Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

"Mutte" Merkelin, entisen Stasimorsion Saksa tuhoaa energiainfransa lisäksi myös logistisen infransa:

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vaite-saksalaisvalmistajat-...

Onneksi tuo tie on kuitenkin lähes loppuun kuljettu, tammikuun "uuden energian" konkurssi, paniikissa jouduttiin käynnistämään vanhoja hiilivoimaloita, aiheutti sen, että vihreät eivät saaneet yhtään paikkaa osavaltiovaaleissa, saman ennustetaan toistuvan myös liittopäivävaaleissa.

Kommentit (14)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1041
Liittynyt10.5.2014

Bussit ovat suuria, mutta kuljettavat välillä vain 0-2 matkustajaa. Entä massiiviset rekat? Kulkevatko nekin tyhjillään?

Kai noita dieselautoja jää yhä sähkön jälkeenkin, jos niitä tarvitaan. Mielestäni kuullostaa Saksan hankkeet hienoilta ja loogisilta.

Riippuvuus sähköstä joskus johtaa täyskatastrofiin joka tapauksessa? Miksi muuten ei vielä ole esine-lainaamoja samaan tapaan kuin kirjalainaamoja? Saisi 1000 asukasta esim. lainata 10 :tä pakettiautoa pikkukuljetuksiin satunnaisiin.

Uusia ideoita ja käytäntöjä logistiikkaan voidaan kai löytää? Vaikka sitten purettaisiin keskittäminen ja tehtäisiin jälleen joka kuntaan oma pikkumeijeri?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

Titanic kirjoitti:
Miksi muuten ei vielä ole esine-lainaamoja samaan tapaan kuin kirjalainaamoja? Saisi 1000 asukasta esim. lainata 10 :tä pakettiautoa pikkukuljetuksiin satunnaisiin.

Miten niin ei ole? Yksinkertainen googlehaku löytää kymmeniä firmoja. Ammattilaiset kutsuvat niitä autovuokraamoiksi. Kaikkia muitakin harvoin käytettyjä esineitä, kuten työkaluja ja työkoneita, vuokrataan. Luulen, että joka kaupungista löytyy konevuokraamo.

Lainaus:
Uusia ideoita ja käytäntöjä logistiikkaan voidaan kai löytää? Vaikka sitten purettaisiin keskittäminen ja tehtäisiin jälleen joka kuntaan oma pikkumeijeri?

Ei se riitä, että idea on uusi. Sen pitää olla myös hyvä. Pikkumeijerit eivät toimineet kovin hyvin ja isot syrjäyttivät ne.

jaho
Seuraa 
Viestejä508
Liittynyt19.3.2012

Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29581
Liittynyt16.3.2005

jaho kirjoitti:
Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Bussilla tai junalla. Tuo tarve on aika marginaalisella osalla suomalaisia ja ne joilla se on tulevat kärsimään.

offmind
Seuraa 
Viestejä15942
Liittynyt19.8.2008

jaho kirjoitti:
Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Milloin "tulevaisuudessa"? Jos matka tapahtuu 10-15 vuoden kuluttua tai myöhemmin, niin eiköhän yhdellä latauksella jo pääse vaikka Hangosta Ivaloon. Jokin tämänhetkinen Muskmobil on jo tainnut kulkea testeissä yhdellä latauksella yli 900 km ja se tuskin tulee jäämään tekniikan ihmeeksi.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Excalibur
Seuraa 
Viestejä3482
Liittynyt9.3.2017

offmind kirjoitti:
jaho kirjoitti:
Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Milloin "tulevaisuudessa"? Jos matka tapahtuu 10-15 vuoden kuluttua tai myöhemmin, niin eiköhän yhdellä latauksella jo pääse vaikka Hangosta Ivaloon. Jokin tämänhetkinen Muskmobil on jo tainnut kulkea testeissä yhdellä latauksella yli 900 km ja se tuskin tulee jäämään tekniikan ihmeeksi.

Ja miten tämä sitten käytännössä tapahtuu, kun mottien hyötysuhde on jo lähes täydellinen, eikä uutta teknologiaa ole näköpiirissä.

Opeta lapsi ampumaan ja lapsi saa kokeista kiitettäviä
https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154717292226939/

offmind
Seuraa 
Viestejä15942
Liittynyt19.8.2008

Excalibur kirjoitti:
offmind kirjoitti:
jaho kirjoitti:
Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Milloin "tulevaisuudessa"? Jos matka tapahtuu 10-15 vuoden kuluttua tai myöhemmin, niin eiköhän yhdellä latauksella jo pääse vaikka Hangosta Ivaloon. Jokin tämänhetkinen Muskmobil on jo tainnut kulkea testeissä yhdellä latauksella yli 900 km ja se tuskin tulee jäämään tekniikan ihmeeksi.

Ja miten tämä sitten käytännössä tapahtuu, kun mottien hyötysuhde on jo lähes täydellinen, eikä uutta teknologiaa ole näköpiirissä.

Riippunee siitä mitä tuolla näköpiirillä tarkoitetaan.

https://www.fraunhofer.de/en/press/research-news/2017/may/1000-km-range-thanks-to-a-new-battery-concept.html .

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40499
Liittynyt6.12.2009

offmind kirjoitti:
Excalibur kirjoitti:
offmind kirjoitti:
jaho kirjoitti:
Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Milloin "tulevaisuudessa"? Jos matka tapahtuu 10-15 vuoden kuluttua tai myöhemmin, niin eiköhän yhdellä latauksella jo pääse vaikka Hangosta Ivaloon. Jokin tämänhetkinen Muskmobil on jo tainnut kulkea testeissä yhdellä latauksella yli 900 km ja se tuskin tulee jäämään tekniikan ihmeeksi.

Ja miten tämä sitten käytännössä tapahtuu, kun mottien hyötysuhde on jo lähes täydellinen, eikä uutta teknologiaa ole näköpiirissä.

Riippunee siitä mitä tuolla näköpiirillä tarkoitetaan.

https://www.fraunhofer.de/en/press/research-news/2017/may/1000-km-range-thanks-to-a-new-battery-concept.html .

 

"1000 km rikki ensimmäistä kertaa – Tesla Model S:llä huristeltiin yhdellä latauksella Hangon ja Kittilän välimatkaa vastaava reissu

Teslan Model S 100D -sähköautolla on tehty uusi yhden latauksen matkaennätys, kertoo The Verge -uutissivusto."

https://tekniikanmaailma.fi/autot/1000-km-rikki-ensimmaista-kertaa-tesla... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40499
Liittynyt6.12.2009

On ne kyllä reippaita ja fiksuja.

"Saksan ja Norjan sähkömarkkinat yhdistävän merikaapelin asentaminen merenpohjaan alkoi viime viikolla.

Merkittävän hankkeesta tekee se, että tavoitteena on tehostaa merikaapelin avulla uusiutuvan sähkön markkinoiden toimintaa Euroopassa.

Ideana on yhdistää sähkömarkkinat, jotta Norjasta voidaan viedä vesivoimalla tuotettua sähköä Saksaan ja Saksasta Norjaan tuuli- ja aurinkosähköä. Hyvin tuulisina päivinä Saksa tuottaa sähköä yli tarpeensa ja sähkön hinta painuu ajoittain negatiiviseksi.

Norjan vesivarastot toimivat ikään kuin sähkövarastona; rakentajayhtiöiden mukaan Norjan vesivarastoja voidaan täyttää päivinä, jolloin Saksasta virtaa Norjaan tuuli- ja aurinkosähköä.

Vähempituulisina tai hyvin pilvisinä hetkinä Saksan omaa uusiutuvaa tuotantoa on vähemmän ja silloin Norjasta voidaan tuoda vesivoimaa Saksaan. Rakenteilla olevan kaapelin odotetaan tasoittavan hintaheiluntaa."

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/saksa-ja-norja-alkavat-v... .

MagicalSkyMan
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt25.8.2017

jaho kirjoitti:
Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Miksi 10 tuntia eikä 10 minuuttia, kuten jo nykyään onnistuu Tesloilla käyttäen SuperCharger-asemia?

10 minuutissa SuperCharger lataa parhaimmillaan 130 kilometrin edestä sähköä. Jos meinaa sukuloimaan lähteä, niin kannattanee ladata ennen matkaa akusto täyteen, jotta saa pakkasellakin (lämmitin täysillä) ja 120 km/h nopeudella ajettaessa jopa 400 km kantamaa pysähtelemättä.

Helsinki-Kittilä reissu voisi olla vaikka 1000 km, joten tuollaisella matkalla tulee latailupysähtelyä noin 45 minuuttia. Kyllä mä ainakin jaloittelen kerran parissa tunnissa sen 10 minuuttia jo ilman latailujakin joka tapauksessa.

MagicalSkyMan
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt25.8.2017

Excalibur kirjoitti:
offmind kirjoitti:
jaho kirjoitti:
Mitenhän tulevaisuudessa Suomessa voi lähteä talvella käymään sukulaisissa viikonloppureissulle toiselle puolen Suomea. Sähköauton akut kestävät 200-300 km, ja sitten tankataan 10 tuntia ja jatketaan matkaa.

Milloin "tulevaisuudessa"? Jos matka tapahtuu 10-15 vuoden kuluttua tai myöhemmin, niin eiköhän yhdellä latauksella jo pääse vaikka Hangosta Ivaloon. Jokin tämänhetkinen Muskmobil on jo tainnut kulkea testeissä yhdellä latauksella yli 900 km ja se tuskin tulee jäämään tekniikan ihmeeksi.

Ja miten tämä sitten käytännössä tapahtuu, kun mottien hyötysuhde on jo lähes täydellinen, eikä uutta teknologiaa ole näköpiirissä.

Miksi hyötysuhteella olisi merkitystä, kun akuston kapasiteettia voidaan kasvattaa?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat