Harmaa vesi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vessoja huuhdellaan ja katuja pestään juomakelpoisella vedellä. Olisiko globaalisti kiristyvän vesipulan oloissa mahdollista luoda nykyisen veden kaksijakojärjestelmän (puhdas vesi/jätevesi) sijaan luoda kolmivesijärjestelmä, jossa vähän likainen vesi otettaisiin talteen ja rajattuun käyttöön? Sitä olisi esim. se neste jota lasketaan lavuaarista ja suihkukaivosta alas. Harmaata vettä voisi laimentaa vaikka järvivedellä jos pelätään sen olevan liian ytyä.

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Olet oikeassa. Harmaa vesi voitaisiin pullottaa ja lähettää rikkaisiin öljyvaltioihin puhdistettavaksi heidän käyttövedeksi. Me täällä suomessa maksamme bensasta kymmenen kertaa kovempia hintoja kuin ne rättipää vesipuutteesta kärsivät kroisokset.

Minä vedän aamulkla kotona vessan 4 kertaa toissä 12 kertaa ja illalla varmuuden vuoksi 17 kertaa. Vettä juodessani annan hanasta tulla minuutin vettä ennen kuin otan sitä lasiin, sillä saan putket tyhjiksi seisoneesta, huonolaatuisesta vedestä.

Vierailija

Naapuri oli matkoilla kaksi viikkoa ja minä kävin kastelemassa heidän kukkia. Heti ensimmäisenä päivänä menin heidän asuntoon ja jätin keittiön hanan vuotamaan kuumaa vettä' viemäriin.

Nautitaan siitä mitä meilla on ja annetaan köyhien kanadalaisten elellä omaa ranskalaista elämää.

Vierailija

Veden tuhlausta.

Ei vessaa tarvitse vetää kuin kerran, ja pöntössä on taas juomakelpoista vettä.

Edit: En minä tietenkään pöntöstä juo, jos joku sen käsityksen olisi saanutkin.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Crash
Vessoja huuhdellaan ja katuja pestään juomakelpoisella vedellä. Olisiko globaalisti kiristyvän vesipulan oloissa mahdollista luoda nykyisen veden kaksijakojärjestelmän (puhdas vesi/jätevesi) sijaan luoda kolmivesijärjestelmä, jossa vähän likainen vesi otettaisiin talteen ja rajattuun käyttöön? Sitä olisi esim. se neste jota lasketaan lavuaarista ja suihkukaivosta alas. Harmaata vettä voisi laimentaa vaikka järvivedellä jos pelätään sen olevan liian ytyä.

Nykyäänhän sadevesi kulkee eri putkissa kuin muu viemärivesi. Sen voisi kai pumpata sieltä ylös katujen pesua varten.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

täs ois nyt hyvä muistaa että ei se täällä käyttämättä jäänyt vesi sinne sambomaalle siirry, vaan jää mätäneen putkiin. Sit tulee taas vesilaitoksen sedät ja avaa runkoputken hanat auki suoraan sadevesiviemäriin että saadaan saostumat pois putkista, niinkuin täälläpäin ollaan tehty nyt parina kesänä eri puolilla kaupunkia.

Tietty kuumaa vettä ei kannata suotta lutrata kun sen lämmittäminen maksaa maltaita ja mansikoita

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
risat

Minä vedän aamulkla kotona vessan 4 kertaa toissä 12 kertaa ja illalla varmuuden vuoksi 17 kertaa. Vettä juodessani annan hanasta tulla minuutin vettä ennen kuin otan sitä lasiin, sillä saan putket tyhjiksi seisoneesta, huonolaatuisesta vedestä.

Kyllä Suomessa vettä näyttää riittävän, sitä nyt ei kannata niin säästellä. Jätevedetkin pysyvät laimeampina ja puhtaampina. Meillä vuotaa vessanpönttö, nuo naispuoliset eivät osaa sitä oikein vetää. En ole sitä viitsinyt korjata, ei se minulle kuulu, eikä minulla ole sitä huoltoyhtiön numeroakaan, mihin lienee joutunut. Käyn sen joskus yöksi nykäisemässä "oikein", jos lorina häiritsee yöunia.

Tuon raikkaan juomaveden vuoksi pitää kesäisin liruttaa hanaa kauemminkin, se on putkissa lämmennyt eltaantuneeksi litkusi. Ei sellaista viitsi juoda, oluella ei jano lahde, monesti pahenee.

Naapuri oli matkoilla kaksi viikkoa ja minä kävin kastelemassa heidän kukkia. Heti ensimmäisenä päivänä menin heidän asuntoon ja jätin keittiön hanan vuotamaan kuumaa vettä' viemäriin.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Joskus kun ottaa hanasta vettä, niin mukissa vesi näyttää harmaalta kunnes vesi asettuu 20 sekunnissa. Ehkä kyse on vain pienen pienistä ilmakuplista, jotka sitten hajoavat.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Dredex
Joskus kun ottaa hanasta vettä, niin mukissa vesi näyttää harmaalta kunnes vesi asettuu 20 sekunnissa. Ehkä kyse on vain pienen pienistä ilmakuplista, jotka sitten hajoavat.

Paineessa kaasut imeytyvät veteen. Jos vettä on pitkään paineastiassa, siihen imeytyy kaasuja. Kun paine sitten laskee laskiessasi veden lasiin kaasut vapautuvat. Siitä syntyy tuo samea vesi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Hanoissa on usein sellainen sihti suuosassa, sen tarkoituksena on veden säästäminen, koska sitä näyttää virtaavan enemmän, kun tuo sihti hajottaa sitä. Ihmiset eivät sitten oletetusti käännä venttiiliä niin isolle. Siitäkin noita ilmakuplia veteen syntyy. Ihmetyttää kyllä mistä vesi saisi kaasuja liuotettavaksi putkistossa, nehän ovat täynnä vettä eikä siellä mitään kaasuja riitä. Vesitornissa on vain ilmanpaineen kanssa tekemisissä. Toki on sellaisia omakotitaloissa ja maatiloilla olevia painevesijärjestelmiä joissa olen nähnyt paineastian, joka ei vettä ole täynnä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Asun kerrostalossa eikä ole erikoissihtiä hanassa, mutta harmaata vettä olen saanut josta kaasut ovat vapautuneet. Sellainen normaali ritilähän siinä hanassa taitaa olla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
lierik
Hanoissa on usein sellainen sihti suuosassa, sen tarkoituksena on veden säästäminen, koska sitä näyttää virtaavan enemmän, kun tuo sihti hajottaa sitä. Ihmiset eivät sitten oletetusti käännä venttiiliä niin isolle. Siitäkin noita ilmakuplia veteen syntyy. Ihmetyttää kyllä mistä vesi saisi kaasuja liuotettavaksi putkistossa, nehän ovat täynnä vettä eikä siellä mitään kaasuja riitä. Vesitornissa on vain ilmanpaineen kanssa tekemisissä. Toki on sellaisia omakotitaloissa ja maatiloilla olevia painevesijärjestelmiä joissa olen nähnyt paineastian, joka ei vettä ole täynnä.

Sihti estää putkistoista irtoavien kivennäissaostumien pääsyn juoksuputkesta. Tämän vuoksi tuo sihti tulee aika-ajoin putsata. Nykyisista käytetään muoviputkia, jolloin kivennäissaostumia ei synny itse putkimateriaalista.

Erinäisistä syistä putkistoon pääsee välillä ilmaa, joka kerääntyy putkiston yläosiin. Pikkuhiljaa se siitä liukenee veteen.

Esimerkiksi kylmään veteen sitoutuu enemmän happea kuin kylmään. Kun vesi putkistoissa lämpenee osa kaasuuntuu. Ja taas veden kylmetessä siihen imeytyy kaasuja.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Volitans

Esimerkiksi kylmään veteen sitoutuu enemmän happea kuin kylmään. Kun vesi putkistoissa lämpenee osa kaasuuntuu. Ja taas veden kylmetessä siihen imeytyy kaasuja.

Kylmään, kylmään, kylmetessä. Jonkin on pakko olla nyt väärin. Veikkaisin keskimmäistä.
Edit:
Kävinpä testailemassa noita hanoja, kaikissa oli sihti. Mutta ei tosiaankaan ne kuplat jotka siitä tulee säily kuin hetken, ovat sen verran isoja, että nousevat hetimmiten pintaan. Hanasta tullessaan vesi kyllä näyttää ihan harmaalta. Juon yleensä samasta motista niin siitä ei veden väriä erota. Pohjalla on lisäksi lähes aina teen, kahvin tai maidon jäänteitä, niin siitä ei luotettavaa tietoa saisikaan. Nyt on kyllä simaa. Empiiriseen tutkimukseeni uskalsin ottaa väliaikaiseen käyttöön puhtaan oikean lasin tiskikaapista.

Lierikki Riikonen

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
lierik
Volitans

Kylmään, kylmään, kylmetessä. Jonkin on pakko olla nyt väärin. Veikkaisin keskimmäistä.

Ähh

Kylmään veteen siis liukenee enemmän happea kuin lämpimään. (Meinasin taas kirjoittaa kylmään!!!). Loppu kuitenkin oikein...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Volitans

Erinäisistä syistä putkistoon pääsee välillä ilmaa, joka kerääntyy putkiston yläosiin. Pikkuhiljaa se siitä liukenee veteen.

Ilmaa pääsee putiremonteissa, silloihan hana oikein korahtelee ja nousee ne liuenneet kaasut silloinkin jos vettä ei juoksuteta pitkään aikaan. Pieni ongittu ahvenkin kuolee vesiämpärissä aika pian ja tuskin se sitä happea kaikkea ehtii hengittämään, vaan osa kuplii hiljalleen seisovasta vedesta ilmaan, typpeä on kyllä se 78% siitäkin. Yllättävän helposti ilmaa liukenee veteen, kalakuolemiakin talvella kerran estetään pienissä järvissä pummppaamalla sitä kompressorilla avannosta. Hanaeditti on tuossa ylempänä, ei se sihti siihen vedenväriin näytä vaikuttavan, niin kuin oletin.

Lierikki Riikonen

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
lierik
Nyt on kyllä simaa. Empiiriseen tutkimukseeni uskalsin ottaa väliaikaiseen käyttöön puhtaan oikean lasin tiskikaapista.

Jopas sitä nyt hienostellaan

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat