Sivut

Kommentit (24)

Kurkö
Seuraa 
Viestejä179

Elämä on yhtä kuin kivi ja kivi on yhtä kuin elämä. Olemme kaikki yhtä. Se että me voimme kokea asioita, ei tee siitä yhtään sen erikoisempaa, koska tämä maailmankaikkeus tuskin näkee eroa kokemisella, eli elämisellä ja kivellä. Me tietenkin koemme että elämä on ihmeellistä, koska se on meidän juttumme. Meidän eliöiden juttu. Kivellä on sitten omat juttunsa. 

Elämä on siis osa universumia. Ja on varmaan aika tavanomainen osa. Yhtä hyvin voisimme olla olematta. Mutta koska olemme, nyt ihmettelemme miksi me olemme. Samaa emme tekisi jos emme olisi.

Olen luultavasti täysin väärässä, mutta tuskin täysin selvää vastausta tulemme koskaan saamaan.

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

loimulumo
Seuraa 
Viestejä368

Itse ajattejen että "mystinen elämä" ja biologinen kokemusmaailma ovat eri asioita.  Yksilöt näkevät ja kokevat ympäristön ärsykkeet erilailla, joten miten siinä hahmottuisi jokin yhteinen kokemus.

Ihminen on hermokimppu, joka reagoit eritavalla eri tilanteissa. Miten reagoidaa ja tunnetaan  on mysteeri. Biologia ja biolääketiede osaa muuntaa elämän eri kemikaalien ym temmelllyskentäksi.

Kuuluisa rakkaus.tunne on pelkkää kemiaa, vaikka se on yksi tärkeimmistä ihmistä ohjaava tekijä. Vain biologiaa.

Tästä viettien ja hormoonien maailmasta tullaan kysymykseen "mitä on elämä". Onko ylimainostettu elämä vain/tai osittain hermo/kemikaali/reaktio -maailman todellisuutta. Ihminen on kovovin mutkikas olento, ja sen variaatiot ovat suunnattomat.  Jos väitän, että ei ole samanlaista eliötä kuin minä, olen luultavasti oikeassa.

Jos olen ainutkertainen niin minusta on kysymys elämästä kovin henkilökohtainen, koska olen ainutkertainen ei minua ja mitä teen voi kopioida. Olenko siis olemassa koska koen että olen vai siksi että joku havainnoin minua.

Jos olet perillä edes hieman kvanttiteoriasta, näet kirjoituksella olevan humoristisen kytkennän asiaan.  Tosin jos asia olisi noin, se avaisi uskomattomia ulottuvuuksia ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ahkera kalat
Seuraa 
Viestejä1765

Ihmisen elämä lienee subjektiivista ja jos kohta elämä ei ole harhaa niin ihmisen olemassaolo ainakin on. Jumala taasen on objektiivinen ja todellinen. Näyttäisi siltä että todellista voi olla vain yksi mikä tietysti on aika ihanaa.

Situation: You're in danger of living a life so soft and comfortable, that you will die without ever realizing your true potential.
-David Goggins

ekvivalentti
Seuraa 
Viestejä477

ekavekara kirjoitti:
ekvivalentti kirjoitti:
Tämä on lainaa mutta minusta aika hyvä: Elämä on hiilen satunnainen olomuoto lähellä absoluuttista nollapistettä. Sitä, mitä elämä on ja mikä on elämän merkitys, ei pitäisi sekoittaa. Merkitys on sosiaalinen käsite, johon kukin voi etsiä vastauksen.

Toisaalta mitään hilltä ei ole olemassa muualla kuin käsitteistössämme, että kaikki (tieteelliset) vastaukset heijastelevat vain omaa tulkintaamme siitä. Elämän olemus ja tajuntamme siitä lienevät mysteereitä vielä pitkään.

Pidän sellaista maailmankuvaa, että mitään ei ole olemassa ilman tiedostavaa ihmistä, uskonnollisina. Alkuaineiden nimet ovat sopimuksia, mutta jaksollisen järjestelmän ja spektrien avulla tulkitaan muitakin aurinkokuntia ja tähtiä. Ei ole mitään syytä olettaa, että niiden olemassaolo vaatisi tiedostavan ihmisen. Toisaalta täytyy tietenkin epäillä tulkintojen kykyä heijastaa todellisuutta.

Tunnettu vastaus kysymykseen, mitä elämä on, on 42. Olen tästä huumori mielessä esitetystä vastauksesta siinä mielessä samaa mieltä, että kysymys on mieletön, joten vastaus voi olla mitä tahansa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat