Seuraa 
Viestejä355
Liittynyt29.8.2015

Pidätkö siivoamisesta?

Itse olen hiukka tympiintynyt, onneksi ei juuri tarvitsekkaan.
Muija siivoaa aina silloin kun en ole kotosalla, syystä siitä, että olen kuulemma vain tiellä.
Se on ollut tarkoituskin, osaan kyllä siivota jos niikseen tulee, olen ollut jopa siivousfirmassa töissäkin, vaan muija ei sitä tiedä.
Varsi-imurilla joskus ajelen se on ihan jees, hunekalujen siirtely ei kiinnosta.

Donald Trump President of the United States of America

Kommentit (8)

MooM
Seuraa 
Viestejä6062
Liittynyt29.6.2012

En pidä rutiinisiivoamisesta. Meillä kotihommat jakautuvat niin, että pyykkään ja huolehdin pääsääntöisesti ruoat kaupasta kotiin ja lautaselle. Mies imuroi, mutta sellainen yleisempi järjestely on yleensä minun tehtävä. Imurointi on kyllä huolellista, käy huonekalujen takana ja tekstiilit ja huonekalujen pinnat käydään läpi pikkusuuttimilla. Mutta roinat pysyy siellä, missä ovat.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11874
Liittynyt16.3.2005

Olen 16 vuotta asunut VVO:n vuokrakämpässä. Ikinä en ole ikkunoita pessyt. Olohuoneen lattiaa ei pääse imuroimaan kun tietokoneet ja mittalaitteet ja kaapelikelat vievät suurimman osan pinta-alasta. Makuuhuoneessa on teodoliitit ja muut asiaankuuluvat hyödykkeet, joten sinnekään ei pölynimuri mahdu. Keittiössä on työstökoneet ja siellä toisinaan lakaisen ettei lastut tartu sukkiin kun haen kaljaa jääkaapista.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9041
Liittynyt13.7.2015

En pidä siivoamisesta, mutta ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole kuin muissakaan rutiinitöissä. Asenteeni on neutraali; teen kun täytyy, en useammin. Siivoan mieluummin harvoin, mutta silloin huolella. Tämä aiheuttaakin jonkin verran kränää, kun talouden toinen siivoava osapuoli (TTSO) ottaa stressiä jatkuvasta neuroottisesta pikkusiivoamisesta, jolla tuntuu kuitenkin olevan lähinnä psykologinen vaikutus. Hänelle itse tekeminen on tärkeämpää kuin lopputulos ja siinä motivaattorina tuntuisi olevan syyllisyys tekemättömyydestä enemmän kuin objektiivisista olosuhteista.

TTSO:lla on tapana aloittaa aamu äänekkäällä voivottelulla, kun taas on niin likaista (missä muka?) ja ei ole kahteen päivään siivottu (kuka niitä muka kalenterin perusteella seuraa?) ja on tavaroita hujan hajan (no se on normaalia elämää - emme elä Ikea-kuvastossa) ja voivottelua jatkuu sitten tuntikausia kunnes lopulta marttyyrin mutru suupielessä tulee sellainen puolen tunnin pyörremyrsky jossa lattialla lojuvia vaatteita ja leegoja työnnellään imurin suulakkeella edestakaisin käyden mattojen ulkopuoliset paljaat alueet vauhdilla läpi, ja seuraten sama kuvio mopilla. Tietysti koko ajan voivotellen työn vastenmielisyyttä ja raskautta. Loppupäivä meneekin sitten uhriutuessa, kun taas sai ihan yksin toisten jälkiä siivota. Eikä kukaan edes huomaa saati kiitä. No, mistä sen huomaisi, kun samat kamat lojuvat yhä ympäriinsä ja sohvan alta on mönkinyt jo pataljoona uusia villakoiria ja leivänmurusia omaan paikkaansa aurinkoläiskässä parketilla. 

Minä siivoan (jos asia on vallassani tai minulta kysytään tai kun hermostun jatkuvaan narinaan) noin kerran tai enintään kaksi kuukaudessa ja se on sitten kolmen tunnin sessio täyttä organisoitua koko perheen temmellystä (kyllä, lapset osallistuvat aina) jonka seurauksena on turha etsiä talon mistään nurkasta tai kaapin tai maton alta pölyä ja muruja ja jonka puitteissa lelutkin on kerätty niille kuuluviin paikkoihin ainakin hetkeksi. Väitän, että menetelmäni on stressivapaampi, vähemmän työteliäs ja lopputulokseltaan parempi. Mutta eihän minun mielipiteeni ratkaise talouden käytäntöä.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1345
Liittynyt13.3.2008

En erityisemmin pidä siivoamisesta , meillä on 155  m2 kahdessa kerroksessa ja koko kämpän kunnollinen siivoaminen on aika työlästä. Mutta en myöskään pidä sekaisin olevasta likaisesta asunnosta, joten koko kämppä tulee siivottua kunnolla n. kerran kuussa. Pienempiä siivouksia, joissa lähinnä putsataan esim. keittiö, olkkari ja makuuhuone, teemme sitten melkein viikoittain. Olemme onneksi vaimon kanssa kohtalaisen samoilla linjoilla siivouksen suhteen joten meillä ei ole isompia kiistoja aiheesta.

MooM
Seuraa 
Viestejä6062
Liittynyt29.6.2012

Meillä siivotaan periaatteessa viikonloppuisin (koko talon imurointi), mutta jos on reissuja tai muita, voi mennä pari viikkoa, joskus kolmekin. Ehkä kerran kuussa moppaan imuroinnin jälkeen ja mattoja ulkoilutetaan pari kertaa talvessa. Itselläni tarve siivota on ensin esteettinen (meillä on olohuoneessa kaunis punainen villamatto, jonka päällä murut tms roskat näyttävät rumalta,samoin lehtipinoihin typääntyy, kun näyttävät rumalta ja leviävät epäsiistiksi kasaksi), sitten tilanteen eskaloituessa viihtyvyydellinen tai jopa hygieeninen (pölyä pyörii häiriöksi asti ja olen yleisallergikkona vähän herkkä sille. Tai keittiön laattalattia on tahmea). 

Meillä on lattiapinta-alaa jotain liki 200 neliötä + kellarihuone, eli ryhtymisen kynnys on aika korkea.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä1484
Liittynyt10.10.2011

Kun aletaan lavuaarin tulva-aukkoa hoonaamaan topsylla, niin katson toiminnan olevan enemmän terapiaa kuin siivousta ja sanoudun irti. 

Minä siivoan lähinnä kun joku alkaa häiritsemään, ja harvoin mikään häiritsee ennen kuin se muodostaa tunnistettavaa hajua.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

No, täähän onkin hyvä aihe. Mä olen nimittäin aika järkyn huono siivoamaan. Tai siis pitämään asumustani siistinä. Ja nyt tarvittaisiin joku sellainen hieno idioottivarma systeemi, joka estäisi mua sotkemasta/ pakottaisi siivoamaan/ estäisi paikkojen sotkeentumisen, ja näin ehkäisisi mahdollisen asuinkumppanin hermojen menetystä ja muuta epätoivoa. Ja kyse ei ole siitä että mahdollinen asuinkumppani olisi tuollainen kuin Absurdin vaimo, sillä silloin minä varmaan kuristaisin jommankumman ja hommasta ei tulisi oikein mitään. Niin ajattelin että kun tällä palstalla aina toisinaan on joku ihan fiksukin ihminen, niin ei joku osaisi kehittää tuollaista? Sen varaan on turha mitään toiveita laitttaa, että minä oppisin jotain asian suhteen.. Ja jos mua ei sidota sängynjalkaan niin sekin olis plussaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat