Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt3.5.2017

Minulla on viisi muuttujaa ja pitäisi tietää miten muuttujat 2,3,4, ja 5 vaikuttavat muutujaan 1. Matlab ohjelmisto käytössä, jolla tulen tämän esittämään.

Kommentit (8)

Random23
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt3.5.2017

Random23 kirjoitti:
Minulla on viisi muuttujaa ja pitäisi tietää miten muuttujat 2,3,4, ja 5 vaikuttavat muutujaan 1. Matlab ohjelmisto käytössä, jolla tulen tämän esittämään.

Lisäyksen vielä, että voin testata käytännössä miten muuttujat vaikuttavat, mutta pitäisi saada jonkin näköinen kuvaaja tehtyä muutujien vaikutuksesta.

PPo
Seuraa 
Viestejä12431
Liittynyt10.12.2008

Random23 kirjoitti:
Tehtävä on hieman puutteellisesti kuvattu.

Ilman muuttujien välisten riippuvuukisen tuntemista ei edes Matlab- ohjelmisto auta.

Himuli
Seuraa 
Viestejä1464
Liittynyt10.3.2016

Random23 kirjoitti:

Sillä tavalla että laitat 5-4 = 3-2 = 1. Se on oikea vastaus. 

Eusa
Seuraa 
Viestejä14396
Liittynyt16.2.2011

PPo kirjoitti:
Random23 kirjoitti:
Tehtävä on hieman puutteellisesti kuvattu.

Ilman muuttujien välisten riippuvuukisen tuntemista ei edes Matlab- ohjelmisto auta.

Kai siihen hänellä on jotkin funktiot. Kun kuvaajista kyse, voisi eri väreillä kuvata käyriä, jotka syntyvät, kun muuttujat 2, 3, 4 ja 5 pysyvät vakioina, kasvavat lineaarisesti tai muuttuvat erikseen siten, että muuttujan 1 arvo pysyy vakiona; 12 iloisen väristä erilaista käyrää. Sellaisest voi jonkinlaista vaikutusarviota jo lukea x-y -koordinaatistossa...

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

pöhl
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt19.3.2005

Random23 kirjoitti:
Minulla on viisi muuttujaa ja pitäisi tietää miten muuttujat 2,3,4, ja 5 vaikuttavat muutujaan 1.

Vakiot eivät ole muuttujia. Milloin muka vakio on muuttunut toiseksi arvoksi?

PPo
Seuraa 
Viestejä12431
Liittynyt10.12.2008

pöhl kirjoitti:
Random23 kirjoitti:
Minulla on viisi muuttujaa ja pitäisi tietää miten muuttujat 2,3,4, ja 5 vaikuttavat muutujaan 1.

Vakiot eivät ole muuttujia. Milloin muka vakio on muuttunut toiseksi arvoksi?

Josko nuo numerot viittaavat muuttujien nimiin?

MooM
Seuraa 
Viestejä6068
Liittynyt29.6.2012

No niin. Oletetaan, että kirjoittajalla on kerätty dataa viidestä eri muuttujasta, joista yksi on "tulos" ja neljä muuta asiaan mahdollisesti vaikuttavia tekijäitä kuvaavia arvoja. Se, miten tuota analysoidaan riippuu ihan siitä, mitä tilanteesta tiedetään, mitä kysymyksiä halutaan asettaa ja miten paljon dataa on.

Jos tiedetään joku malli (yhtälö) siitä, miten  asiat liittyvät toisiinsa, voidaan yhtälö sovittaa erilaisilla algoritmeilla ja saada esim muuttujien painokertoimia yms. Tässä riittää melko pienikin aineisto, riippuen mallin piirteistä.

Jos ei tunneta mallia, vaan kysytään, onko tuloksen arvoilla jotain yhteyttä muuttujien arvoihin. voidaan tehdä erilaisia korrelaatioanalyyseja usean muuttuja systeemille, lineaarisia ja epälineaarisia. Tai komponenttianalyysia (PCA, ICA). Tai jotain eksoottisempaa, kuten random forest, jossa dataa pitää olla jo aika paljon. 

Perinteisiä tilastollisia testejä on mm. varianssianalyysi (ANOVA, MANOVA). Näillä saa vähän eri tyyppisiä vastauksia kuin esim korrelaatioanalyyseilla.

Matlabissa on aika kohtuulliset työkalut myös statistiikkaan ja lisää löytyy käyttäjäyhteisön foorumeilta. Käyrien sovitus yms. laskenta on tietysti Matlabin perusjuttuja ja siihen löytyy paljon työkaluja.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat