Seuraa 
Viestejä5323
Liittynyt7.8.2016

Näin perjantaisaunaa lämmitellessä ihmettelen, miksi mehutölkkien alumiini ei sula hiilloksessa, vaan tuhkan seasta löytyy jatkuvasti paperinohuita pinnotteita? Alumiinin sulamislämpötila on noin 660 astetta ja punahehkuinen hiillos helposti 800-900 astetta.

Sivut

Kommentit (93)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1925
Liittynyt16.3.2005

Alumiinin pinta hapettuu ilmassa ja muodostuvan alumiinioksidin sulamispiste on yli 2000 astetta.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä5323
Liittynyt7.8.2016

kytoann kirjoitti:
Alumiinin pinta hapettuu ilmassa ja muodostuvan alumiinioksidin sulamispiste on yli 2000 astetta.

Mutta kaipa tuo alumiini sieltä sisältä sulaisi? Eihän se oksidikerron lämpöä juuri pidätä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14004
Liittynyt16.3.2005

Minä veikkaan, että nuo pinnoitteet on puukomposiittia joka ei pala tulessakaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä12410
Liittynyt13.3.2017

o_turunen kirjoitti:
Minä veikkaan, että nuo pinnoitteet on puukomposiittia joka ei pala tulessakaan.

Puukomposiitti palaa tulessa, mutta on samaan aikaan 2 x lujempaa kuin alumiini ja yhtä aikaa puolet kevyempää..siis jos tavaran tilavuus on sama.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1383
Liittynyt4.2.2016

ekavekara kirjoitti:
Näin perjantaisaunaa lämmitellessä ihmettelen, miksi mehutölkkien alumiini ei sula hiilloksessa, vaan tuhkan seasta löytyy jatkuvasti paperinohuita pinnotteita? Alumiinin sulamislämpötila on noin 660 astetta ja punahehkuinen hiillos helposti 800-900 astetta.

just joo, ja lämpötilan mittasit luonnollisesti silmällä. Entäs oikeasti? Värikartassa oranssinpunainen edustaa noin 870°C lämpötilaa, ja siitä keltaiseen päin edeten lämpötila nousee, kunnes valkohehku = mennään silmän näkökyvyn ulkopuolelle. Valkohehku on noin 1000°C.  Jos sieltä löytyy tölkinkappaleita eikä kokonaisia ehjiä tölkkejä, kyse on siitä että ko. kappale ei ole kohdannut riittävää lämpöä sulaakseen. Tämäkö oli jotenkin ihmeellinen asia? Kylliksi kun tuhkia kaivelet, sieltä löytyy palamatonta puuta ja pahvinkappaleitakin, mites se on mahdollista? Entäs juhannuskokko, sellainen määrä tulta eikä maa sen alla sulanut lasiksi..Kyllä lapsen maailma on ihmeitä täynnä..

wisti
Seuraa 
Viestejä12445
Liittynyt12.2.2013

Käyttäjä1605 kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

just joo, ja lämpötilan mittasit luonnollisesti silmällä. Entäs oikeasti? Värikartassa oranssinpunainen edustaa noin 870°C lämpötilaa, ja siitä keltaiseen päin edeten lämpötila nousee, kunnes valkohehku = mennään silmän näkökyvyn ulkopuolelle. Valkohehku on noin 1000°C.  Jos sieltä löytyy tölkinkappaleita eikä kokonaisia ehjiä tölkkejä, kyse on siitä että ko. kappale ei ole kohdannut riittävää lämpöä sulaakseen. Tämäkö oli jotenkin ihmeellinen asia? Kylliksi kun tuhkia kaivelet, sieltä löytyy palamatonta puuta ja pahvinkappaleitakin, mites se on mahdollista? Entäs juhannuskokko, sellainen määrä tulta eikä maa sen alla sulanut lasiksi..Kyllä lapsen maailma on ihmeitä täynnä..

Onnistuit esittämään viikon mielenkiintoisimpaan kysymykseen viikon asiattomimman kommentin.
Onnittelemmme.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1058
Liittynyt11.7.2015

Excalibur kirjoitti:
Mitäs jos se sulaakin, mutta alumiinioksidikiteet pitävät sen kasassa?

Tähän viittaisi sellainen ilmiö että limsatölkin "solki" sulaisi mutta jogurttipurkin kansifolio ei. Eli oksidikerros pystyisi pitämään ohuen folion kasassa muttei paksumpaa ainetta.

...Ilmeisesti alumiinioksidi ei pelkisty hiilloksen seassa?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14004
Liittynyt16.3.2005

wisti kirjoitti:
Käyttäjä1605 kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

Onnistuit esittämään viikon mielenkiintoisimpaan kysymykseen viikon asiattomimman kommentin.
Onnittelemmme.

Taisi sinun kommenttisi ohittaa kirkkaasti ja olla viikon asiattomin. Onnittelen.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3669
Liittynyt7.7.2013

Ostin mökin uuniin viime kesänä uuden valurautaisen arinan. Vanha oli taipunut ja katkeillut. Ja nyt uuden kun uusikin oli jo taipunut mutkalle. Pitänee tehdä suraava itse jos ei tämäkään kestä. Valurautainen kappale siis ainakin kuumenee sulamislämpötilaan saunanuunissa. Eli noin 1200 asteeseen.

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1383
Liittynyt4.2.2016

Lyde19 kirjoitti:
Ostin mökin uuniin viime kesänä uuden valurautaisen arinan. Vanha oli taipunut ja katkeillut. Ja nyt uuden kun uusikin oli jo taipunut mutkalle. Pitänee tehdä suraava itse jos ei tämäkään kestä. Valurautainen kappale siis ainakin kuumenee sulamislämpötilaan saunanuunissa. Eli noin 1200 asteeseen.

Näin siis lapsukaisen pienessä mielessä. Todellisuudessa kyse on lämpötilojen vaihtelun aiheuttamasta vääntymästä, sillä kun metallia kuumentaa ja jäähdyttää, sen muoto muuttuu. Netissä on kuvia mm. auringossa lämmenneistä ratakiskoista, ilmiö on käytännössä ihan sama mutta tapahtuu pelkän auringonvalon voimalla. Jos arinasi sulaisi, siitä tulisi nestettä ja se valuisi pitkin lattiaasi. Pehmeneminen ja vääntyily ei tarkoita sulamista, vasta kun metalli saavuttaa nestemäisen olomuodon puhutaan sulamisesta.  Näin siis todellisuudessa, teillä siellä hiekkalaatikolla lienee toiset termit käytössä.

Käyttäjä1605
Seuraa 
Viestejä1383
Liittynyt4.2.2016

ekavekara kirjoitti:
Alkaa muistuttamaan suoli24:sta tämä palsta.

Aivottomat kakarat ovat saaneet jostain ajatuksen, että tämä on oikea paikka päteä 6 vuotiaan tiedoilla, ja ovat kovin pettyneitä kun niin ei olekaan. Kyllä, täällä on valtaisa määrä riemuidiootteja, mutta kun tänne pääsee kirjautumaan kuka hyvänsä millä hyvänsä tiedoin, mitä muuta voisi odottaa? Internet on lasten ja henkisesti vikaantuneiden temmellyskenttä, eikä se edes voi olla mitään muuta koska nyky-yhteiskunnassa on paha ihminen jos sanoo tyhmää tyhmäksi.  Ikävä kyllä on fakta että ihmisillä yksilöstä toiseen on eri tasoinen älykkyys, ja niillä jotka täällä kaikkein eniten mölisevät, eli teineillä, aivojen kehitys on vielä kesken. Sen vuoksi he ihmettelevät ihan tavallisia arkipäivän ilmiöitä ja hämmästelevät netissä pyöriviä satuja. Aivot eivät ole vielä kehittyneet siihen tilaan jossa erottaa suklaan paskasta maistamatta. Olen aika lailla varma että tämä ei ole minun syyni, joten syyttäkää evoluutiota/luojaa ihan miten haluatte, älkää minua.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1058
Liittynyt11.7.2015

Lyde19 kirjoitti:

Olen huomannut kaksi asiaa mitkä altistaa arinan sulamiselle:

1) Jos tuhkia ei poista ajoissa, saattaa tuhkan pinta yltää arinaan asti. Tuhka eristää lämpöä ja estää ilmavirtauksen siitä kohtaa -> Arina sulaa.

2) Lastulevyn polttaminen (tätä ei taida onneksi moni harrastaa saunan kiukaassa).

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä12410
Liittynyt13.3.2017

Käyttäjä1605 kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:
Alkaa muistuttamaan suoli24:sta tämä palsta.

Aivottomat kakarat ovat saaneet jostain ajatuksen, että tämä on oikea paikka päteä 6 vuotiaan tiedoilla, ja ovat kovin pettyneitä kun niin ei olekaan. Kyllä, täällä on valtaisa määrä riemuidiootteja, mutta kun tänne pääsee kirjautumaan kuka hyvänsä millä hyvänsä tiedoin, mitä muuta voisi odottaa? Internet on lasten ja henkisesti vikaantuneiden temmellyskenttä, eikä se edes voi olla mitään muuta koska nyky-yhteiskunnassa on paha ihminen jos sanoo tyhmää tyhmäksi.  Ikävä kyllä on fakta että ihmisillä yksilöstä toiseen on eri tasoinen älykkyys, ja niillä jotka täällä kaikkein eniten mölisevät, eli teineillä, aivojen kehitys on vielä kesken. Sen vuoksi he ihmettelevät ihan tavallisia arkipäivän ilmiöitä ja hämmästelevät netissä pyöriviä satuja. Aivot eivät ole vielä kehittyneet siihen tilaan jossa erottaa suklaan paskasta maistamatta. Olen aika lailla varma että tämä ei ole minun syyni, joten syyttäkää evoluutiota/luojaa ihan miten haluatte, älkää minua.

Vaikuttaa siltä, että 10 vuotta sitten täällä oli vielä älyllistä elämää.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat