Seuraa 
Viestejä9585
Liittynyt20.1.2013

Näin kuulin eräältä kuskilta tänään, että perjantaina on ns. mielenilmsisuajot hesassa.
Siitä ei ole niinkään tarkoitus keskustella, vaan palstalaisten mielipiteistä uudistuksista joita taksiautoilijat vastustavat, eli onko uudistukset tarpeen, jotka vapaittaisivat tuntuvasti taksimarkkinoita ja mitä siihen liittyy, mm. hintakilpailu ja lisää takseja liikenteessä, vai onko huono asia, ja nykykäytäntö saisi pysyä ennallaan.
Itse en oikein tiedä, kun taksia kovin harvoin käytän/tarvitsen, eikä asia siten niinkään kosketa, mutta taksimiehen tämäpäiväinen avautuminen aiheesta sai minut kuitenkin miettimään tätä, että ovatko uudistukset todella tarpeen, vai onko vain tietyn porukan, Berner et al. märkä uni ja pakkomielle runnata läpi?

Sivut

Kommentit (59)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11885
Liittynyt16.3.2005

Lääkäreillä ja sähköurakoitsijoilla on täysi vapaus valita, rupeavatko he lääkäreiksi tai sähköurakoitsijoiksi. Riittää, että on pätevä.

Miksi  auton omistajalta pitäisi vaatia jokin erityinen lupa ammatin harjoittamiseen jos on pätevä autonkuljettaja?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

o_turunen kirjoitti:
Lääkäreillä ja sähköurakoitsijoilla on täysi vapaus valita, rupeavatko he lääkäreiksi tai sähköurakoitsijoiksi. Riittää, että on pätevä.

Miksi  auton omistajalta pitäisi vaatia jokin erityinen lupa ammatin harjoittamiseen jos on pätevä autonkuljettaja?

Jos lääkäriksi itsensä lukenut ihminen pistää oman vastaanoton pystyyn, niin oletan että siihen tarvitaan erityinen lupa.

Ja sähkömieheksi itsensä kouluttaneelta ainakin vaaditaan erillinen lupa jos aikoo tehdä sähkötöitä omaan lukuun.

Jos noita töitä tekee palkollisena niin siihen riittää että on pätevä. 

Joten miksi taksitoiminta olisi poikkeus?

Oikeasti olen kyllä sitä mieltä, että lupa- ja säädösviidakkoa pitäisi karsia ja keventää rankalla kädellä.

Kaikissa edellisissä on hyvä olla jonkinlainen lupakäytäntö, mutta esim. taksilla sen voisi saada helposti aina jos ei ole mitään erityistä syytä lupaa kieltää. Jos sitten ilmenee ongelmia (veron maksu yms.) niin luvan tietysti menettäisi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11885
Liittynyt16.3.2005

kohe kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Lääkäreillä ja sähköurakoitsijoilla on täysi vapaus valita, rupeavatko he lääkäreiksi tai sähköurakoitsijoiksi. Riittää, että on pätevä.

Miksi  auton omistajalta pitäisi vaatia jokin erityinen lupa ammatin harjoittamiseen jos on pätevä autonkuljettaja?

Jos lääkäriksi itsensä lukenut ihminen pistää oman vastaanoton pystyyn, niin oletan että siihen tarvitaan erityinen lupa.

Ja sähkömieheksi itsensä kouluttaneelta ainakin vaaditaan erillinen lupa jos aikoo tehdä sähkötöitä omaan lukuun.

Jos noita töitä tekee palkollisena niin siihen riittää että on pätevä. 

Joten miksi taksitoiminta olisi poikkeus?

Oikeasti olen kyllä sitä mieltä, että lupa- ja säädösviidakkoa pitäisi karsia ja keventää rankalla kädellä.

Kaikissa edellisissä on hyvä olla jonkinlainen lupakäytäntö, mutta esim. taksilla sen voisi saada helposti aina jos ei ole mitään erityistä syytä lupaa kieltää. Jos sitten ilmenee ongelmia (veron maksu yms.) niin luvan tietysti menettäisi.

Höpöhöpö.

Ei sähkömies tarvitse mitään lupia sähkötöiden tekemiseen. Riittää sähköpätevyys ja ilmoitus Tukesille sähkötöiden aloittamisesta, jolloin Tukes merkitsee ilmoittajan sähköurakoitsijarekisteriin sähköurakointsijaksi ja sähkötöiden johtajaksi. Kyseessä on ilmoitusluonteinen asia. Mitään lupia ei todellakaan tarvita. Eikä mitään tarveharkintaa ole.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11885
Liittynyt16.3.2005

o_turunen kirjoitti:
kohe kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Lääkäreillä ja sähköurakoitsijoilla on täysi vapaus valita, rupeavatko he lääkäreiksi tai sähköurakoitsijoiksi. Riittää, että on pätevä.

Miksi  auton omistajalta pitäisi vaatia jokin erityinen lupa ammatin harjoittamiseen jos on pätevä autonkuljettaja?

Jos lääkäriksi itsensä lukenut ihminen pistää oman vastaanoton pystyyn, niin oletan että siihen tarvitaan erityinen lupa.

Ja sähkömieheksi itsensä kouluttaneelta ainakin vaaditaan erillinen lupa jos aikoo tehdä sähkötöitä omaan lukuun.

Jos noita töitä tekee palkollisena niin siihen riittää että on pätevä. 

Joten miksi taksitoiminta olisi poikkeus?

Oikeasti olen kyllä sitä mieltä, että lupa- ja säädösviidakkoa pitäisi karsia ja keventää rankalla kädellä.

Kaikissa edellisissä on hyvä olla jonkinlainen lupakäytäntö, mutta esim. taksilla sen voisi saada helposti aina jos ei ole mitään erityistä syytä lupaa kieltää. Jos sitten ilmenee ongelmia (veron maksu yms.) niin luvan tietysti menettäisi.

Höpöhöpö.

Ei sähkömies tarvitse mitään lupia sähkötöiden tekemiseen. Riittää sähköpätevyys ja ilmoitus Tukesille sähkötöiden aloittamisesta, jolloin Tukes merkitsee ilmoittajan sähköurakoitsijarekisteriin sähköurakointsijaksi ja sähkötöiden johtajaksi. Kyseessä on ilmoitusluonteinen asia. Mitään lupia ei todellakaan tarvita. Eikä mitään tarveharkintaa ole.

Hiukan lisää: Esimerkiksi sähköpätevyys kakkosen saa jos on kolmen vuoden ammattikoulu käytynä ja kolme vuotta riittävän laaja-alaista työkokemusta tai sitten ammattitutkinto ja kaksi vuotta työkokemusta ja tietysti sähköturvallisuustutkinto suoritettuna. Mihinkään noista ei kukaan mitään lupia kysele eikä niitä tarvita.

Koulutus- ja työpaikkoja kyllä löytyy.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134
Liittynyt3.6.2015

Ja uudistukset ovat myös tarpeen. Nykyisin taksia ei välttämättä saa viikonloppuisin soittamalla kuten muissa sivistysmaissa vaan kerrotaan, että pitää mennä jonottamaan lähimmälle tolpalle joka on siinä ja siinä suunnassa. Siis mitä vittua, pitää jonottaa, että saa maksaa 30€ kotimatkasta.

Uudistus on todellakin tarpeen.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11885
Liittynyt16.3.2005

Kuinka monta vuotta taksikuskiksi halajavan pitää notkua amiksen penkillä? Tarvitaanko työkokemusta?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Taksiala on viimeinen kuljetusala jossa toimijoiden määrää on lailla säädelty. Totta kai taksifirmat vastustavat tällaisen sääntelyn purkua. Mitään muuta rationaalista syytä vastustamiseen ei ole.

Renkien suhteen sääntelyn purku on yhdentekevä tai jopa heille parempi, koska työmahdollisuuksien määrä kasvaa. Kuskien tarvehan ei katoa minnekään vaan pikemminkin lisääntyy kun vaihtoehtojen kasvu lisää alan kokonaisvolyymiä (toisin kun vaikkapa kirjapainoalalla netin myötä), alan rakenne vain uudistuu. Ikävä kyllä näyttää vähän siltä että kuskit eivät tätä aina itse ymmärrä.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

kretiini
Seuraa 
Viestejä1307
Liittynyt30.1.2015

kohe kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Lääkäreillä ja sähköurakoitsijoilla on täysi vapaus valita, rupeavatko he lääkäreiksi tai sähköurakoitsijoiksi. Riittää, että on pätevä.

Miksi  auton omistajalta pitäisi vaatia jokin erityinen lupa ammatin harjoittamiseen jos on pätevä autonkuljettaja?

Kaikissa edellisissä on hyvä olla jonkinlainen lupakäytäntö, mutta esim. taksilla sen voisi saada helposti aina jos ei ole mitään erityistä syytä lupaa kieltää. Jos sitten ilmenee ongelmia (veron maksu yms.) niin luvan tietysti menettäisi.

Tällä logiikalla muiltakin yrittäjiltä pitää evätä lupa harrastaa elinkeinoaan, jos verojen maksun kanssa on ongelmia?

Darwinismi on kuollut

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Pseudohippi kirjoitti:
Taksiala on viimeinen kuljetusala jossa toimijoiden määrää on lailla säädelty. Totta kai taksifirmat vastustavat tällaisen sääntelyn purkua. Mitään muuta rationaalista syytä vastustamiseen ei ole.

Renkien suhteen sääntelyn purku on yhdentekevä tai jopa heille parempi, koska työmahdollisuuksien määrä kasvaa. Kuskien tarvehan ei katoa minnekään vaan pikemminkin lisääntyy kun vaihtoehtojen kasvu lisää alan kokonaisvolyymiä (toisin kun vaikkapa kirjapainoalalla netin myötä), alan rakenne vain uudistuu. Ikävä kyllä näyttää vähän siltä että kuskit eivät tätä aina itse ymmärrä.

Ai pienempi palkka on työntekijän etu. Eriskummallista logiikkaa.

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11885
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä3876 kirjoitti:
Pseudohippi kirjoitti:
Taksiala on viimeinen kuljetusala jossa toimijoiden määrää on lailla säädelty. Totta kai taksifirmat vastustavat tällaisen sääntelyn purkua. Mitään muuta rationaalista syytä vastustamiseen ei ole.

Renkien suhteen sääntelyn purku on yhdentekevä tai jopa heille parempi, koska työmahdollisuuksien määrä kasvaa. Kuskien tarvehan ei katoa minnekään vaan pikemminkin lisääntyy kun vaihtoehtojen kasvu lisää alan kokonaisvolyymiä (toisin kun vaikkapa kirjapainoalalla netin myötä), alan rakenne vain uudistuu. Ikävä kyllä näyttää vähän siltä että kuskit eivät tätä aina itse ymmärrä.

Ai pienempi palkka on työntekijän etu. Eriskummallista logiikkaa.

Työntekijän etu on että saa jotain palkkaa eikä rahat mene valtion ennaltamääräämän kapitalistin taskuun.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Käyttäjä3876 kirjoitti:
Pseudohippi kirjoitti:
Taksiala on viimeinen kuljetusala jossa toimijoiden määrää on lailla säädelty. Totta kai taksifirmat vastustavat tällaisen sääntelyn purkua. Mitään muuta rationaalista syytä vastustamiseen ei ole.

Renkien suhteen sääntelyn purku on yhdentekevä tai jopa heille parempi, koska työmahdollisuuksien määrä kasvaa. Kuskien tarvehan ei katoa minnekään vaan pikemminkin lisääntyy kun vaihtoehtojen kasvu lisää alan kokonaisvolyymiä (toisin kun vaikkapa kirjapainoalalla netin myötä), alan rakenne vain uudistuu. Ikävä kyllä näyttää vähän siltä että kuskit eivät tätä aina itse ymmärrä.

Ai pienempi palkka on työntekijän etu. Eriskummallista logiikkaa.

Et taida tietää miten taksinkuljettajan palkka muotoutuu. Ei se mitään, tuleivaisuudessa koko henkilökuljetusala mullistuu joka tapauksessa kokonaan. Ei tosin tällä lakiuudistuksella vaan sillä seuraavalla, joka tehdään sitten kun se kaikkialla muualla on jo tehty.

Vihjeeksi: siellä tolpalla kyytiä odottava kuski tienaa huonosti. Erittäin huonosti.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Pseudohippi kirjoitti:
Käyttäjä3876 kirjoitti:
Pseudohippi kirjoitti:
Taksiala on viimeinen kuljetusala jossa toimijoiden määrää on lailla säädelty. Totta kai taksifirmat vastustavat tällaisen sääntelyn purkua. Mitään muuta rationaalista syytä vastustamiseen ei ole.

Renkien suhteen sääntelyn purku on yhdentekevä tai jopa heille parempi, koska työmahdollisuuksien määrä kasvaa. Kuskien tarvehan ei katoa minnekään vaan pikemminkin lisääntyy kun vaihtoehtojen kasvu lisää alan kokonaisvolyymiä (toisin kun vaikkapa kirjapainoalalla netin myötä), alan rakenne vain uudistuu. Ikävä kyllä näyttää vähän siltä että kuskit eivät tätä aina itse ymmärrä.

Ai pienempi palkka on työntekijän etu. Eriskummallista logiikkaa.

Et taida tietää miten taksinkuljettajan palkka muotoutuu. Ei se mitään, tuleivaisuudessa koko henkilökuljetusala mullistuu joka tapauksessa kokonaan. Ei tosin tällä lakiuudistuksella vaan sillä seuraavalla, joka tehdään sitten kun se kaikkialla muualla on jo tehty.

Vihjeeksi: siellä tolpalla kyytiä odottava kuski tienaa huonosti. Erittäin huonosti.

Olen kyllä varsin tietoinen kuskien tuloista. Sun on sen sijaan ihan turha lässyttää että ajattelet vain kuskien parasta.

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat