Seuraa 
Viestejä7315
Liittynyt13.3.2017

Uusavuttomuuden ja kestävän kehityksen paineessa polkupyörä tuo jalo keksintö 1500-luvulta on nousemassa arvoon arvaamattomaan.

Kuka osaa huoltaa sellaista ?

Osaatko huoltaa pyöräsi....paikata renkaan ?
3. Osaan jopa katkaista ketjun ja pestä sen bensalla ja laittaa takaisin paikoilleen.
3. Osaan jopa katkaista ketjun ja pestä sen bensalla ja laittaa takaisin paikoilleen.
56.0%
2. Osaan tietenkin...se on helppoa.
2. Osaan tietenkin...se on helppoa.
33.5%
1. En osaa vien suosista polkupyöräliikeeseen tai kaverille korjattavaksi.
1. En osaa vien suosista polkupyöräliikeeseen tai kaverille korjattavaksi.
10.4%
Ääniä yhteensä: 191

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Kommentit (255)

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7315
Liittynyt13.3.2017

Veli H. kirjoitti:
313

Niin nyt aloit hokea mun punaisen autoa rekkaria...pingviinit on niin yksinkertaisia ankkoihin verrattuna.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Jakob
Seuraa 
Viestejä897
Liittynyt11.7.2015

Osaan paikata renkaan mutta en enää harrasta sitä. Mielestäni nykyisiä renkaita ei enää kannata paikata.

Muinoin oli eri tilanne, renkaat olivat hyvää kumia ja niihin sai laadukkaita paikkoja. Rengas myös maksoi enemmän kuin ne paikat.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Nuo nyt tekee kuka tahansa, mutta osaatko vaihtaa jarrunesteet, -palat ja säätää vaihtajat? Entä rihdata kiekot? Iskarien öljyjen ja tiivisteiden vaihtoa en jaksa tehdä itse, koska ilman erikoistyökaluja tärvelee helposti jotain.

Jos haluaa pestä ketjua, mikä on käytännössä turhaa, miksi ihmeessä siihen pitäisi käyttää myrkyllistä ja tulenarkaa bensaa turvallisen ja miellyttävän polttoöljyn sijasta?

molaine
Seuraa 
Viestejä1938
Liittynyt3.8.2011

Neutroni kirjoitti:
Nuo nyt tekee kuka tahansa, mutta osaatko vaihtaa jarrunesteet, -palat ja säätää vaihtajat? Entä rihdata kiekot? Iskarien öljyjen ja tiivisteiden vaihtoa en jaksa tehdä itse, koska ilman erikoistyökaluja tärvelee helposti jotain.

Jos haluaa pestä ketjua, mikä on käytännössä turhaa, miksi ihmeessä siihen pitäisi käyttää myrkyllistä ja tulenarkaa bensaa turvallisen ja miellyttävän polttoöljyn sijasta?

Kaikki noi hoituu iisisti (no, hydraulisia jarruja mulla ei ole koskaan ollut), mutta kampikeskiöön en koskenut, kun fixasin tyttärelle uutta fillaria. Sen kanssa ähisi ammattilainenkin kymmeniä minuutteja. Ja joo, polttoölyjy on tosiaan loistava puhdistusneste muillekin teräsosille joihin kerääntyy rasvaista mönjää. 

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7315
Liittynyt13.3.2017

Neutroni kirjoitti:
Nuo nyt tekee kuka tahansa, mutta osaatko vaihtaa jarrunesteet, -palat ja säätää vaihtajat? Entä rihdata kiekot? Iskarien öljyjen ja tiivisteiden vaihtoa en jaksa tehdä itse, koska ilman erikoistyökaluja tärvelee helposti jotain.

Jos haluaa pestä ketjua, mikä on käytännössä turhaa, miksi ihmeessä siihen pitäisi käyttää myrkyllistä ja tulenarkaa bensaa turvallisen ja miellyttävän polttoöljyn sijasta?

Monen fillarin ketjuja ei saa puhtaaksi ilman kevyttä bensiinipesua. Pikimäinen jankki ei muuten lähde irti.

Muuten lentokonettakaan ei olisi ilman taitoa korjata ja tehdä polkupyöriä.

http://www.wright-brothers.org/Information_Desk/Just_the_Facts/Bicycles/...

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

AkuAnkka kirjoitti:
Monen fillarin ketjuja ei saa puhtaaksi ilman kevyttä bensiinipesua. Pikimäinen jankki ei muuten lähde irti.

Lähtee se polttoöljyllä. Mutta siitä ei ole kuin esteettistä haittaa. Haitallinen lika on niveltappien ja lenkkien väliin ajautunut kiviaines ja se ei lähde sieltä kovin hyvin sillä, että ketjua liottaa liuottimessa. Ketjun pesijät eivät saa juuri palkka vaivoilleen pidentyneenä kestoikänä, mutta toki se käy harrastuksesta, jos siitä tykkää. Ketju on vaihdepyörässä kulutustavaraa ja munamankelissa se kestää ikuisesti normaali-ihmisen käytöllä jos jaksaa suihkauttaa ketjuöljyä joka toinen kevät.

Lainaus:
Muuten lentokonettakaan ei olisi ilman taitoa korjata ja tehdä polkupyöriä.

Meinaat sitten, että jos Wrightin pojat eivät olisi saaneet päähänsä laittaa moottoria lentokoneeseen, kukaan muu ei olisi koskaan tullut ajatelleeksi moista? Varmasti olisi. Suurista keksinnöistä annetaan aivan liian iso kunnia niille tuurihaukoille, jotka sattuvat sen ensimmäiseksi keksimään, mutta yleensä ne tapahtuvat vääjäämättä siinä vaiheessa kun teknologia on kypsä.

Lentokoneen mahdollisti polttomoottorin kehitys. Se, että keksijät sattuivat olemaan fillarikauppiaita on epäoleellinen sivuseikka. Kaikki tekninen osaaminen tukee toisiaan. Kyllä ne ovat yleensä samat kaverit, jotka korjaavat fillarinsa kuin korjaavat autonsa, veneensä, kämppänsä. Ja ennen vanhaan lentokoneet, kun ilmailu oli vähemmän byrokraattista.

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7315
Liittynyt13.3.2017

Neutroni kirjoitti:
AkuAnkka kirjoitti:
Monen fillarin ketjuja ei saa puhtaaksi ilman kevyttä bensiinipesua. Pikimäinen jankki ei muuten lähde irti.

Lähtee se polttoöljyllä. Mutta siitä ei ole kuin esteettistä haittaa. Haitallinen lika on niveltappien ja lenkkien väliin ajautunut kiviaines ja se ei lähde sieltä kovin hyvin sillä, että ketjua liottaa liuottimessa. Ketjun pesijät eivät saa juuri palkka vaivoilleen pidentyneenä kestoikänä, mutta toki se käy harrastuksesta, jos siitä tykkää. Ketju on vaihdepyörässä kulutustavaraa ja munamankelissa se kestää ikuisesti normaali-ihmisen käytöllä jos jaksaa suihkauttaa ketjuöljyä joka toinen kevät.

Lainaus:
Muuten lentokonettakaan ei olisi ilman taitoa korjata ja tehdä polkupyöriä.

Meinaat sitten, että jos Wrightin pojat eivät olisi saaneet päähänsä laittaa moottoria lentokoneeseen, kukaan muu ei olisi koskaan tullut ajatelleeksi moista? Varmasti olisi. Suurista keksinnöistä annetaan aivan liian iso kunnia niille tuurihaukoille, jotka sattuvat sen ensimmäiseksi keksimään, mutta yleensä ne tapahtuvat vääjäämättä siinä vaiheessa kun teknologia on kypsä.

Lentokoneen mahdollisti polttomoottorin kehitys. Se, että keksijät sattuivat olemaan fillarikauppiaita on epäoleellinen sivuseikka. Kaikki tekninen osaaminen tukee toisiaan. Kyllä ne ovat yleensä samat kaverit, jotka korjaavat fillarinsa kuin korjaavat autonsa, veneensä, kämppänsä. Ja ennen vanhaan lentokoneet, kun ilmailu oli vähemmän byrokraattista.

Näin vaan nyt sattui käymään, että fillarikauppiaat tekivät ekan lentokoneen joten velocipedien kanssa toiminen oli selkeä etu...arvannet miksi ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

offmind
Seuraa 
Viestejä15238
Liittynyt19.8.2008

AkuAnkka kirjoitti:
Muuten lentokonettakaan ei olisi ilman taitoa korjata ja tehdä polkupyöriä.

Höpsis. Lentokoneen parissa askarteli monet muutkin kuin vain Wrightin veljekset. Joidenkin mielipiteiden mukaanhan kunnia ensimmäisestä lentokoneesta pitäisikin kuulua Gustave Whiteheadille.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9009
Liittynyt13.7.2015

Mitä hittoa? Seuraavassa gallupissasi varmaan kysyt, "osaatko syödä veitsellä ja haarukalla". Vaikka tunnetkin itsesi tekniikan multilahjakkuudeksi ja neroksi, niin älä nyt viitsi nolata itseäsi julkisesti retostelemalla triviaalien arkiaskareiden hallinnallasi. Jokainen täyspäinen osaa nuo hommat ja oppii ne niin halutessaan kahdessa minuutissa vaikkei olisi aiemmin asiaan perehtynytkään.

Minä sen sijaan käytän tilaisuuden kehuakseni itseäni. Vastaan ei vielä toistaiseksi sellaista konetta ja sellaista remonttia, jota en osaisi, ja jonka ylipäänsä olosuhteissani pystyy tekemään. Erikoistyökalujen puute yleensä on suurin rajoite, ja toisaalta sopivien työtilojen puute, esimerkiksi auton tai työkoneiden koneremonttia ei mielellään taivasalla sorapatjalla tee. Onnistuu sekin, mutta on hankalaa ja riskaabelia. Suurin osa korjauksista on tosin triviaalia kuluneiden tai rikkoutuneiden osien vaihtamista, että eipä siinäkään nyt mitään niin ihmeellistä taitoa tarvita jos vain perustyökalut löytyy mutterien ja ruuvien aukomiseen, lukkorenkaiden ja sokkien käsittelyyn, läjä erilaisia pihtejä ja lyömävehkeitä ja ulosvetäjiä. Ongelmatapauksia varten sitten hitsausvehkeet, rälläköitä erilaisine laikkoineen, kierteentekosarja, vastakierretappeja, kaasupoltin, viiloja yms. hiontakamoja. Näillä korjaa ihan mitä tahansa, moposta leikkuupuimuriin, kuka tahansa kaksi kättä ja ainakin yhden silmän omaava.

Kovia jätkiä ovat he, ketkä rakentavat itse koneita tyhjästä ja tekevät itse tarpeelliset varaosat aineksesta. Silloin tarvitsee jo konepajakalustoa, kuten erilaisia sorveja ja pylväsporakoneita ja muuta työstökonetta, sekä jonkin verran taitoakin. 

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Principia kirjoitti:
Mikä on se renka?

Jotain ihmeellistä huipputekniikaa, joka on ammattipyöräilijöiden fillareissa. Sitä on vaikea tiivistää kadun miehelle nettipalstalla, mutta polkupyörätekniikan lisensiaattikurssilla se opetetaan. Varmaan voit turvallisesti vastata, että et osaa pakata hajonnutta renkaa, jos et edes tiedä mikä se on. Renkan paikkaaminen kotioloissa ei ole suositeltavaa.

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7315
Liittynyt13.3.2017

Principia kirjoitti:
Mikä on se renka?

Anteeksi olisi tietenkin pitänyt olla....osaatko paikata velocipeeding rengaksen ( sen joka on gummin sisällä ) !?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7315
Liittynyt13.3.2017

offmind kirjoitti:
AkuAnkka kirjoitti:
Muuten lentokonettakaan ei olisi ilman taitoa korjata ja tehdä polkupyöriä.

Höpsis. Lentokoneen parissa askarteli monet muutkin kuin vain Wrightin veljekset. Joidenkin mielipiteiden mukaanhan kunnia ensimmäisestä lentokoneesta pitäisikin kuulua Gustave Whiteheadille.

Kustaavin kone vaan ei ollut ohjattavissa...mahdollisesti lensi kuten sadat muut ennen häntä.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat