Seuraa 
Viestejä2972
Liittynyt13.1.2015

Tähän se menee, kun kaikki aparaatit ovat internetissä:

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/tuomiopaiva-lahestyy-hakker...

Huhun mukaan kybermurha on jo tehty ottamalla auto hakkerin haltuun ja jumbo B-747:n moottorinohjauksen voi ottaa hallintaansa viihdejärjestelmän kautta ...

Pian joutuu pelkämään jääkaappiakin.

Sivut

Kommentit (29)

Himuli
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt10.3.2016

Minun mielestäni aihe on vakava ja liian vähälle huomiolle jäänyt. Kyllä mitä enemmän kaikki laitteet yms systeemit verkostoituu ja menee nettiin ja linkittyy toisiinsa jne niin sitä enemmän hakkerit saavat työkaluja. Turvallisuudesta löytyy aina aukkoja, ja hakkerit löytävät ne aukot ennemmin tai myöhemmin. Sitten niitä korjataan ja hakkerit keksivät taas jotain uutta. Se on ikuista kilpajuoksua. Eihän ne ole saaneet tietokoneita ja kännyköitäkään turvallisiksi tietoturvan osalta. Luulen että se on jopa mahdotonta. Kyllä se niin vain on että lähitulevaisuudessa täytyy alkaa pelkäämään kyberhyökkäyksiä ihan toisella tavalla kuin tähän mennessä, kun kaikki on netissä ja etäältä kaapattavissa. Myös se vitun jääkaappi, joka sen lisäksi että se lämmittää ruokasi pilalle, salakuuntelee ja kuvaa sinua. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä9042
Liittynyt13.7.2015

Lokomotiivi on myös vaarallinen uhka. Ei ihminen saata kestää niitä huimia nopeuksia vaan sisäelimet muussaantuvat väkisinkin ja silmät poksahtavat päästä. Kyllä pitää myös huomata uhka, että ihmisiltä loppuu työt. Hävittäkäämme siis jokaikinen Kehruu-Jenny oman turvallisuutemme ja hyvinvointimme edestä!

QS
Seuraa 
Viestejä4350
Liittynyt26.7.2015

Pitää ajatella siltäkin kannalta, että IoT uhkia on eri tasoisia. Jos leivänpaahdin, tai vain kaapin sisällä ruokaa kuvaava jääkaappi, tai lattialämmitys verkon yli, niin uhka ei ole suuri. Hekottelevia teinihakkereita tai mainostajia, jotka hyödyntävät käyttäytymistietoa. Tai NSAn, Venäjän tai Kiinan tapaisia vakoilijoita, jotka seuraavat kohteitaan älytelevision mikrofonin ja kameran kautta. On tietysti probleemi, jos on suuremman luokan terroristi ja CIA:n listalla.

Jos asunnon lukon avaaminen tapahtuu Wifi:n yli, niin on uhka tavallisellekin ihmiselle. Tai jos Cargotecin äly-satama tuhoaa omaisuuttaa ja ihmisiä verkon yli, niin on ongelma. Tai jos linja-auton jarrut kytketään pois päältä etänä, niin on ongelma.

Mikä sitten on kellekin todellinen uhka. Se lienee fakta, että jos jokin laite on verkossa, niin sen voi murtaa ennemmin tai myöhemmin. Aidosti kriittiset järjestelmät, ydinvoimalat, pankkien järjestelmät, puolustusjärjestelmät jne, eivät ole internetissä kiinni. Niissä on aina jonkinlainen 'air-gap' systeemin ja internetin välissä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11880
Liittynyt16.3.2005

Minä olen aina luullut, että iternettiin on kytketty vain koneita. Onko tilanne jollain lailla muuttunut? Onko ehkä koiria ja kissojakin kytketty verkkoon?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

QS
Seuraa 
Viestejä4350
Liittynyt26.7.2015

Tuo USB-tikkuilu on kait käytössä nykyäänkin. Tarvitse kuin jättää ulkoministeriön portaille kivan värinen tikku, niin joku utelias poimii ja työntää läppäriinsä viimeistään klo 8:01 heti aamusta. Varma tapa saada virus sisälle virastoon kuin virastoon.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11880
Liittynyt16.3.2005

jussipussi kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:
Minä olen aina luullut, että iternettiin on kytketty vain koneita. Onko tilanne jollain lailla muuttunut? Onko ehkä koiria ja kissojakin kytketty verkkoon?
Varmaankin kohta on ihmisiäkin.  

"Elon Musk launches Neuralink, a venture to merge the human brain with AI"

https://www.theverge.com/2017/3/27/15077864/elon-musk-neuralink-brain-co... .

Tuosta saattaisi olla apua ihmisille, joilla ei ole älyä omasta takaa. Tosin saattaisivat jäädä sähköautot kaupan hyllylle. Ellei sitten AI ole Muskin omassa päässä pyörivä keinotekoinen äly.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28274
Liittynyt16.3.2005

Varmaan eriasteisia ongelmia tulee niin kuin kaikkien muidenkin merkittävien teknologioiden kanssa, kun ne ajetaan rahan kiilto silmissä nopeasti kunnolla testaamatta markkinoille ja niitä sitten ratkotaan hamaan tulevaisuuteen, mutta en pidä noita maailmanlopun fantasioita millään tavalla perusteltuina. Ei se kännykkä tai kahvinkeitin muutu terminaattoriksi sillä, että sen prosessori sekoilee.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat