Kuinka lausut "seitsemänkymmentä" lyhyemmin ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laitetaan tämä nyt vaikka tänne matematiikkaosioon, kun ainakin luvusta on kyse...
20-, 30-, 40-, 50-, 60-, 70-, 80-, 90-luku... nuohan nyt jokainen suurin piirtein kaikki lausuu samalla tavoin, poikkeuksen tekee 70-luku, jossa tuntuu olevan kaksi koulukuntaa. Toiset sanovat seitkyt (tai seitkytä), jotkut taas seiskyt. Kuinkas sinä sen sanot ? Itsestäni kuulostaa jotenkin vammaiselta tuo seiskyt, lähinnä lyhenteeltä sanasta seistemänkymmentä. Pääasiassa ko. sana taitaakin esiintyä tuolla pääkaupunkiseudulla, varmaan muuallakin. Kuten varmaan jokainen osaa arvatakin, itse sanon SEITKYT

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

seitkyt on hitaampi lausua kuin seiskyt, joten sanon seiskyt.

Entäpä sana "pelkästään". Mielestäni esim. ruoan yhteydessä pitäisi käyttää joko muotoa pelkältään tai pelkälleen. Pelkästään on enemmän ainoastaan, ja särähtään korvaani, esim. lauseessa

"Tykkään syödä makkaraa pelkästään."

paremmin tämä ilmaistaisiin mielestäni

"tykkään syödä makkaraa pelkälleen/pelkältään."

Pelkästään-sana ei mielestäni voi olla lauseessa viimeisenä. Ja ei siis muuta kuin vaan tämmöinen fiilispohjainen näkökanta...

Vierailija

Kakskytä, kolo(k)kytä, nelek(k)ytä, viiskytä, kuuskytä, seittekytä, kaheksa(n)kytä, yheksä(n)kytä.

Eli en sano kumminkaan vaan sanon "seittekytä"

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Yks, kaks kolome, nelijä, viis, kuus, seittemä, kaheksa, yheksä, kymmene, ykstosta, kakstosta, kolometosta, nelijätosta, viistosta, kuustosta, seittemäntosta, kaheksantoista, yheksäntosta, kakskyt(ä), kolkyt(ä), nelkyt(ä), viiskyt(ä), kuuskyt(ä), seitkyt(ä)... ja perään vaikka "euroa". Kyllä se t sinne tuntuu tulevan.

Järjestyksessä laskettaessa menee vielä vähän eri tavalla, muuttuvat vielä nopeammiksi.

Yy kaa koo nee vii kuu sei kasi ysi kymppi yytoo kaatoo kootoo neetoo viitoo kuutoo seitoo kasitoo ysitoo kakskyt, kaksyks kakskaks kakskol kaksnel kaksviis... ja tällä tavalla laskettaessa "seitsemänkymmentä" lyhenee tässä murteessa muotoon "seikyt"

Alkaa tulla melkein Simonaho mieleen tuosta mongerruksesta kun ruudulta lukee, kuitenkin puheessa kuulostaa luontevalta. Mikä siinä oikein on?

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Käsittääkseni "seiskyt" on kaakkois/itäsuomen-murretta ja sieltä levinnyt Uudellemaalle, kun taas "seitkyt(ä)" on enemmän länsi-peräinen sana. Itselläni seitkyt.

Vierailija
Armitage

Entäpä sana "pelkästään". Mielestäni esim. ruoan yhteydessä pitäisi käyttää joko muotoa pelkältään tai pelkälleen. Pelkästään on enemmän ainoastaan, ja särähtään korvaani, esim. lauseessa

Pelkästään-sana ei mielestäni voi olla lauseessa viimeisenä. Ja ei siis muuta kuin vaan tämmöinen fiilispohjainen näkökanta...

??? Onko idea sanoa siis että syön ainoastaan makkaraa? Silloinhan sanotaan että syön ainoastaan makkaraa Jos taas tarkoitat että ilman mitään sinappeja jne niin itse sanoisin että syön makkaraa pelkiltään. Mutuiluahan tämäkin.

Vierailija
nouneim
Armitage

??? Onko idea sanoa siis että syön ainoastaan makkaraa? Silloinhan sanotaan että syön ainoastaan makkaraa Jos taas tarkoitat että ilman mitään sinappeja jne niin itse sanoisin että syön makkaraa pelkiltään. Mutuiluahan tämäkin.

Juu, sinapitta ja ketsupitta. Pelkälleen.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Seitkytä.

Armitage

Minä sanoisin "palijaaltaan". Pelkästään, pelkälleen ja pelkältään kuulostavat kaikki niin oudoilta tuossa yhteydessä, että en aluksi edes ymmärtänyt mitä tarkoitettiin ennen myöhempien viestien lisäselityksiä.

Murretaustani on pohjoispohjalainen.

Vierailija

Seis kyttä, mä käytän numeroita pelkiltään. Mää ajoin seittemää kymppiä enkä kahtasataa, puusilimä koppalakki, tinaohta.

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1373
Liittynyt26.3.2006

4

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti)

Vierailija
iisakka
Seitkytä.

Armitage

Minä sanoisin "palijaaltaan". Pelkästään, pelkälleen ja pelkältään kuulostavat kaikki niin oudoilta tuossa yhteydessä, että en aluksi edes ymmärtänyt mitä tarkoitettiin ennen myöhempien viestien lisäselityksiä.

Murretaustani on pohjoispohjalainen.

Seitkyt.
Ja makkara ilman mausteita olisi "siltään".
Savon miehiä olen.

Vierailija

Olen syntynyt Naistenklinikalla, elänyt koko ikäni Hesan keskustassa, siis jo geneettisen perimäni perusteella akkreditoitu asiantuntija stadin slangissa.

Seiskyt.

Menkää te heinäkuukkelit muualle asiantuntijoimaan.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
No5
Olen syntynyt Naistenklinikalla, elänyt koko ikäni Hesan keskustassa, siis jo geneettisen perimäni perusteella akkreditoitu asiantuntija stadin slangissa.

Seiskyt.

Menkää te heinäkuukkelit muualle asiantuntijoimaan.

Ns. Stadin slangi ei sinänsä ole edes mikään murre, vaan useiden eri murteiden sekä tietysti ruotsinkielen sekoitus. Niinpä tuo seiskytkin on itämurteista lainattu, ei mitään Helsingin omaa, mikäli sellaista nyt onkaan.
Tämä siis ihan siltä varalta että tarkoitit edelliseen viestiini suunnata tuon "asiantuntemuksesi".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat