Seuraa 
Viestejä411
Liittynyt21.6.2017

http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/pekingin-paikallishallinto-antaa-s...

Pekingin saasteilmaa ”maistelee” pian suomalainen mittausasema, sillä Helsingin yliopisto ja Pekingin kemianteknologian yliopisto (BUCT) ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen aseman rakentamisesta.
Todellisten ja tarkkojen mittaustulosten saanti on kaikkien kehitystavoitteiden kannalta ensiarvoisen tärkeää, muuten eri tahot heittelevät ilmaan puolitotuuksia saasteiden syistä.
Kiinassa ilmansaasteet ovat olleet pitkään iso ongelma, mutta ne pahenivat oleellisesti 1980-luvulta alkaen, kun Kiina rupesi teollistumaan.

Syyksi on mainittu yleisimmin kivihiilivoimalat, teollisuus yleensä sekä liikenne.

Englannissa Lontoon talviset sumut olivat 1950-luvulla joskus niin pahoja, että nähdäkseen lukea katukilvessä olevan kirjoituksen, piti nousta kaverin olkapäille kurkkimaan.
Englanti teollistui 1800-luvulla nopeasti ja vauhti vain lisääntyi toisen maailmasodan jälkeen.
Teollistumisen veturina toimi halpa kivihiili. Sitä poltettiin surutta voimalaitoksissa, joissa ei ollut alkeellisintakaan ilmanpuhdistusta pölyn ja rikkidioksidin poistamiseksi.
Tämän lisäksi poltettiin talojen lämmityksessä kivihiiltä avotakoissa.

Seuraukset pahenivat sodan jälkeen kestämättömiksi.
Osansa näistä saasteista saivat myös Etelä-Norjan ja Etelä-Ruotsin järvet. Niiden veden happamuus putosi niin alas, että kalat kuolivat. Saipa myös Etelä-Suomikin osansa näistä saasteista.
Englannissa lopetettiin kivihiilen käyttö talojen lämmityksessä määräämällä, että lämmityksessä sai käyttää vain koksibrikettejä.
Kivihiiltä ruvettiin kaasuttamaan, jolloin saatiin puhdasta kaasua teollisuuden ja kotien käyttöön. Samalla tuotettiin riittävä määrä koksibrikettejä.
Englannin teollisuus ja voimalaitokset joutuivat asentamaan puhdistuslaitteet savukaasuille, jolloin pöly- ja rikkidioksidipäästöt alenivat siedettävälle tasolle.

Kiina on jo lähtenyt kokeilemaan kiivihiilikaivosten yhteyteen kaasutuslaitteistoja. Kaasu saadaan vaivattomasti kuljetettua käyttöpaikoille ja koksi teollisuuden ja talojen lämmityskäyttöön.

Olemassa oleviin kivihiilivoimaloihin pitäisi rakentaa ilmanpuhdistuslaitteet.
Tässä olisi suomalaisille vientimahdollisuuksia. Puhdistuslaitteet pitäisi rakentaa vastaamaan esim. Vantaan energian jätteenpolttolaitoksen puhdistuslaitteistoja.
Liikenteessä kannattaisi ensimmäiseksi kieltää suurten kaupunkien sisällä ja laajasti lähiympäristössä diselmoottorikäyttöisten autojen liikkuminen. Tämän pitäisi koskea niin henkilöautoja, busseja ja kuorma-autoja.

esko

Kommentit (2)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

Käyttäjä4369 kirjoitti:
Olemassa oleviin kivihiilivoimaloihin pitäisi rakentaa ilmanpuhdistuslaitteet.
Tässä olisi suomalaisille vientimahdollisuuksia. Puhdistuslaitteet pitäisi rakentaa vastaamaan esim. Vantaan energian jätteenpolttolaitoksen puhdistuslaitteistoja.

Pitäisi varmaan, mutta eipä tuollaisia kannata viedä, jos ei ole maksajaa, joka olisi vakuuttunut tuollaisen tarpeellisuudesta.

Lainaus:
Liikenteessä kannattaisi ensimmäiseksi kieltää suurten kaupunkien sisällä ja laajasti lähiympäristössä diselmoottorikäyttöisten autojen liikkuminen. Tämän pitäisi koskea niin henkilöautoja, busseja ja kuorma-autoja.

Mietipä hetki, mitä miljoonan asukkaan kaupungille (eli keskikokoiselle kiinalaiskaupungille) tapahtuisi, jos tuollainen kielto laitettaisiin yhtäkkiä voimaan. Eli kaikki jakeluliikenne, huoltoajot, jätteiden kuljetukset, rakennusten vaatima kuorma-autoliikenne, työkoneet kaupungin kunnossapidossa ja rakennuksilla ym. kiellettäisiin täydellisesti.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6843
Liittynyt8.11.2007

Samoin bussiliikenne kiellettäisiin. Nykyiset bussit haukkaavat naftaa 40 litraa/100 kilometriä. Pitäisikö busseihin vaihtaa bensakoneet, jolloin kulutus olisi n. 100 litraa/100 kilometriä? Onko hiilidioksidi vähemmän vaarallista kuin typen oksidit?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat