Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Varasinpa juuri lennot ja hotellin Paris Air Show'n Le Bourgetiin juhannukseksi. Tässä maailman suurimmassa sotilas- ja siviili-ilmailun näytöksessä, yli 3000 näytteilleasettajaa, yli 150 huippukoneen lentonäytökset ja yli 100 000 vierailijaa päivittäin joka toinen vuosi olen käynyt jo viimeisten 30 vuoden ajan.

Edellinen, 2015 oli pettymys, venäläiset poissa EU:n pakotteiden johdosta ja jenkitkin vain minimikalustolla. Nyt matkan ratkaisi vahvistus siitä, että myös F-35, Suomenkin ilmavoimien tuleva hävittäjä esiintyy sekä ilmassa että maassa. Mm. israelin ilmavoimien, maailman parhaiden uusin hankinta.

Sivut

Kommentit (184)

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3832
Liittynyt15.9.2015

Dr Strangelove kirjoitti:
Varasinpa juuri lennot ja hotellin Paris Air Show'n Le Bourgetiin juhannukseksi. Tässä maailman suurimmassa sotilas- ja siviili-ilmailun näytöksessä, yli 3000 näytteilleasettajaa, yli 150 huippukoneen lentonäytökset ja yli 100 000 vierailijaa päivittäin joka toinen vuosi olen käynyt jo viimeisten 30 vuoden ajan.

Edellinen, 2015 oli pettymys, venäläiset poissa EU:n pakotteiden johdosta ja jenkitkin vain minimikalustolla. Nyt matkan ratkaisi vahvistus siitä, että myös F-35, Suomenkin ilmavoimien tuleva hävittäjä esiintyy sekä ilmassa että maassa. Mm. israelin ilmavoimien, maailman parhaiden uusin hankinta.

Minä en ostais tommosta rimpulaa - eihän sillä ei pääse edes muita karkuun, kun vain jälkipoltolla hetkeksi yltää yliääninopeuteen. Ja milläs ajalla sillä kriisin iskiessä lennetään, kun se on aina huollossa ja remontissa.

"Elokuussa 2016 vuodettiin julki muistio, jossa mittavan vika- ja puutelistan lisäksi Gilmore varoittaa taistelukelpoisen 3F-version saavuttamisen olevan vakavasti uhattuna ajan ja rahojen käydessä vähiin.[24] DOT&E 2016 -raportissa teknisten vikojen ja puutteiden määräksi mainitaan yli tuhat. Virallista sarjavalmistuslupaa edeltävä IOT&E-testi voi lykkääntyä vuoteen 2020."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40604
Liittynyt6.12.2009

Dr Strangelove kirjoitti:

Edellinen, 2015 oli pettymys, venäläiset poissa EU:n pakotteiden johdosta ja jenkitkin vain minimikalustolla. Nyt matkan ratkaisi vahvistus siitä, että myös F-35, Suomenkin ilmavoimien tuleva hävittäjä esiintyy sekä ilmassa että maassa. Mm. israelin ilmavoimien, maailman parhaiden uusin hankinta.

Minkälaiset on tilastot oikeista taistelutilanteista?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13984
Liittynyt16.3.2005

jussipussi kirjoitti:
Dr Strangelove kirjoitti:

Edellinen, 2015 oli pettymys, venäläiset poissa EU:n pakotteiden johdosta ja jenkitkin vain minimikalustolla. Nyt matkan ratkaisi vahvistus siitä, että myös F-35, Suomenkin ilmavoimien tuleva hävittäjä esiintyy sekä ilmassa että maassa. Mm. israelin ilmavoimien, maailman parhaiden uusin hankinta.

Minkälaiset on tilastot oikeista taistelutilanteista?

Tuskinpa tuo on missään taistelutilanteissa ollut kun ei noita ole kukaan ostanutkaan. Tuskin tulee ostamaankaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3669
Liittynyt7.7.2013

Keskiverto nykyhävittäjää huonompi lähes kaikessa. Vähän kuin yritäisi yhdistää linja-auton ja Ferrarin ominaisuudet samaan autoon. Mielenkiintoinen juttu on huoltodatan keruu (BigData) jossa tietokone päättelee mitkä osat kaipaavat huoltoa tai vaihtoa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

Kontra1 kirjoitti:
Ja milläs ajalla sillä kriisin iskiessä lennetään, kun se on aina huollossa ja remontissa.

Asennetaan niihin häkäpöntöt ja puupotkurit. Kuinkas muuten?

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2851
Liittynyt12.9.2012

syytinki kirjoitti:
Näkyy kuvassa omituisia valkoisia raitoja. Pysyykö se koossa maalarinteipillla vai mitä rantuja ne ovat??

Kyllä minusta näyttää ilmastointiteipiltä, etkö katsele Mythbusterssia?

JPI
Seuraa 
Viestejä25960
Liittynyt5.12.2012

Dr Strangelove kirjoitti:
Varasinpa juuri lennot ja hotellin Paris Air Show'n Le Bourgetiin juhannukseksi. Tässä maailman suurimmassa sotilas- ja siviili-ilmailun näytöksessä, yli 3000 näytteilleasettajaa, yli 150 huippukoneen lentonäytökset ja yli 100 000 vierailijaa päivittäin joka toinen vuosi olen käynyt jo viimeisten 30 vuoden ajan.

Edellinen, 2015 oli pettymys, venäläiset poissa EU:n pakotteiden johdosta ja jenkitkin vain minimikalustolla. Nyt matkan ratkaisi vahvistus siitä, että myös F-35, Suomenkin ilmavoimien tuleva hävittäjä esiintyy sekä ilmassa että maassa. Mm. israelin ilmavoimien, maailman parhaiden uusin hankinta.

On se vain hassua, että pelkästä ketjun otsikosta arvaa heti kuka sen perusti.
😅

3³+4³+5³=6³

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13984
Liittynyt16.3.2005

syytinki kirjoitti:
Näkyy kuvassa omituisia valkoisia raitoja. Pysyykö se koossa maalarinteipillla vai mitä rantuja ne ovat??

En minä mitään valkoisia raitoja näe, harmaita kylläkin. Nuo ovat ankkateipillä merkittyjä luukkujen saumoja, niinkuin edellä todettiin. Teippi on siksi, että mekaanikko osaa puukottaa luukun auki oikeast kohdasta eikä mene puhkomaan mitään sellaista, millä ei ole mitään merkitystä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3832
Liittynyt15.9.2015

Lyde19 kirjoitti:
Keskiverto nykyhävittäjää huonompi lähes kaikessa. Vähän kuin yritäisi yhdistää linja-auton ja Ferrarin ominaisuudet samaan autoon. Mielenkiintoinen juttu on huoltodatan keruu (BigData) jossa tietokone päättelee mitkä osat kaipaavat huoltoa tai vaihtoa.

Tietokone ei pysty diagnosoimaan ennakkoon kaikkia pahimpiakaan moottorin mekaanisia vikoja - kuten turbiinin tai ahtimen siiven säröytymistä tai roottoriakselin laakerin hiushalkeamaa hyvissä ajoin ennen murtumista. Ne eivät vielä aiheuta tasapainovärinää, jonka tietokone kyllä tunnistaa, eli kun osa on jo murtunut.   

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Punaisten lasien läpi asia näyttää tuolta.

Ei nykyisin enää käydä ilmataisteluja "Punainen parooni pitkä kaulaliina liehuen kaksitasollaan".

F-35 pääsee tutkan näkemättä ohjusten laukaisuetäisyydelle, sillä on vain kaksi risteilyohjusta ja kaksi torjuntaohjusta piilossa rungon sisällä, stealthissa. Kysymyksessä on kokonaan uusi taistelutaktiikka.

Kun ohjukset on ammuttu, vihollinen ei sitä hetkeä aikaisemmin tiedä koneesta mitään, käännytään hakemaan uusi aselasti, ei jäädä leikkimään ilmataistelua. Testeissä F15/16 vastaan F-35:n "tapposuhde" oli 17:1. "Emme nähneet sitä ollenkaan" valittivat "viholliset".

Kyseessä on maailman edistynein, ainoa viidennen polven häivehävittäjä, jota aiotaan valmistaa alkuun 3500 kpl, hinta laskee sarjan myötä. Lastentauteja on kaikilla uusilla koneilla. Kun IDF valitsee sen koneekseen, on se todella vahva suositus, Istaelilla ei ole varaa leikkikaluihin tai edellisen polven aseisiin.

F-35 tulee olemaan myös Suomen valinta, nuo muut on otettava kisaan mukaan muotosyistä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3669
Liittynyt7.7.2013

Kontra1 kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Keskiverto nykyhävittäjää huonompi lähes kaikessa. Vähän kuin yritäisi yhdistää linja-auton ja Ferrarin ominaisuudet samaan autoon. Mielenkiintoinen juttu on huoltodatan keruu (BigData) jossa tietokone päättelee mitkä osat kaipaavat huoltoa tai vaihtoa.

Tietokone ei pysty diagnosoimaan ennakkoon kaikkia pahimpiakaan moottorin mekaanisia vikoja - kuten turbiinin tai ahtimen siiven säröytymistä tai roottoriakselin laakerin hiushalkeamaa hyvissä ajoin ennen murtumista. Ne eivät vielä aiheuta tasapainovärinää, jonka tietokone kyllä tunnistaa, eli kun osa on jo murtunut.   

Tietysti on vikoja jotka eivät aiheuta mitään oireita ennen osan pettämistä. Systeemin on kuitenkin tarkoitus kerätä kaikki mahdollinen data antureilta ja päätellä mm. aiemmin kerätyn tilastotiedon pohjalta tulevat viat. Very Cool system vaikkapa paljon lentotunteja lentäviin reittikoneisiin.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3832
Liittynyt15.9.2015

Lyde19 kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Lyde19 kirjoitti:
Keskiverto nykyhävittäjää huonompi lähes kaikessa. Vähän kuin yritäisi yhdistää linja-auton ja Ferrarin ominaisuudet samaan autoon. Mielenkiintoinen juttu on huoltodatan keruu (BigData) jossa tietokone päättelee mitkä osat kaipaavat huoltoa tai vaihtoa.

Tietokone ei pysty diagnosoimaan ennakkoon kaikkia pahimpiakaan moottorin mekaanisia vikoja - kuten turbiinin tai ahtimen siiven säröytymistä tai roottoriakselin laakerin hiushalkeamaa hyvissä ajoin ennen murtumista. Ne eivät vielä aiheuta tasapainovärinää, jonka tietokone kyllä tunnistaa, eli kun osa on jo murtunut.   

Tietysti on vikoja jotka eivät aiheuta mitään oireita ennen osan pettämistä. Systeemin on kuitenkin tarkoitus kerätä kaikki mahdollinen data antureilta ja päätellä mm. aiemmin kerätyn tilastotiedon pohjalta tulevat viat. Very Cool system vaikkapa paljon lentotunteja lentäviin reittikoneisiin.

Näinhän lentokonehuolto on aina toiminut. Kaikille rasituksen alaisille osille on laskettu käyttöajan ja/tai nousujen ja laskujen tms rasitusten lukumäärän perusteella optimi vaihto- tai tarkastusaika, mutta joskus sattuu tilastosta poikkeamia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat