Seuraa 
Viestejä2943
Liittynyt13.1.2015

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksan-autoliitto-nyt-ei-ka...

Nokivasaran ostaneilla kylmä rinki ...romahtaako auton arvo?

Suurissa automaissa Yhdysvallat ja Japani ei diesel henkilöautoissa juurikaan ole saanut sijaa.
USA:ssa osasyynä voi olla halpa bensiini, reilu kolmannes meidän hinnoistamme.

Huono ennuste Dieselille oli että itse keksijä Rudoll Diesel hyppäsi lautalta sumuiseen Englannin kanaaliin eikä ole sen koommin nähty.

Sivut

Kommentit (127)

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Varmaan tämäkin niitä muotivirtauksia.
Muutama vuosi sitten ministeri tason(?) mies uhosi, että sähkölämmittäjät pitää panna lisäverolle.
Nyt uhkaillaan öljylämmittäjiä.
Ja puun poltto oli, tai on vieläkin, suurta saastutusta.
Tää on tätä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4315
Liittynyt23.11.2009

Harkitsin jo vakavasti dieseliä seuraavaks autoks lähiaikoina, mut nää huhut on hillinny. Tarviin joko ison bensakoneen tai dieselin, ettei tarvii kirmuttaa kolmosella mäkiä ylös trailerin kans.

No dieselit on muutenkin tylsiä, se olis ollu se järkevä vaihtoehto. Ostan sit ison bensaturbon, auttaa samalla neljänkympin kriisiin, ihan vitun sama.

Creativity Is Intelligence Having Fun

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

mdmx kirjoitti:
Harkitsin jo vakavasti dieseliä seuraavaks autoks lähiaikoina, mut nää huhut on hillinny. Tarviin joko ison bensakoneen tai dieselin, ettei tarvii kirmuttaa kolmosella mäkiä ylös trailerin kans.

Kannattaako ostaa käsin hämmennettävä jos ei tykkää hämmentää käsin?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Dr Strangelove kirjoitti:
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksan-autoliitto-nyt-ei-ka...

Nokivasaran ostaneilla kylmä rinki ...romahtaako auton arvo?

Aika tökeröä simputusta tuollainen. Päättäisivät ennemmin, että vaikkapa 2019 alun jälkeen tehdyt dieselit eivät saa ajaa kaupunkeihin, niin ongelma korjautuisi muutamassa vuodessa ilman kohtuuttomia kuluja kansalaisille tai pienyrityksille. 5 vuotiaiden autojen osuus lienee Saksassa niin pieni, että niiden saastutus on täysin mitätön osa kaikesta. Ne myydään itään, ensin Puolaan, sitten Baltiaan, sitten Suomeen ja riisikupit vielä Afrikkaan.

Lainaus:
Huono ennuste Dieselille oli että itse keksijä Rudoll Diesel hyppäsi lautalta sumuiseen Englannin kanaaliin eikä ole sen koommin nähty.

No ei se ainakaan siitä johdu, etteikö keksintö olisi ollut jäätävä menestys. Aivan ylivoimainen valtaosa maailman rahtiliikenteestä on kulkenut merillä, teillä ja rautateillä dieselillä viimeiset 50 vuotta, kulkee edelleen ja suuria mullistuksia ei ole näköpiirissä. Liekö kyseessä ollut ennemmin klassinen keksijän taloudellinen kyvyttömyys, jonka takia joku muu on kuitannut tuotot.

Se on sitten toinen asia, olisiko dieseliä kannattanut koskaan sovittaa henkilöauton konepellin alle.

Jakob
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt11.7.2015

Lyde19 kirjoitti:
Tuossa kerrotaan syntipukiksi diselin typpioksidipäästöt. Typpioksidieja taitaa syntyä disrlin korkeamman puristussuhteen seurauksena?

Yleensä nox:eja alkaa syntyä kun palolämpötila nousee riittävän korkeaksi (olisko 1000 C asteen nurkillla).

Bensakoneessa syntyy kanssa paljon noxeja kun seos on laiha -> korkea palolämpötila. Bensamoottorin hyötysuhdetta saataisiin parannettua jos noxeista ei tarvitsisi välittää.

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7402
Liittynyt13.3.2017

Punde kirjoitti:
Sähköautoko on ongelmaton?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkimus-paljastaa-sahkoautolla-onkin...

Mielestäni nyt tulisi koko liikkuminen pyörillä miettiä uusiksi..pelkäm moottorin vaihtamaninen polttisautoon ei ole järkevää...kevyempää ja aerodynaamisempaa pitää olla kun sähköllä kuljetetaan ihmisiä.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3560
Liittynyt7.8.2016

Punde kirjoitti:
Sähköautoko on ongelmaton?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkimus-paljastaa-sahkoautolla-onkin....

.

Vähäpäästöisyys onkin markkinamiesten lobbaama kuvitelma, jolla saadaa pidettyä jatkuva tuotanto yllä. Oikeasti vähäpäästöistä olisi valmistaa auto kestämään 50-100 vuotta 10 vuoden sijaan. Tällaisessa tavassa korjaus olisi kannattavaa ja vanhimmat autot ohjautuisivat vähäisen käytön piiriin kakkosautoiksi.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2943
Liittynyt13.1.2015

Kehityshän pysähtyisi kokonaan jos auto kestäisi sata vuotta.

Olen jo kohta 40 vuotta pitänyt uutta autoa korkeintaan kolme vuotta, joskus vain kaksi ja ajan aina uusimmalla, turvallisimmalla ja ekologisimmalla autolla.

Täm ikuisesti kestävien aparaattien haaveilu on eskapismia todellisuudesta, kaipuuta hevoskärryaikaan, Roussealaisuutta ja äärimmillään ekofasismia, Linkolalaisuutta.

Kierrätys on myös nihilismiä ja sairautta, lähinnä kierrätetään syöpäläisiä ja sairauksua.

Ostamalla vain uutta tuot talouselämää ja työpaikkoja, edistystä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

ekavekara kirjoitti:
Oikeasti vähäpäästöistä olisi valmistaa auto kestämään 50-100 vuotta 10 vuoden sijaan. Tällaisessa tavassa korjaus olisi kannattavaa ja vanhimmat autot ohjautuisivat vähäisen käytön piiriin kakkosautoiksi.

Tuo ei pidä paikkaansa, koska auton elinajan päästöistä vain pieni osa liittyy auton rakentamiseen ja suurin osa sen käyttöön. Jos noin olisi ajateltu vaikkapa 70-80 -luvuilla, ajaisimme toista kymmentä litraa sadalla kuluttavilla lyijyllistä polttoainetta vaativilla perheautoilla, joiden turvallisuustasoa voisi nykymittapuulla kuvata parhaiten sanalla kuolemanloukku. Joka auto tuottaisi joka kilometrillä moninkertaisesta monisatakertaiseen määrään erilaisia päästöjä nykyisiin verratuna. Eikä se kehitys mihinkään ole pysähtynyt, vaikka alkaa hidastua ja kärsiä yksittäisistä vedätyksistä.

50 vuoden kuluttua nykyautot ovat yhtä ihmeellisiä muinaisjäänteitä kuin 50 vuotta vanhat autot nyt. Ehkä jopa paljon ihmeellisempiä, koska niitä ajetaan itse.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3560
Liittynyt7.8.2016

Dr Strangelove kirjoitti:
Kehityshän pysähtyisi kokonaan jos auto kestäisi sata vuotta.

Olen jo kohta 40 vuotta pitänyt uutta autoa korkeintaan kolme vuotta, joskus vain kaksi ja ajan aina uusimmalla, turvallisimmalla ja ekologisimmalla autolla.

Täm ikuisesti kestävien aparaattien haaveilu on eskapismia todellisuudesta, kaipuuta hevoskärryaikaan, Roussealaisuutta ja äärimmillään ekofasismia, Linkolalaisuutta.

Kierrätys on myös nihilismiä ja sairautta, lähinnä kierrätetään syöpäläisiä ja sairauksua.

Ostamalla vain uutta tuot talouselämää ja työpaikkoja, edistystä.

Olipas herkkä aihe. :)

Mä kierrätän vanhaa ja uskon hitaanpaan kulttuurinmuutoksen. Exponentiaalisesti kiihtyvä systeemi ei ole kovin kestävä.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3560
Liittynyt7.8.2016

Neutroni kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Oikeasti vähäpäästöistä olisi valmistaa auto kestämään 50-100 vuotta 10 vuoden sijaan. Tällaisessa tavassa korjaus olisi kannattavaa ja vanhimmat autot ohjautuisivat vähäisen käytön piiriin kakkosautoiksi.

Tuo ei pidä paikkaansa, koska auton elinajan päästöistä vain pieni osa liittyy auton rakentamiseen ja suurin osa sen käyttöön. Jos noin olisi ajateltu vaikkapa 70-80 -luvuilla, ajaisimme toista kymmentä litraa sadalla kuluttavilla lyijyllistä polttoainetta vaativilla perheautoilla, joiden turvallisuustasoa voisi nykymittapuulla kuvata parhaiten sanalla kuolemanloukku. Joka auto tuottaisi joka kilometrillä moninkertaisesta monisatakertaiseen määrään erilaisia päästöjä nykyisiin verratuna. Eikä se kehitys mihinkään ole pysähtynyt, vaikka alkaa hidastua ja kärsiä yksittäisistä vedätyksistä.

50 vuoden kuluttua nykyautot ovat yhtä ihmeellisiä muinaisjäänteitä kuin 50 vuotta vanhat autot nyt. Ehkä jopa paljon ihmeellisempiä, koska niitä ajetaan itse.

Voisit olla oikeassa jos autoja katsottaisiin vain autoina. Mutta kun ovat osa kokonaisutta, niin samaa aikaan autojen polttoainetaoudellisemman kehityksen myötä nousevat liikennemäärät. Turvallisuuden myötä nousevat ajonopeudet, jne. Hyvä yhteiskunta toimisi aivan siis mainiosti vanhemmallakin teknologialla niin kuin se on toiminut tuhansia vuosia. Kuvitelma siitä, että kaikki vanhenee kymmenessä vuodessa romuksi on nykyajan luoma kupla, josta on vaikea nähdä sen ulkopuolelle.

Ei mene kauaa kun olemme siinä tilanteessa, ettei kasvu ole enää mahdollinen. Ihmisiltä loppu aika ja into tuottaa tehokkaammin, koska vauhdin kiihtyminen ei enää lisää hyvinvointia. Merkkejä tästä on jo paljon ilmassa. 

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Eikö sellaiseen hyvään autoon kannaitaisi tehdä ja asentaa uusi vähäpäästöisempi moottori, kuin valmistaa kokonaan uusi auto? Noin niinkuin ympäristö tekijöiden kannalta?
Tosin trafin määräykset vaikeuttavat tätä, mutta määräyksiähän voidaan järkiperäistää.
Siis ei tietenkään Suomessa, mutta muualla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat