Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Kerrotaan 2 cm x 5 tai 5 cm x 2 niin vastaus on näennäisesti sama eli 10 cm.
Mutta jos on kepit noiden mittaiset ja päivitysvauhti yksi keppi sekunissa niin 5 cm kepiltä kuluu vain 2 sek kulkea 10 cm vaan 2 cm kepiltä 5 sek.

Tuo lyhyempi keppi on alati ENINTÄÄN 60% jäljessä matkassa mitaten pitempää keppiä.

Onko standarditeorian kyvyttömyys mitata massaa jostakin tämänkaltaisesta syystä johtuva? Eli lukujen laskujärjestys ratkaisee liikaa jonkin muuttujan arvon?

0 + 2 on eri kuin 2 + 0 jos 2 kpl omenoita ja 0 kuvastaa vaikka pöytää niin
A) pöydälle lisätään 2 omenaa
B) 2 omenan päälle lisätään pöytä

Aivan eri juttu. Matematiikka ei ole niin eksakti tiede kuin päältä näyttää?

Kommentit (10)

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Eräiden intialaisten mukaan 3 mittabosonia ovat energistä ainetta, mutta gravitoni tuonpuoleista eli käsittääkseni aineellista energiaa.

1. Energinen materia, massa
2. Materiaalinen energia, massallinen energia

??? En muista tarkkaan. Väärinkäsitys??

Voi olla jokin merkitys lukujen laskujärjestyksellä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2904
Liittynyt7.7.2013

Titanic kirjoitti:

Kahden omenan päälle lusätty pöytä murskaa omenat joten vähentäänkö lisätty pöytä omenoita? Miksei matematiikka huomioi tätä?

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Kaikki Wikipedian: Luonnonvakiot artikkelissa esiintyvät fysiikan kaavat voisi käydä läpi miettien tätä seikkaa.

E = mc2
Jos on 5 kg hiili huoneessa jossa a) on happea b) ei ole happea ja sytytetään palamaan niin vaikuttaako happi jotenkin c2 pinta-alaan? Miten happi vaikuttaa esim. nopeuteen?

F = ma
Tuntuu oikealta, että m on ennen a:ta. Mutta voi yrittää ajatella 1000 kg autoa niin että F = am eli että pitää jonkin vauhtipyörän kiihtyä ennen kuin massa liikkuu.

Miettimällä jokaisen kaavan lukujen järjestyksen merkitystä voi ehkä suunnitella kokeita ja koelaitteistoja sekä aika-tekijän merkitys käy ilmeiseksi.

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Joo en kykene sanoin kuvaamaan ja saattaa olla saivartelua, mutta vanhoihin kaavoihin pitää jotakin uutta eloa saada.

Ekaa kertaa elämässä mulla tulee mieleen kuvia kokeista ja tekniikaasta.

Lämmitetään kasaa hiiltä paikassa, jossa on vähän happea ja paikassa jossa on paljon happea. Molemmat kasat lämmittävät vesisäiliöitä ja putkea pitkin vedet kahta huonetta. Kaikkialla on lämpömittareita.

Ihan simppeliä, mutta mulle eka kerta kun kykenen ajattelemaan kokeiden tekemistä ja laitteiden rakentamista. Joidenkin pitää aloittaa nollilta.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2539
Liittynyt12.9.2012

Titanic kirjoitti:
Joo en kykene sanoin kuvaamaan ja saattaa olla saivartelua, mutta vanhoihin kaavoihin pitää jotakin uutta eloa saada.

Lämmitetään kasaa hiiltä paikassa, jossa on vähän happea ja paikassa jossa on paljon happea. Molemmat kasat lämmittävät vesisäiliöitä ja putkea pitkin vedet kahta huonetta. Kaikkialla on lämpömittareita.

Ihan simppeliä, mutta mulle eka kerta kun kykenen ajattelemaan kokeiden tekemistä ja laitteiden rakentamista. Joidenkin pitää aloittaa nollilta.

Koejärjestelyihin voisi lisätä huoneisiin radon-mittarit, toista hiilikasaa lämmitettäisiin saastuttavalla atomisähköllä ja toista kasaa puhtaalla tuulisähköllä.

peniemis
Seuraa 
Viestejä128
Liittynyt1.3.2013

Titanic kirjoitti:
  0 + 2 on eri kuin 2 + 0 jos 2 kpl omenoita ja 0 kuvastaa vaikka pöytää niin

....

Aivan eri juttu. Matematiikka ei ole niin eksakti tiede kuin päältä näyttää?

Nyt kyllä olet keksinyt matemaattisen reseptin omenasoseelle!

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

Titanic kirjoitti:

Älä noista urpoista välitä.

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat