Seuraa 
Viestejä4122

TV:ssä mainostettiin "Helppo tapa jne.", jotan kalapuikon näköisiä.
Kalapuikkoja ei laskettane kalaksi suosituksissa. Eikä varmaan fakecrab, crabstick tms. surimi tuotteissa ole mitään terveyttä mahdollisesti edistäviä ainesosia.
Hankinko siis hyvän lohen fileerausveitsen, mutta kun se ei ole "helppo tapa".

Sivut

Kommentit (36)

tammukka
Seuraa 
Viestejä5311

Veli H. kirjoitti:
TV:ssä mainostettiin "Helppo tapa jne.", jotan kalapuikon näköisiä.
Kalapuikkoja ei laskettane kalaksi suosituksissa. Eikä varmaan fakecrab, crabstick tms. surimi tuotteissa ole mitään terveyttä mahdollisesti edistäviä ainesosia.
Hankinko siis hyvän lohen fileerausveitsen, mutta kun se ei ole "helppo tapa".

Norjan kassilohessa on rehun "huononnusten" takia aiempaa vähemmän mm. omega-3 rasvoja. Itämeren lohessa taasen ympäristömyrkkyjä. Viisainta syödä vaihtelevasti ja pienehköjä kaloja. Muikku, siika, makrilli, silli, kuha hyviä. Fileeraa mieluummin kotimaista kirjolohta kuin Norjan "possulohta".

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tonnikalaa purkki  päivässä. Kyllä siinä on ihan tarpeeksi kalaruokaa. Välillä voi haukata silliä purkista.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Punde
Seuraa 
Viestejä2041

Vaikka kassi-lohessa olisikin (?) "omegaa" vähemmän kuin aiemmin, silti sitä on vielä runsaasti.
Sitä saa kaupasta valmiiksi fileroituna.
Ainakin hyvinvarustellusta K-kaupasta!

NotYet
Seuraa 
Viestejä4122

Vähäisellä googlauksella tajusin, että tässäkin asiassa voi alkaa hifistelemään ja siitten päivät menisikin rattoisasti omega-rasvahappoja pohtiessa. Taidan syödä omegani purkista.

tammukka
Seuraa 
Viestejä5311

Punde kirjoitti:
Vaikka kassi-lohessa olisikin (?) "omegaa" vähemmän kuin aiemmin, silti sitä on vielä runsaasti.
Sitä saa kaupasta valmiiksi fileroituna.
Ainakin hyvinvarustellusta K-kaupasta!

Kotimainen kirjolohi on parempaa ja sitäkin saa fileroituna. Norjalainen tehdaslohituotanto sekoittaa Pohjois-Atlantin ekosysteemejä ja juuri rehukalojen ryöstöpyynnin vuoksi joudutaan rehuun lisäämään kasvisperäisiä aineita yhä enemmän. Siksi vähemmän myös omegaa lohessa.

Kurkö
Seuraa 
Viestejä180

On niitä lohikalapuikkojakin. En ole tosin ostanut pitkään aikaan mitään kalaa. Enpä ole kokenut tärkeäksi.  Ovat lisäksi penteleen kalliita. Muikkuja tekisi kyllä mieli.

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

NotYet
Seuraa 
Viestejä4122

Kurkö kirjoitti:
On niitä lohikalapuikkojakin. En ole tosin ostanut pitkään aikaan mitään kalaa. Enpä ole kokenut tärkeäksi.  Ovat lisäksi penteleen kalliita. Muikkuja tekisi kyllä mieli.

Kustannus on tietysti yksi pointti. Olisko tuo makrilli hinta/hyöty-suhteeltaan mimmonen?

Ei lohikaan tarjouksissa hirveissä hinnoissa.

Turskan maksa , hyi, kylmät väreet tulee muistoista lapsuuden kalanmaksaölystä. (Tosin eihän koskiskaan niitä parhaan makuisia :D)

NotYet
Seuraa 
Viestejä4122

Punde kirjoitti:
Näyttäisi tuon Velin linkin mukaan Omega-3:n suhteen sama syökö kotimaista kirjolohta, vai rehulla ruokittua norjan kassilohta.
http://www.is.fi/terveys/art-2000004997221.html.
Vain hifisteille http://kuntoplus.fi/terveellinen-ravitsemus/saamme-aivan-liikaa-omega-6-...

Voi kettu, tätä just yritin varoa., hifistelyä.

Mulle rittäis tämmönen simppeli ohje

"Elimistö tarvitsee päivittäin vähintään pari grammaa omega-3-rasvahappoja. Sen saa, kun syö 100 gramman palasen rasvaista kalaa, kourallisen saksanpähkinöitä tai nauttii pari ruokalusikallista rypsiöljyä."

Mutku hifistellään ,  kaloissa voi 100 gramman annoksessa linkkaamani taulukon mukaan olla

omega-3:sta: makrilli, savustettu 6.5g,lohi 3.3g,merilohi 0.7g,Pangasius 0.1g

ja rypsiöljystä varmana löytyy asiantuntijalausuntoja puolesta ja vastaan.

Taidan nukkua yön yli.

Vierailija

Omega3:kin taitaa vaikuttaa jossain määrin terveelliseltä todennäköisesti siksi että syömme liikaa Omega6:ta. Järkevämpää olisi vähentää Omega6 saantia radikaalisti ja ehkä hieman lisätä Omega3 saantia luonnollisista lähteistä. Kasviöljyt ovat lähinnä Omega6 lähteitä. Tasapainon korjaaminen pelkästään nostamalla Omega3 saantia reippaasti voi olla tuhoisaa, koska nämä rasvat ovat loppupeleissä äärimmäisen herkkiä hapettumaan ja lisäävät kehon vapaaradikaalikuormitusta ja antioksidanttien tarvetta. Eli tasapainoon mutta maltillisilla määrillä. Jos saa Omega6:t alas niin ei tarvitse niin paljon vaivata päätään sillä Omega3:lla. Tämä on minun näkemykseni asiasta.

NotYet
Seuraa 
Viestejä4122

Inspis tähän ketjuun oli se mainos "Helppo tapa ...", siis viesti ,että kun syödään ko. tuotetta, noudatetaan suositusta syödä kalaa ainakin pari kertaa viikossa (joku ravintoympyrä tms.).

Mutta kun taulukon mukaan 100 grammaa

kalapyörykät                 omega-3   0.3g omega-6   1.0g

friteeratut kalafileet                            0.5g                              5.8g

tästä päättelen ettei vastaavista tuotteista saada riittävästi omega-3:sta ja toisaalta saadaan liikaa omega-6:sta.

(tämä on siis minun mielipiteeni :D)

juttuahan omegarasvahapoista palstalla on ollut aiemminkin

 12.5.2006 http://www.tiede.fi/keskustelu/7442/ketju/paansarky_ja_omega_3
 18.2.2007 http://www.tiede.fi/keskustelu/15580/ketju/e_epa_dha_omega_3_villitys
 21.5.2008 http://www.tiede.fi/keskustelu/30619/ketju/tapaus_tolonen
30.12.2008 http://www.tiede.fi/keskustelu/36199/ketju/omega_3_rasvahapot
 

ehkä oli turha avata uusi ketju :)

Vierailija

Mainostaahan joku Jaffakin virvoitusjuomistaan että päivän C-vitamiinit yhdessä pullossa tai jotain sinne päin. Saattaa olla joo, mutta on täysin toinen asia kannattaako sitä terveyttään ajatellen silti juoda. No ehkä se on teoriassa vähän vähemmän epäterveellistä kuin joku toinen virvoitusjuoma jossa Ei olisi sitä C-vitamiinia. Nämä mainosjutut ovat vähän hankalia moraalisesti. Periaatteessa faktoja saa tuotteistaan esittää, mutta minkälaisia johtopäätöksiä ja mielikuvia ihmisille niistä syntyy voi olla tarkoituksellakin harhauttavaa ja hyvin usein onkin. Omega3:lla pelataan paljon ja monissa tuotteissa huudetaan että tämä on Omega3-lähde. Se ei silti takaa mitään edes siitä että se Omega3 olisi kunnollista tai että siitä olisi mitään iloa jos siinä on samaan aikaan Omega6:ta satakertainen määrä.

NotYet
Seuraa 
Viestejä4122

Kyllä tää  mulle ainakin opetti, ettei mikä tahansa kalatuote täytä ruokasuositusten "rasvainen kala"-määritelmää.  Voi harmi, kun se mainostettu tuote olisi helpolla tavalla vaimentanut omatuntoni kolkutuksen, kun syön liian vähän kalaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat