Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Perimä"tietona" minulla on että vedossa ei saa nukkua ja tekee pahaa jne, mutta aiheesta löytyy hyvin niukasti tietoa googlettamalla.
Asia nousi tapetille kun tyttäreni järjesti huoneensa uusiksi ja sänky oli suoraan ikkunan alla. Vaadin muuttamaan sen paikkaa ja perustelin jotenkin että nukkuessasi ylitsesi jatkuvasti virtaava kylmä ilma viilentää liian tehokkaasti ihoa ja lämmönsäätely sekoaa ja lihakset kipeytyy jne. Aika mutuilla jouduin perustelemaan. Olisi kiva tietää mistä tarkalleen on kysymys vai onko mistään...

Sivut

Kommentit (19)

Keijona
Seuraa 
Viestejä9868
Liittynyt13.3.2015

Vaihdoin tänään uuden ikkunan juuri tuon takia. Oli kovatöinen homma,  yhdistää vanha koristeellinen ulkokarmi (suojelukohde)  ja lämpölasikarmi toimivasti yhteen. Hyvä tuli vaikka itte tein puusta.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

John Carter
Seuraa 
Viestejä9519
Liittynyt17.2.2006

Nukun aina ikkuna auki, olipa kesä, taikka talvi. Aikoinaan eräs isäni ystävä (pohjoisnavalla ja Etelämantereella) aikoinaan käynyt ihminen kertoi hyvän terveytensä pohjautuvan siihen, että on nukkunut viimeiset 30 vuotta ikkuna auki. Otin neuvon todesta pikkupoikana ja olen kieltämättä pysynyt hyvässä kunnossa:)

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

MooM
Seuraa 
Viestejä6940
Liittynyt29.6.2012

Varmaan kannattaa kokeilla, ei siitä henki lähde. Jos niskat jumiintuu vedon takia, vaihtaa sitten paikkaa. Aika harva ikkuna saa kyllä olla, että niin pahasti vetää ja jos unessakin tulee vilu, yleensä vaistomaisesti vetää peittoa korkeammalle.

Veto on kyllä yllättävän ikävä, joskus olen istunut päivänä ilmastoinnin tulon alla vaatteissa, joissa niskaa ja hartioita oli paljaana. Jämähti kyllä lihakset ihan selvästi.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

John Carter kirjoitti:
Nukun aina ikkuna auki, olipa kesä, taikka talvi. Aikoinaan eräs isäni ystävä (pohjoisnavalla ja Etelämantereella) aikoinaan käynyt ihminen kertoi hyvän terveytensä pohjautuvan siihen, että on nukkunut viimeiset 30 vuotta ikkuna auki. Otin neuvon todesta pikkupoikana ja olen kieltämättä pysynyt hyvässä kunnossa:)

Mutta et sentään nuku sen ikkunan alla?

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

MooM kirjoitti:
Varmaan kannattaa kokeilla, ei siitä henki lähde. Jos niskat jumiintuu vedon takia, vaihtaa sitten paikkaa. Aika harva ikkuna saa kyllä olla, että niin pahasti vetää ja jos unessakin tulee vilu, yleensä vaistomaisesti vetää peittoa korkeammalle.

Veto on kyllä yllättävän ikävä, joskus olen istunut päivänä ilmastoinnin tulon alla vaatteissa, joissa niskaa ja hartioita oli paljaana. Jämähti kyllä lihakset ihan selvästi.

Jää kokeilematta kun löytyi parempi paikka sängylle...
Vaihdoit sitte keijuavattaresi tommoseen kauhumummuun 😂😂

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Keijona kirjoitti:
Vaihdoin tänään uuden ikkunan juuri tuon takia. Oli kovatöinen homma,  yhdistää vanha koristeellinen ulkokarmi (suojelukohde)  ja lämpölasikarmi toimivasti yhteen. Hyvä tuli vaikka itte tein puusta.

Kärsitkö vedosta vai vaihdoitko vain energiataloudellisuuden nimissä?

John Carter
Seuraa 
Viestejä9519
Liittynyt17.2.2006

Principia kirjoitti:
John Carter kirjoitti:

Nukun ja kaiken lisäksi vielä lattian tasalla, sillä sänkyni on 3x3 metrinen Japanista tilaamani askeettinen futoni:)

asdf
Seuraa 
Viestejä11665
Liittynyt16.3.2005

Luin, että vessan ikkunan alla nukkuminen. Tuli mieleen, että mitäköhän keskustelua siitä saadaan aikaan, ja miksi ketään yleensä kiinnostaa nukkua (ulkona) vessan ikkunan alla.

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

John Carter kirjoitti:
Principia kirjoitti:
John Carter kirjoitti:

Nukun ja kaiken lisäksi vielä lattian tasalla, sillä sänkyni on 3x3 metrinen Japanista tilaamani askeettinen futoni:)

No on suht erikoinen järjestely.
Ehkä se veto sitten vaikuttaa tottumattomiin vain, sinä olet sille immuuni 🤔

John Carter
Seuraa 
Viestejä9519
Liittynyt17.2.2006

Principia kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Principia kirjoitti:
John Carter kirjoitti:

Voin huonosti, jos en saa raikasta ilmaa koko yön. Toki tottumiskysymys, olen nukkunut samalla järjestelyllä koko aikuisikäni. Raikkaalle ulkoilmalle ei vedä vertoja yksikään tuntemani koneellinen ilmastointi.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9868
Liittynyt13.3.2015

Vastasyntyneet vauvatkin nukkuvat hyvin pakkasessa, kyllä raikas ilma on terveellistä ja ikkuna auki on hyvä nukkua. Mutta vetoisa ikkuna tai harva talo, missä ilma  ikäänkuin tirraa rakenteiden välistä on inhottava, irrottaako pölyä tai muodostaako hometta, onkohantosiaan  jotain tutkimusta ? Ehkä kysymyksessä on samanlainen ilmiö kun valitetaan että painovoimaisen ilmanvaihdon  talossa on kylmät lattiat, Ongelmahan ratkee usenmiten sillä, että tehdää reilunkokoinen tuuletusaukko riitttävän ylös.

Mitäs outoa sitä pedissä nukkumisessa on,  ollaan   nukkuttu  lattialla vuosikymmeniä.  Tatamia olen haaveilut asentaa koko yläkertaan. Tietokoneen käytöstä tuli ennen selkävaivoja, kaikenlaista satulatuolia ja ergonomista väkkyrää kokeilin kunnes tein matalan pöydän läppärille, joten  nytkin istun lattialla.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä12432
Liittynyt13.3.2017

John Carter kirjoitti:
Principia kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Principia kirjoitti:
John Carter kirjoitti:

Voin huonosti, jos en saa raikasta ilmaa koko yön. Toki tottumiskysymys, olen nukkunut samalla järjestelyllä koko aikuisikäni. Raikkaalle ulkoilmalle ei vedä vertoja yksikään tuntemani koneellinen ilmastointi.

Mun yksiössä parvekkeen ovi on hiukka raollaan...kesät talvet.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14015
Liittynyt16.3.2005

Minun kolmiossani on jokseenkin kaikki ikkunat enemmän tai vähemmän raollaan oli kesä tai talvi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10966
Liittynyt13.7.2015

En ole kokeillut vetoisiin ikkunan alla nukkumista. Varmaan se on ikävää. Itse käytän lämmintä peittoa, joten voin suositella sitä ikkunan sijaan muillekin.

MooM
Seuraa 
Viestejä6940
Liittynyt29.6.2012

Ikkuna auki nukkuminen on melkoinen energiasyöppö talviaikaan. Pitäisi olla makuuhuone, jossa ei ole lämmitystä ja suhteellisen hyvä eristys muusta asunnosta. Ja silloin tulee taas kosteusriskit yms. kun kosteutta kutienkin tulee muualta asunnosta ja nukkujasta itsestään. Varmaan jossain olosuhteissa toimii, mutta en näkisi kovin suotavana käytäntönä. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat