Demoraattinen sosialismi estää aatteen palon käytännössa

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Suomessa on käytännösssä kuihdutettu kaikki radikaaleita uudistuksia vaatineet, varsinkin sivityneistö, mukauttamalla ne yhteiskuntaan. Meillä ei ole ollut "Punaiset prikaatit", "Bader-Mainhoff", tyyppisiä terrorijärjestöjä, jotka radikaaleimmat pystyvät jopa ministerin murhaan. Aldo Moro.

Tämä johtuu siitä, että nuoria radikaaleja vastaan ei ole heti ensikäänteissä suunattu yhteiskunnamme ylläpitämää järjestys-, tai vakivaltakoneistoa, Poliisia tai jopa armeijaa. Möykkäämiset käsitellään siviilioikeuden piirissä, niinkuin muutkin ryssimisjutut. "Jos heität jotain kivellä, se on pahoinpitely." Ja sillä sipuli.

70-luvun pääkomukat ja toiset Koijärviporukat sulautettiin yhteiskuntaan antamalla heille päätäntävaltaa, se on hieno systeemi sulauttaaa radikaalit yhteiskuntaan. Suurin taistoaskel jäi Vanhan Ylioppilastalon valtaukseen. Haa, haa ja siellähän konekiväärit ja levyt lauloivat ja riistetyt, luokkatietoiset työläiset yhtyivät vallankumokseen. Jos nyt ruokatunnillaan ehti.

Lierikki Riikonen

Kommentit (10)

Vierailija

Tässä nyt on kysymyksessä jo
paljon vakavampi asia kuin "kivien
heittely". Nämä roistot ja terroristin-
alut saisivat siis "Lierikin" mielestä
mellastaa vapaasti, ettei tule "es-
toja" ja ryhdytä todella murhaa-
maan ?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
BUSHMAN
maan ?

Olet nyt kyllä käsittänyt kaiken väärin. Missä minä olen kirjoittanut tyyliin:
Nämä roistot ja terroristinalut saisivat siis "Lierikin" mielestä
mellastaa vapaasti, ettei tule "estoja" Et ole tainnut luke koko juttujani aiheesta, minähän nimenomaa olen tuominnut tuollaisen alusta alkaen. Älä ala ajatteleen minun aivoillani, äläkä laita sanoja suuhuni. Oikeastaan en edes preduja tuossa ajatellut. Mutta kun otit asian esille, tosiaan heidänkin johtajansa saataisiin hiljennettyä, kun annettaisiin jokin sopiva työteliäs virka hoidettavaksi ja vastuuta. Ja niinkuin sanoin, tuollaiset kivien heittelyt pitää käsitellä siiviilioikeudessa normaaleina rikoksina, ilman mitään polittisia intohimoja. Niin tulee menetellä, kuin vaikka sinä olisit heittänyt minua kivellä. Toisin päin se ei ole mahdollista.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
BUSHMAN
maan ?

Olet nyt kyllä käsittänyt kaiken väärin. Missä minä olen kirjoittanut tyyliin:
Nämä roistot ja terroristinalut saisivat siis "Lierikin" mielestä
mellastaa vapaasti, ettei tule "estoja" Et ole tainnut luke koko juttujani aiheesta, minähän nimenomaa olen tuominnut tuollaisen alusta alkaen. Älä ala ajatteleen minun aivoillani, äläkä laita sanoja suuhuni. Oikeastaan en edes preduja tuossa ajatellut. Mutta kun otit asian esille, tosiaan heidänkin johtajansa saataisiin hiljennettyä, kun annettaisiin jokin sopiva työteliäs virka hoidettavaksi ja vastuuta. Ja niinkuin sanoin, tuollaiset kivien heittelyt pitää käsitellä siiviilioikeudessa normaaleina rikoksina, ilman mitään polittisia intohimoja. Niin tulee menetellä, kuin vaikka sinä olisit heittänyt minua kivellä. Toisin päin se ei ole mahdollista.

ENHÄN MINÄ NYT KIVELLÄ ... SANAN SÄILÄLLÄ PISTELEN

Vierailija

Yritys demokraattiseksi sosialismiksi oli Venäjälläkin 1917, mutta se epäonnistui surkeasti, ei demokraatisen sosialismin takia sinänsä, vaan koska se ei kyennyt ratkaisemaan yhteiskunnan muuttamisen tehtäviä.
Juuri voitolle päässyt porvarien yhteiskunta liitossa demokraattisten sosialistien kanssa esti edeltäneen feodalismin yhä vahvojen jätteiden hävittämisen. Yhteiskunnan vastakkainasettelun tilanteessa tämä johti
myös yritykseen hävittää porvarinen yhteiskunta ja estää sen muodostuminen.

Demokraattisella sosialismilla ei muulloinkaan ole ollut paljon painoarvoa siellä, missä yhteiskunnallinen hätä ja luokkavastakohdat ovat muodostuneet suuriksi ja missä tarve kapitalismia edeltävän yhteikuntarakenteen hävittämisestä on johtanut myös kapitalismin hävittämiseen.

Jo Marx totesi Britannian ja osin muunkin länsieuroppalaisen työväen
pikku-ja poroporvaristumisen. Porvariset muutokset ja kumoukset myös olivat varsin suurelta osin jo hävittäneet täällä feodalismin. Sosiaalidemokratia hiljalleen suuntautui demokratiaan kapitalismissa.
Riistäen maailman siirtomaita suurporvaristo sai myös suuria ylivoittoja.
Näin voitiin lahjoa työväen kermakerros. Tässä on peruste demokraattiselle sosialismille, ei märässä, vesitetyssä, aatteessa.

Kuten näemme, diktatuurinen ja "puhdas" sosialismi ei loppujen lopuksi voinut estää porvaristen suhteiden kehuiystä sosialismin sisässä.
Oikeaoppiselle neuvostososialismille se koitui romahdukseksi. Epäoikeoppisemmat Kiinan, Vietnamin ym. sosialismit olivat joustavampia. Kommunismi on pitänyt poliittisen otteensa, vaikka/koska
se taloudellisen rakenteen osalta on sallinut pitkällekin menevät porvariset ja suurporvarisetkin muutokset.

Onhan Venäjälläkin osin yhä elossa neuvostoajan poliittinen koneisto ja
sen ote ja menetelmät ulkoisesti demokraattisen eli porvarisen valtion hallinnossa.

Entä onko Venezuelan hallintokaan ihan demokraattista sosialismia?
Brasiliassa ja Argentiinassa samlla puolen on demokratiaa, vaan ei juurkana sosialismia.

On tunnustettava demokratia, siis porvarinen demokratia, siellä, missä se on vakiintunut, missä se on reaalinen järjestelmä. Tämä ei silti johda minua demokraattisen sosialismin aatteen, siis vesityksen, ainakaan painottamiseen tai saarnaamiseen, päinvastoin kuin vaikka vasemmalla
Saksan vasemmistossa. Minä olen painottanut, että pitäisi painottaa poliittisia kysymyksiä, poliittista liikettä, poliittista taistelua, puolueiden poliittisuutta, poro- ja pikkuporvarisen epäpoliittisuuden sijaan.

Vasemmistoliitto rp:ssä vahvana vaikuttava periaate " Pois politiikka
työväenliikkeestä!" ei ole edes demokraattista sosialismia. Demokraattista sosialismia kai tällä ajavat sosdemit, ei kuitenkaan oikeistolaisimmat eli nosket. Sosdemit ovat poliittinen puolue Suomessa, vaselistit eivät. Samoin ovat poliittisia myös kokoomus, kepu ja suurelta osin myö Sfp.

Vierailija

Demokratiakin on poliittinen järjestelmä. Joten, jos aiotaan vaikuttaa demokratiassa, on päänsä pistämistä kuin pupu pensaaseen kieltäytyä politiikasta, kuten käytännössä vaselistit yirttävät tehdä.

Sen sijaan sosialismissa sinään ei ole atomiakaan politiikkaa. Sosialismin aate syntyikin aikanaan varsin epäpoliitisina, utopistisina eli haaveellisina yrityksinä korjta kapitalismin epäkohtia.

Sosialismi sai aikanaan suuren merkityksensä työväen ja kumouksellisen poliittisen taistelun osana ja vanhan yhteiskuntajärjestyksen hävittämisen menetelmänä. Kun taistelun kärki tylisstyi ja katosi, kun toisaalta
kapitalismi nousi uudelleen sosialismin sisässä, myös sosialismi vajosi
merkityksettömyyteen.

Sinänsä, itsetarkoituksena, en juurikaan kannalta sosialismia. Mutta
sosialistisia toimenpiteitä ei kehittyneissäkään maissa tule torjua, jos ne osoittautuvat poliittisesti välttämättömiksi.

Valtiomonopolistinen kapitalismi. Se oli olemassa vain neukkujen ja
DDrn teoriassa. Todellisuuudessa silloinkin oli kyse suurporvariston herruudesta. Vaan valtiomonopolistiset ratkaisut soveltuisivat, paremmin kuin sosialismi, osaksi demokraattista poliittista kansan muutostoimintaa.
Niitä käyttäen uudistava poliittinen demokratia vallassa jossakin määrin olisi itsenäinen suhteessaan suurporvaristoon.

Valtiomonopolistinen kapitalismi, nimenomaan sen aineksia mielestäni on Venäjän järjestelmässä ja myös joustavasti muutoksiin siirtyneissä kommunistien hallitsemissa maissa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
ArKos itse

Sinänsä, itsetarkoituksena, en juurikaan kannalta sosialismia. Mutta
sosialistisia toimenpiteitä ei kehittyneissäkään maissa tule torjua, jos ne osoittautuvat poliittisesti välttämättömiksi.

Juuri noin, ei ole syytä hylätä kapitalismin hyviä puolia toisinpain ajateltuna. En ole koskaan väittänyt ettei niitä olisi. Pk-yritykset esimerkkinä. Silti en kannata esimerkiksi terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaan yksityistämistä. Nekin jotka ovat, pitää olla tarkassa syynissä. Sen sijaan esimerkiksi vakuutustoiminta kuuluu yhteiskunnan toimivaltaan. Ja edelleen kaikki pelisysteemit. Viinakaupat saisi taas siirtää vaapaan yritteliäisyyden puolelle, niinhän ravintolatkin ovat. Ihmeellistä kaksinaamaisuutta. Kaikki sellaiset yritykset, jotka vain käyttävät kansalaisten rahoja investoimatta muuten mihinkään omaan tuotantohyödykkeeseen, kuuluvat yhteiskunnan omistukseen ja joita käytännössä on pakko kansalaisten käyttää. Rahalaitoksetkin, pankit ovat näitä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Tyypillisenä suomalaisen kommunismin kasvattina ajattlet asioita epäpoliittisesti, haet hyviä puolia ja suuromistuksen yhteiskunnallistamista.
Epäpoliittista sosialismia.

Valtiomonpolistinen kapitalismi. Taloudellisesti olisi ja on kyse ihan puhtaasti kapitalistisesta valtion liiketoiminnasta ja herruudesta
tuotannon varsinkin avainaloilla, ja nimemomaan kapitalismissa ja kapitalimin toimintaperiaatteiden mukaan. Kyse ei mitenkään olisi
ja ole sosialismista, yhteiskunnan omistuksesta yhteiseksi hyödyksi, kansan hyödyksi. Liiketoiminta sinänsä on julmaa, on syytä jo tähän maailnmanaiaaan jättää hyveet, kauniit korulauseet, lähinnä vain uskonnolliset päämääärät, joita kukaan ei edes yritä toteuttaa.
Kyse on valtiomonopolsitisesta kapitalismista, ei sosialismista, jota ylevimpänä ja puhtaimpana toteutti osuuskauppa-aate, Rochdalen kankurit, röh, röh sosiaalidemokratia, kuulemma ensiksi 1847, niin opetti
" edistysmielinen osuuskauppa-aate" ja sen sarjakuvan Pekka, Pätkä ja Justiina kun olin pikkupoika. Sosialismi Neuvostoliitossa, se oli reaalipolitiikan toteutuksen väline, mm. varustatumisen sosialismia.
Herkkäuskoisilel mm. täällä Suomessa kuten sosialsimin kotimaassakin kyllä levitettiin ruusunpunaista unelmaa, Halmeen Emman punaista
alushametta Väinö Linnan sanonnna mukaan.

Vaan siis jos haluamme osallistua politiikkaan, haluamme jopa valtaa,
valtiomonopolistinen kapitalismi antaisi tiettyä pelivaraa suhteessa talouden avainasemia hallitsevaan suurporvaristoon.

MITÄ ON POLITIIKKA? Se 1. on vallasta, nimeomaan valtiollisesta vallasta käytävää taistelua, valtaan pyrkimistä, vallan käyttöä, myös vallan puolustamista. Toiseksi 2. se on yhteiskunnallisten asioiden hoitamista.

Mikäli jätetään kohta eli puoli 1. pois, jää pelkkä epäpoliittinen asioiden hoito, jota vasemmalla juuri Vasemmistoliitto rp. haluaa edustaa.
Mikäli jätämme kohdan 2. pois, seuraa juuri sitä poliittista tyhjäkäyntiä, jota aina on täällä edustanut änkyräkommunismi, nääs asioilla ei ole merkitystä, vaan tärkeätä on puheenjohtajllekin tavata miehiä ja naisia. jotka asioita ajavat. Nämä erillään toisistaan olevat puolikkaat ovat aina oikein hyvin sopineet samaan puolueeseen. Mutta lisäksi täydentää äärivasemmalla SKP.

Poliittinen linja. Ei ainakaan ole sitä, että ajettavia asioita omitaan, lainataan, ihan plagioidaan sieltä täältä, kuten tekee Vasemmistoliitto rp.
SKP vasemmalla, se on myös ollut varsin ahkera, Euroopan isojen veljiensä kanssa, omimaan korulauseiksi, pelkäksi tyhjäksi puheeksi, asioita, jotka sinänsä olisi vat poliititsella vasemmistolle tarpeellisia.

Ja tuo ASIANAJO. Eikö tule mieleenkään, että pitäisi olla POLIITIKKOJA, TEHDÄ POLIITTISTA TYÖTÄ? Suuri määrä on kasvanut nääs vasemmiston asianajajajia. Vissiin noin ansaitsee kohtuullisesti. Vaan politiikkaapa ei tehdä. Se jätetään kokoomukselle, kepulle, sosdemeille, jopa vihreille.
Nääs pienne ihmisen, ympäristön ja vuokratyövoiman asialla, vaan ei politiikkaa. Herrat eivät anna kermatyöläsille kivoja etuja eli bonuksia, jos sotkeudutaan politiikkaan.

Yhteiskunnan omistus kansanko yhteiseksi hyväksi, kuten te vaselistit ja myös SKP sanotte. Linjahan on 1990-luvulta ollut jaktuvasti yksityistää valtion omistusta. Eikä vain yhtiöitä, vaan myös valtion omia laitoksia, kuten VRää, tienhoitoa, jopa sotalaitoksen huoltotehtäviä. Kokoomuksen, oppositiossa nykyään vaselistien kaveripuolue, linja on ollut yksityistää varsinkin kuntien hoitamia palveluja. Näin on käynyt vaselistien hoitaessa epäpoliiittista omaakuvaansa, jopa hoitaessa sitä hallituksessa. Kun tämöisessä tilanteesa tarjoilalan Suomen työläisille ja kansalle sosialismia, se on ihmisten pettämistä. Suurporvariston omistus ja suurporvariston valta jyräävät päivästä päivään. Ei pidä tarjota kansalle
ruusunpunaista sosialismin alushametta, vaan pitää käydä poliittiseen toimintaan.

" Taloudellisille kysymyksille annetaan poliittinen luonne". Näin on ollut sanonta änkyrävasemmalla, ja sosdemien sopiva syyttelyn aihe.
Onko tosiaan poliittisia ongelmia ollut ja nyt niin vähän, että niitä saataisiin vain väenväkisin vääntäen taloudellisista. Olette vajonneet jo kaulaanne myöten epäpoliittisuuden suohon. Ja kohta vajoatte kokonaan.
Ja koette myös seuraukset. Yhden prosenttiyksikön kannatuksen katoaminen SASn mukana ei varmaan jää ainoaksi.

Taloudellisilla kysymyksillä on poliittista luonnetta vain vallattaessa ja käytettäessa talouden ja sen vallan asemia. Mutta asioiden hoidon osalta se toimii vain ihan kapitalistiselta perustalta, siis valtiomonopolistisena kapitalismina. Jättäkää jo ne sosdemien röh röh osuuskauppa-aatteet.
Liike-elämä on kovaa peliä.

Vaan siis luovutettaessa valtiolla olleita talouden avainasemia yksityiselle suurelle ja osin pienemmälle kapitalismille ei ole järki kulkenut, ei ole alkuunkaan ymmärretty valtiomonopolistisen kapitalismin periaatteita.
Ja tuosa otteen löysyydessä myös te vaselistit ja äärivasemmalla uusikin SKP olette olelet mukana. Mutta te peittelette sitä saduilla ja tarinoilla sosialismista kansan yhteiseksi hyödyksi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Haukutko nyt minua. En ollenkaan väitä ettet olisi oikeassa. Mutta et kuitenkaan esitä vaihtoehtoista tietä, siitä käytännössä. Ideologisia ajatuksia vain, mutta et mitä pitäisi tehdä. No, politiikkaan osallistuminen kyllä. Mutta miten se on mahdollista, jollei ala toimivaan olemassa olevissa puolueissa ja purkimään muuttamaan niitten linjaa? Pitäisikö liittyä joidenkin predujen kannaatajalaumaan, kakaroita, jolla ei näy löytyvän minkään laista yhteiskunallista ideologiaa, joka olisi vähänkään selkeä ja käytännössä toteteutettavissa muuten, kuin kansalaispalkan osalta ehkä?

Vaikea olisi minun ainakin missään vaselisteissa toimia, ainakaan puolueohjelmaansa en voisi sitoutua. Yksittäisiä vaikuttajia on jotka tiedän, sinä et pidä heistäkään, sinulle ei kyllä taida kelvata muut kuin itsesi. Esko Seppänen, Jaakko laakso jopa inhoamasi Tennilä, Matti Korhonen.

Noita sinun esittämiäsi ajatuksia kun alkaa esittämään niin kuin minä tein Nuorisoliitossa, joka sekin on vesitetty, aikoinaan kävi niin, että ideologista puhtauttani alettiin tutkimaan. Varsikin kun olin läänintason johtotehtävissä, ja pidin yhteyttää muun muassa silloiseen stalinistiseen teiniliittoon ja varsinkin stallareihin muutenkin. Idealistisena tavoitteena keskusteluyhteyden saaminen komukoiden kesken ja paskamaisen keskenään tappelun vähentäminen. Koska yhteinen vihollinen, suurporvaristo unohtui täysin keskinäisissä kahinoissa. Poliisiakin tarvittiin kerran eräässä suuressa kokouksessa.

Minusta löytyi mm. "piirteitä Maolaisuuteen", ja ajatukseni olivat osin "Trotskilaisia". Kumpikaan ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Suomi- Kiina seuraan olin yhteydessä kulttuurivaihdon merkeissä, ja nuorena kun piti olla julisteita huoneen seinällä, sieltä sai hienoja, iänikuisen Jimi Hendrixin sijaan. Joka tapausessa minut eristetiin sisäpiiristä, missä todelliset päätökset tehtiin. Näennäisdemokratia on sellaista käytännössä kaikissa puolueissa, tiedän sen varmasti, koska silloiseen poliittiseen ystäväpiiriini kuului myös demareja ja kepulaisia joiden kanssa lehmänkauppoja tehtiin kokoomuslaisten pään menoksi.

Aina onnistuttiin syrjäyttämään heidät monien järjestöjen johtotehtävista. Joskus piti ottaa mukaan, ihan vain kannatuksen laajapohjaisuuden osoittamiseksi. Niin kuin nyt " kansainväliseen nuorison ja ylioppilaiden festivaali hommaan rauhan ja vapauden puolesta Kuubaan." Käytännössähä oli tietenkin tyhmää tehdä tuollaisia eristämisiä, mutta nuoret ovat lyhytnäköisiä ja ihanteellisia, sekä tavoittelevat taktisia voittoja, strategia unohtuu.

Annappas nyt tulla sitä ideologiaa joka sinulla tuntuu olevan, ja nimenomaa käytännon toiminta esimerkkejä, niin kiljuen lähden porukkaasi, jos ne ovat käytännössä toteutettavissa. Nettihaihattelut ovat vaikutukseltaan samaa tasoa, kuin maalmanparantaminen köörin kesken keskikaljakuppilassa.

Hah, kaikkea sattuu, kun pegoin muuttolaatikoita löytyi kauniin punainen vanha jäsenkirja, juuri tänä aamuna, luulin sen joutuneen hukkaan vuosikymmeniä sitten. Merkki oli kultaa kannnessa. "Hyväksytty puolueeseen 28 / 2 1976"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Skplogo.gif

Lierikki Riikonen

Vierailija

Ideologiaa? Viimeksi Paul M avaama " Vallan anatomiaa", minä siinäkin panoksella mukana. Tärkeätä vallan anatomia nykyään. Mitähän sinä osaisit asiasta sanoa, lue ja sano!

Unohtuneita kirjoja minäkin katselin jo useita vuosia sitten. Ensinnäkin isän sotilaspassi. Hänet oli kotiutettu 1942. Sen jälkeen ei ollut merkintöjä, sillä hänet 1944 unohdettiin kutsua uudelleen. Hevosen kuljettajat eivät oleet erityisen tarpeellsia sodan siinä vaiheessa.

Äidin unohtunut puoluejäsenkirja. Sen vaihtaminen oli unohdettu muistaakseni 1970-luvulla ajan tasalla olevaan. Silläkin tavoilla SKPn järjestöt hukkasivat niitä jäseniä, joita kumpikaan riitapuoli ei kaivannut.

Oikeastaan äidille kai vain kostettiin minun tekemisiäni. Minä varsinaisesti olin se, jota kumpikaan riitapuoli ei kaivannut. Mutta minua ei voitu edes erottaa, koska en aikoihin ollut ollut jäsen.

SKP sittemmin teki konkurssin, ja toiminimen hankki mutkan, Pakilan Tovereiden, kautta nykyinen ääveepoppoo.

Lähes konkurssi, ainakin ideologianäkökantasi kannalta, oli ottaa jokseenkin sosdemi SAS vaikuttamaan ja tehdä hänestä puheenjohtaja. Häntä kuitenkin työhönsä kaivattiin. Hänellä vain ei ollut riittävästi motivaatiota käydä tapaamassa kaikkia avainhenkilöitä, kertoo siis Jaakko Laakso.

Kun käyt tapaamassa tarpeellisen määrän avainhenkilöitä - - -. Sehän oli
jopa itsensä Brezhnevin ja Kosyginin menetelmä. Sikäläiseen tapaan se ei jäänyt kättelyyn, vaan myös halattiin ja pussattiinkin, vodkaa myös. Erään kerran Kosygin saapui Hangon vesille Kekosaen luo risteilijällä. Kuitenkin Neuvostoliitto romahti. Noudattaen Jaakko Laakson vaadetta varmaan vaselistitkin lopullisesti vielä myös. Tai ehkä Neuvostoliitto romahtikin sen vuoksi, kun Gorba ei käynyt ympäriinsä halailemassa avainhenkilöitä.

Putin puolestaan tarttuu jämerästi judosaleilla, heittelee naisiakin, voittaa siis melkein aina. Ei Kekkosen edellekään hänen seurueestaan kukaan hiihtänyt, ainakaan yhtä kertaa enempää.

Aamun esittelypätkästä TV1ssä tulin tulokseen, että vaadittavan rauhallisen epäpoliittisen ihanneluonnelaadun kannalta golf olisi vaselistikermalle erittäin sopiva urheilu- ja tapaamislaji. Käyttäydytään, ollaan rauhallisia ja hiljaisia, ei kiroilla, ei tietenkään puhuta politiikkaa.
Hiljaa hyssytellen, sujuvasti sovitellen! Tuo menetelmä sitten kentältä myös puolueen toimintaan ja päätöksen tekoon.

Kylläkin aidolle porvariselle eliitille golf lie menetelmä rauhoittua
taloudellisten, virka-asiain tai politiikan kiireestä ja paineesta ja kiroiluistakin. Siis oikeistaan vaselisteissa tuoltakin kannalta pitäisi olla ensin kiireitä, politiikkaakiin, jotta sitten voitte otta siihen etäisyyttä golf-tauoilla.

Vaselistien johtajaehdokkaat katsastettavaksi golf-kentille? Kunkin esitys tallennettaisiin videolle ja näytettäisiin nääs vasemmistolaiselle vaalikansakermalle.

Mielipiteesi, miksi vaselistit eikä SKPkaan asettanut omaa pressaehdokasta. Unohti toki Sauli niinistö oman kirinsä liian myöhäiseksi, joten eipä hänkään voittanut.

Vierailija

Kimmo Sasi ja Tarja-täti. Kimmo nääs on Tampereeltas, jossa ruokaa ei tuhlata. Kimmo Sasi ei pidä siitä, että Tarja-täti käy syömässä ilmaista ruokaa EUn kokouksissa. Maksakoon itse ruokansa ja syököön kotimaista, kun sai juuri palkankorotuksenkin. Sasi tarttis kans.

Uusimmat

Suosituimmat