Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt5.8.2017

Terve! Vihdoin rekisteröidyin tännekkin! Paljon oon sivstaserannut ja näyttää löytyvän jos jonkun alan asiantuntijaa

Mulle tehtiin n 10viikkoa sitten nivelsiteenkorjaus. Kipsi+ k-Piikit oli 6 viikkoa, avoleikkauksella joista jäi neljä haavaa.
Turvotusta ollt kokoajan enemmän tai vähemmän. Ranne on ollut kokoaajan kipeä sekä jäykkä, ei taivu ollenkaan. Sormissa sama vikaa- puristusvoima lolematon ja ihankun ranteessa olisi pursitava vanne. Fyssärikäynnit+treenit ohjeenmkaisesti tehty, mutta mtosta ei ole tapahtnut (välillä treeni keskeytyy kivunvoksi) Yhdessä haavassa "yliherkät tuntemukset kaikille tuntemuksille- vain käden kohoasennosssa pitäminen helpottaa. Sormet tosiaan taittuvat, mutta ranne on kun rautatanko, eli ei tönöttää sorana. Riesana myös jatkuva väsymys

Kuulostaako normaalilta? Onkohan kaikki kunnossa- töihin pitäisi palata 3 viikon päästä. Terveisin Yksikätinen?

KIITOS! jo etkäteen

Kommentit (13)

Eusa
Seuraa 
Viestejä14356
Liittynyt16.2.2011

Laskin ainakin 26 kirjoitusvirhettä.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Eusa
Seuraa 
Viestejä14356
Liittynyt16.2.2011

Oireet kuulostavat siltä, että kyllä vertaistukea nykyään luulisi löytyvän...

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Eusa
Seuraa 
Viestejä14356
Liittynyt16.2.2011

Himuli kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Laskin ainakin 26 kirjoitusvirhettä.

Laskitko mukaan kielioppivirheetkin vai miten sait noin monta?

Jos oli kirjoitettu sekä yhteen että kirjainvirhe, laskin ne kahdeksi virheeksi. Myös välimerkkivirheet huomioin.

Eusa
Seuraa 
Viestejä14356
Liittynyt16.2.2011

Murreilmaisuja en laskenut virheiksi.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3543
Liittynyt21.7.2017

Hei! Minulla ei ole asiasta käytännön kokemusta, mutta kerron mitä ajatuksia kirjoituksesi herätti.

Mikä aiheutti leikkaustarpeen - fyysinen trauma, vai jokin muu?
Lääkäri joka tapauksessa arvioi, että työkyvyn palautuminen vie vähintään 13 viikkoa... Paraneminen täysin voi viedä jopa 1-2 vuotta, riippen operaatiosta, iästäsi ja yleisterveydestäsi, elintavoistasi jne. Kuvailemasi tilanne (10 vko operaation jälkeen) ei kuitenkaan kuulosta "normaalilta" - mitä lääkäri on sanonut paranemisesta?

Millaiset hoito-ohjeet sait? Varmaan itse tiedät, mikä helpottaa ja mikä ei. Onko käsi koholla siteen avulla (ranne sydämen yläpuolella)? Onko siinä kevyt kompressio? Kylmä auttaa parhaiten turvotuksen laskemisessa, mutta liika jäähdyttäminen hidastaa aineenvaihduntaa ja voi aiheuttaa jopa arpeutumista, joka heikentää jänteen kestävyyttä. Kun tarkoitus ei ole vain laskea liikaa turvotusta, sopiva lämpö on paras nopeuttamaan paranemista!

Yhtäjaksoista rasitusta kannattaa välttää, ts. asioita varmaan pystyy tekemään, kunhan välillä malttaa huilata kättä vähäsen. Käden käyttäminen tietysti edistää paranemista kun aineenvaihdunta vilkastuu; mutta kipu on merkki siitä, että liikkeestä aiheutuu enemmän vauriota!

Saako fysioterapeutti ranteen liikkumaan, napsahtaako ranne liikeestä? Napsahdus voi olla merkki siitä, että luiden liikeradat ovat väärät. Sormien jäykkyys ym. kuulostaa kyllä oudolta...

Syötkö kipulääkkeitä ranteen vuoksi? Niitäkään ei voi viikkotolkulla jatkaa. Ja ranteen paranemiseen ne eivät auta, jos elimistö kertoo että jokin on pielessä.

Ruokavaliolla on tärkeä merkitys, kuten myös riittävällä unella, jotta elimistö jaksaa parantua. Kannattaa välttää liikaa suolaa, tai liikaa mitä tahansa... Paitsi ehkä vesimelonia, mustikoita yms! :)

Mutta ITSE KYSYMYKSEEN, seuraava viestini:

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3543
Liittynyt21.7.2017

Mutta ITSE KYSYMYKSEEN: kuvailusi perusteella pitäisin mahdollisena, että kyseessä on "Reflex Sympathetic Dystrophy Syndrome" = RSDS. Mitenköhän tuon nyt suomentaisi... (Aah, Google!)
Monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä = Complex regional pain syndrome = CRPS

Wikipedia:
"CRPS on hermokipuihin kuuluva kiputila. Se aiheutuu raajaan vamman seurauksena, ja vamma voi olla pieni."
Eli periaatteessa voi olla leikkauksen aiheuttama.

"Kipu jaotellaan I- tai II-tyypin kivuksi riippuen siitä, liittyykö siihen hermovaurio vai ei. Jos mukana on hermovaurio, se kuuluu II-tyyppiin."
Eli varsinainen hermovaurio ei välttämätön.

"Kipu alkaa yleensä vasta usean viikon kuluttua, ja sitä pahentavat raajan liikuttelu, kevytkin ihon koskettaminen ja myös stressi. Raajan autonomisen hermoston toiminta muuttuu siten että ihon väriin ja verenkiertoon, lämpötilaan ja hikoiluun tulee muutoksia, jotka ilmenevät turvotuksena, hikoiluna ja lämmön tunteena. Myöhemmin iho sinertyy ja viilenee. Kipu kroonistuu ellei sitä hoideta ja voi levitä vastapuoleiseen raajaan."
Miten tämä sopii sinuun?

Ihon yliherkkyys (cutaneous hypersensitivity) on vain yhdessä haavassa, hm... Miten haavat ovat muuten parantuneet?(onko niissä esim. lämpöä, vuotoa, haju). Miltä iho näyttää, entä suonet, ovatko kuten yleensä?

( Tehtiinkö leikkaus yleis- vai paikallisanestesialla? Väsymys voi olla asia erikseen, jos olit yleisanestesiassa. )

Minä kerran lensin moottoripyörästä, ja jalkaani tuli laaja pintaruhje. Kun menin ohjeiden mukaan vaihdattamaan siteet, lekuri ei malttanut odottaa että vanha side irtoaisi kuivuneista kudosnesteistä suolaliuoksen avulla, vaan repi siteen irti - ja samalla haavat auki! Jalkani meni viikoksi täysin "lakkoon," vaikka sitä ennen olin kävellyt hyvin. En tiedä onko kyse samankaltaisesta reagointitavasta kuin CRPS, koska oli akuutti ja kesti vain viikon. CRPS:n mekanismia ei nykylääketieteessä tunneta.

Toivottavasti paraneminen kyse ole mistään sen kummemmasta, paraneminen on niin yksilöllistä. Eimistöllä on ihmeellinen kyky parantaa itse itsensä. Mutta kannattaa selvittää kivun syy, jos siihen voisi vaikuttaa, tai mahdollisesti jopa ennaltaehkäistä jotain kroonisempaa.

Jos haluat lisätietoa CRPS:stä, vaikka suosittelen vain juttelemaan lääkärin kanssa. Https://rarediseases.org/rare-diseases/reflex-sympathetic-dystrophy-syndrome/

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9562
Liittynyt20.1.2013

Käyttäjä4555 kirjoitti:
Pahoittelut kirjoitusvirheistä, tarkoitus ei ole tuottaa mielipahaa kenellekkään. 
V A R O I T U S : Tekstini tulee jatkossakin sisältämään kirjoitusvirheitä

EPÄILY ja VAROITUS: Lobotomiaa sovelletaan yhä?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat