Seuraa 
Viestejä2540
Liittynyt12.9.2012

Olin antanut aimmein itselleni ymmärtää, että "parasta ennen"-merkintä on hyvin säilyvissä tuotteissa, kuivissa tms. ja "viimeinen käyttöpäivä" helposti pilaantuvissa.
Eikö esim. grillimakkara, vaikka pakattukin suojakaasuun ja säilöntäaineena natriumnitriitti, pilaannu melko nopeasti, varsinkin kun pakkauksessa ei ole merkintää "säilyy pakkaus avattuna jääkaapissa n päivää". Onko muilla havaintoja, mihin kaikkiin einestuotteisiin käytetäänkin "parasta ennen"-merkintää?

Sivut

Kommentit (26)

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2540
Liittynyt12.9.2012

Jatkona tuohon, olen kuvitellut että parasta ennen päivän jälkeen tuotteita (esim. keksejä) voi huoletta syödä jos eivät ole ihan homeessa,  laatu vain hieman heikentynyt .

MooM
Seuraa 
Viestejä6057
Liittynyt29.6.2012

Maito ainakin. Aamulla avasin "parasta ennen 6.5" -purkin ja aistinvaraisen tarkastelun (nuuhkaisu ei  paljastanut epmiellyttävää hajua ja kaataessa ei tullut kokkareina ulos) tuloksena käytettiin normaalisti. Toistaiseksi ei oireita.

Jugurteissa, rahkoissa yms. parasta ennen on hyvinkin viitteellinen. Sokeri vaan vähenee kuukausinen mittaan. Jos näkyy hometta tai haisee sille, sitten heitetään pois.

Parasta ennen viittaakin enemmän muutoksiin maussa tai rakenteessa, ei terveysvaaroihin, kuten lihassa tai kalassa. Jos säilyvyyttä luvataan vuosi, voi hyvin mennä kaisi tai enemmän ennen kuin on mitään muutoksia.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2540
Liittynyt12.9.2012

Sitäpä hieman ihmettelinkin, että millä keinoin grillimakkara saadaan niin hyvin säilyväksi, että "parasta ennen"-merkintä on riittävä. Kilon paketti makkaroita, josta käyttää pari makkaraa, kuinka kauan kuluttaja voi olettaa makkaroiden säilyvän avatussa pakkauksessa jääkaapissa. Kuluttajalta nähtävästi edellytetään hyvää hajuaistia, että voi itse todeta aistinvaraisesti. Tosin keskivertokuluttaja ei nähtävästi koe eroa "parasta ennen" ja "viimeinen käyttöpäivä" välillä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6057
Liittynyt29.6.2012

Veli H. kirjoitti:
Sitäpä hieman ihmettelinkin, että millä keinoin grillimakkara saadaan niin hyvin säilyväksi, että "parasta ennen"-merkintä on riittävä. Kilon paketti makkaroita, josta käyttää pari makkaraa, kuinka kauan kuluttaja voi olettaa makkaroiden säilyvän avatussa pakkauksessa jääkaapissa. Kuluttajalta nähtävästi edellytetään hyvää hajuaistia, että voi itse todeta aistinvaraisesti. Tosin keskivertokuluttaja ei nähtävästi koe eroa "parasta ennen" ja "viimeinen käyttöpäivä" välillä.

Ei noissa vakuumipakatuissa lihoissa ja kaloissa "parasta ennen" toimi, jos paketti on avattu. Paistamalla about steriloitu tuote vedetään lähes ilmattomaan pakettiin, jolloin myyntiaikaa voi panna useita viikkoja,  raa'alle lihalle tietysti vähemmän. 

Mikrobit käyttävät happea ja avatussa paketissa sitä on ihan eri tavalla saatavilla. Plus kaikki näpeistä makkaraan siirtynyt floora ja fauna. Jos on puhtailla käsillä ottanut ja vajaa paketti on pantu kylmään heti, muutama päivä pysyy ihan kunnossa. Tuurilla pitempään ja huonolla lyhyempään. Eräänlainen urheilulaji tämäkin ja vatsakin tottuu jonkin verran ajan myötä.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2540
Liittynyt12.9.2012

Asia lienee keskivertokuluttajalle täysin selvä , mutta itse olisin kaivannut "parasta ennen"-merkittyyn makkarapakettiin myös merkinnän "pakkaus avattuna säilyy jääkaapissa n päivää", kun tuollainen kilon pakkaus ei yhdellä aterialla tule syödyksi.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9572
Liittynyt20.1.2013

Kestomakkarat säilyvät nimensä mukaisesti parhaiten.

Kyllä kilon verran hyvää makkaraa saa menemään kerralla, kunhan muista samalla nauttia runsaasti olutta, röyh!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Veli H. kirjoitti:
Asia lienee keskivertokuluttajalle täysin selvä , mutta itse olisin kaivannut "parasta ennen"-merkittyyn makkarapakettiin myös merkinnän "pakkaus avattuna säilyy jääkaapissa n päivää", kun tuollainen kilon pakkaus ei yhdellä aterialla tule syödyksi.

Ei kukaan voi taata tuollaista. Päivämäärät ovat ohjeellisia, yleensä varman päälle laskettuja, mutta esimerkiksi kylmäketjun katkeaminen tai väärä säilytyslämpötila voivat johtaa silloinkin ennenaikaiseen pilaantumiseen. Monen elintarvikkeen säilytyslämpötila on 2C, johon pystyy vain parhaimmat kotijääkaapit ja nekin vain oikein säädettyinä ja hoidettuina.

Sitten kun avaat paketin, kaikki riippuu kaikesta. Mitä mikrobeja huoneessasi sattuu leijailemaan ja näpeistäsi siirtyy lihaan ja niin edelleen. Myös siitä mikä sattuu olemaan syöjän henkilökohtainen bakteerikanta ja vastustuskyky. Elintarvikkeet kannattaa aina tsekata aistinvaraisesti. Usein ne säilyvät monta päivää viimeisten käyttöpäivien jälkeen, mutta riski kasvaa. Kaikki mikrobit eivät tuota aistein havaittavia muutoksia, joten varmuuden saat vain laboratoriokokeilla - jotka kestävät niin kauan että sen jälkeen ruoka on armotta pilaantunutta.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4314
Liittynyt23.11.2009

Oman kokemuksen mukaan makkarat/leikkeleet yleensä kuivuu vaan, ja alkaa maistuun puulta. Niitä ei halua syödä, vaikka muuten olisivatkin vielä tavallaan ravinnoksi kelpaavaa. Eli riittää kun katsoo silmillään näyttääkö hyvältä, eli ei harmaalta tai kuivalta.

Tiedä sitten mikrobien määristä, ei ole tullut oireita. Tai tietysti jotkut kertaluonteiset ripuloinnit voi jostain tollasestakin johtua, mutta ei niin että suoraan osaisi yhdistää. Yleensä jostain epämääräisistä snägärimätöistä noita seuraa. :)

Creativity Is Intelligence Having Fun

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

MooM kirjoitti:
Maito ainakin. Aamulla avasin "parasta ennen 6.5" -purkin ja aistinvaraisen tarkastelun (nuuhkaisu ei  paljastanut epmiellyttävää hajua ja kaataessa ei tullut kokkareina ulos) tuloksena käytettiin normaalisti. Toistaiseksi ei oireita.

Ei maidosta tule yleensä oireita. Sen pilaannuttavat maitohappobakteerit käsittääkseni estävät suurimman osan haitallisemmista bakteereista. Käytännössä pilaantunutta maitoa myydään useilla nimikkeillä, kuten piimä, viili, jugurtti jne.

Minulle on pari kertaa käynyt noin viikon vanhan maidon kanssa niin, että olen ottanut maidon jääkaapista, haistanut, että kaikki on kunnossa, kaatanut mukiin ja lämmittänyt sen mikroaaltouunissa. Kun olen ottanut mukin ulos, maito on hyytynyt viilimäiseksi.

MooM
Seuraa 
Viestejä6057
Liittynyt29.6.2012

Neutroni kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Ei maidosta tule yleensä oireita. Sen pilaannuttavat maitohappobakteerit käsittääkseni estävät suurimman osan haitallisemmista bakteereista. Käytännössä pilaantunutta maitoa myydään useilla nimikkeillä, kuten piimä, viili, jugurtti jne.

Minulle on pari kertaa käynyt noin viikon vanhan maidon kanssa niin, että olen ottanut maidon jääkaapista, haistanut, että kaikki on kunnossa, kaatanut mukiin ja lämmittänyt sen mikroaaltouunissa. Kun olen ottanut mukin ulos, maito on hyytynyt viilimäiseksi.

Sama klönttiytyminen tapahtuu kuumaan juoman kaadettaessa. Ja sjosku pienellä viiveellä, eli aluksi sekoittuu nätisti, hörppää ja sitten näkee klimpit pinnalla. Ällöttävää, vaikka maku olisi ihan ok ja vastaavaa viiliä söisi ihan mielellään viilipurkista. Meissä on aika syvälle sisäänrakennettu inho pilaantunutta ruokaa kohtaan.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2540
Liittynyt12.9.2012

Joopa joo, keskiarvokuluttaja kyllä tietää.

On meitä keskiarvon alapuolella muitakin, tässä kysymys toiselta palstalta

"Onko kukaan ostanut sellasta Tulip pulled pork-pakkausta? Mies toi kaupasta ja siinä on parasta ennen 25.8.2014!! Voiko olla mahdollista vai onko tuossa joku virhe? Jääkaapissa säilytettävä vielä.." viestin pm. 6.1.2014

Jotenkin vaan tuntuu, että pilaantuvissa tuotteissa viim.käyttöp. sopii mulle paremmin (ja sen pm:n  jälkeen aistinvaraisesti)

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2540
Liittynyt12.9.2012

Ja joku toinen tohelo

"Ihmetystä herättää einesnyhtöpossujen parasta ennen –päivämäärät. Tulip säilyy marraskuuhun asti, Jensen’s elokuun loppuun asti ja Grillimaisteri syyskuuhun asti. Kivikylän nyhtöpossun päiväys on inhimillisesti puolentoista viikon päässä."

Alkaa epäilyttää, että noissakin käytetään karmeita säilöntäaineita tai ne on säteilytetty, pitänee laittaa foliohattu päähän kaupan grillimakkara-  ja pulled pork-tiskien läheisyydessä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11852
Liittynyt16.3.2005

MooM kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Sama klönttiytyminen tapahtuu kuumaan juoman kaadettaessa. Ja sjosku pienellä viiveellä, eli aluksi sekoittuu nätisti, hörppää ja sitten näkee klimpit pinnalla. Ällöttävää, vaikka maku olisi ihan ok ja vastaavaa viiliä söisi ihan mielellään viilipurkista. Meissä on aika syvälle sisäänrakennettu inho pilaantunutta ruokaa kohtaan.

Mielenkiintoista. Purkissa viili on ihan miellyttävää. Kahvin seassa se on pilaatunutta ja inhottavaa. Parasta siis olla sotkematta kahviin viiliä.

Taitaa olla niin, että ruoka muuttuu liaksi ja lautaset likaisiksi välittömästi ja samalla hetkellä kuin työkalut käsistään laskee. Tuon hetken jälkeen ei kannata napostella enää edes ranskanperunoita sormin lautaselta, koska ne ovat silkkaa yäkkiä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Himuli
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt10.3.2016

Mulla oli avaamaton maksalaatikko unohtunut kauppakassiin lattialle vuorokaudeksi minkä päätteeksi söin sen, koska en raaskinut heittää roskiin. Ei tullut oireita. Toki se olisi päiväyksen perusteella säilynyt jääkaapissa ainakin viikon, eli näköjään huoneenlämmössäkin hyvän tovin. Einesten kanssa ei näköjään tarvitse kylmäketjuista paljon panikoida.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Uskaltaisin väittää, että jos paketin avaaminen vaikuttaa sen sisällön säilyvyyteen, niin silloin siitä PITÄÄ löytyä maininta siitä paketista. Jos avaaminen ei vaikuta ja tuota mainintaa ei löydy, niin avattunakin silloin säilyvyys on sama kuin avaamattomana. Olen hyvin ihmeissäni jos tuollaista vaatimusta ei ole johonkin pykälään kirjattu.

Sen sijaan ihan omaa käsitystäni edustaa se, että kun tuote valmistetaan (esimerkiksi siis jauheliha paistetaan) niin sen kypsennetyn tuotteen säilyvyys on sama riippumatta siitä kuinka lähellä viimeistä käyttöpäivää se valmistus suoritetaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat