Seuraa 
Viestejä11646
Liittynyt16.3.2005

Tilaan välillä Amazonista käytettyjä kirjoja, koska niitä kyseisiä kirjoja ei saa Suomesta. Valitsen käytetyn, koska minulle on ihan sama, onko sen jo lukenut ja yleensä se voi olla jonkun punnan tai shillingin halvempi. Minulle jatkuvasti, koska säännöllisesti kirjoja tilaan, hehkutetaan kuinka olen tosi ympäristöystävällinen ja erityisesti Bookdonors on sitä mieltä, että Trading in used books to people, charities and the environment.

Mietin vaan, että jos minä parhaimmillaan 4,90 eurolla tilaan kotiini kirjan, kuten juuri tein (Jonathan Glover: Humanity: A Moral History of the Twentieth Century), niin kuinka vihreää on kuskata se minulle Briteistä? En ihan hirveästi usko, että valintani auttoi people, charities and the environmentia.

Eipä silti, mielläni minä kirjani halvalla ostan.

Kommentit (6)

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008

Annan synninpäästön.

Hän vain muistaa, että kaikissa hienoissa aatteissa tärkeintä on päämäärä ja tie sinne on usein mutkainen ynnä kulkijat juovuksissa.

Punde
Seuraa 
Viestejä2041
Liittynyt13.12.2016

Se tuo "vihreys" on vain ajan muodin mukaista harhaa useimmiten.

Kaikenmaaliman muovin keräystä. Sitäkään ei kerätä siksi että maailma pelastuis.

Tuottajat on vain pakotettu siihen.

Hammasharja kuuluu roskikseen, ei muovin kierrätykseen.

Kuten pakastuspussitkin.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10924
Liittynyt13.7.2015

Oletetaan että kirja painaa 100g pakkauksineen päivineen. Oletetaan, että rahtikone ja tarvittava logistiikka (pakut, jakeluautot jne) kuskaa kerrallaan 30 000 kg tavaraa. Kirjasi osuus lentomatkan (ja kokonaisautoliikenneverkoston) ympäristörasitteista on siis yksi kolmassadastuhannesosa. En tiedä tarkemmitta spekseittä mitä se on, mutta se voi olla vaikkapa luokkaa kokonainen deslitra polttoaineita yms. energiaa raakaöljyksi muunnettuna. Ehkä siis 100g:m kirjan ostaminen kuluttaa painonsa verran raakaöljyä. Tai sitten ei, voi se olla kertaluokan vähemmänkin. 

Toisaalta uuden 100 g:n kirjan painamiseen kulunee puuta kilotolkulla. Lisäksi puun hakkuu, kuljetus ja paperin valmistus yms. painamiseen ja jakeluun liittyvät jutut vaativat saman verran rahtia tai enemmänkin kuin käytetyn tilaaminen, ja muuta energiaa vielä lisäksi. Puun voisi vaihtoehtoisesti käyttää uusiutuvaan energiaan lähellä kasvupaikkaansa, jolloin säästyy öljyä. Tai jos ei just ole tarvetta, niin jättää viikoksi sitomaan kasvihuonekaasuja.

Olen melko varma, että mielummin kannattaa polttaa puuta ja kierrättää kirjoja kuin polttaa kirjoja ja tehdä uusia puusta. 

SamBody
Seuraa 
Viestejä6051
Liittynyt3.5.2008

asdf kirjoitti:
Mietin vaan, että jos minä parhaimmillaan 4,90 eurolla tilaan kotiini kirjan, kuten juuri tein (Jonathan Glover: Humanity: A Moral History of the Twentieth Century), niin kuinka vihreää on kuskata se minulle Briteistä? En ihan hirveästi usko, että valintani auttoi people, charities and the environmentia.

Tuskinpa luonnonvaroja säästää, mutta voit lohduttautua sillä että kuulut niin pieneen minoreteettiin ettei toiminnalla mitään käytännön merkitystä ole. Pelkästään nuo toimituskulut ylittävät tyypillisen divarikirjan hinnan reilusti, jo se rajaa käyttäjäkunnan "friikkeihin". Tai laske näin: yhden edestakaisen Lontoon reissun kuormituksella kuskaat helposti min 200 kpl kirjoja yhteen suuntaan!

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä3667
Liittynyt10.10.2011

Tärkeintä on asiaan liittyvä mikrotalous. Sanoisin että kirjaraha pysyy kirjoissa ja legoraha legoissa. Paljon käytettynä ostavat usein myös myyvät paljon.

Legoissa hintaerot on huimat jos ei tarvitse pakettia ja/tai ohjetta verrattuna uusiin.

Ekologisempaa käytetyn rahtaaminen on kuin uuteen tarvittavan raaka-aineen ja valmiin rahtaus.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

asdf kirjoitti:
Tilaan välillä Amazonista käytettyjä kirjoja, koska niitä kyseisiä kirjoja ei saa Suomesta. Valitsen käytetyn, koska minulle on ihan sama, onko sen jo lukenut ja yleensä se voi olla jonkun punnan tai shillingin halvempi. Minulle jatkuvasti, koska säännöllisesti kirjoja tilaan, hehkutetaan kuinka olen tosi ympäristöystävällinen ja erityisesti Bookdonors on sitä mieltä, että Trading in used books to people, charities and the environment.

Eipä silti, mielläni minä kirjani halvalla ostan.

Heh. Ehkä vastaus löytyy tuosta tilaamastasi kirjasta.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat