Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt1.8.2017

Miten lasken hevostrailerin kantavuuden? Uusi pohjavaneri vaihdettu ja se on alkuperäistä vähän ohuempi. Kopin pohjan pinta-ala on 4,5m2. Rungossa kolme vaakauuntaista palkkia 40cm-70cm-40cm välein ja kolme pituussuntaista (+ kapenevassa etuosassa jotain) palkkia samoilla väleillä. Hevoset seisoo tuon neliön päällä. Pohjana 180mm filmivaneri. Jostain vanerikäsikijasta löysin taipuma-arvoja(?) ko vanerille. 400mm jännevälillä 9 kN ja 700mm 7kN.
Haluan tietää voiko kuljettaa kahta 500kg hevosta ilman pelkoa pohjan hajoamsiesta.
Kiitos jos joku osaa auttaa.

Sivut

Kommentit (71)

apassi
Seuraa 
Viestejä635
Liittynyt2.12.2011

Hetkinen..

Kai siis reunoilla on myös palkit jolloin reunat ei ole tyhjän päällä? jolloin meneekö nuo 40-70-40 reunapalkkien keskellä, jolloin jos ne menee vaakasuoraan, niin alan pituus on silloin 40+70+40= 150cm ?, ja jos pituussuunnassa saman, niin silloin pituus myös 150cm, ts. neliö, kuten kirjoitit?
Jos näin, niin silloinhan pinta-ala on 2,25m2  eikä kirjoittamasi  4,5m2?

Onko filmivanerisi siis 180mm paksua, ts. 18cm paksua?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä3696
Liittynyt10.10.2011

Käyttäjä4544 kirjoitti:
Miten lasken hevostrailerin kantavuuden? Uusi pohjavaneri vaihdettu ja se on alkuperäistä vähän ohuempi. Kopin pohjan pinta-ala on 4,5m2. Rungossa kolme vaakauuntaista palkkia 40cm-70cm-40cm välein ja kolme pituussuntaista (+ kapenevassa etuosassa jotain) palkkia samoilla väleillä. Hevoset seisoo tuon neliön päällä. Pohjana 180mm filmivaneri. Jostain vanerikäsikijasta löysin taipuma-arvoja(?) ko vanerille. 400mm jännevälillä 9 kN ja 700mm 7kN.
Haluan tietää voiko kuljettaa kahta 500kg hevosta ilman pelkoa pohjan hajoamsiesta.
Kiitos jos joku osaa auttaa.

Eikö ne kuulu katsastaa jolloin ystävällinen heppu antaa kantavuuden lappuun numeroina?

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

MooM
Seuraa 
Viestejä6930
Liittynyt29.6.2012

Tuon laskeminen on aika hankala. Kärryn kantavuus ei suoraan liity pohjan paksuuteen yms, vaan kärryn rakenteeseen. Jos kärry on valmismalli, sen kantavuus on tiedossa. Omatekemissä kai se katsastuksessa määritellään? Samoin se on aika helppo määritellä, mikä kokonaispainoksi tulee ja millaisella autolla sitä saa vetää.

Mutta itse vanerin kestävyys on eri asia. Jos lastaisit kärryysi tasaisesti betonisäkkejä, pohjan kestävyys tai taipuminen ei olisi ongelma, mutta nyt laitat sinne 2 x 500 kg kahdeksan (tai hetkellisesti allekin) aika pienialaisen tolpan päälle ja niistä tulee pistekuormaa ihan eri tavalla. Siihen päälle hevosten liike, paukutukset ja kuopsutukset kaviolla lattiaan ja paniikissa isompikin loikkiminen. Vaikea laskea ja varmaan helpoin arvioida sen mukaan, mikä on tiedetty riittäväksi paksuudeksi ja millaisella tukirakenteella.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Käyttäjä4544
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt1.8.2017

No voe :(  Oon nyt laittanut mitä sattuu mittoja sitten. Trailerin mitat 160cmx300cm ja etuosa kapenee. En osaa laskea tarkaa pinta-alaa. Hevoset seisoo 160x160 alueella.  Palkkien välien pituudet on noin pituuksia koska oli hankala sielä alla mittailla... Noissa 40cm väleissä reunapalkki mukana. Siis reunapalkki jonka jälkeen 40cm päässä seuraava palkki ja siitä seuraava 70cm päässä ja tästä toinen reunapalkki 40cm päässä. Vaneri on  18mm.

Katsastuksessa ei mittailtu pohjavanereita. 

Kiitos vastanneille!!

Käyttäjä4544
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt1.8.2017

Kiitos MooM! Juuri tuo vanerin kestävyys arveluttaa. Normaalisti kopilla kuljetaan vain yhtä hevosta ja sen kanssa ei varmaan ongelmaa. Nyt kertaluonteisesti pitäisi kuskata kahta. Normaalisti pohjan paksuus on 21mm tai enemmän. Minulle myytiin tuo 18mm hevostraileriin sopivana mutta on se aika ohut.. 

Nuo kN arvot oli juuri 18mm levyn pistekuormitukselle. 

Vanerin päällä on 10mm kumimatto. Se ei varmaan paljon kestävyyttä lisää. Auttaako jos laitan vielä 15mm kumimatot päälle vai pitääkö olla kovaa materiaalia?

MooM
Seuraa 
Viestejä6930
Liittynyt29.6.2012

Käyttäjä4544 kirjoitti:
Kiitos MooM! Juuri tuo vanerin kestävyys arveluttaa. Normaalisti kopilla kuljetaan vain yhtä hevosta ja sen kanssa ei varmaan ongelmaa. Nyt kertaluonteisesti pitäisi kuskata kahta. Normaalisti pohjan paksuus on 21mm tai enemmän. Minulle myytiin tuo 18mm hevostraileriin sopivana mutta on se aika ohut.. 

Nuo kN arvot oli juuri 18mm levyn pistekuormitukselle. 

Vanerin päällä on 10mm kumimatto. Se ei varmaan paljon kestävyyttä lisää. Auttaako jos laitan vielä 15mm kumimatot päälle vai pitääkö olla kovaa materiaalia?

Noin maalaisjärjellä:

jos kärryn kantavuus (siis mitä rekisteriotteessa sanotaan maksimikuormaksi) ei ylity ja auto on riittävän painava vetämään (sekin on määritelty papereissa), ei pitäisi olla ongelmaa. Plus tietysti autossa on oltava tehoa, että jaksaa vetää turvallisesti.

Toinen hevonen ei minusta lisää vanerien pistekuormaa, kun se seisoo eri kohdassa ja eri kohdassa tukirakenteita. Ei siis saman jännevälin päällä.  Jos lastaisit pollesi päällekkäin, asia olisi eri ;)

Pistekuormaa voi pienentää laittamalla kumimaton alle jäykän levyn (toinen vaneri, metallilevy?), joka vähentää taipumista ja siten pienentää riskiä, että levy murtuu kavion alla. Kumimatto tekee jonkin veran samaa pienemmällä alalla (kavio ei paina niin terävästi), mutta taipuisana sen vaikutus ei "yllä" tukirakenteen päälle asti. Kumimaton päälle ei kannata laittaa mitään muita levyjä, ettei tule liukas.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
Seuraa 
Viestejä6930
Liittynyt29.6.2012

AkuAnkka kirjoitti:
Koni voi painaa 1400 kiloa.

Joo, joku poikkeuksellisen iso työhevosrotuinen.

Eiköhän omistaja tiedä hevosten koon. Sellainen sirorakenteinen pienehkö lämminverinen painaa n. 400 kg ja vankka suomenhevonen tai  170-senttinen ratsuhevonen (ovat yleensä pulskempia kuin ravurit ;) jotain reilut 600 kg. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

jansetti
Seuraa 
Viestejä53
Liittynyt10.9.2011

Suurin rasitus lienee mahdollinen siinä tilanteessa, että molemmat hevoset jostain käsittämättömästä syystä seisoo etujaloillaan, jolloin eniten kuormitettu alue on hevosten väliin jäävä 700 mm kaistale.

Siihen tulee kuormasta 250 kg + 250 kg, eli jäädään 5 kN tasolle, eli n. 40% varmuutta.

Hevoskopin kanssa en ainakaan itse niin kaahailisi, että jarrutuksessa hevoset joutuisivat koko massallaan nojaamaan etujaloille, ja silloinkin osa voimasta kohdistuisi eteenpäin, eikä suoraan alas.

Tämä ei sitten ole "anna mennä vaan, kestää varmasti" lausunto. 

Voiko olla mahdollista, että alkuperäinen vaneri on ollut havuvaneria, ja tämä uusi koivuvaneria? Niissä on jonkun verran eroa kuormituskestävyydessä... Itseasiassa niin paljon, että tuo ohuempi jos on koivuvaneria ja vanha oli havuvaneria, niin se uusi kestää aika reilusti enemmän kuin vanha.

MooM
Seuraa 
Viestejä6930
Liittynyt29.6.2012

jansetti kirjoitti:
Suurin rasitus lienee mahdollinen siinä tilanteessa, että molemmat hevoset jostain käsittämättömästä syystä seisoo etujaloillaan, jolloin eniten kuormitettu alue on hevosten väliin jäävä 700 mm kaistale.

Siihen tulee kuormasta 250 kg + 250 kg, eli jäädään 5 kN tasolle, eli n. 40% varmuutta.

.

Kun puhutaan eläimistä, voimat voi olla isompiakin, kun hevoset voivat esim. nousta takajaloilleen ja pudottaa siitä etujalat lattiaan kohtuullisen korkealta. Tai lastaus/purkuvaiheessa panikoida ja loikkia pois kopista. Kaarteissa ja äkkijarrutuksissa (joita tietysti pitää yrittää huomioida ajotavalla mutta yllättäviä tilanteita voi tulla), voi olla kaikenlaisia liikkeitä eri suuntiin.

Sitä tarkoitin sillä, että passiivinen pohjalle sijoitettu kuorma on aika eri asia kuin metrin korkeudella liikkuvien tolppien varassa keikkuva painopiste.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Jakob
Seuraa 
Viestejä1058
Liittynyt11.7.2015

Kyllähän tuommonen 18mm vesivaneri tuossa kestää, siis uutena. Säännöllisesti kannattaa tarkastaa ettei hevosen tuotokset ole pehmittäneet vaneria. Eli vasaralla koputtelee ala- ja ehkä yläpuoleltakin ja pehmeätä ei saa löytyä.

Käyttäjä4544
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt1.8.2017

Kiitos kaikille vastanneile. Ootte viisaita!

Traikun omamassa 580kg. Molemmat hevoset ovat tottuneet kuskaukseen ja menevät koppiin ja tulevat ulos rauhassa. Tietenkin jos joku äksidentti sattuu niin varmasti remuavat..  Toinen on jo eläkkeellä eikä sitä ollut tarkoitus enää kuljetella. Siksi uskalsin laitattaa tuo ohuemman levyn jonka epäammattilainen myi tietämättömälle. Olisi ollut juuri siinä tilanteessa hankala homma käydä vaihtamassa.  

Ja joo, tämän pitäisi olla koivuvaneria. Entisestä ei tietoa. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat