Seuraa 
Viestejä6273
Liittynyt8.11.2012

Onneksi mediamme on vihdoin huomannut, että on valheeseen perustuvaa informaatiovaikuttamista maailmassamme. Odotankin innolla milloin Sanoma konserni ilmoittaa luopuvansa mainoksista lehdissään.

Facebookin myöntää, että se on ihan epäreilun informaatiovaikuttamisen alusta. Hieman ihmettelen heidän ilmoitustaan, koska mistä he mainonnan loppuessa enää rahaa saavat?

http://www.is.fi/digitoday/art-2000005189121.html

Kuka ehtii ensin kaupallisista toimijoista ja aloittavat uuden reilun kaupan uutisoinnin ilman mainoksia?

Sivut

Kommentit (75)

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä12351
Liittynyt13.3.2017

Mun mielestä on ihan reilua jos joku firma mainostaa että heillä on banaanit tänään 2 euroa / kilo.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6273
Liittynyt8.11.2012

AkuAnkka kirjoitti:
Mun mielestä on ihan reilua jos joku firma mainostaa että heillä on banaanit tänään 2 euroa / kilo.

Totta on myös se 1% mainostajia, jotka pysyvät mainoksissa totuudessa.

molaine
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt3.8.2011

IS.fi mainokset etusivulla: XXL: jalkineiden hintoja, Sittarin einesten hintoja, hostingpalveluita, veneitä, koulutusta yms. Niin kauheaa kusetusta tosiaan, että itku meinaa tulla. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Kasvisruoka2
Seuraa 
Viestejä4399
Liittynyt29.8.2015

HuuHaata kirjoitti:
Onneksi mediamme on vihdoin huomannut, että on valheeseen perustuvaa informaatiovaikuttamista maailmassamme. Odotankin innolla milloin Sanoma konserni ilmoittaa luopuvansa mainoksista lehdissään.

Facebookin myöntää, että se on ihan epäreilun informaatiovaikuttamisen alusta. Hieman ihmettelen heidän ilmoitustaan, koska mistä he mainonnan loppuessa enää rahaa saavat?

http://www.is.fi/digitoday/art-2000005189121.html

Kuka ehtii ensin kaupallisista toimijoista ja aloittavat uuden reilun kaupan uutisoinnin ilman mainoksia?

Jopa false flag operaatioita käytetty?

Ei niitä edes tarvitse käyttää, kunhan muistaa vain elää laitapopulistisessa hurmoksessa.

Eli shokeeraava raiskausuutinen ja sitten kommentoidaan sarkastisesti mitä se laita olisi sanonut, jota me ei olla, kulttuuri on rikastettu.

Samaan hengenvetoon muistutetaan miten ei itse vastusta kaikkea maahanmuuttoa, mutta vastapuoli haluaa tehdä Suomesta koko maailman sosiaalitoimiston ym.

Kts laitapopulismi.

Ruhollah.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6273
Liittynyt8.11.2012

molaine kirjoitti:
IS.fi mainokset etusivulla: XXL: jalkineiden hintoja, Sittarin einesten hintoja, hostingpalveluita, veneitä, koulutusta yms. Niin kauheaa kusetusta tosiaan, että itku meinaa tulla. 

Itselläni jostain syystä yläreunassa rintojen kohotusleikkausmainos 5k€ irtoaisi sellainen. Miehille kai harvemmin tehdään. Alempana Cittarin mainokset, joista se 90% vai mitälie on alennusprosentilla 3% normaalihinnan alle. Sitten tuleekin autokauppaa, verkkokauppaa ja Etovaa. Päätän vuodatukseni tähän.

molaine
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt3.8.2011

Niin, mutta missä valheet?

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6273
Liittynyt8.11.2012

molaine kirjoitti:
Niin, mutta missä valheet?

Mielikuvamarkkinoinnissa.  Jossa siis käytetään esimerkiksi nuoria komeita naisia & miehiä myymään sontaa, jota oikeasti ostavat läskit keski-ikäiset.

Mutta on nuo valheiden verkot niin läpinäkyviä Suomenkin lehdistössä. Kyllä se on selkeää mitä HS kirjoittaa ja mitä ei. Kuten on selvää myöskin, ettei maakuntalehti kirjoita pahaa sanaa samoissa rotariklubeissa pyörivistä. Osaltaan menee suoraan taloudellinen hyötyajattelu näkökohtaan. Osaltaan siihen, että toimittajat kärkkyvät hyvin rahakkaita informaatiovaikuttajapestejä yrityksistä kieli pitkällä ja ruskeana.

molaine
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt3.8.2011

Onko nyt kyse valeuutisista vai mainonnasta? Niillä on perustavanlaatuinen ero. Toinen pyrkii vaikuttamaan käytökseen avoimesti (ja on säädeltyä, Suomessa varsin tiukastikin), toinen pyrkii vaikuttamaan käytökseen luomalla valheellisia mielikuvia kohteen sitä huomaamatta. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6273
Liittynyt8.11.2012

molaine kirjoitti:
Onko nyt kyse valeuutisista vai mainonnasta? Niillä on perustavanlaatuinen ero. Toinen pyrkii vaikuttamaan käytökseen avoimesti (ja on säädeltyä, Suomessa varsin tiukastikin), toinen pyrkii vaikuttamaan käytökseen luomalla valheellisia mielikuvia kohteen sitä huomaamatta. 

Että siis mitä? Suomessa ei ole piilomainontaa? Ihan joka puolella.

Ja mainonta pyrkii vaikuttamaan avoimesti? Jos noin on, niin eivätkö mainostajat voisi purkaa mainontansa kielikuvat ja alitajuiset symboliikat jne. ihmisille ihmeteltäviksi? Ai ei voi, kun muuten se mainos ei enää vaikuttaisikaan alitajuntaan, johon pyritään vaikuttamaan. Ja vielä ihmiset pillastuisivat.

Valeuutiset + Facebook kampanjat + mainonta ylipäätään ovat hyvin läheisessä liitossa toisiinsa. Kaikissa käytetään täsmälleen samoja kikkoja. Ja vain yksi tuomitaan, koska rahasuvuilla ei ole niitä takataskussa, jotka huudetaan populisteiksi. Milläs se tehdään. No suurella rahalla voitelemalla toimittajakuntaa ja lupailemalla niitä vihreän oksan työpaikkoja informaatiovaikuttamisen parista.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5231
Liittynyt23.11.2009

HuuHaata kirjoitti:
molaine kirjoitti:
Onko nyt kyse valeuutisista vai mainonnasta? Niillä on perustavanlaatuinen ero. Toinen pyrkii vaikuttamaan käytökseen avoimesti (ja on säädeltyä, Suomessa varsin tiukastikin), toinen pyrkii vaikuttamaan käytökseen luomalla valheellisia mielikuvia kohteen sitä huomaamatta. 

Että siis mitä? Suomessa ei ole piilomainontaa? Ihan joka puolella.

Ja mainonta pyrkii vaikuttamaan avoimesti? Jos noin on, niin eivätkö mainostajat voisi purkaa mainontansa kielikuvat ja alitajuiset symboliikat jne. ihmisille ihmeteltäviksi? Ai ei voi, kun muuten se mainos ei enää vaikuttaisikaan alitajuntaan, johon pyritään vaikuttamaan. Ja vielä ihmiset pillastuisivat.

Mainonnalla pyritään vaikuttamaan alitajuntaan, kukaan ei sitä kiellä, eli se tehdään täysin avoimesti. Kaikki tietää mistä on kyse, kenenkään ei pitäisi sotkea mainosta ja uutista keskenään.

"Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta kotitaloudesta haluaa Itellan tutkimuksen mukaan vastaanottaa suoramainoksia ja ilmaislehtiä kotiinsa."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/erikoinen-tutkimustulos-kansa-rakasta...

Valeuutinen taas on jotain ihan muuta.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6273
Liittynyt8.11.2012

mdmx kirjoitti:
 Mainonnalla pyritään vaikuttamaan alitajuntaan, kukaan ei sitä kiellä, eli se tehdään täysin avoimesti. Kaikki tietää mistä on kyse, kenenkään ei pitäisi sotkea mainosta ja uutista keskenään.

Öö...  Siis kun myönnetään, että mainonta kyllä vaikuttaa alitajuntaan niin tuo toteamus tekee sen käyttmisestä jotenkin avointa? Miksi tekisi?

Niissä ns. valeuutisissakaan käsittääkseni harvoin viitataan faktuaalisiin virheisiin. Vaan luodaan mielikuvia. Aivan kuten mainonnassakin tehdään.

Eli jos kaivettaisiin aivoista ulos miksi Disney elokuvat ovat monien mielestä aidosti niin hyviä, niin tietenkin niiden sisältämien lukuisten penistä esittävien piilokuvien takia.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9863
Liittynyt13.3.2015

Kaikki massainformatio on mainontaa, tuotesijoittelulla kyllästettyä mielikuvamainonta.

Muistan hyvin kun kaupallisten radioiden akuaikoina mainokset piti erottaa muusta ohjelmasta tunnuksella, samoin kuin tv-ssäkin, Ja nykyään on  sanomalehdiltä ja painetuilta julkaisuilta on alettu vaatimaan samaa. Joka on sinänsä naurettavaa, koska arvojaan kauppaa jokainen massajulkaisia.

https://www.youtube.com/watch?v=SZhENa8yaEM

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9863
Liittynyt13.3.2015

"Totta on myös se 1% mainostajia, jotka pysyvät mainoksissa totuudessa."

Postataan nyt mainoskuva, kun se iteltäkin löytyy.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5231
Liittynyt23.11.2009

HuuHaata kirjoitti:
mdmx kirjoitti:
 Mainonnalla pyritään vaikuttamaan alitajuntaan, kukaan ei sitä kiellä, eli se tehdään täysin avoimesti. Kaikki tietää mistä on kyse, kenenkään ei pitäisi sotkea mainosta ja uutista keskenään.

Öö...  Siis kun myönnetään, että mainonta kyllä vaikuttaa alitajuntaan niin tuo toteamus tekee sen käyttmisestä jotenkin avointa? Miksi tekisi?

No koska se on vähän niinkun avoimen määritelmä, että kerrotaan avoimesti mitä ollaan tekemässä?

Miksi se että joku vaikuttaa alitajuntaan tekisi siitä automaattisesti jotenkin salattua?

HuuHaata kirjoitti:

Niissä ns. valeuutisissakaan käsittääkseni harvoin viitataan faktuaalisiin virheisiin. Vaan luodaan mielikuvia. Aivan kuten mainonnassakin tehdään.

Jep. Ero onkin se, että ne ovat uutisia, eli niiden oletetaan sisältävän tietoa. UuTinen, Uusi Tieto(nen)?  Mainoksien ei tarvitse sisältää tietoa, ne ovat mainoksia. Jos mainos sisältää tietoa, tämä tieto ei saa olla valheellista. Se on laitonta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat