Seuraa 
Viestejä355
Liittynyt29.8.2015

Moottorin tuottama vääntö on aksiaalirakenteesta ja esimerkiksi venttiilikoneiston puuttumisesta johtuen täysin ylivoimainen perinteiseen moottoriin verrattuna, vaikka moottori on kohtuullisen varhaisessa kehitysvaiheessa. Myös teho ja polttoaineenkulutus lupaavat hyvää, molemmat ovat jo tällä hetkellä samaa tasoa moderneimpien nelitahtimoottoreiden rinnalla.

Tälläisestä en ole kuullutkaan.

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1910/Uusi-aksiaalimo...

Donald Trump President of the United States of America

Kommentit (14)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2958
Liittynyt7.7.2013

Joku nivel tai liukupinta tässä muuttaa aksiaalisen voiman akselia pyörittäväksi voimaksi. Sillä nivelellä on aika kovat vaatimukset.

H.Tanska
Seuraa 
Viestejä355
Liittynyt29.8.2015

Kerkeeköhän markkinoille laajassa mitassa ennenkuin sähkömoottorit syrjäyttää tuonkin keksinnön.

Tosin onkos maattoripörää ainuttakaan sähkömoottorilla.

Mopo löytyy.

Donald Trump President of the United States of America

JPI
Seuraa 
Viestejä24839
Liittynyt5.12.2012

Ota puukeppi ja laita sen päähän isohko kuulalaakeri vinoo, hieman seuraavaan tyyliin sivulta katsottuna:
======//,
misss ===== on se keppi ja // leekeri.
Pidä keppiä vaikka vasemmassa kädessä puristaen sitä kevyesti. Siten otat otteen laakerin ulkokehältä ja ptörität sitä koko laakeria (ei siis vain sen ulkokehää). Tällöin puukeppi pyörii samoin kuin ko. moottorin akseli. Nyt on helppo huomata, että laakerin kehän jokainen piste tekee sinimäistä jaksollista liikettä ja että sellainen liike on mahdollista saada aikaan edestakaista liikettä tekevillä sylintereillä.

Keksin itse ja riippumatta täsmälleen saman idean noin 15 vuotta sitten juuri hypistellessäni puukeppiä ja laakeria.
Joitakin kuviakin tuli piirrettyä ja yhden mekaanikon kanssa oli jo aikomus tehdä proto kolmella mopon sylinterillä, mutta oli sitten meillä molemmilla muutakin puuhaa tarpeeksi.

Ihan hyvä värkki, menee pieneen tilaan jne.

3³+4³+5³=6³

Himuli
Seuraa 
Viestejä1464
Liittynyt10.3.2016

Miten tuo tuntuu intuitiivisesti jotenkin huonolta ratkaisulta. Sellaiselta että jos itse saisin tuollaisen idean niin hylkäisin sen samantien. Vaikea uskoa että tuosta irtoaa vääntöä.. väittävät kuitenkin toimivan hyvin. Ihme juttu.

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1623
Liittynyt26.8.2009

Jos noita sylintereitä on useita ja ne on vielä kaksitahtisia, niin siinä koko ajan useita työtahteja menossa. Siitä kai vääntö ja venttiilitön rakenne. Päästöt sitten taas on varmaan kuin Wartburgissa.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2958
Liittynyt7.7.2013

Tämä moottori poikkeaa tuosta periaatevideosta siinä että männät pyörivät akselin mukana. Ventiilejä ei tarvita
Mitenhän liukupinnat pysyvät tiiviinä, sehän on wankel-mootoreissakin ongelmana.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28277
Liittynyt16.3.2005

Vapaa radikaali kirjoitti:
Päästöt sitten taas on varmaan kuin Wartburgissa.

Perinteisen kaksitahtimoottorin päästöt johtuvat siitä, että imu- ja pakokanavat ovat yhtä aikaa auki ja palamaton seos sekoittuu pakokaasuun. Tuossa aksiaalimoottorissa on erilliset imu- ja pakoaukot, joiden sijoittelulla voidaan vaikuttaa kaasujen vaihtumiseen.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11897
Liittynyt16.3.2005

Vastaavanlaisia koneita käytetään hydraulipumppuina ja -moottoreina. Eikä tuo tuo ole polttomoottorinakaan mikään uutuus. Kunhan keksitään lisää ruutia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2548
Liittynyt12.9.2012

Mulle ei ole ihan selvillä miksi se akseli sitten pöyrii, ehkä 3D hahmotuksessani vikaa?

Pari lainausta valmistaan sivuilta

"

...

Since 2007 the Duke engine has been substantially redesigned with measures to reduce friction, improve performance and optimise heavy fuel operation. 

...

All V3i gasoline and Jet A1 testing to date (March 2012) has been completed with a single set of prototype seals which remain in good condition.  These seals will be reassembled into an engine for further testing without modification or repair.

...

"

Luultavasti tuotanto alkaa ensivuonna.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11897
Liittynyt16.3.2005

Veli H. kirjoitti:
Mulle ei ole ihan selvillä miksi se akseli sitten pöyrii, ehkä 3D hahmotuksessani vikaa?

Pari lainausta valmistaan sivuilta

"

...

Since 2007 the Duke engine has been substantially redesigned with measures to reduce friction, improve performance and optimise heavy fuel operation. 

...

All V3i gasoline and Jet A1 testing to date (March 2012) has been completed with a single set of prototype seals which remain in good condition.  These seals will be reassembled into an engine for further testing without modification or repair.

...

"

Luultavasti tuotanto alkaa ensivuonna.

Tuo Jet A-ykkösen käyttö on hyvä innovaatio. Enää ei tarvitse välittää dieselin loppumisesta eikä rypsiöljyn esteröinnistä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1623
Liittynyt26.8.2009

Neutroni kirjoitti:
Vapaa radikaali kirjoitti:
Päästöt sitten taas on varmaan kuin Wartburgissa.

Perinteisen kaksitahtimoottorin päästöt johtuvat siitä, että imu- ja pakokanavat ovat yhtä aikaa auki ja palamaton seos sekoittuu pakokaasuun. Tuossa aksiaalimoottorissa on erilliset imu- ja pakoaukot, joiden sijoittelulla voidaan vaikuttaa kaasujen vaihtumiseen.

Oikeassa olet. Katsoin nyt vasta tuon aloitusviestin linkin takana olevan videon ja siinähän sylinterit tosiaan pyörivät. Toisin kuin ing.geologin animaation laitteessa. Ei ihan sama laite.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2958
Liittynyt7.7.2013

Vastaavassa hydrayli-pumpussa/-moottorissa neste voitelee liukupinnat eikä paine karkaa niin helposti kuin polttomoottorisia. Mutta toivotaan että osoittautuu soivaksi peliksi.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat