Etanoliliuoksen palaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tuossa vappuna puistokemiaa harrastaessa mieleen, että mikä on laimein etanolivesiliuos, joka palaa? Miten tämän voisi laskea?

EDIT1: Niin ja kyse on siis NTP-olosuhteista.

EDIT2: Tai no, ihan sama onko NTP. Kyse voi olla vaikka ihan sisäilmasta. Ihan millä vain on helpoin laskea.

Kommentit (12)

Vierailija

Pontikankeittäjän perimätietona sanotaan, että 60% satsi palaa ja sitä heikommat korkeintaan leimahtavat.

Asiaa voisi lähteä ratkaisemaan höyrystymislämmön kannalta, sillä jos seoksesta ei irtoa tarpeeksi etanolia, ei palaminen kovin pitkään jatku.

Vierailija
tiäremiäs
40 prosenttiset palaa ja sitä pienemmät ei ollenkaan.

Jepjep, testasin Koskenkorvalla (38%), eikä palanut. Mutta kossun prosenttimäärät kyllä heittelee ihan pullokohtaisestikin...

Vierailija

Mutta voiko tuota prosenttimäärää laskea mitenkään? Luulisi voivan. Höyrynpaineiden avulla...? Kai täällä on hieman enemmän opiskelleita kemistejä?

Vierailija

Siihen vaikuttaa kovin moni asia. Nesteen lämpötila on olennainen. Liekittämisessä, mitä me gastronomit hienostellen kutsumme flambeeraukseksi, esimrkiksi uunijäätelön liekittämiseen käytetään usein vain hieman yli 20-prosenttista likööriä. Homma onnistuu kun likööri esilämmitetään kuumaksi ennen kuin se sytytetään ja kaadetaan herkun päälle. Suosittelen kokeilemaan. Liekitetty uunijäätelö on hyvää.

Vierailija
AdaMant
Mutta kossun prosenttimäärät kyllä heittelee ihan pullokohtaisestikin...

Todellako? Kuvitteletko tosissasi, että maassa jossa viimeisen päivämäärän ylittäneet tuotteet heitetään roskiin päästettäisiin ulos tehtaasta tuote, jonka laatu heittelee?

Primalco
Näillä huhuilla ei ole toden kanssa mitään tekemistä. Koskenkorva Viinan alkoholipitoisuus tarkalleen on se pullossa ilmoitettu 38 tilavuusprosenttia. Tuotteen laatu ja tasalaatuisuus on Primalcolle kunnia-asia, joten asiaa tarkkaillaan erityisen hyvin. Mittaus suoritetaan joka erässä ennen pullotusta sekä vielä uudelleen pullotuksen yhteydessä. Tarkaan vaadunvalvontaan velvoittaa jo ISO 9002 -laatusertifikaattikin, jollaisen Koskenkorva Viinaa tuottava tehdas Rajamäellä on saanut.
Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Itse olen monesti liekittänyt lohta parilalla paistamisen lopuksi ihan valkoviinillä ja hyvin palaa ilman varsinaista esilämmitystäkin.

Tosin, kesällä viini on jo luonnostaan grillin lähellä noin 25 asteista. Kuumalla ja laakealla parilalla ohuissa urissa lämpenee nopeasti ja syttyy.

Vierailija
AdaMant
Tuli tuossa vappuna puistokemiaa harrastaessa mieleen, että mikä on laimein etanolivesiliuos, joka palaa? Miten tämän voisi laskea?

EDIT1: Niin ja kyse on siis NTP-olosuhteista.

EDIT2: Tai no, ihan sama onko NTP. Kyse voi olla vaikka ihan sisäilmasta. Ihan millä vain on helpoin laskea.

[size=150:3madl4hs]Maksassa palaa jopa 1 %:n viinaliuos[/size:3madl4hs].

Vierailija
Tommo

Todellako? Kuvitteletko tosissasi, että maassa jossa viimeisen päivämäärän ylittäneet tuotteet heitetään roskiin päästettäisiin ulos tehtaasta tuote, jonka laatu heittelee?

No pisti vaan kerran mietityttämään, kun laitettiin kaksi puolillaan olevaa kossupulloa pakastimeen (en muista lämpötilaa), niin toisessa oli reilusti jäähileitä ja toinen taas pysyi ihan liuoksena. Etanolin määrähän vaikuttaa jäätymispisteeseen. Mutta en muista mistä se toinen viinapullo (se joka pysyi liuoksena) oli peräisin. Minun pulloni oli se johon tuli hileitä. Kenties joku ryöstänyt juomaani ja laittanut vettä sekaan?

Vierailija
Volitans
Itse olen monesti liekittänyt lohta parilalla paistamisen lopuksi ihan valkoviinillä ja hyvin palaa ilman varsinaista esilämmitystäkin.

Tosin, kesällä viini on jo luonnostaan grillin lähellä noin 25 asteista. Kuumalla ja laakealla parilalla ohuissa urissa lämpenee nopeasti ja syttyy.

No onko tämä nyt kumma, että syttyy, kun kuuma grilli kyseessä. Itse mietin enemmänkin esim. huoneenlämmösää olevaa etanoliliuosta, johon laitetaan hetkellisesti tulitikku.

Vierailija

Huoneenlämpö tarkoittaa käytännössä mitä? 20°C? Tuossa lämpötilassa vasta "kasikymppinen" syttyy. Toki, jos lusikassa onkin 60 volttista tavaraa, niin äkkiä se liekki pienen määrän lämmittää 5°C lämpimämmäksi, jolloin viina syttyy.
Muistini mukaan 60 volttisen kun saa lusikassa syttymään, jää lopuksi vain pieni vesihelmi jäljelle, joka liekin sammuttua sekin nopeasti kuumasta lusikasta haihtuu olemattomiin.

http://netti.nic.fi/~a123456/Ina/Etanoli/TenuSyttyy.gif

Ja leimahduspistehän tarkoittaa lämpötilaa, jossa höyrystyy riittävästi syttymiskelpoista höyryä.

Uusimmat

Suosituimmat