntelua varten tehtyjä, vai jotain spesiaalijuttuja?

Mulla ei ole sellaista korvaa, että kuulisin merkittävän eron hyvälaatuisten, mutta hintaluokaltaan eriävien vahvareiden välillä.
Kalliit laitteet ovat kalliita koska ne on vartavasten tehty rikkaille. Laitteen muotoilu, nimi ja markkinointi ovat avainasemassa.
Kun kuoren avaa, löytyy sisältä sitä samaa kamaa mitä halvemmistakin.
En kylläkään tiedä että mitä temppuja DSP-ohjelmoijat tekivät.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008

molaine kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

En ole niitä kaivannut.

Tuo riippuu siitä, onko sinulla tauti nimeltään kultakorvat. Oikeat HIFI - laitteet on tarkoitettuja kultakorville, jotka joko kuulevat tai ovat kuulevinaan eroja tilanteissa, jossa tavallinen kuuntelija ei huomaa mitään. Minä en ole ollut töissä tuollaisessa paikassa mutta tiedän, että omat korvani eivät tiettyä tasoa parempia laitteita pysty toisistaan erottelemaan. Minun lompakkoni onneksi tuo taso on aika matala verrattuna siihen mitä rahalla sai jo lähes 30 vuotta sitten (Denon DRA335).  Kun ikää tulee lisää ja korvat huononevat niin vaatimustaso ei ainakaan kovene.

Ketjun analogisen osan heikoin lenkki on yleensä kaiuttimet ja huoneakustiikka joten hifistelijän kannalta ensimmäiset parannukset kannattaa suunnata niihin. Jos käytettävissä on rajoitetusti rahaa mutta enemmän aikaa nikkarointitaitoja niin rakenna kaiuttimet itse. Hyvästäkään vahvistimesta ei ole hyötyä jos kaiuttimet ja huone muuttavat musiikin puuroksi.

Ennen digitaalisten tallenteiden yleistymistä rahaa joutui laittamaan siivottomasti levysoittimeen, sen äänirasiaan ja kasettidekkiin, jos sellaisia käytti äänenlähteenä (omat nauhoitukset). Nykyisellään digitaalisten signaalinlähteiden taso on yleensä riittävä, jos ei ihan halvinta mahdollista usb-äänimokkulaa käytä.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008

Parhaat vastaukset HIFI - kysymyksiin saat kun kysyt asiasta HIFI - porukan suosimissa foorumeissa. Valmistaudu henkisesti siihen, että nykyinen laitteistosi haukutaan umpikehnoksi. Kannattaa lukea asiakommentit ja jättää uskonsotiin osallistuminen väliin.

Mitä perheellisyyteen tulee niin rajoituksia usein riittää. Kokeilepa ehdottaa 80 litran etukaiuttimia olohuoneeseen. Mielellään tietenkin mattamustaksi maalattuja sellaisia. Yllättäen löytyy muitankin kriteereitä kuin äänentoisto ja huokea hinta (kun rakennat ne itse). Parhaastakaan hifi - laitteesta ei ole iloa jos et pääse sitä koskaan käyttämään eli kunnolliset kuulokkeet voivat olla hyvä ratkaisu.

Itse joskus mietin kuulokkeiden, pään suunnan ilmaisimen ja akustisen prosessorin yhdistelmää. Näin saa aikaan huonevaikutelman, joka ei häiritse muiden perheenjäsenten elämää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11802
Liittynyt16.3.2005

Aivan samantekevää, kuinka suuret ja laajat pöntöt on olohuoneessa. Tärkeintä on, että ne on kytketty kultapiuhoilla tai ainakin kultapäällysteisillä koaksiaalilattaparikaapeleilla.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.
offmind: Laattatektoniikka on tietenkin puhdasta hölynpölyä.

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Joku paremmissa piireissä tehnyt kulttuuriteon ja ottanut talteen:

HIFI 3/2004: "Ilmava ja läpikuultava. Hyvä dynamiikka. Bassotoisto voimakas." (9,0p). 8700 e/pari, -6dB/25 Hz. HIFI-lehti impedanssista: "...vaativin HIFI-lehden viime vuosina testaamista malleista". Hifijatkot: Käytännön impedansseja (mukana myös Crevasse).

Eli erittäin hyvät arvostelut Crevasse sai, tässä muutamia verrokkeja: passiivinen Gradient Revolution (8,8p), Amphion Xenon (8,5p), Genelec 8040A (8,2p), OR 280Hi (7,7p) ja Koda S139 (6,0p). 
Toisinsanoen niiistä kaiuttimista, jotka Hifi-lehti on pisteyttänyt, vain kolme on saanut paremmat pisteet: Gradient Revolution A (aktiivinen), ProAc Future One ja Tannoy Dimension TD10 (kaikki kolme 9,1p).

Kyseiset pömpelit lienevät kuitenkin markka-ajalta, jolloin ei ollut uhrattu vielä jalometallia johdotukseen ja hintakin oli sen tähden vain reilu 20 000mk.

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Joku paremmissa piireissä tehnyt kulttuuriteon ja ottanut talteen:

HIFI 3/2004: "Ilmava ja läpikuultava. Hyvä dynamiikka. Bassotoisto voimakas." (9,0p). 8700 e/pari, -6dB/25 Hz. HIFI-lehti impedanssista: "...vaativin HIFI-lehden viime vuosina testaamista malleista". Hifijatkot: Käytännön impedansseja (mukana myös Crevasse).

Eli erittäin hyvät arvostelut Crevasse sai, tässä muutamia verrokkeja: passiivinen Gradient Revolution (8,8p), Amphion Xenon (8,5p), Genelec 8040A (8,2p), OR 280Hi (7,7p) ja Koda S139 (6,0p). 
Toisinsanoen niiistä kaiuttimista, jotka Hifi-lehti on pisteyttänyt, vain kolme on saanut paremmat pisteet: Gradient Revolution A (aktiivinen), ProAc Future One ja Tannoy Dimension TD10 (kaikki kolme 9,1p).

Kyseiset pömpelit lienevät kuitenkin markka-ajalta, jolloin ei ollut uhrattu vielä jalometallia johdotukseen ja hintakin oli sen tähden vain reilu 20 000mk.

https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/sas-2005-hifimessut.44268/

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

molaine
Seuraa 
Viestejä1937
Liittynyt3.8.2011

kfa kirjoitti:
Parhaat vastaukset HIFI - kysymyksiin saat kun kysyt asiasta HIFI - porukan suosimissa foorumeissa. Valmistaudu henkisesti siihen, että nykyinen laitteistosi haukutaan umpikehnoksi. Kannattaa lukea asiakommentit ja jättää uskonsotiin osallistuminen väliin.

Mitä perheellisyyteen tulee niin rajoituksia usein riittää. Kokeilepa ehdottaa 80 litran etukaiuttimia olohuoneeseen. Mielellään tietenkin mattamustaksi maalattuja sellaisia. Yllättäen löytyy muitankin kriteereitä kuin äänentoisto ja huokea hinta (kun rakennat ne itse). Parhaastakaan hifi - laitteesta ei ole iloa jos et pääse sitä koskaan käyttämään eli kunnolliset kuulokkeet voivat olla hyvä ratkaisu.

Itse joskus mietin kuulokkeiden, pään suunnan ilmaisimen ja akustisen prosessorin yhdistelmää. Näin saa aikaan huonevaikutelman, joka ei häiritse muiden perheenjäsenten elämää.

Mjoo. Oikeat ongelmat tietty selviää paremmin alan palstoilta ja ihan asiallista palautetta sieltä mielestäni tulee. Eipä tässä nyt mitään ihan akuuttia asiakysymystä ollut mielessä, lähinnä luotailin, onko palstalla äänentoistosta kiinnostuneita. Nykynuorison spotify-bluetoothkajariyhdistelmä ei itseä oikein jaksa innostaa. Kuten aloitusviestissä totesin, niin ei ole varsinaisia kultakorvia siunaantunut, mutta kuulen kuitenkin mielestäni eron kohtuullisen erillisvahvistinpaketin ja nykyisen vahvistimen välillä, nimenomaan erottelukyvyssä, kun kaikki muut muuttujat ovat pysyneet samoina. Katselin muuten tuossa kajarikaapeleita. Kalleimmat valmiskaapelit, jotka sattuivat Suomessa silmään oli 4000 eur. Usko saa olla jo aika kova, jos noihin lähtee.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008

Kävin itse vilkaisemassa HIFI - keskusteluita tuossa jokin aika sitten. Kaapeleissa yksikiteiset jalometallit eivät enää ole viimeinen sana vaan nyt pitää olla nestemäisestä metallista valmistettuja jotta olisi katu-uskottavuutta...

MooM
Seuraa 
Viestejä6038
Liittynyt29.6.2012

Olen joskus ennenkin kysynyt, mutta onko näistä äänen hienosäädöistä sokkoutettuja  tutkimuksia? Siis siitä, miten hyväksi eri vaihtoehdot arvioidaan ja erottaako joku tosiaan esim. kaapelien metallin vaikutuksen laadukkaisen vaihtoehtojen välillä, jos ei tiedä kuuntelevansa jotain suosikkivaihtoehtoaan?

Mittaamalla tietysti saa esiin pieniäkin eroja, mutta siinäkään ei kai ole yhtä "parasta" lopputulosta, vaan subjektiivinen kokemus on se, mikä erottaa hyvät toisistaan (?).

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28244
Liittynyt16.3.2005

MooM kirjoitti:
Olen joskus ennenkin kysynyt, mutta onko näistä äänen hienosäädöistä sokkoutettuja  tutkimuksia?

Ei tietääkseni. Yleensä hifistit vastustavat sokkotestejä, koska se häiritsee keskittymistä. Sinänsä järkevä argumentti, koska äänentoisto on niin kuin aistinautintokokemukset yleensä, monimutkainen psykologinen juttu, johon vaikuttaa kaikki ympärillä oleva ja tieto siitä mitä on tekemässä (ja paljonko se on maksanut rahaa ja/tai muita resursseja). Ihmettelen hifisteissä aina sitä vimmaa, jolla he yrittävät saada tuon psykologian ja estetiikan selitettyä teknisillä seikoilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat