Seuraa 
Viestejä303
Liittynyt27.5.2015

Miksi muistan ja mihin se perustuu?
Muistaminen on jotenkin myös sidottu ajan tajuun tai havaitsemisen rakenteeseen.
Muistihan ei ole verbaalista vaan tapahtumallista - "elämän tallennetta"?
Onkos tajunta 30-200 r/s tallennusta?
Prosessori kelaa sitten kysymyksen mukaan hakusanaa kunnes matsh?

Kommentit (4)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1043
Liittynyt10.5.2014

Mä tulin ajatelleeksi muistiin liittyvää outoa juttua. Välillä on kuin muisti prosessoisi eli retusoisi kuviaan. Pelasin lapsena lätkää, mutta kun muistelen näen kuvana kaukalon enkä suinkaan yksityiskohtia, joita silmäni ovat katselleet kaukalon sisällä, vaan näen ulkopuolelta kaukalon meine pelaajineen. Muiston voi luoda siis myös keinotekoisesti itse mielikuvituksen avulla. En tiedä rationalistien muistin tarkkuudesta, mut mulla tuo 50 rpm ja paljon itse sekaan luotuja lavasteita. Vähän kuin älytv prosessoreineen.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä303
Liittynyt27.5.2015

Oikeastaan ihmettelen pikemminkin "MIKSI VOIN MUISTAA?" Siis jos aikaa ei ole ja aalto vaikka fotoni realisoituu kohteessaan - niin MIKÄ tekee sen jutun että voin MUISTAA? - en keksi?

mdmx
Seuraa 
Viestejä5260
Liittynyt23.11.2009

TeeSi kirjoitti:
Miksi muistan ja mihin se perustuu?
Muistaminen on jotenkin myös sidottu ajan tajuun tai havaitsemisen rakenteeseen.
Muistihan ei ole verbaalista vaan tapahtumallista - "elämän tallennetta"?
Onkos tajunta 30-200 r/s tallennusta?
Prosessori kelaa sitten kysymyksen mukaan hakusanaa kunnes matsh?

Muistiin tallentuu kokemusta, eli tunnetta ja ajatusta. Täten se on sidottu aikaan tai "ajan tajuun" eli kokemukseen ajasta siinä missä se itse kokemuskin.

Ei se prosessori varsinaisesti mitään iteroi, vaan muisti on osa samaa hermosolujen verkostoa jossa linkit johtaa toisiin soluihin jne. Eli sitä voisi pikemminkin ajatella karttana kuin hakusanojen iteraationa.

Ensin informaatio tallentuu lyhytkestoiseen työmuistiin, sieltä sitten osa informaatiosta siirtyy kovalevylle pidemmäksi aikaa jemmaan. Aivot muovaavat 'indeksointia' eli verkoston rakennetta sen mukaan mitä muistoja käytät ja mitä et. Mitä enemmän jotakin muistoa käyttää sitä nopeampaa se sieltä löytyy, ja sitä enempi se saattaa pyöriä idle prosessoinnin aikana mielessä.

Myös varsinaiset muistot muovaantuvat ajan myötä. Ja yhdistyvät.

Karkeasti kuvattuna tuollainen käsitys itselläni on. Ihan tarkalleenhan tätä prosessia ei edes tunneta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat