Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt16.3.2017

Kelkkailija lähtee paikaltaan liukumaan suoraan alas rinnettä, jonka kaltevuuskulma on 17 astetta. Hän liukuu alaspäin 36m, ja liuku jatkuu 16m vastarinteessä, jonka kaltevuuskulma on 13 astetta. Kuinka suuri on kelkan ja rinteen välinen keskimääräinen liikekitkakerroin?

Löysin yhden ratkaisun tähän tehtävään.
Eli siis potentiaalienergian tekemä työ on yhtäkuin kitkakertoimen tekemä työ.

∆Ep=Wmyy
mg(h1-h2)=myy*mg(s1+s2)
myy=(h1-h2)/(s1+s2)

mutta kun sijoittaa tuohon noi pituudet, miksi s1+s2 paikalle laitetaan cos17*36+cos13*16 eikä vain 36+16? Eikö kitkakerroin vaikuta vain nimenomaan tolla 36+16 alueella? Eikä tavallaan tossa pohjassa minkä pituudet saadaan noilla kosineilla?

Kommentit (7)

JPI
Seuraa 
Viestejä24809
Liittynyt5.12.2012

Käyttäjä3926 kirjoitti:
Kelkkailija lähtee paikaltaan liukumaan suoraan alas rinnettä, jonka kaltevuuskulma on 17 astetta. Hän liukuu alaspäin 36m, ja liuku jatkuu 16m vastarinteessä, jonka kaltevuuskulma on 13 astetta. Kuinka suuri on kelkan ja rinteen välinen keskimääräinen liikekitkakerroin?

Löysin yhden ratkaisun tähän tehtävään.
Eli siis potentiaalienergian tekemä työ on yhtäkuin kitkakertoimen tekemä työ.

∆Ep=Wmyy
mg(h1-h2)=myy*mg(s1+s2)
myy=(h1-h2)/(s1+s2)

mutta kun sijoittaa tuohon noi pituudet, miksi s1+s2 paikalle laitetaan cos17*36+cos13*16 eikä vain 36+16? Eikö kitkakerroin vaikuta vain nimenomaan tolla 36+16 alueella? Eikä tavallaan tossa pohjassa minkä pituudet saadaan noilla kosineilla?

Eihän siinä ole mitään 36+16 aluetta, sillä kelkkahan liukuu kaltevaa pintaa pitkin ja mitä pitemmän matkan liukuu, niin sitä enemmän kitka sen vauhtia vähentää.
Muuten minä laittaisin kyllä
s1 + s2 = 36/sin(17) + 16/sin(13).

3³+4³+5³=6³

PPo
Seuraa 
Viestejä12400
Liittynyt10.12.2008

Käyttäjä3926 kirjoitti:
Kelkkailija lähtee paikaltaan liukumaan suoraan alas rinnettä, jonka kaltevuuskulma on 17 astetta. Hän liukuu alaspäin 36m, ja liuku jatkuu 16m vastarinteessä, jonka kaltevuuskulma on 13 astetta. Kuinka suuri on kelkan ja rinteen välinen keskimääräinen liikekitkakerroin?

Löysin yhden ratkaisun tähän tehtävään.
Eli siis potentiaalienergian tekemä työ on yhtäkuin kitkakertoimen tekemä työ.

∆Ep=Wmyy
mg(h1-h2)=myy*mg(s1+s2)
myy=(h1-h2)/(s1+s2)

mutta kun sijoittaa tuohon noi pituudet, miksi s1+s2 paikalle laitetaan cos17*36+cos13*16 eikä vain 36+16? Eikö kitkakerroin vaikuta vain nimenomaan tolla 36+16 alueella? Eikä tavallaan tossa pohjassa minkä pituudet saadaan noilla kosineilla?

kosinit tulevat siitä, että Wµ=-µ™N*s=-µ*mg*cosß*s

Käyttäjä3926
Seuraa 
Viestejä14
Liittynyt16.3.2017

PPo kirjoitti:
Käyttäjä3926 kirjoitti:
Kelkkailija lähtee paikaltaan liukumaan suoraan alas rinnettä, jonka kaltevuuskulma on 17 astetta. Hän liukuu alaspäin 36m, ja liuku jatkuu 16m vastarinteessä, jonka kaltevuuskulma on 13 astetta. Kuinka suuri on kelkan ja rinteen välinen keskimääräinen liikekitkakerroin?

Löysin yhden ratkaisun tähän tehtävään.
Eli siis potentiaalienergian tekemä työ on yhtäkuin kitkakertoimen tekemä työ.

∆Ep=Wmyy
mg(h1-h2)=myy*mg(s1+s2)
myy=(h1-h2)/(s1+s2)

mutta kun sijoittaa tuohon noi pituudet, miksi s1+s2 paikalle laitetaan cos17*36+cos13*16 eikä vain 36+16? Eikö kitkakerroin vaikuta vain nimenomaan tolla 36+16 alueella? Eikä tavallaan tossa pohjassa minkä pituudet saadaan noilla kosineilla?

kosinit tulevat siitä, että Wµ=-µ™N*s=-µ*mg*cosß*s

Ahaaa aivan! Jes kiitti

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1018
Liittynyt6.4.2014

Käyttäjä3926 kirjoitti:
Kelkkailija lähtee paikaltaan liukumaan suoraan alas rinnettä, jonka kaltevuuskulma on 17 astetta. Hän liukuu alaspäin 36m, ja liuku jatkuu 16m vastarinteessä, jonka kaltevuuskulma on 13 astetta. Kuinka suuri on kelkan ja rinteen välinen keskimääräinen liikekitkakerroin?

Löysin yhden ratkaisun tähän tehtävään.
Eli siis potentiaalienergian tekemä työ on yhtäkuin kitkakertoimen tekemä työ.

∆Ep=Wmyy
mg(h1-h2)=myy*mg(s1+s2)
myy=(h1-h2)/(s1+s2)

mutta kun sijoittaa tuohon noi pituudet, miksi s1+s2 paikalle laitetaan cos17*36+cos13*16 eikä vain 36+16? Eikö kitkakerroin vaikuta vain nimenomaan tolla 36+16 alueella? Eikä tavallaan tossa pohjassa minkä pituudet saadaan noilla kosineilla?

Todella hölmösti laadittu tehtävä.

Jos alamäki vaihtuu ylämäeksi yhtäkkisellä 30 asteen suunnan muutoksella, hukkuu törmäyksessä oleellisesti energiaa, mitä ei noilla tiedoilla voida huomioida mitenkään. Jos taas välissä on esim pyöristys, ei kitkavoimien tekemää työtä voida laskea olettamalla pyöristyksen puuttuvan. Pitäisi siis tietää mikä se pyöristys säde on, koska siinä on oleellisesti suurempi normaalivoima kuin ylä- tai alamäessä, ja siten suurempi kitkavoima, kun kitkakerroin pysyy samana.

Ei myöskään ilmene onko nuo annetut kaltevuudet jotain keskimääräisiä kaltevuuksia pyöristysalue huomioituna, vai tasaisen rinteen kallistus.

Lopuksi ei ilmene varmasti oletetaanko 36 m olevan mitattu pystysuoraan, ja 16m taas rinteen suunnassa (johon käytetty sanamuoto viittaa), vaiko molemmat samalla tavalla ja jos niin kummalla niistä. Erilaisia variaatioita on siis varsin paljon, eikä mitään mahdollisuuksia tietää tai arvata mikä niistä on kokeen tarkastajien mielestä se ainoa oikea, minkä mukainen laskelma hyväksytään.

kortan
Seuraa 
Viestejä7327
Liittynyt21.3.2016

Ja taas törmättiin todelliseen keskipakovoimaan. Pyöristyksessä vaikuttaa keskeiskiihtyvyys aiheuttaen keskipakovoiman mikä lisää normaalivoimaa.

kortan
Seuraa 
Viestejä7327
Liittynyt21.3.2016

Taitekohdassa häviävä energia voidaan laskea liikemäärän säilymislain nojalla eli taitekohdan jälkeen ylämäen nopeus vastaa alamäen nopeuden ylämäen suuntaista komponenttia. Tämä onnistuu tietenkin vain pistemäiselle massalle.

Nämä alkavat kuitenkin liipata pilkun nussimista kuten esmolla on tapana.

kortan
Seuraa 
Viestejä7327
Liittynyt21.3.2016

Tuskin voi liukua suoraan jos rata ei ole suora myös pystysuunnassa. Kun kaltevuuskulma on annettu siinä ei ole mainittu mitään sen keskimääräisyydestä. Tuo taitekohta on oikeastaan ainut huomioon otettava seikka mikä vaikuttaa merkittävästi tulokseen mutta tuskin on tarkoitettu siten.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat