Seuraa 
Viestejä7401
Liittynyt13.3.2017

Kolme päivää sitten kävin salilla. Edelleen koko vasen käsi lapaluita myöden on lähes turta.

Oikealla pelaan frisbee-golfia joten vasen on ollut hieman vähemmällä käytöllä jo pitkään.

Mistä mämä äkillisen personal trainerin kanssa tehdyn treenin jälkivaikutukset fysiologisesti johtuu ?

Käytkö salilla treenamassa lihaskuntoasi ?
1. Käyn kerran tai kaksi viikossa joskus useimmin.
1. Käyn kerran tai kaksi viikossa joskus useimmin.
68.7%
3. Käyn satunnaisesti ja yleensä talvella.
3. Käyn satunnaisesti ja yleensä talvella.
25.0%
2. En koskaan se on homojen hommaa.
2. En koskaan se on homojen hommaa.
6.2%
Ääniä yhteensä: 16

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Kommentit (14)

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7401
Liittynyt13.3.2017

Siis kysymys vielä uusiksi ja suomeksi...mistä nämä äkilliset ( personal trainerin avustaman ) treenin jälkivaikutukset johtuvat ?

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1279
Liittynyt4.2.2016

AkuAnkka kirjoitti:
Kolme päivää sitten kävin salilla. Edelleen koko vasen käsi lapaluita myöden on lähes turta.

Oikealla pelaan frisbee-golfia joten vasen on ollut hieman vähemmällä käytöllä jo pitkään.

Mistä mämä äkillisen personal trainerin kanssa tehdyn treenin jälkivaikutukset fysiologisesti johtuu ?

Mistäkö johtuu? Haluatko esimerkin? Taisi olla vuosi sitten keväällä kun olin suorittamassa omaa harjoitus-urakkaani eräällä salilla, kun huomio kiinnittyi erääseen PT & asiakas parivaljakkoon. Oma harjoitus käy läpi kolme lihasryhmää ja kestää noin puoli tuntia per lihasryhmä + huilit eli reilut pari tuntia leppoisaa vääntämistä. PT:n uhrina oli noin 40 kiloinen tyttönen, ja koko sen ajan minkä tein omaa harjoitustani, tämä parivaljakko käytti pelkkään hauis-ojentaja treeniin. Kun tästä neitosesta vielä paistoi ensikertalaisuus kovin selvästi, ei voi kuin ihmetellä mikä oli syy ja miltä tuntui seuraavana päivänä? Kysehän on siitä että kun lihasta stimuloi tavalla johon se ei ole rutinoitunut, se kipeytyy. Jos tätä jatketaan hulluuteen asti, tapahtuu kaksi asiaa: a. lihas kipeytyy aivan hullulla tavalla, ja b. tuo etukäteen maksanut asiakas ei enää koskaan palaa eikä pyydä rahojaan takaisin koska kokee itsensä syypääksi koska on heikko. Kipu on siis seuraus lihastyöstä ja tyhmyydestä, sillä PT pitäisi valita suurella huolella jotta saa sellaisen joka ei vaan rahasta asiakasta. Hyvä PT on sellainen, jolla on kisasijoituksia kehonrakennuksen alalta vähintään 80-90 luvun SM-kisoissa. Silloin heissä yhdistyy asiantuntemus ja iän tuoma kokemus, ei sellaisella PT:llä mitään tee joka elää vasta teinivuosiaan. PT on ammattinimike joka ei taida liittyä mihinkään loppututkintoon, vaan sen voi suorittaa ns. kirjekurssilla jotka maksaa muutaman tonnin. Alan paras vitsi koskaan oli PT-kurssi, erään amerikkalaisen ketjun opeilla, ja vaatimuksena oli YO-tutkinto. Samat ihmiset jotka näitä kursseja pitää myyvät usein myös lisäravinteita, mm. maksaa puhdistavia hivenaineita jne. huuhaa-uskomustuotteita.

MooM
Seuraa 
Viestejä6057
Liittynyt29.6.2012

AkuAnkka kirjoitti:
Siis kysymys vielä uusiksi ja suomeksi...mistä nämä äkilliset ( personal trainerin avustaman ) treenin jälkivaikutukset johtuvat ?

Heikompi käsi joutui liian koville tai tapahtui joku pieni haaveri väärällä liikeradalla tms. Nyt on lihas umpijumissa, ehkä tulehtunutkin (inflammaatio) ja ärsyttää/painaa jotain hermoa, mikä taas vaikuttaa alemmas käteen.

Hoitona tulehduskipulääkettä muutamana päivänä (jos maksa ja maha kestää) ja ehkä relaksanttia plus kevyttä liikettä ja hyvin varovaista hieromista kipeälle lihakselle.  Jos lämpö auttaa, sitä voi käyttää, mutta tulehdukselle se taas ei ole paras hoito. Viileä taas on tulehdukselle hyvä, mutta voi jumittaa lihasta lisää.

apassi
Seuraa 
Viestejä287
Liittynyt2.12.2011

Yleensä ottaen lihasmassatreeni ( isot painot ) ei sovi yhteen räjähtää voimaa tarvitsevien (frisbeen heitto) treenien / tekemisen kanssa. Mutta kyllä kroppasi tuohon tottuu joten ei ole mitään ongelmaa.

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7401
Liittynyt13.3.2017

Poistunut kirjoitti:
Mitäs aku reenasit kolme päivää sitten?

EI kuulosta normaalilta että pelkäästään toinen puoli jumittaa.

Käsittääkseni kaikkia lihasryhmiä painoilla ja erillaisilla laitteilla..muutamia sarjoja toistoa. Luueen että aiempi saalitreenaamiseni ja pitkä tauko voivat olla syyllisiä ja muu yksipuolinen liikunta...jaloissa ei tunnu mitään ( pyöräilen pitkiä lenkkejä ) ja oikea käsi jo melkein ok mutta vasen edelleen turta. Erityisesti ojentaminen tekee kipeää.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Major_Overhaul
Seuraa 
Viestejä7401
Liittynyt13.3.2017

apassi kirjoitti:
Yleensä ottaen lihasmassatreeni ( isot painot ) ei sovi yhteen räjähtää voimaa tarvitsevien (frisbeen heitto) treenien / tekemisen kanssa. Mutta kyllä kroppasi tuohon tottuu joten ei ole mitään ongelmaa.

Joo näin mäkin luulen..aiemmin pelasin golfia, jossa vasen käsi dominoi, mutta nyt en ole pariin vuoteen pelannut joten vasen käsi saanut hyvin vähän huomiota...pari rullahiihtokeikkaa koko kesänä.

Eräs SM-kultaa voittanut golfari sanoi 5 vuotta sitten rangella, että 4s päivä salitreenin jälkeen vasta antaa pelata golfia täysipainoisesti..taitaa pitää paikaansa.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Raspu
Seuraa 
Viestejä12777
Liittynyt12.7.2010

AkuAnkka kirjoitti:
Poistunut kirjoitti:
Mitäs aku reenasit kolme päivää sitten?

EI kuulosta normaalilta että pelkäästään toinen puoli jumittaa.

Käsittääkseni kaikkia lihasryhmiä painoilla ja erillaisilla laitteilla..muutamia sarjoja toistoa. Luueen että aiempi saalitreenaamiseni ja pitkä tauko voivat olla syyllisiä ja muu yksipuolinen liikunta...jaloissa ei tunnu mitään ( pyöräilen pitkiä lenkkejä ) ja oikea käsi jo melkein ok mutta vasen edelleen turta. Erityisesti ojentaminen tekee kipeää.

Siis teit ylävartalon treeniä?

Kädet, hartiat?

Nostitko smiht konella tai jalkakyykyssä mitään, niin että paino painoi hartioissa meneviä hermoratoja?

Onko kipu lihaskipua vaiko puutumista?

apassi
Seuraa 
Viestejä287
Liittynyt2.12.2011

AkuAnkka kirjoitti:
apassi kirjoitti:
Yleensä ottaen lihasmassatreeni ( isot painot ) ei sovi yhteen räjähtää voimaa tarvitsevien (frisbeen heitto) treenien / tekemisen kanssa. Mutta kyllä kroppasi tuohon tottuu joten ei ole mitään ongelmaa.

Joo näin mäkin luulen..aiemmin pelasin golfia, jossa vasen käsi dominoi, mutta nyt en ole pariin vuoteen pelannut joten vasen käsi saanut hyvin vähän huomiota...pari rullahiihtokeikkaa koko kesänä.

Eräs SM-kultaa voittanut golfari sanoi 5 vuotta sitten rangella, että 4s päivä salitreenin jälkeen vasta antaa pelata golfia täysipainoisesti..taitaa pitää paikaansa.

Itsellä on tulehtunut olka ja kyynärnivelet pariinkin kertaan todella kipeäksi, kun aikoinaan harrastin nyrkkeilyä ja koitin nostella raskaita painoja.

Raskaista painoista oon luopunu ja siirtyny omapainovoimisteluun, joka tuntuu itseasiassa paljon järkevämmältä kuin hauiksen vääntö peilin edessä, ja sopii hyvin myös muiden harrastuksien kanssa. Crossfit saliakin voisin kokeilla, jos en kokisi niiden hintoja törkeäksi rahastukseksi.

Kotona on joitain kahvakuulia, puolapuut, leuanvetotanko ja nippu vastuskumeja. Noilla pystyy tekemään oikeastaan kaiken mahdollisen.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12777
Liittynyt12.7.2010

apassi kirjoitti:

Kotona on joitain kahvakuulia, puolapuut, leuanvetotanko ja nippu vastuskumeja. Noilla pystyy tekemään oikeastaan kaiken mahdollisen.

Riippu vähän tavoitteista, mutta joo, kyllä pystyy tiettyyn rajaan saakka.

CrossFit on kova ja monipuolinen laji.

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1279
Liittynyt4.2.2016

AkuAnkka kirjoitti:
Poistunut kirjoitti:
Mitäs aku reenasit kolme päivää sitten?

EI kuulosta normaalilta että pelkäästään toinen puoli jumittaa.

Käsittääkseni kaikkia lihasryhmiä painoilla ja erillaisilla laitteilla..muutamia sarjoja toistoa. Luueen että aiempi saalitreenaamiseni ja pitkä tauko voivat olla syyllisiä ja muu yksipuolinen liikunta...jaloissa ei tunnu mitään ( pyöräilen pitkiä lenkkejä ) ja oikea käsi jo melkein ok mutta vasen edelleen turta. Erityisesti ojentaminen tekee kipeää.

Niin. PT:n voi hyvin usein suomentaa sanoilla "Perkeleen Tunari". Ongelma on siinä että heidän ammattitaitonsa ja asiantuntemuksensa on usein lähinnä kirjekurssin luoma illuusio. Taustana voi olla urheilulukio tai aliupseerikoulu, ja kun mikään muu ammattiopiskelu ei kiinnosta, suoritetaan PT kirjekurssi ja ostetaan diplomi, jolloin saa rahaa siitä että treenaa ja höpöttää, minkä muuten joutuisi tekemään kk. tms. maksulla. Sitten tulee poka nimeltä Aku Ankka, ja menee retkuun. Häntä eka kerran kunniaksi hyppyytetään oikein kunnolla, että nörtti reppanalle tulee selväksi miten paskassa kunnossa hän on. Vasen puoli jumittaa vielä viikon kuluttua, koska se puoli sai mitään liikuntaa edellisen kerran synnytyslaitoksella, kun kätilö löi pepulle ja piti sätkähtää. Oikea puoli miespuolisilla nörteillä pysyy kondiksessa tietyn pornon tuijottamiseen liittyvän toiminnon myötä. Sen vuoksi oikean kätesi ympärysmittakin on huomattavasti suurempi. Siinä hommassa niitä toistoja tulee, ja toistothan sitä lihasta kasvattaa, ei hiiren pyörittely.

Anyway, kun itse palaan pitkältä tauolta +2viikkoa salille, niin alun pitää olla sipsuttelua, ettei paikat hajoa. Silloin tehdään hyvin harkittuja liikkeitä keveillä painoilla ja tästä edetään muutamassa viikossa vastusta lisäten siihen missä oltiin ennen taukoa. Muuten tulee ns. harjoitussärkyä, joka saattaa kestää päiväkausia, eikä se ole kivaa ellei siihen liity jotain merkittävää ponnistelua, omia ennätyksiä tms. Pointti se että jos lihasta rasittaa aluksi liikaa, syntyy kipua ja jumitusta, ja PT:n tulisi käsittää tämä ja välttää sitä, mutta he toimivat usein juuri päinvastoin. Nyrkkisääntö on ettei kipeää lihasta tulisi treenata, eli kun PT hajoittaa kehosi ensitapaamisella, hän saa kalenteriin aikaa ja voi hoitaa muita pokia samaan kuntoon, koska hänelle se on helppoa rahaa. Teet sopparin, maksat, käyt kerran ohjauksessa ja tulet niin kipeäksi että lopetat siihen, mutta et voi saada rahoja takaisin pelkän lihaskivun vuoksi. No pain no gain, perkele..no tavallaan se on totta mutta toisin kuin useimmat luulee. Kuntosali on oiva liikuntamuoto, kun sen tekee OIKEIN. Se tarkoittaa että aloitetaan kuten aloittelijan kuuluu, eli alusta. Opetellaan tekniikat ja liikeradat, ja edistytään pikku hiljaa vastusta lisäten, säilyttäen ne tekniikat ja liikeradat. Jätetään se ego sinne pukukoppiin, ei tuijoteta painon määrää vaan keskitytään siihen tuntemukseen mitä se paino tuottaa sille lihakselle jota treenaa.  Paino itsessään on täysin sivuseikka, sillä oikea suoritustapa ratkaisee paljon enemmän, sillä oikealla tekniikalla suljetaan pois avustavia lihasryhmiä jotta voidaan työstää juuri oikeaa lihasta/lihasryhmää tehokkaasti.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat