Syrjäytyneet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Irrotan tänne omaksi aiheekseen seuraavan:

Ketkä tai mitkä ihmisryhmät määritellään nykyisin syrjäytyneiksi Suomessa?

Jos on lähdeviitettä, niin laitathan siihen linkin.
Jos taas ehdotus on omasi, koeta perustella se mahdollisimman kattavasti.
Joka tapauksessa: Pyri välttämään ad hominem ja ad nickiem käytöstä.

Aloitan: Kansaneläkkeen varassa elävät, omaisuudettomat henkilöt.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Pamppufetisismin valtaan joutuneet pienipalkkaiset virkamiehet, joita anarkistinuoret kiusaavat polttamalla epäsallittuja tulia.

Kaikki ne, jotka kokevat jäävänsä yhteiskunnan ulkopuolelle, tai eivät usko voivansa saada aikaan olonsa tai olotilansa paranemista käsillä olevilla lain suomilla keinoilla.

Vierailija

Syrjäytynyt on kieltämättä aika vaikea määritellä.
Mitenkäs olisi kouluttamaton, toimeentulotuen ansiosta hengissä pysyvä, käytännössä mitään omistamaton (ehkä velkaa pikemminkin), mahdollisimman vähän yhteiskunnan kanssa tekemisissä oleva henkilö. Pahimmillaan sukuakaan ei ole ja ystäväpiiri olematon.

Vierailija

Näkökulmasta ja ajattelutavasta riippuen joko
a) Pysyvästi (tai vähintään suurella todennäköisyydellä pysyvästi) kasvua jarruttamaan ajautunut tuottamaton ihmisyksikkö.
tai
b) Ihminen joka itse kokee olevansa syrjäytynyt jostakin.

Vierailija
automaatti

a) Pysyvästi (tai vähintään suurella todennäköisyydellä pysyvästi) kasvua jarruttamaan ajautunut tuottamaton ihmisyksikkö.

Täytyykö tuottaa jotakin ollakseen syrjäytymätön? Kasvulla tarkoitat talouskasvua?

Vierailija

Kukapa sitten määrittelee eron "syrjäytyneen" ja "syrjään vetäytyneen" välillä?
Itse kuulun viimeksimainittuihin, mutta en silti koe olevani syrjäytynyt; ystäväpiirini on tasan niin laaja kuin itse haluan: 0 - 100 yksilöä!

Eli: jos pidän pirskeet, sinne tulee joko tasan minä itse yksin, tai sitten vähintään sata muuta. Olenko syrjäytynyt vaiko syrjäänvetäytynyt?

Vierailija

Yleensä kun puhutaan syrjäytyneistä, puhutaan itse asiassa työkyvyttömistä tai muista syistä työttöminä olevista ihmisistä, olenko oikeassa? Esim. juoppo ei välttämättä ole syrjäytynyt jos hän on "vain" alkoholisoitunut - mutta juoppokavereita löytyy.

Mutta mitä itse syrjäytymisen syihin tulee, luulen, ettei syrjäytymistä juurikaan esiintynyt ennen teollistumista ja sitä seuraavaan kaupungillistumiseen (huh mikä sanahirviö)... ts. ei paljoa Mummot pääse lastenlapsiinsa nykyään tutustumaan?

// P

Vierailija
SAMAEL
Oliko Petri Gerdt syrjäytynyt? Mika Muranen? Ilpo Larha? Tässä siis oikeasti vakaviin tekoihin syyllistyneitä.

Ei. Syrjäytyminen ei välttämättä vaadi mielenvikaisuutta, saattaa toki johtaa siihen. Petri oli varmaan vähän ajallelematon, ts. tyhmä.

// P

Vierailija
Cosmic-Fairy
Syrjäytynyt on kieltämättä aika vaikea määritellä.
Mitenkäs olisi kouluttamaton, toimeentulotuen ansiosta hengissä pysyvä, käytännössä mitään omistamaton (ehkä velkaa pikemminkin), mahdollisimman vähän yhteiskunnan kanssa tekemisissä oleva henkilö. Pahimmillaan sukuakaan ei ole ja ystäväpiiri olematon.

MIKSI KERROT TARINANI TÄSSÄ TOPICISSA

Vierailija

automaattihan sen jo ilmaisi poliitikkojen näkökulmasta.
Kaikki, jotka jarruttavat taloudellista kasvua ja optioiden summien suurenemista ovat syrjäytyneitä = ongelmia = passiivisessa olotilassa pidettävää harmaata massaa.
Ei kantsi pudota oravanpyörästä, saati pysähtyä ajattelemaan hetkeksi.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Onko syrjäytyneen oltava vähätuloinen? Raha tai varallisuusko takaa syrjäytymättömyyden? Voiko rikas erakko olla syrjäytynyt?

Kysyn, koska en tiedä enkä aiemmin asiaa ole syvällisemmin pohtinut. Kiitos Mummolle kelpo aiheesta paljon mömmön sekaan! Puukkoko se on?

Vierailija

Syrjäytyneiksi lasketaan myös työelämästä syrjäytyneet pitkäaikaistyöttömät. Työttömyys syrjäyttää ihmisen paitsi hyvinvoinnista niin myös yhteiskunnasta. Työttömyyden syy voi olla ikä, alkoholismi, vammaisuus, paikkakunnalla ei ole työpaikkoja jne.

Nuoria syrjäytyneitä ovat peruskoulun päättäneet nuoret, jotka eivät pääse opiskelemaan eivätkä töihin.

Parempi termi olisi usein syrjäytetty kuin syrjäytynyt. Syrjäytetty on joutunut tilanteeseen ilman omaa syytään jäätyään työttömäksi, sairastuttuaan jne.

Vierailija

geena, juu syrjäytetty sopii tosiaan nykysysteemiin paremmin.

Matti Kortteisen kirjoituksiin kannattaa tutustua. Hänellekin minulla on pieni kotijumala-alttari.

Sepi Puukkopa hyvinkin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat