Kasvojen ihottuma(ko?)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on jo pidempään ollut kiusallinen vaiva, nimittäin jonkin sortin kasvojen ihottuma. Ensinnäkin koko nenä ja nenän alueen iho on täysin tumman punainen, aivan kuin se olisi "tulehtunut" tms, iho ei ole kosketusarka tms. Toiseksi suun alueelle esiintyy runsaasti kivuliaita ja todella arkoja finnejä (??), jotka voivat olla voimissaan jopa parikin viikkoa. Lisäksi ehkä kaikkein kiusallisin ja näkyvin vaiva on ihon hilseileminen, joka on jotain todella uskomatonta. Jos vaikkapa satut niistämään nenäsi, jolloin rikot paperiliinalla ihon pintaa, on koko nenä tämän jälkeen kuin hienosokerin peitossa, eli iho hilseilee aivan mahdottomasti koko kasvojen alueella. Tämä on todella ikävä kosmeettinen vaiva, esim. töissä saa helposti katseita osakseen kun puolet naamasta on valkoisen hilseen peitossa.

Olen kokeillut useita erilaisia perusvoiteita sekä myöskin lääkärin määräyksellä Daktacort (??) nimistä voidetta, saamatta mistään mitään apua. Olen useasti lääkäreille asiasta maininnut, mutta vastauksena saan aina että kyllä se jollakin perusvoiteella siitä rauhoittaa, mutta kun ei rauhoitu! Osaisiko joku heittää arvailuja ilmaan mistä tämä oikein voisi johtua? Ongelma on todella kiusallinen ja vaivaa minua ainoastaan kasvojen osalta, muutoin ihoni on hyvässä kunnossa. Olisi kiva saada siis kasvojenkin iho kukoistamaan!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija
rattus
Veikkaan, että sinulla on ruusufinni.

http://www.iholiitto.fi/ihosairaudet/ruusufinni.htm

Sukulaisellani oli se, ja sitä hoidettiin joillain antibiooteilla.

Tuli vihdoinkin lekurissa käytyä, ja todellakin diagnoosina oli tämä ruusufinni. Hoitona aluksi kuukauden antibioottikuuri. Tosin lääkäri jo hieman vihjaili että tämä ruusufinni saattaa istua aika sitkeässä - ja ilmeisesti näin on, mitä olen sairaudesta lisätietoa googlettamalla etsinyt. On saanut lukea aika hurjiakin kirjoituksia siitä, että oireet palaavat heti kun lääkekuuri loppuu - jotkut saattaneet syödä elämänsä aikana satoja antibioottitabletteja vaivaan. Täytyy vain toivoa, että kohdallani tämä menee tällä yhdellä kuurilla ohitse. Toivossa on hyvä elää...

Vierailija
-HAM-
rattus

Tuli vihdoinkin lekurissa käytyä, ja todellakin diagnoosina oli tämä ruusufinni. Hoitona aluksi kuukauden antibioottikuuri. Tosin lääkäri jo hieman vihjaili että tämä ruusufinni saattaa istua aika sitkeässä - ja ilmeisesti näin on, mitä olen sairaudesta lisätietoa googlettamalla etsinyt. On saanut lukea aika hurjiakin kirjoituksia siitä, että oireet palaavat heti kun lääkekuuri loppuu - jotkut saattaneet syödä elämänsä aikana satoja antibioottitabletteja vaivaan. Täytyy vain toivoa, että kohdallani tämä menee tällä yhdellä kuurilla ohitse. Toivossa on hyvä elää...

Kannattaa nyt ihmeessä kokeilla muutakin kuin vain luottaa antibiootteihin, varsinkin kun niiden teho tässä tapauksessa on kyseenalaista. Kannattaa kokeilla ruokavaliota, jossa esim. paljon kuituja. Eikös se ollut niin, että epäiltiin yhteyttä suoliston imeytymisongelmiin? Ja mitäs muita arveluja oli tehty..?

Vierailija
Henna80
-HAM-
rattus

Kannattaa nyt ihmeessä kokeilla muutakin kuin vain luottaa antibiootteihin, varsinkin kun niiden teho tässä tapauksessa on kyseenalaista. Kannattaa kokeilla ruokavaliota, jossa esim. paljon kuituja. Eikös se ollut niin, että epäiltiin yhteyttä suoliston imeytymisongelmiin? Ja mitäs muita arveluja oli tehty..?

Jep, ruokavalio voi vaikuttaa asiaan, aion kiinnittää tulevaisuudessa tähän huomiota ja katsoa onko sillä minun kohdalla vaikutusta. Lisäksi tilanteeseen vaikuttaa psyykkiset tekijät, kuten stressi. Tätä minulla on jatkuvasti ja paljon useistakin eri asioista jotka ovat muuttaneet elämää radikaalisti viimeisen kolmen vuoden aikana. En yhtään ihmettelisi, jos minun kohdalla sairauden puhkeaminen olisi saanut alkunsa nimenomaan stressistä. Tosin joka päivä mennään tämänkin osalta parempaan suuntaan, sanotaanhan että aika parantaa haavat.

Vierailija

Minulla ei ole ollut ruusufinnejä, mutta aikoinaan kyynärtaipeeni, ranteeni, kasvoni ja korvantaukseni kärsivät jos jonkinlaisista ihottumista ja kuivuudesta. Asialla lienee jotakin tekemistä perityn allergisuuteni kanssa. Sitten eräänä päivänä aloitin muutaman viikon tehokuurin ja laitoin alueille sbicortia tai hydrokortisonia montakin kertaa päivässä, kunnes ihottumat hävisivät. Kortisonivoiteidenhan sanotaan ohentavan ihoa, mutta ihottumani ovat niin sitkeitä, etteivät laimeammat aineet tepsi. Mutta ei niistä haittaa ole, jos pitää ne asianmukaiset tauot. Ihottumien hävittyä tehokuurin seurauksena riittää "ennaltaehkäisevä" huolto, eli laitan alueille rasvaa aina suihkun jälkeen, kun iho on vielä kosteaa; näin rasva sitoo kosteuden ihoon, eikä sitä tarvita niin paljon. Normaalisti käyn suihkussa parin päivän välein, mutta jos hikoilen paljon tai muuten sotken itseni, niin toki sitten tarpeen mukaan useamminkin.

Vierailija

En tiedä tarkoitiko noilla suun alueen finneillä "finnejä" vai haavaumia, mutta ainakin keliakia aiheuttaa kivuliaita haavaumia suun alueelle (+muut oireet, kuten vatsa). Kilpirauhastestit kannattaisi varmaan myös ottaa.

Andúrilin mainitsemia kuivumia oli aikanaa minullakin, ovat kuulemma "atooppista ihottumaa". Varsinkin talvi, kuiva huoneilma ja liika peseminen laukaisivat. Esiintyivät sellaisina hilseilevinä laikkuina juuri mainitsemissasi paikoissa. Itselläni auttoi perusvoide ja sitten tuo hydrokortisoni. Ainoa huonojuttu, että kortisoliahan ei saisi laittaa varsinkaan rikkoutuneelle iholle ja ainakin itselläni yleensä iho rikkoutui noitten kuivumien yhteydessä. Nykyisin pesen erittäin harvoin saippualla muuta kuin kainalot, munat yms. paikat. Mitä vähemmän sotkee saippuaa ympäri kehoa, sen paremmassa kunnossa iho on kuivumien suhteen. Ex-avovaimollani oli sama ongelma, joskin vielä voimakkaampana, lääkäri neuvoi, että pestessä voi käyttää "pesuaineena" hajustamatonta kosteusvoidetta. Jos siis haluaa ihoa hieroa ja "pestä" jollakin.

Vierailija

Älkää nyt herrajee laittako mitään kortisonivoidetta tulehtuneelle iholle!

Tulehdus villiintyy siitä semmoiseksi, että sille ei kaikki kuninkaan hevoset tai kunnikaan miehet saati ihotautilääkäriparat mahda yhtään mitään!

Vierailija

Tähän pätkiä YKT:stä Ruusufinnistä

Pahentavat tekijät kuumuus, auringonvalo ja viina. Kortikoideja on ehdottomasti vältettävä, auringonsuojavoiteista voi olla apua. Tetrasykliinikuuri ainakin 1-2 kk. Jos jää arpia, ne voidaan korjata laserhoidolla.

Vierailija

Todella kuivaan hilseilevään ihoon auttaa kaikkein parhaiten Ceridal -tuotteet. Ceridal -kylpy ja -ja suihkuöljy ja muuten kuivalle iholle Ceridal lipogeeli. Tuotteet ovet melko kalliita 150g tuubi lipogeelia maksaa hiukan yli kymmenen Euroa. Ainaa kamaa, joka tehoaa. Perusvoiteissa kun on se vika, että ne saavat aikaan kierteen, mitä enemmän niitä käytät, sitä enemmän niitä joudut niitä käyttämään. Ne aiheuttavat kierteen.

Vierailija

Ruusufinni (Acne rosacea)

Lääkärin käsikirja
23.05.2005
Heli Majamaa

Hoito

* Metronidatsolivoide (1 %) on ensisijainen hoitovaihtoehto.
* Näyttöä on myös atselaiinihappo- ja permetriinivoiteiden tehosta rosaceassa.
* 1–3-prosenttista rikkiä sisältää rasvatonta paikallishoitoainetta voi myös käyttää.
* Kortikoideja on ehdottomasti vältettävä.
* Keväisin pahenevasta ruusufinnistä kärsivät voivat hyötyä valonsuojavoiteesta.
* Tetrasykliini 1–2 kk:n kuureina käytettynä tehoaa yleensä hyvin. Annos on pienempi kuin aknen hoidossa, ja 750–1000 mg:n vuorokautisen alkuannoksen voi vasteen mukaan pienentää jopa 250 mg:aan vrk:ssa.
* Talirauhasten hyperplasia nenässä (rhinophyma) vaatii joskus kirurgisen hoidon. Isotretinoiini pienentää myös tehokkaasti talirauhasten liikakasvua.
* Potilaat, joilla on rosacean yhteydessä voimakkaita keratiittioireita, tulee ohjata silmälääkärin arvioon.

PS. Ostin juuri uutuustuotetta Aqualan Oil - hoitava ihoöljy 100 ml spray-pullossa, uutuus-tarjous oli lisäksi, vaikken muista hintaa. Ihan hyvin imeytyi, näppärän kokoinen pullo ja helppo käyttää, koska on spray-muodossa. Tai ehkä se on minun suosima tuo spray, sopii laiskemmankin ihmisen käyttöön. Voiteissa on vaivansa levittää, jos ei ole ihan pakko. Spraytä on helppo suhautella sinne sun tänne.

Vierailija

Kannattaa aloittaa säännöllinen liikkuminen.

Säännöllinen hikoilu ja hengästyminen pitää ihon parempana.

Ihosi kolmiulotteisesti laajenevat atomit eivät laajene tasapainoisesti ja näin ihosi oireilee eli ihosi atomit laajenevat epätasaisesti ja normaalia voimakkaammin. Niistä siis avautuu normaalia tiheämpiä energia-aaltoja.

Elimistössäsi oleva paine ei pääse purkautumaan tasapainoisesti.

Riittävä hengästyminen ja hikoilu tasapainoittaa paineen elimistössäsi ja näin ihosikin voi paremmin.

Savor

;):)

Vierailija

Tuo oli taas uusi ruusulaji minulle.

Itse sairastin vyöruusun (herpes zoster? muistaakseni) silmässäni 1985 juuri ennen Juhannusta. Ensimmäisen ja ainoan kerran käytin aurinkolaseja muitten ihmisten takia. Lapset eivät vieläkään ole herenneet pelkäämästä

Ne, joita muitten ihmisten kärsimykset kiinnostavat, hakekaa netistä.

Kirjoitin tämän siksi, että jokaisessa pilvessä on kultareunus, perusoptimisti kun olen.

Juhannusaattona noin klo 22.00 poika sai korkea kuumeen ja oli pakko lähteä vastaanotolle. Aurinkolasit päässä meni luukulle ja sanoin, että voiskos tämä poika päästä heti lääkärille n.30 vanhemman ihmisen edellä. Sairaanhoitaja totesi, että se on mahdotonta. Otin aurinkolasit silmiltäni ja sanoin, että minä kun en itse oikein jaksaisi odottaa...

Poika pääsi heti seuraavaksi sisälle.

Tämän jälkeen lähdin kioskilta hakemaan pojalle jaffaa, niin eikös siinä takana rupea joku juoppo v...uilemaan minulle jostain. Nostin lasit taas ylös ja kysyin siltä, että oliko sulla jotain asiaa. Ei ollut...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat